Reel Story
@REELSTORYCOM
banner
مايو 31, 2021
1558 Views
8 2

رواية ملتزمة تزوجت رجل اعمال كاملة

Written by
4.2
(21)

 4,578 اجمالى المشاهدات,  48 اليوم

وقت القراءة المقدر: 233 دقيقة (دقائق)

بجد حبيت الروايه دى جدا جدا فيها قصص دينيه مفيده ليا والبنات

الفصـــــــــــــل الأول

التعريف بالشخصيات.
اسم بطلة القصه
خديجه بنت ملتزمه جدا لاتخاف الا من الله. تتميز. بالتزامها وعفافها تحب المرح ولدت بين اسرة غير ملتزمه،في عامها الاول من الدرسات عليا، جامعة الازهرالشريف ، منتقبه ، بشرة قمحية شعرها اسود. (متوسطة الجمال )ولكنها تتميز بنور في وجهها يتميز به. القوامين لليل،
بطل القصه :باسم. رجل اعمال، مشهور جدا بشخصيته القويه والصلبه. لايحب ان يتعامل مع النساء لايعرف كثير عن دينه عصبي مغرور عنيد.+
باذن الله باقي الشخصيات سنتعرف عليهم في سرد احداث الروايه
انتهت بطلتنا من الصلاه وبدات في تجهيز نفسها لذهاب الي الجامعه ،
خديجه:بقي انا اخلص من الكليه. الاقي نفسي بقدم علي درسات عليا. انا مالي ومال التعليم. طول عمري بحب الاكل. من امتي وانا بحب التعليم هتصل علي الهانم عشان اشوف طلعت ولا لسه. قدامنا قطر، وبتتصل خديجه علي مني صحبتها.
(مني،هي صديقة خديجه ،تعرفو علي بعض ايام الجامعه واصبحو اصدقاء،
مني تحب خديجه جدا جدا. وايضا كانت تتمني انها تتعرف علي خديجه. لانها كانت تحب ان تراها وهي بتدعو البنات الي الله، و…
خديجة،السلام عليكم. اين انتي يااختاه. عم القطر مش هينتظر حضرتنا.
مني، اهدي لما ارد عليكي السلام. ايه مركبه. ايه انا هلبس وهطلع اهو
خديجه، وانا كمان هلبس وهطلع اهو وهستناكي بأذن الله علي المحطه. يارب نص الشعب ياخد اجازه عشان نلاقي كرسي فاضي.
مني، بضحك اللهم امين. بدل ماالواحد. بيروح الكليه مش قادر يتحرك من شدة الالم
خديجه،،يلا بقا السلام عليكم مش فاضيه لرغي. عايزه البس
مني ،وعليكم السلام ورحمة الله. لما اشوفك بس. قفلت السكه.
خديجه، ارتدت ثيابها وخرجت من غرفتها قبلت بدي اباها وأمها وودعتهم بتحية الاسلام. السلام عليكم ورحمة الله
والديها ,ربنا معاكي. انتي عايزه حاجه.
خديجه. لا شكرا ربنا يرضي عنكم، السلام عليكم. وطبعا. جريت عشان تلحق بقااا.
(خديجه كانت كانت مرتديه جلباب اسمر واسع وفوقها كاب كتف فضفاض يصل الي بعد الركبه ومرتديه نقابها هي منتقبه تتميز بالبيشه لتغطية عينها فلاتظهر عينها من الصف الاول الثانوي. )
وصلت خديجه الي المحطه،تفاجأت بصديقتها تنتظرها الاخت تصافحو وجلسو ينتظرون القطار
مني، شاطرة ترني وتصدعيني وفي الاخر جيت قبلك.
خديجه، بغرور مصتنع وبصوت منخفض , طبعا يابنتي لازم توصلي قبلي وتستقبليني. هو انا اي حد ولا ايه
مني، ايه الغرور ده،حظك اننا في مكان عام،عشان كده مش هقدر، اسلم علي وشك
خديجه.بضحك ،امال انا عامله مغرورة ليه. عشان عندي. دفاع هيحميني. من ايدك. نقابي ، ومش برفعه قدام حريم خالص وخصوصا انتي
القطر وصل. وركبو القطار واتجهو الي القاهرة.
خديجه، بصوت واطي عشان الرجاله متسمعشي. انتي السبب انا مالي ومال البهدله دي. كنت قاعده ملكه في بيتنا. اكل ومرعه وضرب بالشبشب وعايشه حياتي.
مني،بضحك، خديجه، فصلتيني.
ايه اسطوانة كل يوم دي، امال لو مكنتيش قدوة بقا. وشغاله في الدعوه، واللهم بارك عليكي وانتي بتتكلمي مع البنات حاجه كده بتخليني افضل ابكي من شدة تأثري. من كلامك.
خديجه ، انا دي اشوعات. هو فيه حد افشل مني. ده لو عمله مسابقه عن افشل واحد في العالم. هاخد المركز الاول من غير مجهود، كفايه امي ربنا يبارك فيها. قبليني لونفعتي
مني،بضحك الامهات كلها كده
خديجه ،،بس بقامتفكرنيش خلينا ننسي
وصلو الي الكليه،وصلوركعتين الضحي ، واتجهو الي المدرج وبداو في انتظار محاضرتهم. وحضرو المحاضر وخرجو ينتظرو المحاضره الثانيه بعد نصف ساعه في كافتريا الجامعه .
خديجه. تعالي يامني نروح نقف مع شلة البنات اللي واقفه دي.
مني، لا ياخديجه،انتي شايفاهم منسجمين ازاي وعمالين يضحكو بصوت عالي،ولا محترمين انهم في حرم جامعي،ولا لبسهم، ايه ده،لا مش هروح.
خديجه،كده يامني مينفعشي،احنا كده بنغتاب فيهم. يمكن دول يكونو عند الله احسن مني ومنك، دول يامني اكيد فيهم خير اكتر مني ومنك، وبعدين احنا هنتكلم معاهم عشان لما ربنا يسألنا منقولشي، ليه ملناش دعوه، لازم يامني تحبي الخير لاخواتك المسلمين، زي مابتحبيه لنفسك ده الرسول. صل الله عليه وسلم قال:(لايؤمن احدكم حتي يحب لأخيه مايحب لنفسه)يعني، ايمانك مش هيكمل الا لما تحبي الخير لاختك المسلمه،تعالي بقا، يلا نروح كده نتكسف في سبيل الله.
مني،،بجد ياخديجه انتي نعمه من ربنا ليا، ربنا يحبك ويبارك فيكي، بس بجد خايفه يكسفونا.
خديجه ،يامني،الرسول، كان افصح منا وكان قلبه علي الدين اكتر مني ومنك،وعلي رغم كده،كان لما يدعو ابوجهل اوابو لهب، كانو بيغلقو الباب في وشه. لدرجة اني ابي جهل قال يامحمد هات ورقه من ربك وهكتبلك فيها اني مش هدخل في دينك ابدا. والنبي مزهقشي ابدا. وفضل برده يدعوهم الي الاسلام، واحنا رايحين نتكلم مع بنات مسلمات. وتقولي خايفه لا يااختشي مني. احنا كده لازم ننفصل.
مني،بضحك لازم تحطي التاتش بتاعك، يلا ياخديجه. وامري الي الله.
اتجهت خديجه وصديقتها مني الي مجموعه من الفتيات حتي تدعوهم.
شلة البنات. الحقو يابنات. شوال الفحم. باين عليها جايه علينا. ياتري عايزه ايه.
بنت،بسخريه تلاقي هتيجي تقول. هتدخلو النار ياكفره.
بنت تانيه . بضحك. هتقول الكشكول الاحمر اللي في ايدك ده حرام. والقلم البامبي ده كفر.
البنات كلهم. بيضحكم علي حديث خديجه
خديجه وهي مبتسمه من تحت البيشه. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
البنات بيبصو ليها. وبيبصو لبعض. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
خديجه. بصو انا مش هاخد من وقتكو خمس دقايق. وهاخد البت اللي جمبي اللي معرفشي تبع مين دي وهمشي.
مني بصدمه. خديجه. بتتبري مني. دي اخرتها.
خديجه ،،هو انا اعرفك ياستي انتي. استنو يابنات لكون خلفتها وناسيه
البنات. كلهم بضحك . دمك خفيف والله.
خديجه شكرا شكرا. كله بيقلي كده. ماعدا. البت اللي جمبي دي. المهم بقا. انا مندوبه وجايه. اعرض عليكو سلعه. عايزين تشترو. يامرحب بيكو. لو رفضتو. برده. فرصه سعيده اني اتعرفت عليكو.
البنات. ينظرون لبعضهم .في تعجب
بنت. سلعة ايه دي.
خديجه. السلعه هي( الجنه. )ولكن تمنها غالي قوي.
الاان سلعة الله غاليه. الا ان سلعة الله الجنه. والجنه فيها مالاعين رات ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر. الجنه. فيها. اللي عيني وعنيكو الحلوه دي عمرها ماشفته قبل كده لاني مفيش جمال في الدنيا زي جمال الجنه. ولاتقولي ساحل شمالي ولا الغردقه. لا دي. جمالها كده. حاجه تانيه. خالص. ايه رايكو يابنات. اعرض سلعتي. وتفكرو ولا امشي. مش هزعل والله. بس مني هتزعل. عشان باين عليها هتموت وتقعد معاكو
مني ,بصدمه. من خديجه. انا اللي هموت.
خديجه ،شوفو مصدومه ازاي. خلاص هنقعد معاكو عشان متزعلشي. ايه رايكو
البنات. واحنا اصلا حبناكي وحبينا كلامك جدا وعايزين نسمع. اعرضي سلعتك يلا
)انا لما بسمع الحديث القدسي. وربنا بيقول فيه اعددت لعبادي. بتخيل. لما اخويه كان في الجيش. وكان بيينزل اجازه. وامي تفضل تقول اعملي الاكل كذا عشان اخوكي بيحبه وتفضل تقول هعمل ليه ده وده وده. وتفضل تبوس وتحضن فيه من شدة حبها. فيه. وبتعمل كل حاجه عشان ترضيه. لانو هو اكتر واحد بيرضيها. وحنين وبيحبها جدا. عشان كده هي بتحبه جدا جدا. ولله المثل الاعلي. ربنا لما بيقول اعددت لعبادي. بحس اني من شدت فرحه واشتياقه ليهم هو اللي بيجهز ليهم. مكانهم الابدي. علي اكمل وجه. لانهم عمالين يرضوه في الدنيا. وبيحبوه جدا. وهو بيحبهم وبيرتب ليهم اللي يرضيهم ويسعدهم. لانهم عبادو احبابو. فربنا بيشوقنا. ده انا هوريكو اللي عنيكو عمرها ماشفتو ولا ودانكو سمعتو ولا خطر علي قلب واحد من البشر قبل كده. وتلاقي ربنا بيذكر من نعيم الجنه. الخدم هيكونا. غلمان مخلدون.شكلهم بس عامل زي اللؤلؤ من شدة البياض والجمال. وذكر في القران الانهار. انهار من لبن وانهار من عسل وانهار من خمر غير مسكر. وربنا ذكر اننا هنكون مع بعض كده متجمعين ونفضل نفتكر الدنيا. ونضحك علي الايام دي ونفتكر نعم ربنا علينا لما بدأنا نتغير ونقرب منه ونفتكر سخرية صحابنا وهما بيتريقو ويقولو ايه اللي انتي عاملاه في نفسك. ده. ويضحكو. ونفتكر لما اعدي واسمع شلة بنات زي العسل بتقول ايه شوال الفحم اللي معدي ده.
البنات بصو لبعض. بصدمه. يعني انتي سمعتينا. بجد مكناش نعرفك. ومفكرينك. زي البنات اللي بتفضل تبص لينا من تحت لفوق كاننا شياطين
خديجه. مين قال انكو شياطين. انتو بنات الاسلام. انتو حفيدات خديجه وعائشه. انتو اللي بأذن الله. يوم القيامه هتشربو من ايد النبي صل الله عليه وسلم. بس اهم حاجه. نعمل دايما كل اللي يرضي ربنا. وملناش دعوه. الناس ترضي او تسخر اهم حاجه ربنا يرضي. عشان
الجنه جميله كده. وخصوصا الفردوس الاعلي اكبر منزله في الجنه. جيرانك. رسول الله. محمد صل الله عليه وسلم. وابو بكر وعمر وغيرهم من عباد الرحمان.
بنت،،ممكن اسالك سؤال ياخديجه.
خديجه. اتفضلي ياجميله اسألي.
البنت،،انتي مستحمله اللي انتي لابساه ده ازاي. يعني لابسه عبايه. وفوقه البتاع الكبير ده وكمان خمار لف. ونقاب والبتاعه اللي فوق النقاب ده. يعني الجو حر جدا. واحنا مش مستحملين الطرحه اللي علي شعرنا.
خديجه. اولا ياغاليه. البتاعه اللي فوق النقاب دي بيشه. تلت طبقات.
البنات بصدمه. يااااااه
خديجه. بضحكه. ايه في ايه. امال لو شفتو الچيبه اللي تحت العبايه هتعملو ايه.
بنت تانيه. وليه عامله كده ماانا بشوف بنات لابسه نقاب عادي جدا اللي اسمه الماليزي ده. ولابسين خمار. اللف وعنيهم باينه وشكلهم شيك جدا.
خديجه. بصو بقا. لو فيه طريقين. طريق صعب شويه وفيه مطبات. ومتعب جدا. وهتاخدي. وقت لغاية ماتوصلي. بس في اخر الطريق ده. فيه قصور كتيره. وفيه. خدم وحشم والسعاده كلها هتلاقيها هناك وقبل ماتتمني هتلاقي الحاجه قدامك. بس لازم. تعدي. الطريق الطويل ده. وساعتها. ادخلي وعيشي. زي ماانتي عايزه وهتنسي كل اللي مريتي بيه هتبقي مجرد ذكريات بس.3
والطريق التاني. سهل جدا. وممتع. بعض الشئ بس في اخره. للاسف. نار وجحيم وعذاب.
انتو هتختارو انهي طريق هتخارو.
بنت ،،اكيد الطريق اللي اخره. حجات حلوه وهعيش بعدها في سعاده ابديه.
خديجه. وده الطريق اللي اختارتو وبتمني من ربنا انكو تختاروه. بس فيه حاجه هو فعلا متعب خصوصا في الزمن اللي احنا فيه. بس بجد. الشعور بالسعاده اللي ربنا وضعه في قلبي. ده اللي بيخليني. اشوف الطريق. جميل واخرته جميله. ومش هكذب عليكو. فعلا الجو حر. جدا. وانا حرانه جدا جدا. وخصوصا صايمه كمان ولكن. نار جهنم اشد حرا. عشان كده هستحمل حر الدنيا. بس مش هقدر استحمل حر يوم القيامه. بتمني يابنات متكونشي البت مني. صدعتكو. عماله ترغي. ايه عملت لينا صداع.
مني بنفس الصدمه انا اتكلمت اصلا يامفتريه.
البنات. بيضحكم بجد ياخديجه. انتي حاجه كده. جميله
خديجه اه ياوحشين. انا حاجه واحده بس. ده انا كتلة حجات في بعض. ده انا نسمه كده محدش بيسمع ليا صوت ولا حتي بحب اتكلم.
مني بغيظ. امال مين اللي كان شغال علي المنبر من خمس دقايق.
خديجه. ده مش انا. دي اختشي مني.
البنات. ضحكم
بنت منهم. بس فصلت ضحك
بنت تانيه. خلاص مش قادره.
خديجه. بتبص ليهم. انتو بتضحكو علي ايه. وانتو مين. وانا ايه اللي جابني هنا.
البنات بصدمه. ايه. ياخديجه
خديجه بمزاح ، علمت عليكو ه. المهم بقا يارب فعلا تكونو استفدتو مني حاجه. واتمني من الله. اني اشوف منكو. مايحبه الله. وفعلا انا متاكده انكو هتختارو صح قبل فوات الاوان. يلا بقا معاد المحاضره. استودعكم الله.
البنات. ابتسمو. وودعو خديجه ومني.
خديجه ومني انتهومن محاضرتهم.
خديجه. مش انا قولت ليكي يامني. ربنا خلق عباده كلهم فيهم خير. وبدل مااحنا نقف نبص ليهم باستحقار. لا نروح ننصح. ده اللي ربنا امرنا بيه. وقال علينا احنا خير امة. عشان بنؤمر بالمعروف وننهي عن المنكر.
مني. فعلا ياخديجه. بدل مانفضل نتكلم عليهم ونفضل نبص ليهم. نظارات. بتكرههم في الالتزام. لا. ده النبي كان معروف بالابتسامه. كان دايما مبتسم.
خديجه. احسنتي يامني. لازم نقتدي بالنبي قولا وفعلا. مش اسمنا منتقبات او ملتحي واحنا بعيدين كل البعض عن اخلاق الحبيب المصطفي. صل الله عليه وسلم.
مني بابتسامه. ربنا. يجمعنا معاه في الفردوس الاعلي. من غير حساب ولا سابق عذاب.
خديجه. اللهم امين.
وفجأه خديجه وهي تمر من علي الطريق اذا بسيارة كانت ستصدمها ووقفت خديجه تنظر لسيارة برعب واغمضت عيناها وظلت ترتجف من الصدمه
نزل الشاب من السيارة بغضب ووقف امام خديجه وظل ينظر اليها في دهشه وتعجب وظل ينظر لثيابها بتعجب وكاد ان يتحدث ولكن صدم عندما سمعها تتمتم بصوت عالي بعض الشيئ….

*👰🏻 ملتزمة تزوجت من رجل أعمال 🤵*

2/3

*الحلقة الثانية*

نظر اليها وتعجب من ثيابها ماهذا اين عيناها فقد اندهش من هذه البنت التي تقف ظل ثواني يتامل في ثيابها وهي لاتستطيع التوقف عن البكاء فقد كانت ستموت منذ لحظات

خديجه. ببكاء. اشهد ان لااله الا الله. واشهد ان محمد رسول الله. وحاطه ايديها علي وجهها وتبكي بنحيب من شدة الصدمه .

الشاب بعصبيه انتي. ياااه فوقي بقا محصلش. حاجه. اتحركي بقا. فيكي ايه. ردي عليا. يخربيت كده. هي ناقصه. وبعدين بقا. ماشيه ومش شايفه قدامك وانتي هتشوفي ازاي بالبتاع ده.

خديجه. توقفت لحظات عن البكاء بعد سماعها لحديثه هل هذا اعتذاره لها هو كان سيقتلها منذ دقائق بسيارته لا ويسخر من نقابها هل سالقنه درس لاينساه ولكن لا يجوز

خديجه.بحده ، خلاص.اتوكل علي الله. يلا. وسيبني. ماالشارع واسع اهو. وانا اتحركت. ولا عايز حضرتك تتخانق وخلاص. وبعدين ده مسمهوش بتاع. ده اسمه نقاب.

هي كانت تتحدث معه بعصبيه. لانها. لم تستوعب بعض انها علي قيد الحياه وهو بدلا ان يعتذر لها بيسخر من نقابها .

الشاب بغرور . انتي يابتاعه انتي. بتكلمي مين كده. وبتعلي صوتك علي مين. انتي مش عارفه انا مين

خديجه بحده . اولا يااخ انت احترم نفسك. ثانيا. مش عايزه اعرف انت مين ده شئ ميشرفنيش. ثالثا والله لولا خوفي من الله واني مينفعشي اقف اكتر من كده لكنت اديتك درس وعرفتك ازاي تتكلم معايه بالطريقه

دي. ربعا السلام عليكم.

ينظر لها بغضب وكاد ان يتحدث ولكن خديجه قد اختفت من امامه

ظل ينظر امامه حتي دخلت خديجه الي الجامعه مرة اخري

باسم في نفسه،مش هسيبك والله ماهسيبك انا هعرفك انا مين وهعرفك مقامك مش باسم الدمنهوري اللي تقف واحده زي دي قدامه وتكلمه كده دخل الجامعه وقد عرف من الامن انها طالبه هنا وتدعي خديجه لانهم ياخذون البطاقات من الطالبات وكرنيه الجامعه

عزم علي فكرة لا يتركها حتي ينفذها ولن يترك خديجه سيعود.لها مرة اخرة وقد اوصي احد العاملين عنده ان يعرف عنها كل شيئ. وياتي له بكل المعلومات ركب سيارته ورجع الي شركته مرة اخري

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال 🤵*

*الحلقة الثالثة*

جلس باسم في مكتبه يتذكر الحوار التي دار بينه وبين والده .

فلاش باك.

ابوباسم. ايه يابني مش ناوي تفرحني بيك قبل مااموت. عايز اشوف عيالك ياباسم.

باسم. بعد الشر عليك يابابا. مش كل شويه تكلمني في الموضوع ده

ابو باسم. يابني تعبت قلبي. كفايه بقي. تعبت اقسم بالله. مش عايز تريح قلبي ليه. وتفرحني بيك.

باسم بتفكير. حاضر يابابا. اوعدك قريب هتجوز وافرحك بيا.

ابو باسم بفرحه. بجد يابني ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تصونك وتحافظ عليك وتكون زوجه صالحه. ارجوك اختار بنت حلال. تحافظ عليك وتحفظ غيبتك.

باسم تذكر ، خديجه. حاضر يابابا. بس. اجمد كده وارجع زي ماكنت عشان تروح تخطب لابنك.

ابوباسم. بفرحه. هبقي زي البومب. كده وتفرحني بيك واشوف. حفيدي كده

باسم بنص ابتسامه. حاضر يابابا

باك

باسم.قد انتبه الي الباب وهو يدق،ادخل

ماجد بابتسامه. ياصباح الفل يامعلم

باسم. بينظر له شذرا . انت داخل قهوه. فوق كده

ماجد باحراج. احم اسف. المهم. خد الملف البنت اللي طلبت اجبلك معلومات عنها. روحت الجامعه بتاعتها ومشيت وراها وسالت عنها جيرانها والناس اللي تعرفها.

ماجد بفضول . بس انت عايزايه من بنت زي دي

باسم. اظن ده شئ ميخصكش. يلا بقا روح. شوف شغلك.

ماجد وهو ماشي امال لو مكنتش صاحبه. هيعمل ايه

باسم بلهفه يمسك الملف ويفتحه . خديجه محمد. في العام الاول من الدرسات العليا تبلغ من العمر 23عام انسه تحب الدعوه الي الله محفظة لكتاب الله للاطفال مشهورة في الجامعه وفي قريتها بنت ريفيه

الاب ،موظف ،الام ربة منزل

لها اخ اكبر منها واخ اصغر وهي بنت وحيده ،

يحبها كل مايتعامل معها من الفتيات لاتتحدث مع الرجال)

باسم. ابتسم. واتت فكرة في ذهنه وقد عزم علي تنفيذها واغلق الملف

باسم. هي دي. اديني افرح اهلي. ومنها اعيش حياتي ويبطلو زن شويه.

عودى لخديجه. مني انصدمت عندما رات خديجه

مني.بفزع مالك ياخديجه فيكي ايه. بتعيطي ليه

خديجه. ببكاء . شوفت الموت بعنيا. كنت خلاص ههتفعس تحت كوتش العربيه. والاخ. نازل يهزء فيا هي المشرحه ناقصه قتله انا لو مكنتش خايفه من ربنا. كنت زماني. خليت ايدي تسلم علي وشه.

مني تحاول تهدئه . طب براحه طيب وتعالي احكيلي. اخ مين. وعربية ايه

خديجه. قصت لها ماحدث معها مع الشاب

مني،،يلا الحمد لله. انها جت علي قد كده. بقي اسيبك عشر دقايق يحصل كل الحوادث دي

خديجه. امال ايه يابنتي. انا خديجه. حدث ولا حرج

مني.بضحك. هو انتي فيكي نفس تهزري.

خديجه. بمرح مصتنع ياختي. الحمد لله. هي اول مرة يعني. بس هو عصبني. بجد. كنت عايزه افرمه بايديا. بس سكت عشان انا طيبه.

عودة لباسم،

اخذ مفاتيح السيارة وانطلق من الشركه يبدا في تنفيذ ماخطط له
*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال 🤵*
4/5
*الحلقة الرابعة*

باسم. ركب عربيته. وراح عند جامعة. خديجه. وطبعا. البنات داخله وخارجه. وفيه بنات منتقبات كتير مش عارف هي مين فيهم. بس افتكر. لون شنتطها والكوتشي. لونه كشمير.
خديجه ومني. وهما في الحرم الجامعي. يلا ياخديجه نروح الدكتور مش جاي. النهارده. فرصه نروح بدري.
خديجه واقفه بتبص لمني. وبتقول. بقا الدكتور يعتذر. واسيب الوقت الفاضي ده. ومروحشي. اولعها في الجامعه
مني بضحك. يخربيتك. ههههه اللي يسمع كلمة هولعها دي يفكر اني معاكي متفجرات او حزام ناسف
خديجه بضحك. هههههه لا معايه حزام بتوكه بجد يلا بقا نروح نتكلم شويه في الدعوه الي الله. تعالي ناخد اجر. يلا. الدنيا ساعه. تعالي نستخدمها في طاعة.
مني. يلا يادودو.
مشيت خديجه ومني علي مجموعة بنات. والشله اللي خديجة كانت واقفه معاهم امبارح شافوها راحو عليها. سلمو عليها هي ومني. وقعدو يسمعو. خديجه. لانهم حبوها وحبو كلامها.
طبعا باسم كان دخل. الحرم الجامعي ولفت نظرة البنات اللي متجمعين دول. وقرب. عليهم. بس خديجه مشفتهوش لانها كانت منفعله ومركزه. مع البنات وبتتكلم معاهم
خديجه. بصو بقا يابنات ياقمرات. دلوقتي. شايفين. الهاتف اللي في ايدي ده. البنات بصو لبعض. وقالو اه. خديجه.
خديجه. اهو اول ماروحت جبت الهاتف ده. اول حاجه عملتها اني روحت قرات التكالوج بتاعه. بس لحظه يمكن دي اول مرة اعملها ولكن اتعلمت من هاتفي القديم. لاني كنت شاريه واحد قبل ده وكان عجبني شكله جدا جدا. مرضتش احط عليه اسكرينا تحمي الشاشه ولا رضيت. اجيب جراب. تحمي الهاتف من اي واقعه. وناس كتير كانت دايما بتنصحني. اني احمي. الفون. بالاسكرينا والچيراب. كنت اقول. بس شكله هيبوظ. وانا حابه اتفشخر بيه
البنات. هههههه.
باسم منسجم وافتكر صوتها. وفضل متابعها من بعيد شويه.
خديجه. بجد مش بهزر. علي رغم اني الچراب كان هيحميه ولكن كل يوم اقول بكرة هجيب
بنت من البنات. انا مش فاهمه حاجه. انتي جايه تعرفينا علي فونك
خديجه بابتسامه. اصبري ياام العيال. يمكن تشتريه وتخلصيني منه. واجيب ابو تلات كاميرات
البنات. هههه
خديجه. كل اللي عايزه اقولو. اني عشان مقراتش التكالوج بتاعه ومسمعتش الناس اللي نصحوني. الهاتف. اتكسر واترمي. تحت المخده. لاني معدشي ليه لازمه. مفيش حد هيعرف مصلحة التليفون ولا ايه اللي هيضرو غير اللي صنعو. ده اكتر واحد. عنده خبرة فيه
ولله المثل الاعلي. ربنا هو اللي خلقك. وعارف ايه اللي يصلح ليكي وايه اللي هيضرك. يعني لما يقلك البسي واسع. ومتتكلميش مع الرجال الا لضرورة. هو مش عايز يكتم حريتك. لا ده بيحبك. وعايزك دايما تكوني غاليه. دايما تكوني ملكه. كل بنت مسلمه لو عرفت اني حجابها او نقابها وعفافها. ده هو اللي بيخليها مميزه. وبيخليها ملكه ماشيه علي الارض. ربنا خلقنا. غالين جدا جدا. ليه احنا نرخص نفسنا. ليه. بنبعد عن التكالوج اللي ربنا امرنا اننا نتابعه. ليه
كل واحده فينا لازم تقف واقفه مع نفسها وتقول
انا ايه اللي بعمله في نفسي ده. انا بحب ربنا واكيد ربنا مش هيضيعني. كل واحده تاخد قرار. انا هتبع ربنا هطيعه. انا مش بستحمل عود الكبريت. يلسعني. ازاي هستحمل اني اتحط في نار جهنم.
انا مش بستحمل. الحر ابدا. ازاي هستحمل. 50الف سنة. حر وجوع وعطش. مش هنستحمل نظرة الغضب اللي ربنا هينظرها لواحده فينا. مش هنستحمل. النبي يطردنا من علي الحوض. احنا مش هنستحمل. اننا نقع من علي السراط. عايزين نفوق بقا ياجماعه كل يوم نسمع عن فلانه ماتت وفلان مات. ده مات وهما بيصحوه وده مات وهو رايح كليته وده وده وده. هنفضل في غفلة لغاية امتي. تعالو نقرا التكالوج اللي ربنا امرنا اننا نتبعه وتعالو نرجع لربنا تاني. ربنا بيحبنا. يلا ناخد القرار بقا
البنات اتأثرو جدا. وفيه منهم اللي بكي.
باسم في نفسه. ايه البنت دي. اسمعنا اتأثرت بالكلام اللي هي بتقولو. وايه اللي بيشدني ليها كده. انا. هروح.اتكلم معاها. هي باين عليها خلصت وهتمشي.
خديجه. انا اسفه بجد يابنات اني عطلتكو. بس والله اني احبكو في الله. وخايفه عليكو زي مابخاف علي نفسي ويمكن اكتر. انا مش هستحمل اشوف مسلمه ماتت وهي علي معصيه والعياذ بالله.
بنت من البنات. احنا مزهقناش منك. ومش عايزينك تمشي. وعايزين نسمعك اكتر.
خديجه. هههه يرضيكو ابويه يطلق امي بسببي. عشان كده هتاخر عليهم واحنا ورانا سفر. بس هتنازل. واديكو رقمي قولو لمديرة اعمالي. هاتي رقم الانسه الدكتوره خديجه.
البنات. ههههههههههه.
مني. بقا انا يازفته ابقي مديؤة اعمالك ماشي.
خديجه. انتي اطولي يابنتي. احم هي طويله كفايه.
البنات. هههههه بجد دمك خفيف
خديجه. حطي شوية سكر. هيظبط معاكو صدقوني.
البنات كلهم. ههههههه
باسم. ايه البنت دي. حابه. تتكلم زي مايكون رايحه تحارب وشوية بتضحك وتهزر.
خديجه ومني. مشيو وركبو القطر. وباسم روح علي بيتو.

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال 🤵*

*الحلقة الخامسة*

خديجه روحت البيت. السلام عليكم يابشر انا جعااانه.
مرات اخوها. هههههههه. ايه يامفجوعه. عمرك ماقلتي انا شبعانه ابدا. طول عمرك جعانه ياريت بيبان عليكي.

خديجه. هو انا باكل غير سبع مرات بس في اليوم. اكلتي ضعيفه. وعماله تقري عليا. امال لو باكل كده عشر ولا عشرين مره كنتي عملتي ايه. عيله بخيله.

مرات اخوها بصدمه. عشرين ايه

خديجه. طب انا هروح اكل تكوني. استوعبتي

ام خديجه. ياشيخه. غيري الاول. ايه لازم تسلمي علي المطبخ.
خديجه. ده روحي روحي يعني. ده انا ابوظ والمطبخ لا.
ام.خديجه. ههههه

خديجه. يلا بقا عطلتوني اريد الطعام. هروح اغير شوال الفحم وارجع ليك يامطبخي ياحلو انت

راحت خديجه. غيرت هدومها. ولبست. عبايه بيتي الواني. وفضلت بشعرها. وراحت المطبخ. تتطمن طبخين ايه.

مني رنت علي خديجه. خديجه طبعا اخدت الغالي معاها المطبخ

خديجة. السلام عليكم ياام العيال

مني بضحك وعليكم السلام ورحمة الله. وصلتي البيت ولا لسه.
خديجه. لاوصلت المطبخ. لسه هستكشف البيت بعدين.

مني. ههه ايه ياشيخه امال لو مش واكله اربع مرات في الكليه.

خديجه. ايه ياجدعان مالكو بتبصو في اللقمه ليه كده

مني. ههه كلي ياختي. يارب يظهر عليكي بس

خديجه. مع السلامه يامني خليني اكل سديتي نفسي عن الحياه.

نلتقي السبت الجاي بأذن الله (طبعا درسات العليا يومين بس. )

خديجه. طبعا. بقيت الاسبوع. لاما بتذاكر او بتدي درس للاطفال. للقرود معني اصح. او بتسجل ريكورد علي الواتس. لانها بتشتغل في الدعوه علي الواتس اب.

وجه يوم السبت. وقامت خديجه تصلي قيام الليل وطبعا هي عارفه فضل قيام الليل
وان ربنا جل جلاله بيتنزل في السماء الدنيا كل يوم وينادي هل من سائل يسئل هل من مستدفع لضر فادفعه عنه. هل مريض فاشفيه. وربنا بينزل كل ليله. في الثلث الاخير من الليل. وهي بتقوم تقف بين ايديه وتصلي وتدعيله.
خديجه. ببكاء. اللهم اجعلني جند من جنودك في الارض. يارب استعملني في نصرة دينك ولا تستبدلني. يارب ارزقني بالزوج الصالح اللي يعني واعينه علي طاعة الله وارزق بنات المسلمين كلهم بالهدايه وبالزوج الصالح. والذريه الصالحه.

وخلصت خديجه من الصلاة وصلت ركعتين السنه اللي قبل الفجر. لانها عارفه انهم خير من الدنيا ومافيها انتهت من الصلاه وقرات اذكار الصلاه. وراحت لبست. وبصت علي نفسها في المرايه. ياتري الملائكه هتدعيلي وانا لابسه حجاب امهات المؤمنين.

خديجه راحت قبلت ايد ابوها وامها. واخدت المصروف وشالت شنتطها وهوووووب جري. عشان تلحق القطر

وصلت لقت مني مستنياها وركبو. ووصلو الكليه. ولكن اتفجأت بصوت راجل بينادي عليها باسمها. ياتري عايز منها ايه ومين ده اصلا.

باسم. بينادي علي خديجه.

ياخديجه.

خديجه وقفت مصدومه. ياتري مين عرفني هنا
وبينادي عليا.
باسم وصل عندها وقال. عايز اتكلم معاكي شويه.

خديجه. افتكرت صوته. وهو ابو طويله. مش راضيه ترفع راسها. وتشوف شكله لانها مأمورة
خديجه. افتكرت صوته. وهو ابو طويله. مش راضيه ترفع راسها. وتشوف شكله لانها مأمورة بغض البصر.

خديجه. حاطه عنيها في الارض. نعم حضرتك.
باسم مش عارف يقول ايه. ساكت.

خديجه. بحده حضرتك بتنادي عليا ليه

باسم. عادي. يعني. هكون موقفك ليه. اكيد عشان اطمن عليكي. بعد اللي حصل.

خديجة بغيظ. جزاك الله خيرا. بعد اذنك. وسابته ومشيت. لان غلط وقفتها معاه وهو غريب عنها.

هو فضل واقف مصدوم.مش عارف يقول ايه ولا يعمل ايه. راح راكب عربيته بعصبيه ومشي. راح علي شركته.

خديجه. قلبي كان هيقف. انا قلت هو جاي يضربني ولا يعمل ايه وياتري عرف اسمي منين. تلاقيه سمعه من حد انا اشهر من النار علي العلم.

مني فاقت من صدمتها الاخ ده كان عايز منك ايه.

خديجه. انتي هبله يابت. انتي مش كنتي واقفه معانا.

مني ببلاهه لا ماانا كنت عماله افكر وعملت كذا مسلسل هندي في دماغي ومفيش واحد راكب علي اخوه

خديجه بصدمه. وانتي من امتي بتفكري ياازكي اخواتك هههههههه

مني. بغيظ بطلي ضحك وقولي كان بيقلك ايه

خديجه. فاكرة الاخ اللي كنت عايزه اديله قلمين. اهو هو ده بقا.

مني بصدمه. ده مووز يخربيتك. قلمين ايه.

خديجه. بحده. انتي نظرتي ليه. وانا بقالي سنة اتكلم عن غض البصر. مكنشي العشم. ورقتك هتوصلك علي بيت ابوكي ياهانم

مني بضحك. هههه ورقة ايه.

خديجه. ورقة. يانصيب. اي حاجه يعني.

نروح لباسم.

باسم بيكلم نفسه. بقي انا بتقلي عايز ايه حضرتك. وايه. جزاك الله خيرا وسابتني واقف. منظري كان زباله.

ماجد دخل لاقي باسم بيكلم نفسه. بيسالو وهو بيضحك بنت مين دي

باسم. البت اللي كلها اسود في اسود دي.

ماجد باستغراب. مين دي.

باسم. انتبه. وانت مالك انت روح علي مكتبك. انا مش طايق نفسي الساعه دي.

ماجد وهو ماشي يتمتم
هو امتي بيطيق نفسه ده ال24ساعه متعصب ومطلعه علي دماغ اهلي انا. يارب تقع وانت ماشي ياباسم ياابن ام باسم.

نرجع لخديجه. بنت واقفه. ونادت علي خديجه. ياتري عايزه من خديجه ايه. وباسم. هيخطب خديجه ازاي

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال 🤵*

6/7

*الحلقة السادسة*

. لو سامحتي ياخديجه. عايزاكي.

خديجه. عيوني. عايزاني في ايه ياجميله.

البنت. بدموع. الموضوع كبير. وهياخد وقت

خديجه بتأثر لدموعها. طب تعالي نقعد في الكافتريا. واحكيلي. ومش لازم احضر المحاضره. اخدنا ايه يعني من التعليم.

البنت بأبتسامه. تعالي يلا

راحو علي الكافتريا. وقعدو.

خديجه. يلا بقا ياجميله احكي. بس عايزه اعرف اسمك ايه.

البنت. اسمي ياسمين. وانا من هنا.

خديجه. والعه معاكي. عايشه في العاصمه.

ياسمين بضحك. ههه ضحكتيني.

خديجه. المهم بقا ايه الموضوع اللي عايزاني فيه. يارب يكون عريس. اصلا اختك مفلسه اليومين دول

ياسمين. بضحك عريس ايه وبعدين مفلسه.

خديجه تتصنع الجديه. . اخدتي من وقتي كتير وانا مش ورايا حاجه. فسوف اقعدن هنا لصبح

ياسمين بهدوء. . لا مش هعطلك كتير. بس عايزه. اقلك. اولا انا مش معاكو هنا في الجامعه وده طبعا اكيد عرفتيه عن طريق لبسي ليا واحده صاحبتي حكتلي عنك. واقترحت عليا اني اجي اقابلك. واستشيرك في مشكلتي. وقالت. هترتاحي في الكلام معاها. وفعلا. عندها حق. اول مره. اتعامل مع المنتقبات وبالذات اللي مقفلين زيك كده. ولكن لقيتك بتتعاملي معايه كانك عرفاني من سنين مش من دقايق.

خديجه بابتسامه من تحت البيشه. ربنا يحبك ويبارك فيكي. اسعدتيني بكلامك جدا. يلا بقا ياجميله. قولي ايه الموضوع اللي عايزه استشارتي فيه.

ياسمين بحزن. انا كنت معجبه بواحد وهو كمان كان معجب بيا. وكان بيفضل يبصلي. كتير جدا. هو اكبر مني. بسنه معايه في الكليه. ومعرفشي جاب الاكونت بتاعي منين. وبقي بيبعتلي اني اكلمه. بصراحه. في البدايه. مكنتش. عايزه اكلمه. عشان ثقة اهلي. وكده. علي رغم اني من عيلة. غنيه وكده. الا اني بابا. متمسك بالعادات القديمه. مينفعشي بنت تكلم ولد. والكلام ده. واخويه لو عرف. هيقتلني. عشان. كده كنت خايفه جدا.

لحد مابعت ليا انو مش عايز يتسلي ولا حاجه هو عايز يدخل البيت من بابه. ولكن عايز يعرف. هنتفق مع بعض ولا لا. وهل انا كمان ببادلو الشعور. ولا لا. عشان ميجبشي اهله ويحصل احراج.

فانا الصراحه بعت ليه الرد. اني بيت بابا مفتوح. ويتفضل. وطبعا قال هسالك كام سؤال كده. وكلام ورار كلام لغاية مااتعلقت بيه. وحبيته.

ياسمين وهي بتعيط. ويارتني ماحبيته. خسرت ثقة اهلي فيا. ودلوقتي. عايز. يقابلني. وانا رفضت قام مهددني اني هيقول لاخويه. علي العلاقه اللي بينا.

ممكن الموضوع ده عند بنات كتير عادي. ولكن. انا. لا. انا قلبي بيتقطع. من كتر تأنيب الضمير. انا عارفه اني بعيده. عن ربنا. بس. بجد انا مش عارفه اعمل ايه ولا اروح فين.

ياسمين. وبكاءها. بيزيد. بالله عليكي ياخديجه ساعديني. وخليكي معايه. انا ضايعه. ومش عارفه اعمل ايه. مش عايزه اخون ثقة اهلي اكتر من كده. بابا مريض. مش هيستحمل. اني بنتو حبيبتو. تروح تكلم. واحد من وراهم.

واخويه هيقتلني لوعرف . اعمل ايه. انا بحمد ربنا. اني صاحبتي حكتلي عنك. ولما. حكتلي. كلامك. انا اتأثرت جدا. وفوقت. والحمد لله اني فوقت. بدري. قبل. مااندم. دنيا واخره.

خديجه. بصي بقا. انا مش هقول اللي عملتيه ده. صح. لاني انا وانتي. عارفين انو غلط. لانك للاسف. جعلتي ربنا اهون الناظرين. ليكي. كنتي خايفه باباكي او اخوكي يعرف او يشوفك. ولكن. مش خايفه وربنا شايفك وانتي بتعصيه. مش خايفه ملك الموت ينزل يقبض روحك وانتي فاتحه الشات وبتكلميه. مش خايفه من نظرة الغضب اللي ربنا بينظرها ليكي وانتي بتعصيه. وبتجعليه. اهون الناظرين. حتي. لو اتنين بيحبو بعض واتجوزو. صدقيني. العلاقه اللي بتبدأ بالحريم. مستحيل ربنا يبارك فيها. الا لو تابو ورجعو لربنا تاني. كويس انك فوقتي.

ياسمين. ببكاء. طب اعمل ايه ياخديجه. انا متاكده اني ربنا زعلان مني بسبب اني جعلته اهون الناظرين.

خديجه. اولا اتاكدي اني ربنا غفور رحيم. توبي الي الله. وربنا هيقبلك ومش كده وبس لا ده هيفرح بيكي كمان من شدة فرحه بيكي النبي وصفها بواحد. كان مسافر في الصحرا. وهو ماشي. ومعاه. الجمل بتاعه وعليه الاكل والشرب اللي هيفضلو معاه لغاية مايوصل في المكان اللي رايح ليه. المهم نزل وقال هنام شويه. نام وصحي. لقي الجمل بتاعه مش في مكانه. فضل يبص يمين وشمال وفضل يبص وراه مفيش حاجه. قال خلاص انا هموت. لو مش من الجوع والعطش. اكيد الليل هييجي. وتعبان او اي حاجه. هتقضي عليا. وراح. نام تاني وانتظر موته. فتح عيونو. شاف الجمل بتاعه وعليه الاكل والميه. من شدة فرحته. قال اللهم انت عبدي وانا ربك.

يعني ربنا من شدة فرحته بتوبة عبده. بيبقي. اكتر من فرحة الراجل ده.

ياسمين بابتسامه. ربنا رحيم قوي. انا بحبه جدا. وبعد كلامك ده. حبيته اكتر واكتر.

بس. في حاجه. هو انا لازم اعترف لاخويه بالعلاقه دي. اكيد. مش هيثق فيا تاني.

خديجه بابتسامه. مش لازم تحكي لحد. الله بيحب الستر. هو اسمه الستير. يحب الستر والحياء. ادعي ربنا يسترك واعملي للاخ اللي بتكلميه ده بلوك من حياتك. ولا كانو كان موجود. ومش لازم تجهري بالمعصيه ابدا ابدا. وادعي ربنا يبعده عنك .وصدقيني. ربنا مش هيخذلك ابدا. الله حيي كريم يستحي ان يرفع العبد يده الي السماء ان يردهم صفرا. قولي رجعت ليك يارب اتقبلني. صدقيني هيقبلك.

ياسمين بحزن. طبعا انتي اكيد اخدتي فكرة وحشه عني

خديجه بضحك. ليه كنت هتجوزك واكتشفت انك بتحبي واحد تاني. هو انا اعرفك اصلا. انتي مين. وايه اللي جابك هنا.

ياسمين. بضحك. ايه فقدتي الذاكرة.

خديجه بابتسامه بصي انتي حكيتي ليا. والحمد لله. قررتي تفتحي صفحه جديده وبس. متفكريش في الماضي. حتي انا انسيني. انا هبدا اتعرف عليكي من دلوقتي. عايزه اتعرف علي ياسمين الجديده.

ياسمين. ضمت خديجه. وحضنتها .

خديجه بضحك. لا متفقناش علي كده. احنا قلنا بعد كتب الكتاب. انا من عيله محافظه لو سمحتي.

ياسمين.بابتسامه. بجد انتي اجمل بنت شوفتها في حياتي. ربنا يبارك فيكي واكون زيك في يوم من الايام

خديجة. يارب تكوني افضل واحسن مني. يلا بقا هاتي رقمك. عشان قررت نكون صحاب. وكلمة زياده هنكون اخوات بسرعه يلا.

ياسمين بفرحه ياريت. تكوني اختي. بتمني من ربنا بجد. نكون اخوات.

خديجه بابتسامه وهنكون احلا من الاخوات. لاننا اخوات في الله.

ياسمين اخدت رقم خديجه. لاني بالطبع خديجه بتنسي تسجل الارقام.

مني انتهت من المحاضره. وذهبت اليهم

مني بابتسامه ،السلام عليكم

خديجه وياسمين. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.

خديجه. وحشتيني ياام العيال. خلصتي المحاضرة وجيتي وانا لسه واقفه زي ماانا.

مني بغيظ. اه. ماانتي فاشله وهتفضلي طول عمرك فاشله. قبليني لو نفعتي.

ياسمين تنظر لهم وتضحك من طريقة مزاحهم فقد تعرفت علي حقيقة المنتقبات فهم يمرحون ويضحكون ولكن. بحدود.

خديجه. باستفزاز. كده يافوزي ياخويه. تضحك الاجانب عليا. امال لو مكنتش ام الواد اللي في بطني ده كنت عملت ايه.

مني بستفزاز. معلشي ياام العيال. اصلا الظاهر في بنوته قمر واقفه جنبك. بفكر. ارتبط بيها واسيبك. بكرشك اللي كل شويه جعانه جعانه ده.

خديجه بغيظ طفولي. بقي كده ياراجل بتخوني. عيني عينك كده.

مني باستفزاز. خلاص اديني ضهرك. عشان اخونك من وراكي.

خديجه. طلقني يامنعم. مليش قاعده. ليك فيها.

مني. منعم مين ياوليه. انا فوزي.

خديجه تتصنع التفكير. يوووه هو انا مخي دفتر ياخويا

ياسمين تضحك بشدة علي مزاحهم.

خديجه بابتسامه ايه رايك. ضحك من غير ذنوب اهو. شوفتي بقا.

مني. عرفيني مين القمر دي ياخديجه.

خديجه بابتسامه. دي ياسمين. صاحبتي وحبيبتي. لسه متعرفين علي بعض من شوية. وحبتها في الله.

مني بابتسامه. اتشرفت بمعرفتك.

ياسمين. انا اللي سعيده بجد اني. اتعرفت عليكو. انا مبسوطه قوي.

خديجه طب يااخت مبسوطه. احنا بقي هنمشي عشان نلحق القطر بتاعنا. والحق اضحك علي البت اللي جامبي دي بكلمتين. واخد منها المحاضرة اللي ضاعت.

ياسمين وانا برده السواق مستنيني. بره. تعالو اوصلكو علي المحطه وارجع تاني.

خديجه. لا مش انا اللي اركب عربيات مرسيدس. او ملاكي. زي اللي بره دي. انا مبادئ متسمحليش بكده

ياسمين بضحك. مرسيدس ايه. انتي لسه عايشه في الزمن ده.

خديجه هو احنا طايلين توك توك. او تلت عجلات.

ياسمين. تعالو اوصلكو.

خديجه. بابتسامه. ربنا يبارك فيكي ويحفظك. احنا عارفين طريقنا. وصدقيني مش هينفع. خلينا اصحاب. كده في الله. وانا مش عايزه. اتعود علي المرسيدس اللي بره دي.

ياسمين بضحك. اتعودي وليكي عليا اجي اوصلكو بيها كل يوم.

خديجه. شوفتي الصحاب يامني. مش انتي بتحسديني علي اني باكل سبع مرات في اليوم.

ياسمين. بصدمه. سبع ايه.

خديجه بضحك. طب لما تفوقي نكون وصلنا احنا المحطه.

ياسمين بضحك. خلاص هاجي اوصلكو.

خديجه بابتسامه والله مايحصل. ربنا يحبك ويبارك فيكي.

ياسمين استنو بس. وفجأه هاتف ياسمين يرن نظرت للهاتف وجد. ان اخاها يتصل. صدمت عندما رات انه يتصل. ماذا يريد منها

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال 🤵*

*الحلقة السابعة*

ياسمين بقلق . الوو.

باسم.بغضب انتي فين ياهانم

ياسمين بخوف. انا مع واحده صاحبتي. كنت جايه اقابلها وقلت لبابا

باسم بحده. وهتيجي امتي.

ياسمين لسه هترد. خديجه بضحك. رجعت ليها. يلا بقا ياياسمينا. انا هطير. عايزه مني حاجه.

اتصدم عندما سمع صوتها

باسم يتمتم في نفسه،. مش معقول. هي. واخته. يعرفو بعض ازاي. وايه اللي وصل اخته عندها او ايه اللي وصلها عند اخته لا اكيد مش هي. يمكن انا بتخيل. او اي حاجه.

ياسمين. ترد علي خديجه. برده مصممه ياخديجه. استني انا هوصلك.

خديجه بهزار. يارمضان. لازم نتقل شويه. عشان تعرف اني تقيله. وقلتها بلهجه فلاحي. عشان تتجوزني ياراجل.

ياسمين. بضحك . لا انا هتجوزك. من غير ماتبقي تقيله.

خديجه. بصي بقا. احنا كده هنتاخر. وابويه هيطلق امي بسببي. وابويه بقي يعترف اني مش بنته وافضل. اعيط. وهو يقلي انتي مش بنتنا وانا اعيط اعيط. بس تعرفي اكتر حاجه. هزعل عليها ايه.

ياسمين بضحك. اكيد. مامتك.

خديجه بضحك. مامتي ايه. لا طبعا. هزعل علي المطبخ. اصلا فيه ذكريات بيني وبينه.

ياسمين. تضحك علي مزاحها

خديجه بتبص. اهي الاختش مني جت اهي. يلا بقا. السلام عليكم.

ياسمين. هتوحيشني. بجد.

خديجه. هو انا مراتك. لو سمحتي. الكلام ده بعد كتب الكتاب ونعلي الجواب. انا بنت ناس برده.

ياسمين. بضحك. يلا ياخديجه من قدامي. مش عايزه اعرفك تاني.

خديجه بضحك. يلا. السلام عليكم.

عندما انتهت ياسمين من حديثها مع خديجه نظرت للهاتف. وانصدمت لانها تذكرت انها كانت تتحدث مع اخاها. والخط متصل. وهذا يدل انه سمع حديث اخته

باسم. يتمتم في نفسه. يبتسم علي مزاح خديجه يعني. كلامها مش مضحك اوي. ولكن. في حاجه جوايه . بشدني ليها. يااه كل شويه اكتشف. فيها حاجه جديده. ايه البنت دي.

ياسمين بخوف الووو باسم انت معايه.

باسم. بانتباه ورجع لاسلوبه. تاني.

باسم. بحده. انتي ايه اللي موديكي. الدرسات العليا. )

ياسمين بدهشه . وانت ايه عرفك اني في جامعة الازهر وخصوصا الدرسات العليا.

باسم. لايعلم ماذا يقول لاخته.

باسم بحده. وانتي مفكرة معرفشي. انتي بتروحي فين وبتيجي منين.

ياسمين بخوف. انا قلت ليك. جايه. لصاحبتي.

باسم. طب يلا بقا تعالي.

ياسمين. حاضر. انا ركبت العربيه. وجايه.

باسم. طب يلا بقا.سلام.

ياسمين رجعت للمنزل. وهي تشعر بالفرحه. لانها قررت. ستبدا حياه جديدة مع الله. نظرت امامها بعد دخولها. للفيلا. رات والدها ووالدتها جالسين. ذهبت لهم وقبلت يداهم وجلست في حضن والدها .

والد باسم . بابتسامه. ايه ياحبيبتي. مالك. فرحانه كده يارب تبقي كده دايما. يفرحك كمان وكمان

.

والدة ام باسم . يارب ياحبيبتي تفضلي دايما كده فرحانه. الدنيا كانت مضلمه اليومين اللي فاتو. بسبب زعلك.

ياسمين. بفرح. انا قررت. البس الحجاب. ايه رايكو.

والدة ياسمين. بسعادة. اخيرا. الحمد لله. بجد. فرحتيني. ياياسمينا.

والد ياسمين. بسعاده. ربنا يبارك فيكي ياحبيبتي. تفضلي دايما مفرحانه. كنت مستني اليوم اللي هتفرحيني. وانا شايفك. لابسه. الحجاب.

ياسمين. بفرح. ومش هلبس حتة قماشة علي شعري. لا ده انا قررت البس الحجاب. اللي يرضي ربنا. عشان. ربنا. ميزعلشي. مني. وطبعا. الصلاه. في ميعادها. كفايه بقا الغفله. اللي احنا. فيها دي.

باسم. يقف علي السلم. ومصدوم من حديث اخته لانها تتكلم مثل خديجه. ولكن. سعيد ان اخته سترتدي الحجاب لان من كلام اخته. زي كلام. خديجه بالظبط. واقف ومبتسم. وفرحان اني اخته. هتلبس الحجاب. هو كان. بيزعق ليها كتير بسبب انها بتمشي بشعرها. بس باباه. كان. بيخليه. يسيبها براحتها.

باسم في نفسه. ياتري عملتي ايه في اختي ياخديجه. ده انتي عملتي. اللي بقالي سنين. بحاول اعمل. حاجه منه.

ياسمين. مش شايفه. باسم. وعماله. تحكي. عن خديجه. وكلام خديجه. وخفة دمها. وبتوصف لبسها. وكمان. بتحكي عن هزارها. وكل حاجه بالتفصيل.

ابو ياسمين. هههههه بجد ربنا يبارك فيها. انا نفسي اشوف البنت. اللي خلت بيتنا. يدخله السعاده تاني.

ام ياسمين. قليلي. ياسمين. هي خديجه دي. مخطوبه. (انا مش مخطوبه. ينفع اكون مكان خديجه هههههه)

ياسمين بتفكير. تقريبا لا ياماما. لانها في اول القاعده. قالت. ياريت تكوني. جيبالي عريس. لاني مفلسه اليومين دول

والد ووالدة ياسمين ههههههه. بجد. ربنا يبارك فيها.

ام ياسمين. واخده بالها من ابنها وهو مركز معاهم. بس عامله نفسها عبيطه.

ام ياسمين بمكر. بفكر. اجيب ليها عريس. وتفضل عايشه في القاهرة علي طول.

ابو ياسمين. عندك حق ياام باسم. فعلا. البنت دي جوهرة نادرة في الزمن ده. افضلي دايما مصحباها دايما. ياياسمينا. عشان باين عليها. بنت كويسه جدا.

ياسمين بفرحه. كويسه. جدا جدا. يابابا. انا مكنتش عايزه اسيبها تمشي كان نفسي اجيبها معايه هنا

ام ياسمين بمكر . وهي بتبص علي. باسم. طب ماتكلميها. وخليها تيجي بكره بعد مااتخلص محاضراتها. تتغدا. معانا ونتعرف عليها.

ياسمين بسعاده. ياريت ياماما. ترضي تيجي. هروح اكلمها. حالا. ولا اقلكو هرن عليها دلوقتي. وفعلا رنت علي خديجه.

خديجه بجديه. السلام عليكم.

ياسمين بسعاده. وعليكم السلام ورحمة الله. اذيك. ياخديجه انا ياسمين. اللي كنت معاكي النهارده.

خديجه بهزار. ام العيال. يامرحب. بيكي. ياوليه. عاش من سمع صوتك.

ياسمين فاتحه لاسبيكر. (خديجه لوعرفت هتموتك. )

ياسمين بضحك. انا حلوه ياحاج. انت عامل ايه.

الاب والام. بيكتمو ضحكتهم من اسلوب خديجه. وياسمين. وباسم. مبتسم. وواقف زي. الهضبه كده.

خديجه. حلو ياام العيال. المهم انتي والعيال عاملين ايه. اديني مستحمل الغربه. عشان البطانيه. الفايبر. والمروحه. ام مكتب.

ياسمين. بضحك. هههههههههه

خديجه بجديه وابتسامه. اخبارك ايه ياياسمينا. وروحتي كده. صليتي ودعتيلي. ولا نستيني ياخاينه.

ياسمين. انا اتصلت عليكي لسببين السبب الاول. اني قررت البس الحجاب الشرعي.

خديجه بسعاده. اللهم بارك عليكي. ربنا يثبتك يااجمل ياسمينا شوفتها في حياتي.

ياسمين شكرا بجد كنت متاكده انك هتشجعيني كتير علي القرار ده. عشان. كده. حبيت اشاركك فرحتي لانك السبب في كل. حاجه حصلت ليا. ربنا بيحبني. عشان كده بعتك ليا.

خديجه بزعل. بس بقا ايه الهبل اللي يتقوليه ده. انتي جميله من يومك. وربنا بيحبك. بجد.

ياسمين والسبب التاني بقا ياستي. ماما. عزماكي عندنا بكرة علي الغدا. والسواق هياخدك من قدام الجامعه ويرجعك. علي المحطه. ايه رايك

خديجه بجديه. بجد. اشكري مامتك. وقلها ربنا يبارك فيكي ويحفظك. انا. بعتذر. بحد مش هقدر اجي. وياريت يا ياسمين. تفهمي مامتك. اني غصب عني.

مامت ياسمين اخدت الموبيل.

ام ياسمين. اذيك. يابنتي. انا مامت ياسمين معاكي.

خديجه. باحترام وجديه. ازي حضرتك ياطنط. ربنا يبارك فيكي ويحفظك يارب. بجد سعيده اني سمعت صوت حضرتك.

ام ياسمين. بزعل. ليه. ياخديجه مش عايزه تيجي اتعرف عليكي. عشان لسه. عرفانا. انا حاسه اني اعرفك من زمان

خديجه. يعلم الله انا حبيت بنتك ياسمين. ازاي. وحبيت حضرتك. باين علي حضرتك انك. جميله زي ياسمين كده.

ام ياسمين. ربنا يبارك فيكي ياخديجه. بس برده زعلانه. ليه مش عايزه تيجي عندنا.

خديجه بابتسامه. ياطنط. انا بطلع من بيتي علي محاضراتي. وده اللي اهلي عارفينه. وطبعا انتي عارفه حصرتك. اني القاهره غريبه عليا. معرفشي فيها حاجه غير مقر الجامعه بتاعتي. وبتاع السندوتشات فمينفعشي اخرج واروح اي مكان من غير مايكون اهلي عارفين. وطبعا متاكده اني اهلي هيرفضو. عشان كده بعتذر. من حضرتك مش هقدر اجي.

ام ياسمين. بمكر. طب ماتيجي. الصبح. وامشي. علي الميعاد اللي بتخرجي فيه من الجامعه.

خديجه بابتسامه. برده مينفعشي. عشان لو ربنا قبض روحي وانا عندكو. واهلي ييجو ياخدو جثتي. هيقولو. كانت بتعمل ايه هنا. وهيطلعو عليا الاقاويل. وانا فضلت محافظة علي سمعة ابي في حياتي. مش هاجي الوثها. في مماتي.

ام ياسمين. بعد ابشر عليكي يابنتي. ليه بتقولي كده. ربنا يطول في عمرك.

خديجه بابتسامه. ياطنط. عمري محدود. معرفشي. هموت امتي. كل واحد فينا ليه. انفاس معدوده. مع اخر نفس مكتوب ليا. خلاص. روحي هتطلع. بقا. وانا مضمنشي. هموت امتي.

ام ياسمين. بجد انتي جوهرة. ربنا يبارك فيكي ويحفظك ويبارك في اهلك

خديجه بابتسامه. الله يحبك. يارب. ويحفظك.

ام ياسمين. بجد. سعيده اني اتعرفت عليكي.

خديجه. جزاكي الله كل خير. ياطنط.

ام ياسمين. خدي. ياسمين. معاكي. عايزه تكلمك.

ياسمين الو ايوه ياديجه.

خديجه بقرف. ايه ديجه ده. امسحي رقمي من عندك.

ياسمين بضحك. خلاص. يادودو. سماح بقا المره دي.

خديجه بهزار. لو عايزاني اسامحك. هاتي حلة المحشي. اللي امك عزماني عليها بكرة.

كلهم بصوت عالي. ههههههههههه حتي باسم. وكلهم مش قادرين. يمسكو نفسهم.

خديجه بصدمه. بت ياياسمينا. ايه الضحك اللي جنبك. اوعي يكون اللي في دماغي.

ياسمين بضحك. ايوون بالظبط. اصلا انا فاتحه. الاسبيكر. وكلهم سامعين.

خديجه بصدمه. منك لله. وان….

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال🤵*
8/9
*الحلقة الثامنة*

وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه. اتصدمت. لاني ياسمين. فاتحه الاسبيكر. وكل اهلها سمعو. هبل خديجه.
خديجه بصدمه. امسحي رقمي ياياسمين. السلام عليكم. بوظتي سمعتي منك لله.
اهل ياسمين. ههههههههه
ياسمين وهي بتضحك. خلاص يادود. ده باباوماما. مش حد غريب.
خديجه بجديه. بعد اذنك ياياسمين. لما تبقي فاضيه. يبقي. رني عليا عايزه. اكلمك ضروري.
ياسمين بقلق. في ايه ياخديجه قلقتيني.
خديجه بابتسامه. عادي والله. عايزين نتكلم. مع بعض شويه.
ياسمين براحه. حاضر. ياخديجه. هصلي وهكلمك
خديجه بابتسامه. تقبل الله. ياجميله. يلا بقا مش عايزه اعطلك عن الصلاه اكتر من كده.
ياسمين بحب. يلا ياحبيبتي السلام عليكم
خديجه. وعليكم السلام ورحمة الله.
قفلت الخط. خديجه. وطلعت. علي بره.
انتو فين. يابشر. انا جعانه. يابشر. جعانه ياناس ياللي في البيت.
ام خديجه بضحك. ههه ايه مفيش مرة. تبقي شبعانه خالص. نفسي في مرة. تطلبي حاجه غير الاكل
خديجه بهزار. عندك حق. طب عندكو عصير ايه يتشرب.
ام خديجه بغيظ. امشي يابت من هنا. عشان عصبتيني
خديجه بضحك. ليه كده ياست الحبايب ياحبيبه. كل ده عشان. قلت اني جعانه
ام خديجه بابتسامه. طب روحي ياحبيبتي. هاتي. الطلبات اللي في الورقه دي. يكون الاكل جهز. احنا مستحملينك النهارده. عشان كنتي في الجامعه. بكره محدش هيطبخ غيرك
خديجه بزعل. طب ليه. تسدي نفسي علي الاكل كده. اروح اجيب طلبات. وكمان هطبخ ليه الظلم ده. انتو لو كنتو لاقيني. علي باب السيدة. مش هتعاملوني كده
ام خديجه بصدمه. اجري يابت. من قدامي هاتي الحجات دي بدل مااخلي الشبشب يسلم عليكي
خديجه بخضه. شبشب. لا. هوا. هطير اجيب الطلبات من السوبر ماركت. وارجعلك. ياحبيبتي بس بلاش الشبشب.
ام خديجه.بابتسامه. يلا ياحبيبتي بسرعه
خديجه بابتسامه. حاضر ياامي. هغير هدومي. واطلع اجبلك اللي انتي عايزاه.
ام خديجه. ربنا يصلح حالك. ويرزقك. بابن الحلال اللي يسعدك. ياخديجه يابنت بطني.
خديجه بهزار. وهي داخله علي اوضتها بلاش بنت يطني دي. ليكون. لاقيني. علي باب مسجد ولا حاجه.
ام خديجه الشبشب. هووووو.
خديجه قفلت الباب بسرعه. الحمد لله مجاش فيا.
خديجه. لبست. العبايه. السمرا. والخمار الاسود وطبعا لبست الچونت والشراب. هي عارفه اني الاسود مش دين. بس هي بتحب. انها تمنع اي زينه ليها بره البيت ومبتحبش حد يشوف رمش عيونها.
ناس كتير بينصحوها اني الالوان الغامقه مش حرام. بس هي بتفضل تقول. الاسود. زينة المرأة الملتزمه. بجد. بحس اني ملكه. وانا. كلي سواد في سواد. مميزه كده.
خرجت ياسمين. وهي بتشتري. في الطلبات. سمعت. اتنين جيرانها بيتكلمو. بصوت عالي شويه.
الجارة الاوله. اسكتي. ياصفيه. امبارح. مسكت بنتي. فضلت اضرب فيها. لما كانت هتموت في ايدي. مش بتسمع ليا كلمه. وعايزه تفضل في الشارع. ومبقتشي بقدر عليها خالص. بتقلد اخوها. وكل مااقلها بطلي لعب تفضل تقول. اشمعنا. اخويه بيلعب. اشمعنا بيكلم بنات. وترد عليا الكلمه بكلمتها. روحت مسكاها. وفضلت اضرب فيها بالعصيايه. وبأيدي. لغاية. ماكانت هتقطع النفس. وصعبت عليا. بس اعمل ايه. لازم اربيها
الجارة التانيه. العيال كلهم.بقو حاجه تقرف. جدعه. ياحسنيه. ربيها. الضرب عمره مابيموت. وعلي راي المثل. اكسر للبنت ضلع. يطلع ليها اربعه وعشرين. العيال بتوع اليومين دول. عايزين قطم رقبتهم.
خديجه. عندك حق ياخالتي صفيه. اكسري للبنت ضلع. يطلع ليها اربعه وعشرين.
صفيه. بتباهي. امال ايه. لازم البت تتربي. صح ومتطلعشي مدلعه. تجيب لينا العار. لما تكبر. ولا منعرفشي نحكمها.

الناس في في السوبر ماركت. منتظرين. خديجه. تتكلم. ومستغربين. من كلامها. ده هي دايما. تنصح الامهات انهم ميضربوش عيالهم. وهي مبتضربشي عيل ابدا عندها في المقرءه.
خديجه بابتسامه. بس ممكن اسالك سؤال.
صفيه. اسالي ياخديجه.
خديجه بجديه. بتحبي النبي محمد. صل الله عليه وسلم. وبتثقي في كلامه.
صفيه. عليه الصلاة والسلام. ايوه طبعا.
خديجه بجديه. اهو بقا النبي محمد. قال. رفقا بالقوارير. شوفتي بقا. النبي وصف البنات بايه. النبي.صل الله عليه وسلم. كان لما بيشوف بنته داخله عليه. يقوم يقف ويروح يقابلها. ويقبل بين عينيها. ويقول ريحانة رسول الله. وكان دايما. بيوصي علي النساء. ويكره الراجل اللي يمد ايده علي واحده. والقران. لما ذكر. نشوذ المراه. يعني. الواحده اللي تتمرد علي جوزها واهل جوزها. ربنا مش امره اني يعاقبها بالضرب الا لما العقابين اللي قبل كده. ميجبوش نتيجه معاهم. وكمان النبي صل الله عليه وسلم قال. الضرب الغير مبرح. يعني. اللي ميأذيهاش. او يوجعها جامد. شوفتي بقا النبي كان بيعامل بنته ازاي. وانتي بتقولي. اكسر للبنت. ليه. انتو مفكرين كده. انها. هتتربي. بالعكس انتي لما تصاحبي بنتك

وتعرفيها الصح من الغلط. وبدل قاعدة الشوارع. ولا قدام المسلسلات اقعدو مع بناتكو واتكلمو معاهم واسمعوهم واحترمو افكارهم. لا. لاما العنف. لاما البنت تمشي علي حل شعرها
مفيش. حاجه اسمها. مسؤليه وتربايه. وواحده واحده معاهم. الضرب مش بيصنع بنت مؤدبه الضرب بيصنع بنت جبانه. عديمه المسؤليه. متعرفشي تاخد قرار صح. في حياتها
البنت لو اتعودت انها متمشيش الا لما امها تضربها. . بكره لما تتجوز. برده مش هتمشي الا بالضرب وده للاسف. مصيبه كبيره. بيربي جيل نصه فاشل. والنص التاني جبان عديم المسؤليه.
ربنا هيسالكو عن المسؤليه. اللي رزقه بيها. فيه ناس كتير اتحرمت من الذريه. وربنا رزقكم انتم. يبقي. تحمدو ربنا وتصونوها. مش. تكسري ليها ضلع.
عرفي بنتك الصح والغلط. ولما تغلط عقبيها. علي حجم. الغلط اللي عملته.
حسنيه. والله عندك حق ياخديجه. بس هما مش بيسمعو الكلام. اعمل ايه. طيب

خديجه. لما تصاحبي بنتك هتعرفي هي بتحب ايه وبتكره ايه. وهتوصلي لكل نقاط ضعفها. وساعتها لما تغلط غلط كبير. احرميها من حاجه. هي بتحبها قوي. هتحس بغلطها وصدقيني مش هتكرره.
لما كنت في بداية. سن المراهقه. امي كانت دايما تقلي قدامك طريقين. طريق يخلي راسك دايما مرفوعه. والطريق التاني. هتخلي راس عيلتك كلها. موطيه في الارض.
لو مشيتي في الطريق الغلط. صدقيني. هتندمي. وهتبوظي سمعة. ابوكي اللي طول عمره. واثق وفخور بيكي. اختاري.
وفعلا كنت بختار. دايما. مش مسكت عصايه. وكسرت ليا ضلع. لا. مسكت دماغي. وعرفتني وفهمتني. اخر كل طريق ايه. اتكلمو مع بناتكو. عرفوهم وفهموهم. وعلموهم امور دينهم. المصيبه. اني العيل او مايبتدي يتكلم. بتقولو ليه. اشتم فلان. واضرب عمو. واشتم خالو. وتفضلو تضحكو. لما يشتم. ويضرب. ولما يكبر تقولو مش عارفين الولد ده. قليل الادب ليه كده. وياريت. الضرب بيجيب نتيجه معاه
حضراتكو. انتو السبب في كل ده. لو من اول ماالبنت والولد. بداو يتكلمو. عودتو. الطفل. علي. قول ورايه ياحبيبي. بسم الله. قول يلا احسنت. ياجميله.
عيب ياحبيبي. تقول الكلمه دي. ودايما تاخدو بالكو من الالفاظ اللي بيسمعوها. في الشارع. او في الحضانه. مكناش وصلنا للي بيحصل ده.

لو كل واحده. علمت بنتها اوابنها من صغره. كلمة احترام. مكناش وصلنا للجيل. اللي شايفينو. دلوقتي. للاسف. خرجتو جيل. مفهوش عمر بنت الخطاب. ولا حتي اسماء بنت ابوبكر. طلعتو جيل. كل. قدوته في الحياه. حمو بيكا. وشاكوش. طلعته جيل. بدل مايقلد محمد بن عبدالله. قائد الامه. حبيب. الله.طلعتو جيل بيقلد عبده موته والالماني.
فبالله عليكو. بدل ماتكسرو لبناتكو ضلع. علمو اولادكو اخلاق الاسلام. عرفو ولادكو الصح من الغلط. كونو. امهات. مش. جلادين.
خديجه بتعب من كتر الكلام. بجد اسفه لو كلامي فيه شديه. واسفه اني ادخلت بس. انتو عارفين. اني بحبكو كلكو في الله. وبخاف علي عيالكو. لاني بحسهم. اخواتي. واوعو تزعلو مني. انا خايفه علي مصلحتكو. وعارفه انكو. مش هتزعلو
جارة بابتسامه. بجد. ياخديجه ربنا يبارك فيكي يابنتي. احنا بنتعلم منك كتير.
جارة تانيه. بجد ياخديجه عندك حق في كل كلمة قلتيها. امك عرفة تربيكي.
خديجه بفزع. امي. يانهار انا نسيت اروح اديها. الحاجه. هتعملني شاورما.
الناس. هههههههه
خديجه. انا ماشيه. السلام عليكم. ادعولي. الشبشب يكون خفيف عليا.

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال 🤵*

*الحلقة التاسعة*

خديجه من تحت نقابها.بزعر ياتري امي. هتعملي ايه. شاورما لالا. ممكن كفته اسهل شويه. ياتري. هنضرب بالشبشب. ولا بزوبه. انا كان مالي. العيال تنضرب. ولا.لا. انا كنت روحت البيت. وسديت جوعي. امي اكيد هتأكلني علقه. حمار جحا ماخدهاش قبل كده.
خديجه. يووووه. انا عماله اكلم في نفسي الحمد لله اني لابسه نقاب. كانو هيقولو بتكلم نفسها. خلاص قربت علي البيت اهو. هرمي الحاجه. وهووووب. علي الاوضه جري. يارب. خليك معايه. امي. بتكره. اني. اتاخر بره. هتعملني. زبادي.

وصلت خديجه. البيت. وعماله تتسحب. ولقت امها في وشها. واتصدمت. من اللي شافته.
امها. بابتسامه. اتاخرتي كده ليه. يادودو. قلقتيني عليكي. كنتي قولي. انك هتتاخري. عادي ياروحي
خديجه بصدمه وبلاهه. انتي مين. فين امي. ياحجه انتي. انا عايزه امي اللي كانت بتخلي الشبشب يقابلني علي الباب.
ام خديجه بسعاده. ليه باحبيبتي. شبشب ايه. انتي كبرتي وبقيتي عروسه. ماشاء الله عليكي.
خديجه. ساكته. ومستغربه. عروسه وكبرت. امتي ده.
ام خديجه بفرحه تصدق. ياحج. بنتك كبرت وبقت عروسه.بجد هتوحشني.
خديجه فاقت. من صدمتها وفهمت اني المةضوع ده. وراه عريس.
خديجه. هههه اكيد فيها عريس. صح ياست الكل
ام خديجه بفرحه وسعاده. صح يادودو. والمرة دي. ربنا بيحبك قوي قوي. عريس عمرنا ماكنا نحلم. بيه. بجد ياخديجه يابنتي انتي تستاهلي. كل خير عشان كده ربنا كرمك. بواحد. زي ده.
ابوخديجه بضحك. واحده واحده. علي البت ياحجه. بدل ماهي متنحه. مش فاهمه حاجه.
ابوخديجه بابتسامه. انتي عارفه ياخديجه. اني سايب ليكي انتي واخواتك الحريه. الكامله. مادام مبتعملوش حاجه غلط. يبقي انتي حره في قرارتك. عشان كده الراي الاول والاخير. ليكي انتي. هو من القاهره. وكلمني. واخد مني ميعاد. هييجي بكره. عشان. انتي عندك اجازه. وهو مش فاضي. غير بكرة لاني. مشغول دايما.
خديجه. بخوف جواها متعرفشي ليه. دي مش اول مره. بس هي خايفه. ممكن اعرف يابابا هو مين. واعرف. مواصفاته.
ابوخديجه بجديه. بكره بأذن الله. اقعدي معاه. رؤيه شرعيه. وحضري. الاسئله اللي عايزه. تسأليها ليه. وشوفي كده. وربنا يختار ليكي اللي في الصالح.
ام خديجه بفرحه. يارب. يكون من نصيبك ياخديجه يابنتي. وافرح بيكي قريب. قوي. نفسي اشوفك. بالفستان الابيض.

خديجه. ادعي ربنا يختار ليا اللي في الصالح. ولو هو خير. يبقي. ربنا يجعله من نصيبي ولو هو مش خير ربنا يصرفه عني.
ام خديجه بفزع. لا ان شاء الله خير. وهيكون من نصيبك. انا ماصدقت. وكمان. باين عليها مركز ومال وجمال. واي بنت تتمناه.
خديجه بهدوء. وعسي ان تحبو شيئا وهو شر لكم. ياامي. احنا ندعي ربنا يقدم اللي في الخير. وبعدين المال والجمال. والحجات دي كلها امور دنيا ياامي. هيجي يوم وتزول. انا عايزه الزوج اللي يكون رفيقي. في الدنيا. ويعني علي طاعة ربنا. ويكون زوجي في الفردوس الاعلي. مش لازم يكون غني اوفقير.
ام خديجه خليكي. عايشه. في الاحلام دي. عايزاه متفصل عند الخياط انتي. عايزه افرح بيكي. يابنتي. .
خديجه بابتسامه. بأذن الله ياامي. ربنا هيفرحك بيا قريب. )(وانا برده بأذن الله. ربنا هيفرح امي بيا قريب. انا متأكده انو مش هيخذلني )
خديجه دخلت الاوضه. بعد مااتوضت. ووقفت صلت ركعتين استخاره. لو خير ربنا ييسر ولو شر ربنا يصرفه عنها. هي متعرفشي اسمه ولاهو مين ولكن دي عادتها. لانها عارفه اني ربنا عارف. هو مين.
انتهت خديجه من الصلاه والدعاء.
فيلا باسم.

باسم في اوضته بيفكر. ياتري. هتبقي فرحانه لما تشوفني. انا اكدت علي والدها. انو ميعرفهاش حاجه عني. بحجة. اني عايز انا اللي اعرفها علي نفسي.
باسم بغرور. ايه اللي بفكر فيه ده. هي اصلا. تتمني واحد زي ده اكيد هتموت من المفجأه ويبقي خلصت. منها. وخلصت البشريه. (ههه عندك حق. ياواد ياباسم. خلص البشريه منها )
باسم نزل. علي تحت. لعيلته تحت.
باسم. مساء الخير ياجماعه
كلهم. مساء النور. ام باسم. بابتسامه. تعالي اقعد هنا ياحبيبي.
باسم بجديه. احم. كنت عايز. اقلكو حاجه. انا قررت اخطب.
ام باسم بفرحه. الحمد لله اخيرا. يابني فرحت قلبي.
ابوباسم بجديه.ومن جواه خايف وفرحان.
مين دي بقا. اللي عايز. تخطبها.
باسم. بخبث. واحده. انتو عارفينها كويس.
ام باسم. بحيره. مين دي. اللي. تلفت نظر باسم ابني. وعايز يخطبها.

ابوباسم بابتسامه . مين ياباسم. حيرتنا
باسم. احم. خديجه. كلمت باباها واخدت منه ميعاد. هروح. بكرة.
ياسمين بفرحه. وهي لسه. داخله.
الله. خديجه. هتبقي مرات اخويه. مش مصدقه. نفسي. اللهم لك الحمد.
ام باسم. بسعاده. يازين مااختارت ياحبيبي بجد خديجه بنت. مفيش زيها.
ابوباسم. فعلا هي. بنت ممتازه. بس. اشمعنا ياباسم. اخترت خديجه بالذات. ولاهي من نوعك. ولا حتي. من العالم بتاعنا.
باسم في نفسه. انا. اصلا معرفشي. فيها ايه. بيشدني ليها كده. لما بشوفها بنسي. نفسي. وبحس. اني ولاحاجه. قدامها. وببقي عايز. افضل واقف اسمع صوتها وبس. ده حتي معرفشي شكلها. ياتري. عملتي فيا ايه. ياخديجه.
ابو باسم. ايه يابني روحت فين. بقالي فترة بكلمك وانت ولا هنا.
باسم. بينتبه. نعم يابابا. كنت بتقول ايه.
ابوباسم بمكر. كنت بقول. ياتري. هترضي تتجوزك. ولا لا. لاني ياسمين. كانت بتقول. خديجه. مش هتتجوز اي حد. دي عامله مواصفات. ومستحيل تتنازل عنها. فممكن ترفضك.
باسم بعصبيه. ت ايه. ترفضني. ده يكون اخر يوم في عمرها. هي تطول. اصلا اني ابص في وشها. ده اجمل بنات العالم. يتمنو نظرة. مني. (ليه مهند في زمانه )

ابوباسم. بمكر بس خديجه. مش زي بنات اليومين دول. خد بالك من كده. يعني هيبقي شكلك وحش. وانتي. بتترفض.
باسم بتحدي. وانا. بقلك. اني هتجوزها يعني هتجوزها.
ابو باسم بتحدي. وانا. مستني. اليوم. ده. بس خليك قد كلامك
باسم. بحده. من امتي. بقول حاجه. مفيش. واحده. تقولي. لا.
ابوباسم. الايام بيننا.
باسم بتحدي وتصميم. بكره تشوف.
عند خديجه. استيقظت لصلاة القيام. ووقفت. تصلي وتدعو الله عز وجل. ان يختار. لها الصالح. ويرشدها دايما علي الطريق الصح. خلصت. الصلاة وقرات الاذكار.
خديجه بتفكير. هساله. في العقيده. ولا في الحديث. لا انا. هكلمو. في السيرة. طب. هساله. بيصلي. القيام. كام ركعه. لا كده دخلنا. في عبادتو مع ربنا. احسن حاجه اعملها. ارجع اسمع. سلسلة عاطف وعواطف. لشيخ محمد الغليظ. جميله جدا. هجيب الحلقه اللي بيتكلم. عن الرؤيه الشرعيه. وبالفعل. قامت خديجه. وفتحت. علي. الشيخ محمد الغليظ. الرؤيه الشرعيه.
نروح للبطل بتاعنا. نايم. ولاصلي قيام ولافجر. ولاحتي. صبح.
تعالو. بقا نشوف ياسمين بتعمل ايه.
ياسمين. بدموع. يارب انت حبيبي. سترتني. ووجهتني لطريقك. انا ازاي. كنت غبيه كده. كنت مفكره السعاده. في اغنيه اسمعها. او في الموضه. والاناقه. وبطلع من ذنب لذنب. ومش لاقيه السعاده.
ياسمين بدموع. سعاده. فعلا يارب. مفيش سعادة الا علي بابك. اكتر وقت. حاسه اني طايره في السما. وانا ساجده. بين ايديك. فرحانه قوي يارب. سترتني وانا مستهلشي. سامحني علي كل يوم عصيتك فيه.
انتهت ياسمين من الصلاه.وصلت الفجر. وقعدت تقرء الورد بتاعها. وقفت مع ايه من القرءان. حست بقشعريره في جسمها لما قراتها ونفسها تعرف معناها فكرت في خديجه.

ياسمين بتفكير. اكيد خديجه لسه صاحيه هي مش بتنام دلوقتي. هتصل عليها. واسالها علي معناها.
رنت ياسمين. علي خديجه.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم ورحمة الله
ياسمين براحه. وعليكم السلام ورحمة الله. الحمد لله انك لسه صاحيه
خديجه. لا مبنمشي دلوقتي
ياسمين بتساؤل. بقلك ياخديجه. كنت عايزه اعرف معني قوله تعالي(الذين يبيتون لربهم سجدا وقياما )يعني ايه يبيتون. ازاي يعني. بيباتو عند ربنا.
ومين دول ياخديجه. ويعني ايه.
خديجه. بصي ياسمين. معني الايه دي. الناس اللي بتقوم الليل. ربنا وصفهم. انهم بايتين عندو. لانهم تركو الراحه. وتركو النوم. ووقفو. يصلو. ويركعو ويسجدو ليه. شوفتي ياخديجه. لما تيجي تنامي طول الليل عندي. وانا اقول انتي كنت بايته عندي. لانك نمتي في بيتي. ولله المثل الاعلي. اهو. القوامين لليل. بيبقو. بيباتو كده عند ربنا. عشان كده ربنا بيباهي بيهم الملائكه.

ياسمين. ياااه. يعني لما انا قومت الليل كده. كنت بيته عند ربنا.
خديجه بابتسامه. وده. بيدل كمان علي حبك لربنا. لاني في الاثر. ربنا قال (كذب من ادعي محبتي حتي اذا چن الليل نام وتركني )
وحبيبك النبي صل الله عليه وسلم. كان. بيقوم الليل. لحد ماتتورم. قدماه ولمابيسالوه ليه. كان بيقول افلا اكون عبدا شكورا. قيام الليل ده. ليه. اجرعظيم عند الله.
ياسمين. بجد قيام الليل. ده. من العبادات. اللي مستحيل. اتخلي عنها.
خديجه بجديه. عندك حق. وكمان قيام الليل بيدل علي حب ربنا للعبد.
ياسمين بتساؤل. ازاي يعني.
خديجه. كان فيه واحده من السلف الصالح. عماله تدعي وتقول يارب بقدر حبك لي اغفر لي.
فسيدها. سمعها. قال ليها. اجننتي ياامرأة. وانتي ايه عرفك انو بيحبك.
ردت عليه وقالت. عرفت حبه ليا. لانه سابك نايم وصحاني انا اقف بين ايديه.
وفعلا ياياسمين اللي عايز سعادة الدنيا والاخرة عليه بقيام الليل. كفايه اني الملك متنزل. وكده ياستي. عرفتك معناها. وهاتي( تفسير السعدي). هتعرفي اكتر واكتر

ياسمين بجد ياخديجه ربنا يبارك فيكي. حببتيني اكتر في قيام الليل. ووعد بأذن الله مش هسيب قيام الليل لحد مااموت
خديجه بابتسامه. ربنا يثبتنا ياحبيبتي. ويرزق كل مسلم بلذة قيام الليل.
ياسمين يلا بقا. السلام عليكم. النهار طلع. وانا جعانه نوووم

خديجه وانا كمان. هنام شويه. وابقي اقوم اصلي الضحي بأذن الله. وعليكم السلام ورحمة الله.
ونامت بطلتنا. وياتري. هيحصل معاها ايه النهارده. وايه موقفها لما تشوف. باسم. هو العريس. وهل هتفرح ولا تزعل. كل ده هنعرفه بس *👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال🤵*
10/11

*الحلقة العاشرة*

استيقظت خديجه من النوم.

خديجه. الحمد لله الذي احياني بعد مااماتني واليه النشور. وقامت. خديجه. اتوضت. وصلت ركعتي الضحي. اجرها عظيم عند الله. وراحت تشوف ايه اللي وراها من شغل البيت. وطبعا الترتيبات. اللي بتتعمل لعريس الغفله.

خديجه بزهق. كفايه بقا. كل ده عشان عريس. امال لوكانو دسته. كنتو عملتو ايه.

ام خديجه. هو اي حد. ده ابن ناس. وحاجه كده. الله اكبر عليه.

خديجه. هو حد كان قايلك. انو مش ابن ناس.

ام خديجه بفرحه. لا ده باين عليه من عيله مبسوطه وحاجه تشرف كده.

خديجه بضحك. طب كويس هتجوز في عيله بتضحك علي طول. بدل النكد اللي عايشه فيه. هبقي جهاد مجاهد. بضحك بسرعه. هيهيههي

ام خديجه بضحك. ههههههه بجد انتي حكايه. مش عارفه هتعجبيه. ولا هياخد جزمته. وينقذ نفسه من المصيبه. اللي كان هيبتلي بيها

خديجه بمزاح. ده انا قمر. اول مااشوفو. هقله مادام انكشفت عليك هتتجووني يعني هتتجوزني.

ام خديجه. وهو طبعا. هيخاف وهيتجوزك

خديجه بغرور. طبعا. لاما احطله سم فران.

ام خديجه بصدمه. اييه ربنا يهديكي يابنتي يارب وتعجبي الراجل. خليني افرح بقا

خديجه بجديه. ايه ياامي انا لسه في التعليم. ولما نصيبي هييجي. مفيش كلام بس الواحد يحسن اختياره عشان مندمشي بعدين ويكون سبب ضياع ديني

ام خديجه بحزن . الناس كلت وشي ياخديجه. هي بنتك هتتجوز. بعد اللي عملاه في نفسها وكلام يسم البدن وانا مبقتشي قادرة استحمل كلام الناس اكتر من كده. انتي شايفه البنات هنا بتتجوز علي 14و15سنه وعايشين اهم. اما انتي داخله علي 23سنه. يعني كل ماتكبري فرصتك في الجواز هتقل.

خديجه بجديه. ياامي. الجواز قسمه ونصيب. وهو رزق. ومستحيل حد يموت من غير مايستكمل رزقه ولا تقولي نقاب ولاحجاب. وبعدين كلام الناس مبيخلصشي. وهما مش هيدخلو القبر. يتحاسبو معايه. الناس اللي بتتكلم وبتقول ايه اللي هي عملاه في نفسها ده. مش هيدخلو معايه القبر ويجاوبو مكاني. علي سؤال الملكين اهم حاجه رضي ربنا وانا متاكده اني ربنا مش هيضيعني. ابدا.

ام خديجه. ونعم بالله. ربنا يجعله زوج صالح ليكي.

خديجه بابتسامه. ربنا يختار ليا اللي في الصالح ياامي.

ام خديجه. طب يلا البسي عشان هو خلاص. قرب يوصل.

خديجه. بتبص علي نفسها. طب ماانا لابسه اهو.

ام خديجه بصدمه. هتطلعي ليه بالعبايه السمرا برده.

خديجه بجديه ايوه طبعا لازم يشوف طبيعة لبسي. عشان في شباب مبيحبوش البنات اللي متشددين قوي في لبسهم عشان نبقي واضحين من دلوقتي ميجيش بعد الجواز ويقول. ايه اللي عملاه في نفسك ده

ام خديجه. بس دي رؤيه شرعيه. يعني ينفع يشوفك. بلبس الوان عادي ومن غير النقاب

خديجه عارفه ياامي الكلام ده. بس انا معرفشي هو مين. ولا هوافق عليه ولا لا. وبعد كده بأذن الله هرفع النقاب. واخليه يشوفني

ام خديجه بحنق من بنتها. لانها محبكاها جامد من وجهة نظرها. اللي شيفاه صح اعمليه انا تعبت معاكي

خديجه بابتسامه ادعيلي انتي بس. وربنا هيجبر بخاطرك.

ام خديجه برجاء ربنا يكرمك يابنتي ويفرح قلبي بيكي وانتي عروسه

خديجه اللهم امين.

وصل عريس الغفله. قصدي. العريس اللي هيخطب خديجه. وهو طبعا باسم باشا.

باسم باحترام. اتشرفت بمعرفتك ياعمي.

ابو خديجه. ده شرف لينا احنا ياابني.

باسم بجديه. شكرا

عبدالرحمن اخو خديجه. اصغر منها بتلت سنين. (في سن اخويه. البارد )

عبدالرحمن. بيهمس. لباسم. انت هتتعصر اسئله النهارده. اختي بتحضر ليك ورقه من امبارح. مذاكر ولا هتاخد صفر وهتكسفنا

باسم بذهول. بيتكلم بصوت واطي. هو انا داخل امتحان.

عبدالرحمن. ده افظع من امتحان الثانويه العامه. تحس انها. فيثاغورث قدامك.

باسم. ليه كده يعني.

ابو خديجه. بتقولو ايه.

باسم بجديه. لا ياعمي. مفيش حاجه. ممكن حضرتك تنادي الانسه خديجه. عشان مستعجل

ابوخديجه. لسه بدري يابني.حاضر هنادي عليها. روح ياعبدالرحمن نادي اختك من جوه.

عبدالرحمن. حاضر يابابا. دخل عبدالرحمن. تعالي ياختي. عشان تقابلي العريس. انا مش عارف. تاعب نفسه وجاي ليكي علي ايه. يعني الواد حليوه وباين عليه ابن ناس كفايه العربيه اللي ركبها. يسيب بنات مصر كلهم ويجي ليكي انتي.

خديجه بغيظ. وانت مالك انت متغاظ ليه. غيران مني بعني عشان احسن منك مثلا. هو انت تطول. تتجوز واحده زي.

عبدالرحمن. الحمد لله انك اختي ياخديجه.

خديجه بغرور ، ليه.

عبدالرحمن. عشان مقعشي فيكي

خديجه. بغيظ. يامتخلف. بقي انتي خايف تتجوز واحده زي.

عبدالرحمن. ده حتي ضميري صحي. وحاولت اطفش الراجل. خايف عليه وبعدين رجعت في كلامي. قلت. عايز اخلص. من البلوه. مليش دعوه حد قالو ييجي. .

عند باسم. كل شويه يبص في ساعته. اول مره ينتظر حد. عايز يقوم يتخانق ويسيب المكان ويمشي. بس. هيخسر. التحدي قدام ابوه. ده اللي بيحاول يقنع بيه نفسه.

نرجع للغتت عبدالرحمن.

عبدالرحمن وهو بيخبط علي دماغه. ياااه نسيت اقلك. تعالي يلا. عشان بابا عايزك.

خديجه بغرور مستفز. طب امشي ورايا

عبدالرحمن بغيظ. يكشي تقعي علي وشك وانتي مش شايفه قدامك.

خديجه مش هرد عليك عشان انا. طيوبه

عبدالرحمن بقرف. انتي عفريته. اي حاجه غير طيوبه دي

خديجه بطل بقا. تحبط قدراتي وقلي شكلي حلو.

عبدالرحمن الرحمن. قمر ياناس. ورفع ايده لسماء. سامحني يارب علي الكذبه دي

خديجه بتخبطه علي دراعو طب يلا يابارد. مش لاقيه غيرك واخد رايك.

دخلت خديجه المطبخ.

خديجه بحنق. هو لازم ياماما ادخل شايله. العصير

ام خديجه. ايوه. طبعا. هي دي العادات

خديجه بزهق. يخربيت دي عاده.

ام خديجه شيلي يااخرة صبري. ويلا بقا

خديجه بتوتر. حاضر.

دخلت خديجه وعنيها في الارض.

خديجه السلام عليكم

كلهم وعليكم السلام ورحمة الله

باسم رد السلام بصوت واطي. هي مركزتش من شدة خوفها وتوترها. ولسه برده مرفعتشي عنيها

ابو خديجه تعالي يااحمد انت وعبد الرحمن. نتكلم في الصاله. ونسيبهم يتعرفو علي بعض.

خديجه رفعت راسها لباباها.

عبدالرحمن متخافيش ياحبيبتي احنا هنقعد قصادكو بس. عشان تاخدو راحتكو في الكلام.

خديجه في نفسها. الله علي الاحترام. ياااه. لو يفضل يحترمني كده.

عبدالرحمن. بيهمس في ودنها وهو طالع. اي خدمه. اديني بحترمك اهو بس لمايمشي هسلم علي قفاكي لاني وحشني الضرب عليه الصراحه

خديجه بتلقائيه حطت ايديها علي قفاها وكزت علي سنانها بغيظ تحت النقاب. وباسم عمال يحاول يسمع. اخوها بيقول ليها ايه في ودنها معرفشي. بس حس بشعور غريب. لما اخوها قرب منها. اتغاظ منه.

باسم. احم. اذيك ياخديجه

خديجه بصدمه. عرفته من صوته. انت.

باسم بجديه. ايوه انا. ايه رايك بقا في المفجأه دي.

خديجه. مفجأه متفرحشي الصراحه.

باسم بحده. قصدك ايه.

د أول إيداع
يمكنك الآن إذا كنت من سكان الامارات الاستثمار مع شركة أمازون والحصول على مبلغ مجاني عند أول إيداع
سجل هنا | Sponsored

خديجه بحده. في كلامها. قصدي اني لو اعرف اني حضرتك العريس. مكنتش هوافق. اني ارضي اقابلك. اصلا

باسم بغيظ. وليه بقا. انتي اصلا كنتي تحلمي انك ترتبطي بواحد زي

خديجه باستفزاز. عندك حق.

باسم ابتسم بغرور.

خديجه بجديه. لاني متمناش اني اسمي يربط جنب اسمك

باسم بعصبيه. انتي عارفه انا مين. وازاي تتكلمي معايه كده

خديجه بجديه. واحد مغرور. بص ملوش لازمه الكلام انا عارفه. اني يجوز الكلام. في الرؤيه الشرعيه بس ده لو فعلا بفكر اني ممكن ارتبط بيك. عشان. كده.

ياريت حضرتك تعمل فيا معروف. بعد ماتروح من هنا تتصل علي بابا وتقول ليه. كل شئ قسمه ونصيب.

باسم. في نفسه. ده فعلا زي مابابا قال. هترفض.

باسم بغيظ ولو قلت لا وهتجوزك يعني هتجوزك. برضاكي. غصب عنك هتجوزك. وده اللي عندي.

خديجه بغيظ. من اسلوبه. غصب عن مين يااخينا. بقلك. مش عايزه اتجوزك هو بالعافيه. وبعظين سبت بنات مصر كلها. وملقتشي غيري. روح يااخينا دور علي حد غير

باسم بذهول. اخينا. بصي بقا. انا قلت ليكي. اعملي حسابك انا مش هتجوزك عشان سواد عيونك. لا انتي مجرد. حاجه جديده. والمصيبه. اني اهلي طالعين بيكي السما. قلت اخلص من الزن بتاعهم شويه

خديجه باستغراب. اهلك. ووهما يعرفوني منين

باسم. ياسمين تبقي اختي.

خديجه بصدمه. اختك. يامحاسن اللي بتغني.

طب ياسمين مقالتشي ليا خالص علي رغم انها مكلماني الصبح

باسم بجديه. انا منبه علي الكل محدش يقلك. خليها مفجأة

خديجه بحنق. ومفجأه. استغفر الله العظيم الصراحه.

باسم بغيظ. انا مش مستعد اتكلم معاكي اكتر من كده. انتي بني ادمه مستفزه.

خديجه بفرحه. طب الحمد لله. يلا بقا هقوم انا. وانت كلم اهلي وزي ماقلت ليك. انا مرتحتش معاها وكل شئ قسمه ونصيب

باسم. اتفضلي يلا

خديجه فرحانه. انها هتتخلص منه. ولكن انصدمت. الحلقه اللي جايه بأذن الله هنعرف ايه اللي صدم خديجه وبرده هنعرف هي مني مختفيه ليه. وايه سبب اختفائها.

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال🤵*

*الحلقة الحادية عشر*

وقفنا الحلقه اللي فاتت عن لما خديجه اتصدمت

باسم. ياعمي. منتظر من حضرتك الرد.

ابوخديجه. طب يابني لما تروح وتشوف. نفسك كده

باسم باحترام. حضرتك انا مرتاح جدا وبنت حضرتك جوهره بجد.

خديجه بصدمه. ياابن الايه. ياتري بقا هيعمل زي ابطال الرويات. ويتجوزني ويرسم عليا الحب. وييجي. يوم الفرح. يصدمني ويقلي. انا اتجوزتك عشان انتقم منك لانك رفضتيني. ويفضل يعذب فيا. لالا. افرض طلع بخيل. وحرمني من المطبخ. يستحيل اتجوزو. ايه الهبل اللي بقوله ده.

انا دلوقتي مش هكسر فرحة اهلي. انا هفضل استخير ربنا. وهوافق. واللي ربنا كاتبه هو اللي هيكون. انا متاكده اني ربنا هيختار ليا الصالح. وانا ليه. احط نفسي في حرب واوجع دماغي. لا. وعسي ان تكرهو شيئا وهو خير لكم وعسي ان تحبو شيئا وهو شر لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون

عند باسم. وهو في السيارة.

باسم بغيظ. بقي انا. تعمل معايه كده. ده انا هوريكي ايام. علي دماغك. هتجوزك يعني هتجوزك ياخديجه. مش انا اللي واحده فلاحه تعمل معايه كده. الغلط عليا من الاول. اني فكرت. ارتبط. بدي. بس. انا هتجوزها. وهخليها تتمني كلمه مني. هكسر غرورها. ده.

خديجه. في اوضتها.

خديجه. بقالي يومين مكلمتش مني ولاهي كلمتني. انا خايفه ليكون في حاجه. هرن عليها.

مني بابتسامة. وهي بترد علي. خديجه.

مني. السلام عليكم. ياهانم. لسه فاكرة تسالي.

خديجه. وعليكم السلام ورحمة الله. لا انتي اللي مقطعه. الاتصالات. طب اسالي يمكن موت ودفنوني.

مني باسف. بجد ياخديجه اليومين اللي فاتو. كانو صعبين جدا. ماما.كانت محجوزه في المستشفي. وكان البيت مقلوب.

خديجه.بخضه. وزعل. علي صاحبتها. ان لله وان اليه راجعون. خير يامني. مامتك عندها ايه. وهي كويسه دلوقتي

مني بضحك. يابنتي. ان لله وان اليه راجعون. بتنقال لو لقدر الله حد مات.

خديجه بجديه. لا يامني. دي بتنقال عند اي مصيبه. بتحصل. ربنا قال. واذا اصابتهم مصيبة قالو ان لله وان اليه راجعون. )فهمتي ياحبيبتي. لازم الواحد دايما يتذكر. الرجوع الي الله.

مني. اول مره اعرف المعلومه دي. ربنا يرزقك الفردوس الاعلي.

خديجه. اللهم امين. انا وانتي. كده. وكل واحده مع جوزها. عند كلمة جوزها افتكرت باسم.

خديجه ببرود . اسكتي يامني. مش انا جالي عريس النهارده.

مني بلهفه. بجد. مين هو وسنه وعنوانه. ورقم القومي بتاعه. والفرح امتي.

خديجه بضحك. هههههه. ايه ده كله. هو انا لسه وافقت اصلا. ده. انا لسه هفكر

مني بغيظ. تفكري ايه. عايزه اشتري. لبس جديد. اخلصي. بقا. قولي. مين ده. .

خديجه باستفزاز. مش هتصدقي مين.

مني بفضول قاتل. مين ياخديجه بدل مااقتلك

خديجه. باسم. باشا.

مني. بتساؤل. باسم مين.

خديجه بغيظ. الاخ اللي كان هيخبطني. بالعربيه. وطلع. اداني. كلمتين حرقو دمي.

مني بفرحه. بجد الواد الحليوه ده. اتقدملك.

خديجه بعصبيه. ايه حليوه دي. وبعدين. ده شكله. يقطع الميه والنور.

مني. انتي غيرانه.

خديجه بسخريه. انا اغير وعلي مين. علي ده. هااا

مني بجديه. بصي ياخديجه. انتي دايما تقولي ليا. اني اسلم امري لله. ودايما بتقولي. ربنا بيقول. وعسي ان تكرهو شيئا. ويجعل الله فيه خيرا كثيرا.

وبرده. كنتي. بتنصحيني. اني ادعي. ربنا يختار ليا ولايخيرني.

خديجه بابتسامه. فعلا. اللهم اختار لي ولا تخيرني.

مني. ربنا يختار ليكي الصالح. انتي تستاهلي كل خير. والله.

خديجه. صح. الاخ. مش هينزل. بقا وتعملو الفرح. ولا. عجبه السفر. ليكون اتجوز عليكي. يامني

مني بغيظ بعد الشر. مش لما يتنيل يتجوزني الاول. بدل ماهو كاتب كتابه. وسايبني. كده.

خديجه بضحك. فضلت تذليني. انك اتخطبتي قبلي. باين عليا هتجوز قبلك. (وانتي ياصاحبتي. باين عليا هتجوزك قبلك بأذن الله)

مني بابتسامه. ياريت والله. ياخديجه. افرح بيكي. بقا هيبقي اسعد يوم في حياتي.

خديجه. اسعد يوم. في حياتنا يامني. هو لما. ربنا يقول لينا. رضيت عليكم ولا اسخط عليكم ابدا.

مني. اللهم ارزقنا. حبك وحب من يحبك. وحب عمل صالح. يقربنا الي حبك.

خديجه برجاء. الله علي جمال الدعاء. ده. الواحد بيحس. اني قلبي. هيقف من جماله. حب ربنا ده. والقرب منه. هي السعادة الحقيقه.

مني. ربنا يجمعنا دايما علي طاعته.

خديجه. اللهم امين. يلا بقا السلام عليكم. عشان هروح اقعد مع اهلي شويه. لغاية ماالعشا اتأذن. اصلي وانام. بأذن الله

مني. وعليكم السلام ورحمة الله.مع السلامه. ياحبيبتي.

قفلو الخط. وقامت خديجه. وقعدت شويه مع اهلها. سمعت اذان العشاء. قامت توضئت. وصلت. وفضلت تدعي ربنا

خديجه ببكاء. يارب اختار ليا ولا تخيرني. وكلتك امر زواجي. انت حسبي ووكيلي. لاتخذلني يالله. وقفت. ببابك فلاتردني. كن معي دائما يالله. يارب اهدي. اهلي. واجعلهم يلتزمو في الصلاه. يارب اهدي المسلمين جميعا. يارب. اجعلني. ممن يقولون القول فيتبعون احسنه. يارب استعملني في نصرة دينك ولاتسبدلني. اهدي بنات وشباب المسلمين وردهم اليك ردا جميلا. حبب ياسمين في الحجاب. واجعلها. دايما قريبه منك. وابعد عنها كل سوء. اجمع مني مع زوجها. عاجلا غير اجلا وارزقها منه بذريه صالحه. تقر عينها.ارزق كل بنت لم تتزوج. بالزوج الصالح عاجلا غير اجلا.

انتهت خديجه من صلات العشاء . وصلت. الشفع والوتر. لانها. تعلم. من صل ركعة الوتر. كانه اقام الليل كله. ياااه يعني ركعه واحده. كاني طول. الليل اصلي. قيام الليل. ايه. اسهل من كده. ربنا كريم قوي.

نامت خديجه. علي جنبها الايمن. ذي ماالنبي صل الله عليه وسلم. وصانا. وجمعت ايديها ونفثت فيهم. وقرات سورة الاخلاص. والمعوذتين. وقرات اذكار. النوم. بسمك ربي وضعت جنبي وبك ارفعت فان امسكت نفسي فارحمها. وان ارسلتها فحفظها. بما تحفظ عبادك الصالحين. بسمك الله مااموت واحيا.

انتهي الاسبوع. وبدء يوم دراسي جديد. وطبعا الروتين. بتاعها. تقوم من قبل الفجر بساعه. تقيم الليل. وبعد كده تصلي الفجر وتقرء وردها. وبعدين تلبس وتروح. جامعتها.

مني وخديجه. في الجامعه.

مني. ياااااه اخيرا. خلصنا المحاضره

خديجه بضحك. الحمد لله. اناسمعت كل كلمه بس اني افهم كلمه.

مني هههههه. تصدقي. والدكتور يقول. فهمين يابنات.

واحنا. متنحين.

خديجه هههههه. ده حال. اغلي الطلبه. بندخل المحاضره. ونطلع. واحنا. بنسال بعض. هو كان بيقول ايه.

مني. يلا بقا. نمشي ولا وراكي حاجه.

خديجه. ياسمين. قالت. انها. هتيجي. بعد مااخلص المحاضره

مني بمزاح. الله يسهلك ياعم. اخت. العريس بقا.

خديجه. انا لو هتجوز الغتت ده. عشان اخو ياسمين بس.

مني. عبيطه. هو حد يلاقي زيه تاني فين. حظك اني مرتبطه. كنت زمان خطفتو منك

خديجه. الكلام ده اتسجل. وهيوصل حالا للاخ جوزك

مني بشهقه. عايزه. تخلي الواد يطلقني ياخديجه

خديجه. هههه ايوون. عشان تبطلي تبصي بره.

مني. ده جوزي ده مفيش زيه. لسه بتسجلي ولا خلصتي

خديجه بمزاح. ههههه لا عيدي المشهد ده لاني. مسجلتهوش. ياسمين. وصلت اهي.

مني. طب يلا نروح نقعد شويه. في الكافتريا. وبعد كده. نمشي.

خديجه. يلا يامعلم.

ياسمين بسعاده وهي بتحضن خديجه. وحشتيني.اوي.

خديجه بمزاح وهي في حضن. ياسمين. قلنا نكتب الكتاب. يابنتي.

مني. وانا بنت البطه السوده

ياسمين بابتسامه وهي بتحضن. مني. انتي العشق كله.

خديجه بحده. انا بغير. علي فكره.

ياسمين بضحك. لو مش عجبك طلقني.

خديجه بتمثيل. طب انتي. ط

ياسمين بفزع. لا بلاش. انا اسفه ياحاج.

خديجه. اعتذارك مقبول ياحجه.

وضحكو. وراحو قعدو. في الكافيه. وبيتكلمو. بس طبعا خديجه. اخدت. البنات. وراحو قعدو. مع. مجموعة بنات.

خديجه بابتسامه من تحت النقاب.

السلام عليكم يابنات.

البنات. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.

خديجه. ممكن. اتكلم معاكو شويه.

بنت. اتفضلي. ياخديجه. سمعينك.

واحده. تانيه. كنا عرفين انك جايه. لاننا اتعودنا. عليكي. بس كنتي. ناديتي علينا واحنا جينا ليكي

خديجه بابتسامه. لا طبعا. هو النمل اللي بيروح لسكر ولا السكر اللي بيروح لنمل.

البنات. لا النمل اللي بيروح لسكر.

خديجه. واحنا النمل. وانتو السكر. عشان كده احنا اللي جينا ليكو. انتو عارفين. اني مهما نعمل ذنوب لما بنقول. اغفرلي يارب. ربنا بيقبلنا ويغفر لينا. ربنا بيتقبل ويغفر لينا. وبيقبل توبتنا. الا في توبة كعب بن مالك. ربنا متقبلشي التوبه. علي طول. وكان. عقابه في الدنيا. عظيم. بسبب انو تخلف عن غزوة واحده.

بنت ، عقاب. ايه. وازاي يعني. وهو عمل ايه. ده كان. بيشارك النبي في جميع غزواته.

خديجه بابتسامه. بصي. ياستي.

موبيل ياسمين رن. وهي فتحت. الو.
*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال🤵*
12/13
*الحلقة الثانية عشر*

وقفنا المرة اللي فاتت لما هاتف ياسمين رن. ولما كانت خديجه. بتكلم البنات علي توبة كعب بن مالك.
ياسمين. بعدت شويه. عن خديجه. وردت علي الموبيل.
ياسمين. الووو
باسم. انتي فين.
ياسمين. مع خديجه.
باسم فرح من جواه لما سمع اسمها.
باسم. احم. مقولتيش ليه.
ياسمين بخوف. انت كنت مشيت. وانا استأذنت من بابا وماما
باسم بحده. في حاجه اسمها زفت. موبيل.
ياسمين. اسفه. بس. النهارده مكانشي عندي محاضرات قلت اجي. اقعد مع خديجه.
باسم. هي جمبك.

ياسمين. بضيق. . لا. هي. بتكلم. البنات. وانا. قلت اكلمك. وخايفه. تخلص القصه. وانا. لسه. بكلمك
باسم باستغراب. قصة ايه.
ياسمين بابتسامه. قصة كعب بن مالك.
باسم بفضول. مين ده.
ياسمين. ده صحابي. من اصحاب. النبي صل الله عليه وسلم. يلا بقا. عشان عايزه. اشوف. ايه العقاب.او الاختبار. اللي ربنا عقبه بيه في الدنيا. وهل. هو نجح. في الاختبار. ولا. لا.
باسم. احم. طب سيبي الخط. مفتوح. وروحي اسمعي.
ياسمين. بدهشه. بجد.
باسم بجديه. اخلصي يلا.
ياسمين بفرحه. اوكي.
باسم ابتسم. وعندو فضول يسمع خديجه وهي بتتكلم. وبرده. عايز يعرف مين كعب بن مالك.
نروح. عند خديجه بقااا. قبل شويه.

خديجه. بصي بقا ياحبيبتي. كعب بن مالك الانصاري. اسلم. في بيعة العقبة. طبعا. كلنا عارفين. اني. النبي صل الله عليه وسلم. كان. مابيصدق. موسم الحج ييجي. عشان يكلم الناس عن الاسلام. وطبعا هما. كانو للاسف بيعبدو الاصنام. والنبي اتكلم مع مجموعه. جايه من يثرب. اللي هي المدينه المنورة. دلوقتي. والحمد لله. دخلو في الاسلام. اهو كعب ده. من الناس. اللي سمعت النبي صل الله عليه وسلم وصدقته وامنت بيه. ولما النبي. صل الله عليه وسلم هاجر. المدينه كان. كعب. بيقعد يسمع النبي. ويعمل. كل حاجه. ربنا امره بيها. ولما النبي. طلع. يحارب. الكفار. سيدنا كعب. خرج معاه. كل الغزوات.
بس. للاسف. غزوة تبوك. الوحيده. اللي تخلف. عنها.
والمصيبه الاكبر. انها كانت اخر غزوة. في حيات النبي. والغزوة. اللي ربنا انزل فيها. لقدتاب الله. علي النبي )يعني ربنا بشرهم بالتوبه. في الغزوة دي.
تعالو بقا نشوف. كعب بن مالك. تخلف عن الغزوة دي ليه
النبي. امر. المسلمين. انهم يجهزو للجهاد. وطبعا كل الصحابه. ابتدو. يجهزو نفسهم ماعدا.
سيدنا كعب. ومرارة بن الربيعه. وهلال.
وطبعا المنافقين. اللي. بيظهرو الاسلام. وهما. بيكرهوه.
سيدنا. كعب. كل يوم. يقول. انا لو عايز. اجهز. هجهز. بس. مش دلوقتي. وكل يوم يقول بكرة بكرة. لغاية. مالنبي. اخد الجيش. وراح. للارض المعركه.
ساعتها. كعب. ابتدا. يندم. انو ساب. النبي. ومرحشي. الغزوة. بس الندم بعد فوات الاوان مينفعشي.
ورجع. النبي صل الله عليه وسلم. والصحابه. وانتصرو في المعركه.
سيدنا كعب. رايح. لنبي. صل الله عليه وسلم. سمع المنافقين. بيخترعو اعذار. كذب في كذب. والنبي. ساكت.
سيدنا كعب. دخل علي الرسول. وهو. حزين. ومكثوف. مش عارف. هيقول ليه ايه. هيكذب. وينجي. نفسه. طب. ربنا. اكيد. عالم. اني. كذاب. طب اصدق. والرسول يزعل مني. وقرر كعب انو هيقول الحقيقه. واللي يحصل يحصل.
النبي. بيبتسم لكعب. بعتاب. ماخلفك. عن الغزوة. ياكعب
كعب. ببكاء وحرقه. والله يارسول. الله. انا تخلفت. عن الغزوة. من غير عذر. ولابسبب مرض ولا قلة صحه. والفرس بتاعي شديد. ولكن غلبتني نفسي.
كعب. عمل. زي. ناس كتير. كل يوم. هنتوب بكره بكره. واكبر غلط عمله. انو مفكر. لما. يقرر. انو يتوب هيتوب. لا. لو ملحقتش. دلوقتي تتوب. يمكن. تندم بعدين. بس بعد فوات الاوان.

النبي. بص لكعب. وقالو انتظر. حتي يحكم الله. فيك.
مشي كعب. مش عارف يقول ايه.
سال واحد من الصحابه. حد قال زي.
رد عليه. ايوه. هلال بن اميه ومرارة بن الربيع.
وطبعا بعد ماقالو. راحو بيوتهم. يبكو. من شدة الندم واعتزلو. الناس.
النبي. اصدر قرار. اني محدش. يكلم كعب ابدا. ولا الاتنين اللي معاه.
متخيلين. يابنات. انك تعيشي في الدنيا. من غير ماحد يكلمك. صحابك. يخصموكي. واهلك. وعيالك. وكل. الناس. وهما مش اي ناس. دول. اصحابه. حبايبه. اخواته في الله.
سيدنا كعب. يكلم اي حد. منهم. محدش يرد عليه.
وفي يوم. سيدنا كعب. كان بيصلي. وراح. صلي. جنب النبي. صل الله عليه وسلم. وافشي عليه السلام. والنبي ماردش عليه. سيدنا كعب نفسه يشوف النبي بيبتسم ليه. زي. ما كان بيعمل. وقعد يذكر الله. شاف النبي بيبص ليه واول ماسيدنا كعب ينظر لنبي. النبي. ينظر. للارض او اي مكان تاني. زعلان من كعب.
تخيلو يابنات حبيبي وحبيبك النبي صل الله عليه وسلم. زعلان. منك. هتعملي ايه.
البنات. بيبكو. في صمت. من قصة كعب بن مالك.
خديجه بدموع. كعب. تعب. من. شدة الندم. وكمان. محدش. بيكلمه. كفايه العذاب اللي في قلبه. لانه. فعل هذا الذنب وتخلف عن نصرة الدين.
مرة كعب كان. بيخبط علي ابن عمه. صحابي برده. شافه. مرضيش يفتحله. قام سيدنا كعب نط كن علي السور ودخل ليه.
سيدنا كعب ببكاء. استحلفك بالله ياسعد. انت تعلم اني احب الله ورسوله.
سيدنا سعد. مش راضي يرد عليه.
كعب بن مالك ببكاء.شديد. استحلفك بالله رد عليا انت تعلم اني احب الله ورسوله.
سعد. رد عليه. الله ورسوله. اعلم
سيدنا كعب خرج وهو ماشي. لقي. واحد من. جنود. ملك الروم. بيسال عليه.
رسول ملك الروم. خد الرساله. ملك الروم بعتهالك
سيدنا كعب. فتح الرساله. لقي ملك الروم كاتب فيها. انو عرف. اني محمد استغني عنه. ومش عايزه. تعالي عندي واحنا نواسيك.

سيدنا كعب اخد الرساله. وولع فيها. قدام. الجندي. اللي ملك الروم بعته.
ملك الروم بعت الرساله لكعب بالذات. لانه كان قوي. وشجاع. وبعدين. عايز. يهدم الاسلام ويحرق قلب محمد علي اصحابه. النبي. بيحزن. حزن شديد. لما يهودي يموت. لاني نفس ماتت علي غير الاسلام فمابالكو بقا. لما. مسلم يموت. او يكفر بالله.
سيدنا كعب.جاء ليه. رساله من عند النبي صل الله عليه وسلم. اني زوجته. تروح عند اهلها.
سيدنا كعب. بحزن. امرك اني اطلقها. ولا اتركها تروح عند اهلها بس
الرسول. لا تتركها بس.
سيدنا كعب. تعب بقي. لواحده. فضل فوق السطح. وفضل يدعو الله. ان يغفر له ذنبه. معدشي ملجأ الا الله. وفجأه سمع حد بينادي عليه بصوت عالي. ياكعب بن مالك.
ياكعب بن مالك. لقد تاب الله عليك.
واتنين من الصحابه. جريو. يبشرو. هلال ومرارة.
سيدنا كعب لما سمع. نزل يجري وراح عند النبي صل الله عليه وسلم لقي النبي بيبصله بفرح وسعاد.
وسيدنا طلحه. جري عليه يحضنه. من شدة فرحته.
النبي. بفرح. وسعاده. ابشر ياكعب بخير يوم مر عليك منذ ولدتك امك لقد تاب الله عليك.
سيدنا كعب. من شدة الفرحه مش قادر. يتلم علي اعصابه. يارسول الله. امن عندك ام من عند الله
النبي بفرحه. وابتسامة كبيره. من عند الله.
خديجه بدموع فرح
شوفتو بقا يابنات سيدنا كعب لما اذنب ذنب. حصل معاه ايه. محدش. يستعجل. يابنات. اقفو علي باب ربنا وقولو مش هنسيب بابك يارب.
قال تعالي. (وعلي الثلاثة الذين خلفو حتي اذا ضاقت عليهم الارض بما رحبت وضاقت عليهم انفسهم وظنو ان لا ملجأ من الله. الا اليه. ثم تاب الله عليهم ليتوبو. )
الثلاثه دول. منهم كعب بن مالك. يلا كلنا. نتوب. من جديد ونرجع لربنا. وصدقوني وهيقبلك.
وبكده. خلصنا قصة كعب بن مالك.
ان شاء الله بكرة. هنشوف. القصه دي اثرت في باسم ولا لا وايه موقفه. وياتري هيحصل ايه.

*👰🏻ملتزمة تزوجت من رجل أعمال🤵*

*الحلقة الثالثة عشر*

وقفنا المرة اللي فاتت لما. خديجه. حكت توبة كعب بن مالك. وياسمين فاتحه الخط. وباسم سامع كلام. خديجه.
عند باسم في مكتبه
باسم في نفسه. ايه الشعور اللي انا حاسه ده. من امتي وانا بهتم. كده. وبالذات لما سمعت صوتها وهي بتعيط. قلبي وجعني. من امتي. وقلبي بيحن. لحد. انا مش عارف ايه اللي بيحصل ليا ده.
ماجد دخل المكتب وباسم. ماخدشي بالو.
ماجد. ايه ياعم بقالي ساعه بكلمك مين واخد عقلك
باسم بسرحان. خديجه
ماجد. بدهشه. خديجه. مين.
باسم. انتبه لماسمع اسم خديجه.
باسم. انت بتقول خديجه
ماجد. انت اللي بتقول خديجه. وياتري دي بقا موزه جديده. اتعرفت عليها. ولا ايه
باسم بعصبيه. انت مجنون. ايه. الكلام. ده. واياك تجيب اسمها علي لسانك تاني
ماجدبخوف. خلاص ياباسم. بس بجد مين دي.
باسم بحده. حاجه متخصكش.
ماجد برجاء. بس انا صاحبك حبيبك
باسم. يتصنع الجديه. ماجد. قوم شوف شغلك

باسم بحنق. قايم اهو. ماشي يتمتم ايه ده محدش بيعرف. يتكلم معاه كلمتين علي بعض
باسم بسرحان. وبيبتسم. ياتري هتعملي فيا ايه تاني ياخديجه
نرجع لخديجه
انتهت كلامها مع البنات واخدت ياسمين. ومني وقعدو. ياكلو وبعدين. يروحو يكملو محاضرتهم ويروحو.
خديجه بتعب. ربنا يهدينا ويهدي شباب وبنات المسلمين. بجد. كل يوم. اتاكد اني لسه في قلوب البنات والشباب خير. بس عايزين اللي ياخد بايديهم. انا بزعل جدا. بسبب قلة اللي بيشتغلو في الدعوه الي الله يعني تلاقي البنت اللهم مبارك. منتقبه ومهتمه باوراد العباده الصيام والصلاه. والذكر. وغيرها من العبادات. وتساليها. ايه اكتر مجال في الدعوه بتشتغلي فيه.
خديجه باستفزاز. تقولي. لا انا لست اهلا لذالك.
وواحده تاني تقلي. انا بخاف حد يحرجني. اويكسفني. وانا مبعرفشي. اتكلم ابدا
ده النبي. صل الله عليه وسلم قال. بلغو عني ولو ايه.
يعني مش لازم تحفظي البخاري ومسلم عشان تبلغي الدعوه. العلم جميل جدا. بس علم من غير دعوه. مينفعشي. ربنا حذرنا. ال(الذين يكتمون ماانزلنا من البينات والهدي من بعد مابيناه لناس في الكتاب اؤلئك يلعنهم الله ويلعنهم اللاعنون. )يعني. ربنا هيسال كل واحده فينا ليه سكتي ليه ماتكلمتيش عني ليه معرفتيش الناس امور الاسلام. ليه متذكروش الناس بيا.
ياسمين. كلامك جميل جدا. بس. ياخديجه. الدعوه دي تكون لناس ذيك بقالهم كتير. ملتزمه. وعارفه كتير في الدين. اما واحده زي لسه بدءه.
خديجه. كلامك غلط ياياسمين. سيدنا ابوبكر الصديق. اول مالنبي قال ليه. انا رسول الله ودعاه للاسلام. سيدنا ابوبكر. خرج. دعي الناس للاسلام. مش استني لما يقعد خمس ست سنين في الاسلام عشان يكون عرف معلومات كتير. من اول يوم ابوبكر. اشتغل في الدعوه الي الله. واسلم علي ايديه. سته من العشره اللي مبشرين بالجنه. انتي متخيله ده ثوابه عند الله ايه.
ياسمين. بس ياخديجه. كله هيقول. انتي كنتي كده. ويفضلو يتريقو.
خديجه بابتسامه. ومين فينا ياخديجه. اللي اول مااتولد. لقي نفسه ملتزم ومش بيغلط ابدا. كل واحد فينا ياخديجه. ليه ماضي. اهم حاجه انك توبتي الي الله. سيدنا عمر قبل مايسلم بيوم. كان. بيسجد لصنم. ويوم اسلامه. كان رايح يقتل النبي صل الله عليه وسلم. ولما ربنا شرح صدره للاسلام ونطق الشهاده خرج من عند النبي صل الله عليه وسلم. راح وقف. عند الكعبه وبيدعي الناس الي الاسلام.

مني. فعلا ياخديجه. ربنا هيسالنا. عن سكوتنا ده. هنقول لربنا. كنا مكثوفين. مفيش. لينا حجه.
ياسمين بتشجيع. انتي شجعتيني. ياخديجه. اني. ادعو الي الله. عشان كده هبدء بصحابي. عشان ربنا يهديهم. وكلنا نبقي صحبه صالحه.
خديجه بجديه. كويس جدا انك فكرتي انك هتشتغلي. عند الله. ايوه. الدعوه دي. انتي بتشتغلي عند ربنا
بس الغلط. انك اول ماتنصحي. صحباتك. دي مصيبه. انا معرفشي. هما اخبارهم ايه. ولا. اسلوبهم وحياتهم عامله ازاي. بس. نصيحه.
بلاش. تبداي بصحباتك ابدا. لانهم هيحبطوكي. وهتتعبي معاهم علي الفاضي. انصحي. الناس اللي بره. بجد هيسمعو منك. وهيتقبلو.
ياسمين. خلاص. هبدا. مع البنات الغريبه.
خديجه. وانا بأذن الله. هبقي اجي معاكي. تعرفيني عليهم. واكلمهم. اما انتي تروحي لواحدك. ده غلط.
ياسمين بفرحه. ماشي. يادودو. موبيلها رن. وطبعا الاخ باسم.
ياسمين بعد اذنكو هرد
خديجه بابتسامه. اتفضلي يااختشي. المايك معاكي
ياسمين بضحك. الووو
باسم بجديه. خلصتي ولالسه. (يااخويه. ايه الاهتمام ده. فعلا. الاخ لما يكون. ليه مصلحه عند اخته. بيعمل اكتر من كده. واخد بالك يااخويه)
ياسمين. شويه كده. وهطلع. بقلق. انت عايز مني حاجه
باسم بجديه. انا هاجي اخدك. مترنيش علي السواق.
ياسمين براحه. حاضر.
خديجه طبعا. من ساعت ماعرفت انها بتكلم اخوها.
وهي. الخوف والتوتر. مسكوها.
ياسمين قفلت مع باسم.
ياسمين بابتسامه. اسفه بجد. بس باسم اخويه لو رن مفتحتش من اول مره. هيفرمني.
خديجه بجديه. وتغير الموضوع. بقلك صح. ايه رايك. لمانيجي. نرد علي حد او نتكلم في الموبيل. نقول السلام عليكم. بدل كلمة الوو. تحية الاسلام اجمل. تعالو يلا نتعود عليها. هي مش حرام. كلمة الوو بس. تحية الاسلام فيها حسنات كتير.

ياسمين بابتسامه لانها عارفه اني خديجه. بتنصحها هي. لاني خديجه مبتقولشي الوو خالص. دايما بتقول السلام عليكم.
فعلا ياخديجه. من النهارده. هنرد بتحية الاسلام.
خديجه. تعرفو يابنات لما النبي عرف الصحابه ثمرة افشاء السلام. الصحابه من كتر ماهم عايزين ياخدو الاجر. كانو مثلا لو اتنين ماشين مع بعض. وقدامهم شجرة. كل واحد فيهم. بيمشي. من اتجاه تاني. عشان يفشو السلام علي بعض.
ياسمين. واحنا برده. هيبقي. افشاء السلام. عندنا دايما. اي حد نقابله نفشي السلام. او. بنكلم حد علي الموبيل. برده. نبدأ بالسلام عليكم.
مني. طب السلام عليكم هدخل. اجيب حاجه من المكتبه وارجع تاني. لاني. المحاضرة التانيه. اتلغت. والدكتور طالب مننا بحث. نص ساعه. وهاجي. يلا بقا السلام عليكم
خديجه وياسمين. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
ياسمين بجديه. ايه رايك في اخويه. بس قبل ماتقولي حاجه. صدقيني باسم كويس جدا.
خديجه بجديه. بصي. انا. سلمت امري لله. وانا راضيه باللي ربنا يختاره ليا. ولو اخوكي من نصيبي. مش هقدر اعترض علي قدر الله. لاني اكيد خير.
ياسمين بامل. يعني افهم من كده. مفيش رفض ان شاء الله.
خديجه بخجل. اللي ربنا عايزه هيكون. بس. ارجوكي. متقوليش لاخوكي حاجه. عايزه كل حاجه تمشي بامر الله. وانا دعيت ربنا وهو مش هيخذلني. ابدا.
ياسمين بفرح. يارب تكوني من نصيبه. وتكوني انتي سبب هدايته. ويبقي رفيقك للجنه
خديجه. اولا. الفردوس. لاننا. طمعانين في كرم الله.
ثانيا. انا. مش موافقه علي مواصفات اخوكي. الصراحه. بس. مش عارفه ليه كل مااصلي استخارة احس براحه غريبه. فقلت. اسلم امري اللي الله. ولعل الله يحدث بعد ذالك امرا.
كان ليا واحده صاحبتي. لما اسالها. نفسك زوجك يكون مواصفاته ايه. تقول ليا. يكون كافر. واسلم.
كنت اسالها. باستغراب. ليه. مش خايفه يمكن يحن للكفر تاني.
كانت تقولي. لا. اللي. جرب لذة. وحلاوة الايمان. يستحيل. انو يرجع. وهو اكيد. هيعرف قيمة الاسلام. ويبقي حريص عليه. اكتر من المسلمين. ذات نفسهم.
وانا بقلك. انا مش هعترض علي اخوكي. لوكان هو ده اللي ربنا كاتبه يكون زوجي. اذا. ساسعي بأذن الله واكون سبب هدايته. متاكده. لو ربنا كاتبه ليا.يبقي. هيكون احلا مني في يوم من الايام.
ياسمين بسعاده. بجد. انا فرحانه قوي. انا من اول ماشوفتك وانا اتمنيت تكوني مرات اخويه. بس قلت. امنيه مستحيله. لانكو مختلفين تماما. ولكن ربنا بيصنع المعجزات.
خديجه بغرور مصتنع. عندك حق. اديني اتنازلت بقا وواغقت عليه.
ياسمين بضحك هههه ده انتي هتشوفي ايام معاه. جهاد في سبيل الله. حرب الكفار مع المسلمين.
خديجه بخوف مصتنع. هو من اللي بياكله لحوم البشر ولا ايه

ياسمين بهزار. ياريت. ده امر من كده.
خديجه باستفزاز ولا يهمني.
مني. يلاياخديجه. علشان نلحق القطر.
خديجه بهزار. قطر ايه اللي انتي جايه تقولي عليه. السواق بتاع بابي اكيد مستنيني بره. حاجه تزهق. كل يوم احتار. اركب انهي عربيه. لما بتخنق من كتر التفكير
مني بضحك ههه قصدك. هتشبطي في انهي عربية من عربيات القطر.
خديجه بضيق مصتنع. ياشيخه استري عليا قدام الاجانب.
ياسمين ومني. ههههههه
ياسمين لسه هتتكلم. لقت اخوها بيرن.
ياسمين السلام عليكم
باسم باستغراب. وعليكم السلام
ياسمين بابتسامه. انا طالعه خلاص.
ياسمين بتقوم. يلا يابنات العربيه جت. تعالو اوصلكو لغاية المحطه. كل ده وياسمين. مقالتشي باسم جاي ياخدها
خديجه بغرور مصتنع. لا شكرا اكيد السواق بتاعي بره. منتظر من بدري
ياسمين بضحك. اتنازي. ياخديجه واركبي معايه.
خديجه. لالا الموديل بتاع عربيتك قديمه. وانا بحب اركب. التوك توك. ابو تلات عجلات.
ياسمين يلا بقا فصلتيني.
مني يلا. بدل البهدله. اللي بنشوفها في المواصلات. مش كفايه القطر.
خديجه. شوفي البت. بقالك سنين مترمطه. ايه اللي جد يعني.

ياسمين اخلصو بقا. هتركبو معايه لاما هزعل منكو بجد.
خديجه بجديه لا وعلي ايه. يلا يامني نتنازل ونركب معاها.
خرجو التلاته. من الحرم الجامعي. خديجه.اتصدمت اول ماشافت باسم واقف قدام العربيه وباين عليه مستنيهم.
ياتري. خديجه. هتركب. لما عرفت اني باسم السواق. ولا.هترفض.
وياتري باسم. فعلا هيتغير.
البارت ال14و15
#روايه_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال
جميله اقرأوها هتستفادو منها كتيييير
وقفنا المرة اللي فاتت لما. خديجه. حكت توبة كعب بن مالك. وياسمين فاتحه الخط. وباسم سامع كلام. خديجه.
عند باسم في مكتبه
باسم في نفسه. ايه الشعور اللي انا حاسه ده. من امتي وانا بهتم. كده. وبالذات لما سمعت صوتها وهي بتعيط. قلبي وجعني. من امتي. وقلبي بيحن. لحد. انا مش عارف ايه اللي بيحصل ليا ده.
ماجد دخل المكتب وباسم. ماخدشي بالو.

ماجد. ايه ياعم بقالي ساعه بكلمك مين واخد عقلك
باسم بسرحان. خديجه
ماجد. بدهشه. خديجه. مين.
باسم. انتبه لماسمع اسم خديجه.
باسم. انت بتقول خديجه
ماجد. انت اللي بتقول خديجه. وياتري دي بقا موزه جديده. اتعرفت عليها. ولا ايه
باسم بعصبيه. انت مجنون. ايه. الكلام. ده. واياك تجيب اسمها علي لسانك تاني
ماجدبخوف. خلاص ياباسم. بس بجد مين دي.
باسم بحده. حاجه متخصكش.
ماجد برجاء. بس انا صاحبك حبيبك
باسم. يتصنع الجديه. ماجد. قوم شوف شغلك
باسم بحنق. قايم اهو. ماشي يتمتم ايه ده محدش بيعرف. يتكلم معاه كلمتين علي بعض
باسم بسرحان. وبيبتسم. ياتري هتعملي فيا ايه تاني ياخديجه
نرجع لخديجه
انتهت كلامها مع البنات واخدت ياسمين. ومني وقعدو. ياكلو وبعدين. يروحو يكملو محاضرتهم ويروحو.
خديجه بتعب. ربنا يهدينا ويهدي شباب وبنات المسلمين. بجد. كل يوم. اتاكد اني لسه في قلوب البنات والشباب خير. بس عايزين اللي ياخد بايديهم. انا بزعل جدا. بسبب قلة اللي بيشتغلو في الدعوه الي الله يعني تلاقي البنت اللهم مبارك. منتقبه ومهتمه باوراد العباده الصيام والصلاه. والذكر. وغيرها من العبادات. وتساليها. ايه اكتر مجال في الدعوه بتشتغلي فيه.
خديجه باستفزاز. تقولي. لا انا لست اهلا لذالك.

وواحده تاني تقلي. انا بخاف حد يحرجني. اويكسفني. وانا مبعرفشي. اتكلم ابدا
ده النبي. صل الله عليه وسلم قال. بلغو عني ولو ايه.
يعني مش لازم تحفظي البخاري ومسلم عشان تبلغي الدعوه. العلم جميل جدا. بس علم من غير دعوه. مينفعشي. ربنا حذرنا. ال(الذين يكتمون ماانزلنا من البينات والهدي من بعد مابيناه لناس في الكتاب اؤلئك يلعنهم الله ويلعنهم اللاعنون. )يعني. ربنا هيسال كل واحده فينا ليه سكتي ليه ماتكلمتيش عني ليه معرفتيش الناس امور الاسلام. ليه متذكروش الناس بيا.
ياسمين. كلامك جميل جدا. بس. ياخديجه. الدعوه دي تكون لناس ذيك بقالهم كتير. ملتزمه. وعارفه كتير في الدين. اما واحده زي لسه بدءه.
خديجه. كلامك غلط ياياسمين. سيدنا ابوبكر الصديق. اول مالنبي قال ليه. انا رسول الله ودعاه للاسلام. سيدنا ابوبكر. خرج. دعي الناس للاسلام. مش استني لما يقعد خمس ست سنين في الاسلام عشان يكون عرف معلومات كتير. من اول يوم ابوبكر. اشتغل في الدعوه الي الله. واسلم علي ايديه. سته من العشره اللي مبشرين بالجنه. انتي متخيله ده ثوابه عند الله ايه.
ياسمين. بس ياخديجه. كله هيقول. انتي كنتي كده. ويفضلو يتريقو.
خديجه بابتسامه. ومين فينا ياخديجه. اللي اول مااتولد. لقي نفسه ملتزم ومش بيغلط ابدا. كل واحد فينا ياخديجه. ليه ماضي. اهم حاجه انك توبتي الي الله. سيدنا عمر قبل مايسلم بيوم. كان. بيسجد لصنم. ويوم اسلامه. كان رايح يقتل النبي صل الله عليه وسلم. ولما ربنا شرح صدره للاسلام ونطق الشهاده خرج من عند النبي صل الله عليه وسلم. راح وقف. عند الكعبه وبيدعي الناس الي الاسلام.
مني. فعلا ياخديجه. ربنا هيسالنا. عن سكوتنا ده. هنقول لربنا. كنا مكثوفين. مفيش. لينا حجه.
ياسمين بتشجيع. انتي شجعتيني. ياخديجه. اني. ادعو الي الله. عشان كده هبدء بصحابي. عشان ربنا يهديهم. وكلنا نبقي صحبه صالحه.
خديجه بجديه. كويس جدا انك فكرتي انك هتشتغلي. عند الله. ايوه. الدعوه دي. انتي بتشتغلي عند ربنا
بس الغلط. انك اول ماتنصحي. صحباتك. دي مصيبه. انا معرفشي. هما اخبارهم ايه. ولا. اسلوبهم وحياتهم عامله ازاي. بس. نصيحه.
بلاش. تبداي بصحباتك ابدا. لانهم هيحبطوكي. وهتتعبي معاهم علي الفاضي. انصحي. الناس اللي بره. بجد هيسمعو منك. وهيتقبلو.

ياسمين. خلاص. هبدا. مع البنات الغريبه.
خديجه. وانا بأذن الله. هبقي اجي معاكي. تعرفيني عليهم. واكلمهم. اما انتي تروحي لواحدك. ده غلط.
ياسمين بفرحه. ماشي. يادودو. موبيلها رن. وطبعا الاخ باسم.
ياسمين بعد اذنكو هرد
خديجه بابتسامه. اتفضلي يااختشي. المايك معاكي
ياسمين بضحك. الووو
باسم بجديه. خلصتي ولالسه. (يااخويه. ايه الاهتمام ده. فعلا. الاخ لما يكون. ليه مصلحه عند اخته. بيعمل اكتر من كده. واخد بالك يااخويه)
ياسمين. شويه كده. وهطلع. بقلق. انت عايز مني حاجه
باسم بجديه. انا هاجي اخدك. مترنيش علي السواق.
ياسمين براحه. حاضر.
خديجه طبعا. من ساعت ماعرفت انها بتكلم اخوها.
وهي. الخوف والتوتر. مسكوها.
ياسمين قفلت مع باسم.
ياسمين بابتسامه. اسفه بجد. بس باسم اخويه لو رن مفتحتش من اول مره. هيفرمني.
خديجه بجديه. وتغير الموضوع. بقلك صح. ايه رايك. لمانيجي. نرد علي حد او نتكلم في الموبيل. نقول السلام عليكم. بدل كلمة الوو. تحية الاسلام اجمل. تعالو يلا نتعود عليها. هي مش حرام. كلمة الوو بس. تحية الاسلام فيها حسنات كتير.
ياسمين بابتسامه لانها عارفه اني خديجه. بتنصحها هي. لاني خديجه مبتقولشي الوو خالص. دايما بتقول السلام عليكم.

فعلا ياخديجه. من النهارده. هنرد بتحية الاسلام.
خديجه. تعرفو يابنات لما النبي عرف الصحابه ثمرة افشاء السلام. الصحابه من كتر ماهم عايزين ياخدو الاجر. كانو مثلا لو اتنين ماشين مع بعض. وقدامهم شجرة. كل واحد فيهم. بيمشي. من اتجاه تاني. عشان يفشو السلام علي بعض.
ياسمين. واحنا برده. هيبقي. افشاء السلام. عندنا دايما. اي حد نقابله نفشي السلام. او. بنكلم حد علي الموبيل. برده. نبدأ بالسلام عليكم.
مني. طب السلام عليكم هدخل. اجيب حاجه من المكتبه وارجع تاني. لاني. المحاضرة التانيه. اتلغت. والدكتور طالب مننا بحث. نص ساعه. وهاجي. يلا بقا السلام عليكم
خديجه وياسمين. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
ياسمين بجديه. ايه رايك في اخويه. بس قبل ماتقولي حاجه. صدقيني باسم كويس جدا.
خديجه بجديه. بصي. انا. سلمت امري لله. وانا راضيه باللي ربنا يختاره ليا. ولو اخوكي من نصيبي. مش هقدر اعترض علي قدر الله. لاني اكيد خير.
ياسمين بامل. يعني افهم من كده. مفيش رفض ان شاء الله.
خديجه بخجل. اللي ربنا عايزه هيكون. بس. ارجوكي. متقوليش لاخوكي حاجه. عايزه كل حاجه تمشي بامر الله. وانا دعيت ربنا وهو مش هيخذلني. ابدا.
ياسمين بفرح. يارب تكوني من نصيبه. وتكوني انتي سبب هدايته. ويبقي رفيقك للجنه
خديجه. اولا. الفردوس. لاننا. طمعانين في كرم الله.
ثانيا. انا. مش موافقه علي مواصفات اخوكي. الصراحه. بس. مش عارفه ليه كل مااصلي استخارة احس براحه غريبه. فقلت. اسلم امري اللي الله. ولعل الله يحدث بعد ذالك امرا.
كان ليا واحده صاحبتي. لما اسالها. نفسك زوجك يكون مواصفاته ايه. تقول ليا. يكون كافر. واسلم.
كنت اسالها. باستغراب. ليه. مش خايفه يمكن يحن للكفر تاني.
كانت تقولي. لا. اللي. جرب لذة. وحلاوة الايمان. يستحيل. انو يرجع. وهو اكيد. هيعرف قيمة الاسلام. ويبقي حريص عليه. اكتر من المسلمين. ذات نفسهم.
وانا بقلك. انا مش هعترض علي اخوكي. لوكان هو ده اللي ربنا كاتبه يكون زوجي. اذا. ساسعي بأذن الله واكون سبب هدايته. متاكده. لو ربنا كاتبه ليا.يبقي. هيكون احلا مني في يوم من الايام.
ياسمين بسعاده. بجد. انا فرحانه قوي. انا من اول ماشوفتك وانا اتمنيت تكوني مرات اخويه. بس قلت. امنيه مستحيله. لانكو مختلفين تماما. ولكن ربنا بيصنع المعجزات.

خديجه بغرور مصتنع. عندك حق. اديني اتنازلت بقا وواغقت عليه.
ياسمين بضحك هههه ده انتي هتشوفي ايام معاه. جهاد في سبيل الله. حرب الكفار مع المسلمين.
خديجه بخوف مصتنع. هو من اللي بياكله لحوم البشر ولا ايه
ياسمين بهزار. ياريت. ده امر من كده.
خديجه باستفزاز ولا يهمني.
مني. يلاياخديجه. علشان نلحق القطر.
خديجه بهزار. قطر ايه اللي انتي جايه تقولي عليه. السواق بتاع بابي اكيد مستنيني بره. حاجه تزهق. كل يوم احتار. اركب انهي عربيه. لما بتخنق من كتر التفكير
مني بضحك ههه قصدك. هتشبطي في انهي عربية من عربيات القطر.
خديجه بضيق مصتنع. ياشيخه استري عليا قدام الاجانب.
ياسمين ومني. ههههههه
ياسمين لسه هتتكلم. لقت اخوها بيرن.
ياسمين السلام عليكم
باسم باستغراب. وعليكم السلام
ياسمين بابتسامه. انا طالعه خلاص.
ياسمين بتقوم. يلا يابنات العربيه جت. تعالو اوصلكو لغاية المحطه. كل ده وياسمين. مقالتشي باسم جاي ياخدها
خديجه بغرور مصتنع. لا شكرا اكيد السواق بتاعي بره. منتظر من بدري
ياسمين بضحك. اتنازي. ياخديجه واركبي معايه.
خديجه. لالا الموديل بتاع عربيتك قديمه. وانا بحب اركب. التوك توك. ابو تلات عجلات.
ياسمين يلا بقا فصلتيني.
مني يلا. بدل البهدله. اللي بنشوفها في المواصلات. مش كفايه القطر.
خديجه. شوفي البت. بقالك سنين مترمطه. ايه اللي جد يعني.

ياسمين اخلصو بقا. هتركبو معايه لاما هزعل منكو بجد.
خديجه بجديه لا وعلي ايه. يلا يامني نتنازل ونركب معاها.
خرجو التلاته. من الحرم الجامعي. خديجه.اتصدمت اول ماشافت باسم واقف قدام العربيه وباين عليه مستنيهم.
ياتري. خديجه. هتركب. لما عرفت اني باسم السواق. ولا.هترفض.
وياتري باسم. فعلا هيتغير. وهيحب خديجه.
البارت الخامس عشر. #رواية_ملتزمة_تزوجت_رجل_اعمال
وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه اتصدمت لما عرفت اني باسم اللي هيوصلهم.
ياسمين. باستعباط. هو انت اللي جاي تاخدني ياباسم. شكرا بجد.
خديجه بتوعد. يلا يامني عشان اتاخرنا. عايزه حاجه ياياسمين.
باسم. مركز علي خديجه. وبيبص ليها من فوق لتحت. لبسها. بيلفت نظره.
ياسمين. هو انا مش قلت هوصلكو وانتي وافقتي.
خديجه بستعباط. انا قلت كده. يلا يامني.

باسم بجديه. يلا بقا اركبو. وبطلو كلام. مينفعشي وقفتكو دي.
خديجه بجديه. جزاك الله خيرا يااستاذ باسم. احنا ماشين.
باسم بحده. انا قلت اركبو. وباباكي عارف اني جاي اوصلكو. فياريت يلا عشان متعصبشي عليكي.
خديجه بحده. تتعصب علي مين. وانا قلت. مش هينفع.
ياسمين برجاء. بالله عليكي.يلا بقا.
مني بهدوء. يلا. بقا ياخديجه. كده هنتاخر علي القطر.
خديجه. بتبص ليهم من تحت النقاب بغيظ. ماشي.
ياسمين بتسقف ايديها بفرحه. اخيرا وافقتي.
مني بهزار. هرمنا من اجل هذه اللحظه.
ياسمين ركبت جنب اخوها

مني.وخديجه ركبو ورا. واتحرك باسم بالعربيه
ياسمين بتبص لخديجه. انا فرحانه جدا. ياخديجه. اني عرفتك. بجد كان نفسي اعرفك من زمان. وكمان احتمال تكوني مرات اخويه قريب.
في اللحظه دي. باسم. بص في المرايا علي خديجه.
وخديجه. عايزه تقوم تولع في ياسمين. في اللحظه دي. بس مش هينفع تتكلم قدام باسم لانه اجنبي عنها.
خديجه بجديه. جزاكي الله خيرا.
ياسمين بسعاده. ماتيجي. نتغدا. سوا قبل ماتروحو. ماما هتفرح قوي اول ماتشوفك.
خديجه بجديه. اتكلمنا في الموضوع ده قبل كده يا ياسمين. سلميلي. علي مامتك. كتير.
وخديجه في نفسها. هتسكت البت دي ولا اولع فيها انا اصلا مستحرمة ركوبي العربيه معاه. وعماله. اتخيله سواق التوك توك. يالله. لوعرف. انا مفكراه. ايه. هيموتني. مدبوحه هههه
ياسمين. بتلقائيه. لفت دماغها لخديجه ومني تاني. بس مني مشغوله بتكلم خطيبها. اللي هو كاتب كتابه عليها. واتس.
ياسمين بتلقائيه . بجد ياخديجه. كلامك روعه. حتي باسم. ولسه هتكمل.
وخديجه مستنيه. تكمل. باسم بص لياسمين. سكتت
ياسمين بابتسامه بلهاء. ولا اي حاجه.
وصلو علي المحطة.
باسم بجديه. خديجه. قولي لباباكي. جاين ليه بكرة. انا واهلي.
خديجه بجديه. وهي غضه بصرها. والله حضرتك كلم بابا وبلغه.
ياسمين باستغراب. وفيها ايه ياخديجه.

خديجه بجديه. هي الاصول كده ياياسمين انا مليش ادخل في حاجه. غير اني. اوافق او ارفض. اما الاتفاقات والحجات دي. اهلي هما. اللي يعرفوني بيها.
باسم بيعجب بيها اكتر واكتر.
خديجه. يلا بقا. السلام عليكم.
ياسمين وعليكم السلام ورحمة الله.
خديجه. هكلمك. بليل بأذن الله.
ياسمين بابتسامه سعيده. خلاص هستناكي. ان شاء الله.
خديجه ومني. ركبو القطر. بتاع الشعب. لانها رفضت تركب المكيف. لما ياسمين عرضت عليها. وده طبعا طلب باسم. لما رفضت انو يوصلها لغاية باب البيت.
ياسمين.ودعت. خديجه ومني. وركبت العربيه. وبتبص علي اخوها.
باسم بحده. انتي لسانك ده ايه. كنتي عايزه. تقولي ايه. بيقلد ياسمين. بجد كلامك روعه. حتي باسم.
باسم. بتوعد. عارفه لو كنتي كملتي. انتي عارفه كنت هعمل ايه.
ياسمين عايزه تضحك بس خايفه من عصبية اخوها. بس مش مصدقه. اللي اخوها بيعمله ده.
ياسمين بتلقائيه ذي عادتها. . نفسي اعرف. ليه. عايز تتجوز خديجه علي رغم. انكو دماغ مختلفه. خالص. والعالم بتاعك غير بتاعها. حتي النهارده. لما سالتها. حطت ايديها علي بوقها.
باسم باهتمام. ايوه. لما سالتيها. قالت ايه.
ياسمين. لا مقالتشي حاجه
باسم بحده. اخلصي. قولي. قالت ايه

ياسمين بخوف. قالت. انا لو ليا نصيب. وحكت ليه كل اللي خديجه قالته بالحرف. ماعدا. سبب هدايته وتغيره والكلام ده. عشان مياخدشي باله ويعند اكتر.
عند خديجه. بعد ماوصلت. ومصدعه من كتر زن مني عليها. وهي اتكلمت كتير النهارده. صلت. العصر. ونامت.
عايزه افرحكو انها نسيت تتغدا. عشان تعرفو الجواز بيسد النفس.
صحيت خديجه. بعد المغرب. جريت. صلت المغرب قبل مايفوتها. وقرات الاذكار. وطلعت تقعد مع اهلها
خديجه بابتسامه. السلام عليكم. يااهل الخير.
عبدالرحمن. وعليكم السلام ياختي. يلا. الله يسهلك. مش معايه فكه.
خديجه. بمزاح. وانت من امتي. معاك. فلوس اصلا ده انت مفلس. يابني. بتاخد مصروفك من ماما.
عبدالرحمن. ليه. هو انا ذيك يافاشله.
خديجه. انت اصلا تطول. تبقي زي.
ام خديجه. كفايه. بقي انتو مش هتكبرو ابدا.
ام خديجه بابتسامه فرح. نمتي ياحبيبتي. بكرة. باسم. جاي. بكره هو واهله. عشان يتفقو علي كل حاجه. اخيرا ربنا استجاب دعائي. ورزقك. بالي عمري ماحلمت اني يجيلك واحد زيه.
خديجه كتمه غيظه. انتي كده بتهنيني ياماما.
ام خديجه. ياحبيبتي. انتي. مفيش ذيك.
خديجه بهزار. ايوه انا عارفه. لو مني اتنين. كانت مصر خربت.
ام خديجه بغيظ. شكل الشبشب وحشك ياخديجه

خديجه بفزع مصتنع. اسفين ياصلاح.
انتهي اليوم. علي ابطالنا. وبداية يوم جديد.
خديجه استيقظت. صلت القيام وصلت الفجر وقرات الورد القراني. ولسه هتقرء الاذكار. لقت مني بترن.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم. الناس. اللي صاحيه بدري.
مني. انا لسه منمتش ياختي. كنت بقرء في الورد بتاعي بقالي كتير قوي. مقراتش. الورد. لغاية ماكنت. هموت. وخوفت اقلك. تقيمي عليا الحد.

خديجه بتساؤل. هو انتي بتقراي. قد ايه. الورد بتاعك يعني.
مني. بقرء جزء يوميا. بس بقالي فترة كبيره. بقرء. يوم. واسيب عشره.
خديجه اللهم بارك. جزء. يوميا. بس. في حاجه عايزه اعرفهالك. النبي صل الله عليه وسلم قال. افضل الاعمال عند الله ادومها وان قلت. يعني يامني. ياحبيبتي بدل ماتقراي. في يوم جزء. وتقعدي عشره متقرايش. ده مش حاجه حلوه. بالعكس ابداي وردك بصفحه واحده يوميا. وحاولي. تتدبري في معناها.
ولما تحسي انك اتعودتي علي صفحه. زودي كمان نص صفحه. وكل شويه زودي. شويه. متبقيش عامله زي اللي بتصلي. خمسين ركعه قيام ليل في يوم. وتقعد السنه كلها. تاركه قيام الليل. كفايه ركعتين بس دومي عليها.
مني بابتسامه. عندك حق. انا هبدا بصفحه. كفايه اني ابدا يومي بكلام الله.
خديجه بغرور مصتنع. انا مش متخيله الحياه من غيري
مني. ايوه ياختي اتغري. هو حد قدك. الواد الحليوه جاي يخطبك النهارده
خديجه بغيظ. مابلاش حليوه دي. وبعدين. انا مغرورة من قبل مااشوف وش الحليوه. قصدي باسم
مني بابتسامه. ربنا يكمل ليكو علي خير وسعاده

خديجه بشرود. ان شاء الله. يلا بقا السلام عليكم عايزه انام شويه. قبل معركة الطبيخ. اللي ست الحبايب ياحبيبه ناويه تعملها.
مني بابتسامه وعليكم السلام.
وجاء موعد وصول باسم. في بيت خديجه.
البارت الجاي بأذن الله. هنشوف. هل هيحصل خناقه بين خديجه وباسم. وهل. خديجه هترفع النقاب. ولا لا
البارت ال16 💛
#روايه_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال
وصل باسم وياسمين وباباه ومامته.
ابوخديجه بيرحب بيهم. شرفتونا. ياجماعه.
ابو باسم. الشرف لينا احنا. ياابو حسن
ام خديجه داخله تسلم علي ام باسم وتحضن فيها

ام خديجه بابتسامه. شرفتينا ياام باسم. البيت تنور النهارده
ام باسم بمحبه. ده شرف لينا احنا. ربنا يبارك فيكي فعلا عرفتي تربي
ام خديجه بفخر. الحمد لله. وانتي برده ماشاء الله. علي اولادك. عرفتي تربي بجد
ام باسم. الحمد لله
ياسمين بتلقائيه. امال فين خديجه ياطنط عايزه اشوفها
ام خديجه بترحيب. تعالي ياحبيبتي ادخلك ليها. هي في اوضتها بتجهز
ياسمين بفرح. يلا ياطنط.
(ام خديجه متعرفشي اني ياسمين وخديجه صحاب. لاني خديجه. مش متعوده. تحكي حياتها مع حد خالص. )
ياسمين دخلت لقت واحده واقفه قدام المرايا. ولابسه. دريس خروج وعليه خمار لف. ولسه بتلف فيه. من غير ماتحط بونيه. عشان هتلبس النقاب فوق
ياسمين باستغراب وعبط. امال فين خديجه ياطنط
خديجه بهزار. راحت تركيا تسلم علي اردوغان وترجع.
ياسمين بشهقه. انتي خديجه بجد.

ماشاء الله عليكي. ايه الجمال ده. ووشك منور اوي. ايه الحلاوة دي.
خديجه بفزع مصتنع. انتي بتحسديني عيني عينك كده. هي فين وكانت بتدور في الارض
ياسمين باستغراب. هي ايه اللي فين.
خديجه بتدور برده. خرزة زرقه. احطها في رقبتي. خلاص. الشبشب بتاع الحمام ازرق. هروح اجيبه اعلقه في رقبتي
ياسمين بتضحك بصوت عالي. هههههههه. شبشب.
(ياسمين معذورة ياجماعه. متعرفشي. قيمة الشبشب عند خديجه )
خديجه بجديه. وحشتيني. ياياسمين والله.
ياسمين بابتسامه ود. بجد انا حاسه اني في حلم جميل ومش عايزه اقوم منه. هيجي يوم. وتكوني عندنا.
خديجه قرصت ياسمين من دراعها
ياسمين بفزع. بتقرصيني ليه كده
خديجه. عشان تتاكدي انك مش في حلم.
ياسمين بضحك. يعني تقطعي. جسمي عشان تاكيديلي.
خديجه بتتصنع التفكير. تصدقي. لوكنت اديتك بوكس علي مناخيرك. كان هيبقي منظرك ايه
ياسمين بخوف. وبتحط ايديها علي مناخيرها. اسفين ياصلاح بس بلاش وشي
خديجه بضحكه شريره نيهاهاها.

ام خديجه دخلت يلابقا ياخديجه. حماتك عايزه تشوفك وتتعرف عليكي
خديجه بتوتر. هو لازم يعني. متتعرف عليا بعد الفرح.
ياسمين بضحك ههههه. ماما طيوبه خالص علي فكرة
خديجه. امشي من هنا. انتي مين اصلا.
يلا بقا. وامري الي الله.
خديجه. دخلت وهي ماسكه في ايد ياسمين وعنيها في الارض.
خديجه. السلام عليكم. كلهم ردو السلام.
ام باسم تعالي ياحبيبتي. جنبي هنا اخيرا. اتعرفت عليكي. ياسبب السعاده اللي دخلت حياتنا.
ام خديجه وابوها مفكرين بسبب اني ابنهم عايز يتجوزها. ميعرفوش موضوع ياسمين خالص.
خديجه بابتسامه ود. بجد انا سعيده اني اتعرفت علي حضرتك ياطنط.
ام باسم. عروستك قمر ياباسم. باسم.
وباسم ولا هنا. سرح. خالص في خديجه. ولا واخد بالو من اي حاجه.
(خديجه كانت لابسه دريس بني. ضيق من فوق وواسع جدا من تحت ولبست فوقيه خمار لف. طبعا. اول مره تلبسه. هو دايما بيشوفها لاما بالملحفه. او بالكاب. عمره ماشافها كده. ولاهي حتي بتخرج كده. ولكن دي رؤيه شرعيه ومرضيتش. تطلع. بالاسود عشان امها متزعلشي. ولابسه نقاب تاندا وظاهره عنيها. فكان عنيها متحدده في النقاب. وكانت لابسه الجونت والشراب. ومفيش اي زينه في وشها. عشان لو اضطرت تكشف النقاب قدامه متبقاش متزينه )
ام باسم. باسم. انت يابني.
باسم بانتباه. ها. نعم ياماما كنتي بتقولي حاجه
ام باسم بخبث. ايه اللي واخد عقلك

باسم بيتصنع الجديه. لا. مفيش حاجه. انتي كنتي عايزه. حاجه.
ام باسم بقول عروستك قمر. ماشاء الله عليها. ادب والتزام. ومتاكده انها جميله
ياسمين بغباء. اه والله ياماما انا مكنتش متخيله خديجه. حلوه كده. دي.
خديجه بصت ليها بتحذير لانها بتوصفها
ياسمين بضحكه بلهاء. ولاكاني قلت حاجه ياخديجه.
ام خديجه. خديجه قمر والله.
خديجه هتقتل ياسمين وامها. وتدخل تقضي حياتها في السجن.
ابوباسم. ماتيجي ياحج. نطلع بره نشم شوية هوا. بحب هو الريف.
طب يلا ياام حسن اعملي لينا. حاجه نشربها.
ام باسم. خديني معاكي يلا ياسمين.
ابوخديجه. يلا ياعبد الرحمن. اطلع معانا بره.
عبدالرحمن باستفزاز. شويه كده يابابا اصلا عجبني القاعده هنا.
ابوخديجه. يلا بقا. ياعبد الرحمن.
خديجه سيبه يابابا.
ابوخديجه بابتسامه. احنا قاعدين قدامك ياخديجه وشايفنكو. يعني. لازم تتعرفو علي بعض اكتر قبل مانتفق. علي كل حاجه.
عبد الرحمن. عشان خاطرك ياباسم هقوم.
خديجه بتبص ليه بغيظ وتوعد.
ابوباسم. يلا يايا سمين روحي ساعدي طنط او تعالي معانا

ياسمين. لا انا عجبني القاعده هنا.
باسم بص ليها بغضب.
ياسمين بخوف. انا هروح اشوف ماما بتنادي عليا ليه.
خديجه ضحكت بغصب عنها. بسبب ياسمين.
باسم بص ليها. اذيك.
خديجه بجديه. الحمد لله تمام.
بصي بقا. ايه رايك نكتب الكتاب علي طول. عشان. مش فاضي. اجي كل شويه

خديجه بحده. اولا حضرتك. الكلام ده. يتقال لبابامش ليا ثانيا. انا طبعا مش هوافق. اني اعقد علي طول. لازم فترة خطوبه. واكون استخرت فيها كويس. عشان مندمشي بعدين. ثالثا. محدش طلب منك تيجي. لاني. ده شئ مبحبهوش فكرة الخاطب اللي كل يوم والتاني عند خطيبته. هي هتغض بصرها ازاي. وهو كل يومين عندها.
باسم بحده. انااصلا غلطان اني باخد رايك. انتي توافقي علي اللي اقوله وخلاص
خديجه بجديه. انت يااخينا. خلي بالك من كلامك
باسم بذهول. اخينا
خديجه بحرج. اسفه. بص يااستاذ باسم. بعد اذنك ياريت. لو عايزني اكمل الجوازه دي. تحترم قراري.
باسم عايز يتجوزها باي طريقه. خلاص موافق. بس متتعوديش علي كده
خديجه حست انو فيه امل. انو يتغير. ان شاء الله.
باسم اظن طبعا من حقي اني اشوفك.

خديجه بخوف وتوتر. ايوه للاسف.
باسم. طب. يلا ارفعي النقاب.
خديجه هتعيط من الكسوف. وبترفع النقاب وايديها بتترعش.
باسم بيبص علي خديجه.
#رواية_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال
وقفنا المرة اللي فاتت لما باسم طلب من خديجه انها ترفع النقاب.
خديجه بترفع النقاب. وراحت منزلاه تاني. بص. انا مش موافقه وانا مش عايزه اتجوز اصلا.
باسم بصدمه. نعم.
خديجه بتوتر. بجد. بقالي سنين لابسه النقاب. مش قادرة. ارفعه. انا عارفه اني حقك تشوفني. بس بجد مش قادرة راعي ظروفي
باسم. حس انو مينفعشي يضغط عليها اكتر من كده.

باسم بجديه. خلاص مش هشوف وشك النهارده. خليها مرة تانيه
خديجه براحه. الحمد لله.
باسم بجديه. عايزه تساليني. في اي حاجه.
خديجه بجديه. عايزه اعرف ليه حضرتك. عايز تتجوزني. علي رغم اني مختلفه عن حياتك جدا وده حاجه غريبه.
باسم بجديه. ممكن. انا اللي اسال السؤال ده. متقوليش خوفتي من تهديدي. لاني واثق انك مش من النوع اللي بتخافي.
خديجه. علي رغم انك جاوبت سؤالي بسؤال. الا اني هجاوب عليك ومنتظرة منك الاجابه.
خديجه. اولا. انا موافقتش عليك عشان فلوسك او مركزك. واكيد انت واثق من النقطه دي.
باسم هز راسه. بمعني. نعم.
خديجه. انا من صغري. مبحبش الجدال. ولا حتي بحب اختار. دايما. بدعي ربنا يختار ليا. لاني مهما. افكر مستحيل هختار. ذي اختيار ربنا ليا.
فانا صليت استخارة كذا مرة. وتوكلت علي الله وقلت لو ده اختيار ربنا ليا. اكيد هيكون خير ليا.
ولو ده مش اختيار ربنا ليا. وهيبقي سبب فتنتي. اكيد ربنا هيصرفه عني. اما انا. مش مستعده ادخل حرب مع اهلي. لاني انت بالنسبه لماما. شخص ميتعوضش.
ثالثا. كل صحابي مفكرين اني حطه في دماغي. مواصفات قياسيه لزواج. شئ جميل جدا. اننا نختار علي اساس الدين والخلق. وده اللي رسولنا الكريم امرنا بيه. بس انا كنت دايما بدعي. لربنا. انو هو اللي يختار ليا. انا مش عايزه اختار. ولغاية اخر لحظه. بقلك. انا. مسلمه. امري لله. واكيد الخير اللي يختاره ربنا. وانا استخرت بدل المرة عشره وهفضل استخير ربنا. لغاية يوم الفرح. لاني. انا مش اللي اخترت لا ده اختياره هو.
باسم بجديه معني كده. مفيش اعجاب ولا اي حاجه من ناحيتك ليا.

خديجه بجديه اولا مفيش حاجه اسمها اعجاب. لاني مينفعشي نتكلم في المشاعر الان.
ثانيا. انا حتي لو جالي واحد ذي ابن تيميه. برده هفضل قافله علي قلبي. لغاية لما. يجمعني الله معاه في بيت واحد. لاني مشاعري كلها. عايناها لزوجي. اي كان مين هو. اما فكرة اننا اتخطبنا بقا واسيب مشاعري. واحب واتعلق. ده طبعا من وجهة نظر غلط جدا. لاني. احتمال مانكونشي لبعض. ساعتها هيكون الموضوع صعب جدا. لاني اتعلقت. عشان كده الاسلام حدد ضوابط للخطوبه.
باسم باستغراب. يعني ايه ضوابط دي.
خديجه بهدوء. يعني. شروط. الاسلام واضعها. عشان. نمشي عليها. ايام الخطوبه .
باسم بتساؤل. ايه هي بقا الشروط او الضوابط.
خديجه بجديه. اني الخطوبه ماهي الا وعد بالزواج. يعني. الحق اللي ليك عندي. او ليك عند خطيبتك. هو اني محدش يتقدم ليها طول ماانت خاطبها.
باسم بجديه واستغراب . وايه كمان.
خديجه بجديه. لا مفيش كمان. هو ده حقك بس. يعني ولا موبيل ورايحه فين وجايه منين. ومشيتي من غير اذني ليه. والكلام ده كله. ولو تاخد بالك. انا مقولتش المصايب التانيه. اللي هي وحشتيني. وامتي يجمعنا بيت واحد. وهعيشك ملكه والكلام. ا
اللي ميأكلشي عيش ده.
باسم. بفضول. هي مش الخطوبه دي فترة تعارف. امال هيتعرفو علي بعض ازاي. ايه كلامك الغريب. ده. امال لوشوفتي الخروجات. والكلام الجامد ده ومفيش حتي دبله في ايديهم
خديجه بجديه. اولا. انا دلوقتي مبتكلمشي علي حب الشبابيك. انا بتكلم عن راجل. اتقدم. لواحده في بيت اهلها.
وبالنسبه. لفكرة انهم هيتعرفو علي بعض ازاي.
الشيخ محمد الغليظ اتكلم. في النقطه. دي. في سلسلة عاطف وعواطف.
باسم باستغراب. ايه. عاطف وعواطف.

خديجه بابتسامه. وفرح اني باسم. بيسال في امور الدين. واحد غيره كان قام ومشي. ايه اللي يغصبه. علي كده. عشان كده اطمنت اني اكيد ربنا. كاتب ليها الخير.
خديجه.بحماس دي سلسه. الشيخ محمد الغليظ عاملها. بيتكلم فيها عن الحب الحرام. وبعدين عن الرؤيه الشرعيه وعن ضوابط الخطوبه. وعن العقد والزواج. وبعد الزواج كمان. بجد ربنا يبارك فيه. فعلا عنده حق في كل كلمة قالها. وفيه جملة عجبتني.
اني الزواج هيفضل بطيخه. لاما تطلع قرعه لاما تطلع حمره.
باسم باستغراب. ايه بطيخه وقرعه وحمرة. .
خديجه بجديه. ايوه. يعني ولا انا هعرف. شخصيتك ولا انت هتعرف شخصيتي. غير لما يتقفل علينا باب واحد. وده اللي هو قالو
باسم ابتسم. لما قالت كده
خديجه بندم. بسبب الجمله مينفعشي انها تقول كده. قصدي. لما يتجوزو.
باسم احم. معني كده. اني لما نتخطب. مفيش اي تواصل بينا.
خديجه بجديه. بأذن الله. هيكون التواصل. انك ترن علي رقم اخويه او بابا. وهفتح الاسبيكر. ويبقو سامعين كل كلمه
باسم. وليه يسمعو.
خديجه. عشان متبقاش خلوه غير شرعيه.
باسم. بس انتي معقداها اوي الصراحه.
خديجه بجديه. اولا دي مش كلامي. ده كلام العلماء. وده امر ربنا. لينا. وعارفه اني الموضوع صعب مش سهل. بس صدقني. ثمرته جميله جدا. تعرف يااستاذ باسم. فيه واحده صاحبتي. كنت. دايما اكلمها علي ضوابط الخطوبه. وهي كانت تسمع. وطبعا زي بنات كتير. هتعرف عليه ازاي. طب. هو كده هيزهق. ويسبني. مين اللي لسه بيفكر كده. عارف. لسه مكلماني من فترة بسيطه. بتقلي. ياريت كنت سمعت كلامك وطبقته. انا دلوقتي بندم علي كل مرة كلمتيني فيها. ومسمعتش كلامك.

انا مسالتهاش ليه بتقول كده. لاني متاكده اني اي حاجه بتبدا بالحرام. بركة ربنا. مش بتكون فيها.
تخيل معايه. لما. اتنين يفضلو ملتزمين بتعاليم الدين. ويلتزمو بضوابط الخطوبه. ويفضلو شايلين مشاعرهم لبعد الزواج. هل ربنا هيسيبهم من غير مايكافئهم. اكيد لا.
ملحوظه. (قصة البنت اللي حكتها. والله حصلت معايه بالفعل. حبيت اكتبها. للعبرة. وفيه قصص اشد منها. بس مش راضيه اخوض في الموضوع اكتر من كده)
باسم باهتمام. طب. موضوع اني اجي في فترة الخطوبه ممنوع كمان.
خديجه بابتسامه. لا مش ممنوع مادام هيكون فيه محرم. والمحرم ده يكون اخويه الكبير او بابا.
بس انا بفضل. عدم الزيارة كتير عشان اقدر اغض بصري. وبعدين. انت عارف. فكرة اني اتكلم مع رجل دي صعبه قوي. بالنسبه ليا.
باسم بجديه. طب. في حاجه تانيه ولا كده تمام.
خديجه بجديه لا حضرتك. مفيش حاجه تانيه غير نفس السؤال. اللي سالته لحضرتك. في البداية.
باسم بشرود في نفسه . مش عارف ليه.
فيكي ايه بيشدني ليكي. انا مستغرب نفسي. اني قاعد. وبسمع محاضرة. ياتري فيه ايه. بس كلامها كله وهي فيها حاجه. مخلياني. مش عارف نفسي.
خديجه بجديه. استاذ باسم. يااستاذ باسم.
باسم بانتباه. نعم فيه ايه.
خديجه بجديه حضرتك سالت سؤال. وانت مرضتش عليا.
باسم بجديه ممكن اجاوب عليه مرة تانيه. مش لازم دلوقتي يعني. كفايه كده.
خديجه بغيظ. طيب ماشي. انا مضطرة اقوم.

باسم بجديه اتفضلي.
خديجه قامت وهي بتاكل في نفسها. ومش عارفه ايه اللي غاصبها علي الشخص ده. عايزه تقتله. هتموته. لاهولع فيه. يوووه.
ياسمين دخلت عليها.بتضحك علي خديجه. ايه ياخديجه. هتقتلي مين وهتولعي فيه ومحتارة هتموتيه ازاي.
خديجه بغيظ. مين غير اخوكي. .
ياسمين بضحك. مالو اخويه ده طيب جدا.
خديجه بحده. هو مين يشهد للعروسه.
ياسمين باستغراب. عروسة مين
خديجه. اسكتي ياياسمين وسبيني دلوقتي. وفجأه سمعو زغاريط.
لولولولولوي. وعمالين يزغرطو. لانهم اتفقو خلاص.
خديجه خايفه قوي. الجواز مش سهل وخصوصا باسم بالنسبه ليها معركه.
ياتري خديجه هتعمل ايه.
البارت ١٨
خديجه بناجي ربها في نفسها. يارب انا معرفشي الصح من الغلط. يارب. طمن قلبي. يارب يكون زوج صالح ويعني علي طاعتك. يارب ميكونشي سبب فتنتي. انا سلمتك امري. لو هو خير. يسره ولو شر اصرف.
ياسمين بتحضن خديجه بسعاده. مبروك عليكي. اخويه. يامرات اخويه
خديجه بضحك. خلتيني مرات اخويه. طب ابدأيها بخطوبه حتي
ياسمين بفرح. بجد مش مصدقه. انك ياخديجه. هتجوزي اخويه وتكوني معايه علي طول. انا مليش اخوات بنات. واتمنيت انك تكوني اختي. وربنا. استجاب لدعائي

خديجه بمزاح. اختك ولا مرات اخوكي. حددي. عشان. المواضيع دي بتفرق.
ياسمين بسعاده. اي حاجه المهم انك. هتكوني عندنا. علي طول وازهقك براحتي
خديجه بهزار. يااااه. اخيرا هتغدا. في بيتكو. كنت هموت. واقول لمامتك. يوم ماعزمتني. طبخين ايه وانا اجي.
ياسمين بضحك هههه همك علي بطنك دايما.
خديجه بتتصنع التفكير. تصدقي يا ياسمين.
ياسمين باستغراب ايه.
خديجه بتتصنع الجديه. لو مامتك. كانت قالت هعملك محشي علي الغدا. كنت. هعمل ايه ساعتها وازاي كان يجيلي قلب ارفض حلة المحشي. بجد الموضوع كان هيبقي صعب جدا
ياسمين بذهول. تصدقي انا الحق اقول لاخويه انفد بجلدك قبل ماتكلك
خديجه. واهون عليكي. ده انا خديجه.
ياسمين بضحك ايوه. اتهوني.
خديجه بتتصنع الجديه. طب والطعميه اللي كانت بينا نستيها كده.
نسبنا من الناس دي وتعالو نروح لباسم هو والجماعه.

باسم بجديه. لوسمحت ياعمي. عايز اكتب الكتاب علي طول. وبعد كده الفرح بعد امتحانات خديجه.
ابو خديجه بضحك. ههه كتب كتاب ايه دلوقتي لسه بدري.
باسم بضيق. ياعمي ده كتب كتاب والجواز الشهر اللي جاي عشان تكون خديجه. امتحنت.
ابوخديجه بقهقهقه. ايه ده يابني هو سلق بيض. واحده واحده. لما تتعرفو علي بعض كويس. واحنا برده نجهز.
باسم حضرتك. كده كده بنتك عامله شروط ومفيش تواصل بينا فنكتب الكتاب عشان اعرف اجي واروح براحتي. وبعدين جهاز ايه حضرتك انا الفيلا بتاعتي جاهزه ومش محتاجه غير بنتك. تشرفني فيها.
ابوخديجه بجديه. لا يابني. لازم بنتي تطلع بجهازها.
باسم. ياعمي. حضرتك. الفيلا جاهزه. ولو علي الجهاز. ادي فلوسه لبنتك. وبكده نبقب حلينا المشكله. بس بجد مستعجل علي موضوع كتب الكتاب. ياريت ياعمي مترفضشي طلبي
ابوباسم. مترفضشي طلبه. ياابو حسن. احنا عايزين الموده تزيد بينا ومش هنلاقي احسن من بنتك. وصدقني. هتطلع من بيت ابوها. لبيت ابوها.
ابو خديجه. امري لله. مقدرش. ازعلك ياابوباسم. يعلم الله اني حبيتك. جدا.
ابوباسم بحب. وانا. حبيتك وحاسس اني اعرفك من سنين.
بص يابني. بعد اسبوعين. كتب الكتاب ان شاء الله والفرح لما خديجه تخلص السنه دي.
باسم بضيق. ياعمي. بعد اذنك خليه. في نص السنه انا مش عايز استني اكتر من كده
ابوخديجه بجديه. سيب الموضوع ده علي الله خلينا دلوقتي في كتب الكتاب.
باسم خلاص موافق.
ابوباسم. بسعاده. تعالو بقا نقرء الفاتحه تبركا. بيها.
(ملحوظه. كلمة قراية الفاتحه. بدعه. بس معرفشي حكمها ايه. بس هي مكنتش موجوده ايام النبي صل الله عليه وسلم )
وطبعا خلصو. ومشيو. وعده اليوم.

خديجه. قامت صلت. القيام. وصلت الفجر وقرات وردها. وذكرت الله عز وجل ودعت ان يختار لها الصالح.
خديجه. بتتصل علي مني.
مني.بزعل وباين عليها كانت بتعيط.
مني السلام عليكم.
خديجه بابتسامه وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
لسه. هتزعق لمني عشان مكلمتهاش امبارح. بس لقت صوتها غريب.
خديجه بقلق. مال صوتك يامني. في ايه
مني. مفيش حاجه.
خديجه بضيق. مني. اخلصي مالك.
مني. صدقيني. موقف حصل. وزعلت. وعيط اشويه وبعد كده خلاص. قررت.
خديجه بتساؤل. ايه الموقف اللي حصل. خلاكي تعملي كده.
مني. بزعل. كنت. رايحه اشتري حجات. من السوبر ماركت وكان معايه بنات صحابي. . وواحده منهم بتضحك بصوت عالي. افتكرت كلامك. لما قلتي. لازم نؤمر بالمعروف وننهي عن المنكر. وربنا هيحاسبنا علي كل منكر شوفناه. وسكتنا. فقلت ليها. صوت ضحكتك دي غلط. ومينفعشي تضحكي بصوت عالي كده اتقي الله. وبصراحه هي ردت عليا. وكسفتني قدام صحابي. وانا ساعتها قررت. اني. مش هنصح حد تاني. وكل واحد حر في حياته.
خديجه بضيق. لا وكمان قررتي. ايه الجمال ده.
مني بزعل. انا مش مستحمله ياخديجه. فيا اللي مكفيني.
خديجه بحده. فيكي ايه يامني. لمجرد اني واحده بوظت منظرك. قدام صحباتك. يعني. تقرري. انك تتركي الدعوه الي الله. وانك تقفي قدام ربنا راسك في الارض من كتر كسوفك. لما ربنا يسالك. عملتي ايه عشان الدين.
ياشيخه. لو علي انك اتكسفتي في الكلام. بصي علي النبي صل الله عليه وسلم. لما مشي علي رجليه. من مكه لطائف. عشان يكلمهم عن ربنا. وفي الاخر. بدل مايحترموه. بلاش. يأمنو بيه. راحو. خلو الاطفال. والسفهاء. يجرو وراه بالطوب. تخيلي النبي صل الله عليه وسلم ايه موقفه ساعتها وهو بيجري. وعمال يبكي من شدة الالم. بسبب الحجارة اللي عماله تتحدف عليه. وعلي رغم كده. مقررشي انو يسيب الدعوه بالعكس. كان شغال ليل ونهار.
سيدنا خباب. لما كانت. السيده بتاعته. تحط. جسمه. وتولع تحته فحم. وجلد ضهره هو اللي بيطفي. النار من علي جسمه. ولما سيدته. كانت بتخلص تعذيب فيه. كان بيروح يحفظ السيده فاطمة بنت الخطاب اخت سيدنا عمر وزوجها. سعيد بن زيد.

هتقولي لربنا. تركت شغلي في الدعوه عشان اتكسفت. عشان واحده. غلطت فيا.
وبعدين. متزعليش مني. خليها ضحكت بغصب عنها. ولا حتي هي صوتها عالي في الضحك. مش لازم تروحي تقولي. علي فكرة ضحكتك دي حرام. وكده مينفعشي.
مني باستغراب. امال كنت اقول ايه
خديجه بابتسامه. كنتي قولتي. ضحكتك ماشاء الله جميله. بس لما بتضحكي بصوت واطي. بتبقي اجمل. وانا متاكده انك ضحكتي. بصوت عالي بغصب عنك. لانك اكيد عارفه اني ده حرام ومش هتعمليه. انتي اللهم بارك عليكي.
مني بذهول. وليه ده كله يعني. وليه انافق. .
خديجه بابتسامه. ده مش نفاق. ده اسمه حسن خلق. النبي. صل الله عليه وسلم. جه ليه شاب وقال ليه يارسول الله. ائذن لي في الزنا. النبي مراحشي قالو الزنا حرام. لا جابها بطريقه تانيه. تقنع. الشاب.
انا مش بقلك روحي. حللي الحرام. انا بقلك. خدي بالك من اسلوبك. عشان ميقلوش اني المنتقبه دي متشدده. والكلام بتاعهم ده.
واوعي مهما حصل. انك تقولي قررتي اترك الدعوه. عايزه تسيبي وظيفتك عند ربنا. ده انتي كده. جند من جنوده. خليفته في الارض. كده. شغاله عند ربنا. تسيبي. الجمال ده.
مني. بابتسامه. اكيد طبعا بعد الكلام الجميل ده. مش هفكر مجرد تفكير. اني اترك الدعوه الي الله وكمان اخد بالي من اسلوبي. ودايما. اجدد

خديجه بابتسامه. ربنا يبارك فيكي. ويستعملك في نصرة دينه ولا يستبدلك
مني اللهم امين
خديجه. حبيبتي. ربنا يحبك
مني. افتكرت. ايوه صح احكيلي ايه اللي حصل امبارح
خديجه بضيق. ماهو ده اللي كنت متصله. عشانه. حصل ياستي. وحكت ليها كل حاجه حصلت
مني بابتسامه. ربنا مش هيختار ليكي حاجه وحشه. خليكي دايما قويه بالله.
خديجه برجاء. ونعم بالله. يلا بقا. السلام عليكم.
مني بابتسامه وعليكم السلام ورحمة الله
مني فصلت الخط مع خديجه. وقررت انها مستحيل. تخذل دينها مهما حصل. وكسفه في سبيل الله احسن من وقفتها امام ربنا وهي حاطه راسها في الارض. من شدة الخذي
رقم كل شويه يرن علي خديجه. ياتري مين وعايز ايه
#روايه_ملتزمه_تزوجت_من_رجل_اعمال.
وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه. مستغربه مين اللي كل شويه يرن عليها. مش معقوله يكون باسم. كده بقي. مش محترم. الضوابط اللي قلنا عليها. انا هرد واشوف مين
خديجه بجديه. السلام عليكم
الرقم وعليكم السلام
خديجه باستغراب. ده صوت بنت
خديجه. ايوه. مين.
صاحبة الرقم. بدلع. بصي انتي متعرفنيش. بس هعرفك بنفسي. انا ابقي حبيبة باسم ومراته المستقبليه.
خديجه بصدمه من كلامها. طيب وحضرتك. بتقولي ليا الكلام ده ليه
صاحبة الرقم. مش انتي. اللي فضلك عليا. وراح. خطبك. اكيد وجه جديد.
خديجه بضيق. بصي حضرتك. انا مش فاضيه للكلام الفارغ ده. فضلني وفضلك والكلام ده. ونصيحه مني. الزواج قسمه ونصيب. ولو ليكي نصيب فيه. هتاخديه غصب عني وعن الكل. ممكن تكوني مستغربه من كلامي.
خديجه. صدقيني. انا معرفكيش. بس. نصيحه مني اوعي ترخصي نفسك ابدا. اكيد انتي جميله والف من يتمناكي. وبقلك تاني اهو. لو ليكي نصيب فيه حتي. لو خطب الف. واحده. محدش هيتجوزه غيرك.
صاحبة الرقم. يعني انتي مش خايفه يسيبك
خديجه بابتسامه. واخاف ليه. وعسي ان تكرهو شيئا وهو خير لكم وعسي ان تحبو شيئا وهو شر لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون.

صاحبة الرقم. بتعجب. انتي غريبه الصراحه. اي بنت مكانك. كانت. عملت غير كده خالص
خديجه بابتسامه. وما اخطئك لم يكن ليصيبك ومااصابك لم يكن ليخطئك. يعني. مش عيب اني الواحد يحافظ علي النعمه اللي ربنا. مدهاله. بس. العيب. اني. يفضل خايف انها تزول منه او واحده تانيه تاخده منها.
صاحبة الرقم. بجد. انا مش عارفه اقلك ايه.
خديجه بابتسامه. قولي لااله الا الله محمد رسول الله. اجمل حاجه في الدنيا.
صاحبة الرقم انتي متعرفيش كلامك ده اثر فيا ازاي. انا بحب باسم من زمان قوي. وكنت اكره اي بنت تبصله. ولما عرفت انو خطب. كان هيجيلي انهيار عصبي وكنت عايزه انتحر. بس قلت. اكلمك الاول. وابوظ علاقتك بيه.
خديجه حست بغيره متعرفشي سببها. بس تجاهلت الموضوع. وتكلمت. بنفس الابتسامه.
ياحبيبتي. انتي اغلي من كده بكتير. وبعدين. تنتحري. وتموتي كافرة. وتخلدي في النار. عشان واحد. ليه. يعني. انتي مفكرة انك هتاخديه من خزينة ربنا بغصب عن الله. اكيد لا. وبرده هعيد كلامي. لو من نصيبك. محدش هيتجوزو غيرك.
صاحبة الرقم بامتنان. بجد مش عارفه اقلك ايه. وكمان مكثوفه قوي بسبب اللي كنت هعمله. معاكي. وافتري. علي باسم بس انتي فجأتيني. بصراحه.
خديجه بابتسامه. ياحبيبتي. اهم حاجه. توبي وارجعي لربنا. وادعي. ربنا يشيل. اي تعلق في قلبك. وادعيه. انو يعلق قلبك بالله. ودي اجمل حب.
البنت. بحب. فعلا. انا هدعي ربنا واقله يسامحني.
خديجه بسعاده. مبارك عليكي التوبه وفرح ربنا بيكي. .

البنت بتعجب. فرح ربنا ليا بعد الذنوب دي كلها.
خديجه بابتسامه. ايوه طبعا. بيفرح قوي لما العبد بيتوب. وكمان من شدة فرحه بيه انو بيبدل كل سيئه بحسنات.
البنت بدموع سعاده. بجد مش مصدقه. الفرحه اللي انا فيها. انتي اكيد ربنا بعتك ليا.
خديجه بابتسامه. اهم حاجه ياحبيبتي. ارضي ربنا وهو مش هيخذلك ابدا وهيكون معاكي دايما
البنت بامتنان. بجد. انتي انسانه جميله جدا. ويارب. تكوني من نصيب باسم. عشان تنوري حياته
خديجه بابتسامه ربنا يختار لينا اللي في الصالح.
البنت. باسف. ممكن متزعليش مني. في الكلام اللي قلته ليكي.
خديجه بهزار. هو انتي قلتي حاجه اصلا. ده انتي عايزه تاخدي الواد مني عيني عينك كده.
البنت ههههههه لا خلاص. مش عايزاه. وصدقيني بعد الفرحه اللي في قلبي دي. مش عايزه اي حد غير ربنا وبس.
خديجه بابتسامه. ودي احسن حاجه في الدنيا. ربنا يسعدك. ويبارك فيكي. وتكوني نعمه البنت الصالحه.
البنت. بحب. ممكن ياخديجه. تقبلي تكوني صاحبتي.
خديجه بهزار. مالك. بتقوليها. كانك. بتقولي ممكن تقبلي تتجوزيني. اسفه بجد انا حاليا مرتبطه. بس. ساندوتش. شاورما. هكون صاحبتك وصاحبة عيلتك كلها
البنت بضحك. ههههه بجد. ايه الجمال ده. فعلا. عرفت ليه باسم اختارك.
خديجه بجديه. باسم. مختارنيش. هو ربنا اللي اراد انو يجمعنا. والله اعلم ايه اللي هيحصل بعدين.
البنت. ممكن اسالك سؤال. يعني. انتي. ماعجبتيش بشكله. وكمان مركزه. ولا انو من اغني اغنياء مصر. وبنات كتير تتمني اشارة منه. وتفتخري بيه قدام صحابك. وقدام المجتمع كله. تبقي زوجة باسم الدمنهوري. من افضل رجال الاعمال في مصر.

خديجه بابتسامه. والله. ولا جه في دماغي الكلام ده. ويمكن اول مره اعرفه. ايوه فعلا انا عارفه اني باسم من عيله. ثريا. بس معرفشي انو رجل اعمال. والكلام ده كله. وحتي بعد ماقولتيه. ولا في دماغي. عارفه ليه.
البنت بتساؤل وتعجب من خديجه. ليه
خديجه بجديه. لاني في الاخر. مش هيتحط غير في تربة متر في متر. يعني هياخد جزء بسيط جدا. يدفن فيه. ولا هينغعه ماله ولا منصبه. ولا هيسالوه. غير تلت اسأله. دول. امتحان الغني والفقير. الريس والوزير. كل واحد. مش هيتسال في القبر غيرهم.
من ربك. ومادينك. ومن الرجل الذي بعث فيكم.
ساعتها بس المال. اللس سايبه مش هينفعه ولا منصبه. ولا حتي شكله. لاني الدود. هتاكله حته حته.
البنت بخوف. بجد القبر ده. حاجه صعبه جدا.
خديجه بحزن. فعلا عندك حق. هو صعب. بس. سهل. علي. اللي عارف. يجاوب علي الاسئله دي. بيلاقي نعيم ورا نعيم. لا يفني ابدا. وبيكون الاجابه سهله عليه لانه مذاكر في الدنيا كويس جدا.
البنت باهتمام. طيب. اعمل ايه عشان لما اموت الاسئله تبقي سهله بالنسبالي.
خديجه بابتسامه قلتلك. ذاكري كويس.
البنت بتساؤل. ازاي.
خديجه بجديه. يعني. اجعلي ربنا الاول والاخر في حياتك. كوني مسلمه بجد تخلقي بخلق الاسلام وطبقي شريعة الاسلام علي نفسك. ودايما اجعلي النبي صل الله عليه وسلم قدوتك في الحياه. قلديه في اخلاقه وعباداته. تشبهي بزوجاته. خلي دايما هدفك هو الوصول. للفردوس الاعلي. ده هدفك الوحيد . دايما تعلقك بالله ميقلشي ابدا. بالعكس. كل ماتقابلك صعوبات. افزعي الي الصلاه زي ماحبيبك النبي كان بيعمل.
بصي. كان فيه واحد من الصحابه. مش متذكرة اسمه الان. كان في يوم من الايام. بيكلم الناس عن ربنا. قام واحد من الكفار من شدة غيظه منه. راح. ضربه بالخنجر في ضهره.
الصحابي ده. بص في ايده. لقي دمه بيتصفي. وخلاص عرف انو هيموت
البنت بفزع. ليه كده.

خديجه بابتسامه تخيلي بقي الصحابي ده عمل ايه.
البنت باهتمام. ايه.
خديجه بابتسامه. فضل يحط ايديه علي دمه ويمسح بيه وشه. ويقول فوزت ورب الكعبه وفرحان وهو بيموت ويقول فوزت ورب الكعبه. عارفه ليه. لانو هو كان هدفه انو يموت شهيد. ومش كده وبس لا ده كان بيدعو الناس الي الله يعني بيتكلم عن ربنا ولما ربنا حقق ليه هدفه. مش مصدق نفسه انو خلاص. فاز. ووصل للي هو عايزه
البنت. ياااه ياخديجه. انتي متعرفيش كلامك عمل جوايه ابه
خديجه بابتسامه انا بقي عايزه الكلام بعمل براكي كمان. يعني ظاهرا. وباطنا
البنت. بجد شكرا ليكي.
خديجه بابتسامه. اشكري ربنا.
البنت. فعلا عندك حق. يلا بقا سلام عشان الحق اشكر ربنا. علي فكرة انا صاحبة ياسمين. بالله عليكي اوعي تحكي ليها. حاجه
خديجه بابتسامه. بقي انتي صاحبة اخت خطيبي. لا بجد مش معقول. لازم اشوفك. واعزمك انا علي نفس ساندوتش الشاورما. عشان الراجل ميقلشي عليا بخيله.
البنت هههههههه.

خديجه بجديه. بصي. انتي ولا كانك قلتي ليا حاجه. هي كانت رساله من ربنا ليكي. والحمد لاه انك تقبلتيها. كلمي ياسمين وقلها عايزه اتعرف علي خطيبة اخوكي. وتعالو اشوفكو وكده يعني. وتاكليني علي حسابك. نفس الساندوتش اللي عزمتك عليه من شويه
البنت. ههههههه حاضر. هشوف كده. واجيلك بأذن الله
خديجه بابتسامه. يلا السلام عليكم تلحقي. اتكلمي مع ربنا شويه
البارت العشرون
رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال
وقفنا المرة اللي فاتت لما انتهت المكالمه بين خديجه. والبنت. اللي كانت بتكلمها
انتهي الاسبوع. علي ابطالنا. خديجه طبعا. بتقضي يومها. بين العباده. والدعوه الي الله. وكمان تحفظ الاطفال. ماتيسر من القران. وبتحفظهم. سنه. وكمان عشان يعرفو. العقيده. الفت انشود )(.بس مش زي بتاعتي. هكتبها تعلموها لاخواتكو الصغار. واولادكو. (
(ازاي نعرف اسلامنا &من القران والسنه

طب مين هيخش الجنه. &من قال لا اله الا الله الله واحد لا معبود سواه. وان محمد رسول الله
طب ايه مراتب الدين. &الاسلام والايمان والاحسان
الاسلام هو &الاستسلام لله والتوحيد لله والطاعه لله ولا نعبد سواه.
اركان الاسلام خمسه &الشهادتين والصلاه والزكاه والصيام. وحج البيت لمن استطاع اليه سبيلا. )
وصلت خديجه الكليه هي ومني. وطبعا خديجه كانت لابسه الملحفه وشكلها جميل جدا وعليها خمار لف اسود. وعليها نقاب والبيشه.
خديجه بابتسامه. ياااه يامني. لو كنت تشوفي. اللي حصل امبارح.
مني. بفضول. حصل ايه.
خديجه بتتصنع الدهشه. هو انتي متعرفيش
مني بفضول لا معرفشي
خديجه بضحك. ولا انا اعرف بس تعالي نروح نسال حد عارف. ونعرف منه اللي منعرفهوش.
مني بغيظ. خديجه مش عايزه اعرفك تاني.
خديجه بهزار. هو انا كنت اعرفك اولاني. انتي مين ياوليه
مني بضيق. يلا ياختي خلينا نعمل البحث اللي الدكتور. طلبه. عشان نخلص. من الهم ده.
خديجه بتتصنع الصدمه. بحث. وقدامي. وبتقوليها كده عادي. امشي يلا. اعمل ايه. العين بصيره. والايد هتموت وتمسك الساندوتش الشاورما.
مني بضحك. هو انتي. مفيش غير الشاورما في دماغك
خديجه بجديه. لا فيه. حلة محشي. انما ايه. يااااه.

مني. يلا. ياخديجه.
وذهبو ابطالنا. يعملو البحث (قلبي عندكو. انا بخلع اليوم اللي الدكتور هيستلم البحث فيه )
عند باسم باشا. استيقظ من نومه. للاسف. يعني ولا صلي ولا حاجه. وده اللي هيكون عقبه في حيات خديجه. لانها متعرفشي المعلومه دي. بس. ياتري. هتعرف. تتخطاها. ولا هتعمل ايه. وياتري لما تعرف هتسيبه. ولا ايه اللي هيحصل. ده اللي. هيكون في الحلقات اللي جايه بأذن الله.)
باسم. نزل. تحت.
باسم. صباح الخير. يابابا
ابوباسم بحب. صباح النور.
ياسمين وهي نازله بعد ماصلت الضحي. ولابسه.
(خمار. ودريس كحلي واسع. من تحت. )
ياسمين.بابتسامه. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ابو باسم وباسم. باستغراب. من شكلها وكمان. انها بتقول السلام عليكم
ابوباسم بحب. شايف اختك ياباسم ماشاء الله قمر ازاي ودخلت قالت تحية الاسلام مش ذيك. وبيقلده.
بصوت غليظ. صباح الخير يابابا.
ياسمين بضحك. يابابا كلمة. السلام عليكم دي تحية الاسلام. بدل مانروح نتشبه بالغرب بتحيتهم. لا. احنا. نفشي السلام. لاني النبي صل الله عليه وسلم. قال افشو السلام فيما بينكم. وكمان من الامور اللي تدخلك الجنه. افشاء السلام.

النبي صل الله عليه وسلم. قال ايها الناس افشو السلام واطعمو الطعام. وصلو الارحام. وصلو بالليل والناس نيام. تدخلو الجنة بسلام. )
الصحابه. كانو دايما. كل شويه. يفشو السلام علي بعض. حصل موقف مع سيدنا عمر وسيدنا ابو بكر. بسبب افشاء السلام
ابوباسم. بدهشه وذهول. من بنته. بقي دي. ياسمين اللي كانت بتضايق. لما اقلها لبسك. ضيق وحرام تمشي بشعرك. سبحان مغير الاحوال.
ابو باسم باهتمام. ايه هو الموقف ده ياحبيبة قلب ابوكي.
ياسمين بابتسامه وفرح. سيدنا عمر كان كل مايعدي علي سيدنا ابو بكر. يفشي عليه السلام. ولما سيدنا ابو بكر. يعدي عليه. يستني لما سيدنا عمر. يقول السلام وهو يرد عليه. مكانشي بيفشي عليه ابدا. كان دايما. سيدنا عمر هو اللي يفشي السلام
ابوباسم باستغراب وايه اللي يخلي سيدنا ابو بكر يعمل كده.
ياسمين بسعاده. ده برضه اللي استغرب منه سيدنا عمر وغضب منه جدا. فراح يشكيه لنبي صل الله عليه وسلم.
ابوباسم باهتمام. والنبي عمل ايه.
ياسمين بجديه. النبي صل الله عليه وسلم استغرب جدا. عشان كده. بعت لسيدنا ابو بكر. وساله.
ابو باسم باهتمام وسيدنا ابو بكر قال ايه.
ياسمين بابتسامه. قال يارسول الله انت قلت اني خيركم من يبدأ بالسلام. فحبيت الخير ده. يكون عمر. لاني بحبه في الله
ابو باسم. عشان كده. كان سيدنا ابو بكر. كان بيستني سيدنا عمر هو اللي يبدا بالسلام
ياسمين بابتسامه بالظبط كده.

ابوباسم بفرح. بس اتعلمتي الكلام ده منين. بص. هي خديجه. كلمتني كتير وكانت بتفضل تحكيلي عن ثمرة افشاء الاسلام. وانا برده. بسمع دروس. كتير. عشان لما انصح البنات يكون عندي علم بالحاجه اللي هتكلم فيها.
ابوباسم بدهشه. تدعي. البنات. مينفعشي يابنتي. انتي لسه. في اول الطريق. والدعوه دي لناس اللي بقالها سنين. بتتعلم. في الدين. وكده
ياسمين بابتسامه يابابا الكلام ده غير صحيح. لاني سيدنا ابوبكر من اول يوم دخل الاسلام. راح دعي الناس لعبادة الله. واسلم علي ايديه سته من العشره المبشرون بالجنه. وكمان. لو تلاحظ اني ربنا في اول. بعثته. ربنا امره. انو يدعو الناس. يايها المدثر. قم فانذر )مينفعشي افضل اقول لما اطلب العلم كذا كذا
لا انا اتعلم ايه صح. وابلغ الناس بيها. النبي قال. بلغو عني ولو ايه. مفالشي بلغو عني نص القران كله.
ابوباسم بفخر من بنته. بسم الله ماشاء الله عليكي يابنتي ربنا يحفظك ويزيدك كمان وكمان. انافرحان بيكي جدا.
ياسمين بسعاده. ادعي بقي لخطيبة ابنك هي السبب في كل ده.

ابو باسم بحب. انا من اول ماشوفت البنت دي. وهي دخلت قلبي. علي طول. ربنا يبارك فيها ويكتر من امثالها.
باسم طبعا. قاعد وعامل نفسه انو مشغول في الموبيل. وهو بيسمع كل كلمة اخته بتقولها. وفرحان باخته وفخور بخديجه. ومش عارف ايه الشعور الغريب ده. اللي بيحس بيه.
(خديجه اسم وهمي. بس مش شخصيه خياليه. مستحيل تكون موجوده. لا هي. موجوده. بالفعل. في بنات كتير جدا. وانتي برده. لو حطيتي في دماغك بجد. وخليتي عندك هدف. وهو الوصول للفردوس الاعلي صدقيني. هتكوني اجمل من خديجه. بس انتي استعيني بالله وابداي التغير. وياريت تبداي صح. وتعملي اهداف. تقاومي عشان توصلي ليها. من حوالي كام سنه. كنت بقول. ياااه. ايه الناس دي. عمري ماهكون ربعهم ابدا. ويشاء الله عز وجل. اني اقرر التغير. وانا الان. مش عارفه ازاي. انا كده. اقسم بالله بقول الكلام ده مش رياء ولا تعجب. ولكن. بقول اني مفيش حاجه مستحيله. اسفه لو طولت عليكو)
البارت اللي جاي. هيكون في احداث جديده. منها. باسم. هيقابل خديجه بكرة. بس ايه اللي هيحصل بأذن الله هنعرف البارت اللي جاي.
#رواية_ملتزمه_تزوجت_من_رجل_اعمال.
انتهت. خديجه ومني من البحث. وسلموه. وطلعو يقعدو. في الكافتريا.
خديجه بفخر. مصتنع اخدتي بالك مني. وانا وبدور في الكتب. وكنت ماسكه الكتاب وبنقل منه ياااه. ايه الحلاوه اللي انا فيها دي انا بحسدني. علي كده.
مني بضحك. ههههههه امال لو مكنتيش هتعيطي. وانتي عماله. تدوري. ومش لاقيه حاجه
خديجه بضيق مصتنع. استري عليا ياشيخه. ايه. مفيش حاجه. اسمها. جبر خاطر عندك.
مني بضحك. خلاص. ياشطورة.
خديجه بابتسامه ايووون كده. اهو ياسمين جت. واتفجأت من اللي لابساه. ومعاها بنت. جميله ومختمرة.
ياسمين بابتسامه وود. السلام عليكم ورحمة الله
مني بابتسامه وعليكم السلام ورحمة الله

ياسمين بتبص لخديجه. وخديجه. مبلمه من تحت النقاب.
ياسمين باستغراب من خديجه. ايه ياخديجه مالك مرضتيش السلام ليه
خديجه فاقت من صدمتها. وبتقول. بفرح وسعاده. اللهم بارك. ايه الجمال ده. بجد. ماشاء الله عليكي. ياحبيبتي.
خديجه بصت. لصاحبة. ياسمين. مين القمر اللي معاكي
ياسمين بفرح. دي بقا ياستي. تبقي سميه صاحبتي.
كان نفسها تتعرف عليكي وقلت اجيبها معايه وهي اللهم بارك. لبست الحجاب من قريب. بجد فرحانه جدا. جدا.
خديجه بتبص لسميه. عرفت انها البنت اللي كلمتها
خديجه بابتسامه. اذيك ياسميه. بجد. فرحانه اني اتعرفت عليكي. اللهم بارك عليكي. ايه الجمال ده.
سمية. بفرح. بجد انا. حبيتك. جدا. وبجدا فرحانه اني اتعرفت عليكي. ياسمين حكتلي عنك كتير.
خديجه. بلهفه. تعرفي. اني بحب اسم سميه اوي. عشان اسم واحده. بحبها جدا.
ياسمين بفضول. مين دي ياخديجه
خديجه بحب. السيده سميه بنت الخياط. زوجة سيدنا ياسر. وام سيدنا عمار.
ياسمين بفضول. ممكن تحكي لينا قصتها بجد. نفسي اعرف. عملت ايه وهي مين.
خديجه بابتسامه. بصي ياستي. هي. اول شهيده في الاسلام. عارفه. لما دخلت الاسلام. والمشركين عرفو. عمله فيها هي وزوجها وابنها ايه.
سميه بلهفه. عملو ايه.
خديجه بحب. جابوها هي وابنها وزوجها وربطوهم في الصحرا. تخيلي. كده. لما. تشوف ابنها حبيب قلبها. الوحيد. بيصرخ من شدة الالم. والحر والجوع والعطش. وزوجها رفيق دربها. احن واحد عليها. بيتالم. من شدة الالم. وهي بكلمه واحده منها. تنقذهم من العذاب.

ياسمين بزعل. طيب هي ماتقول الكلمه. وبعدين. فين اهلها. محدش. انقذهم من الكفار ليه.
خديجه بحب. لاني. هما كانو من العبيد. وساعتها الكفار. بيعذبو الضعفاء من المسلمين. وابوجهل. يفضل يعذب فيهم ويقول ليها. سبي محمد. وهي. تقول. وهي بتتالم. والله. لن اسب رسول الله.
ياسمين بتساؤل. يعني ايه اسب.
خديجه بابتسامه. يعني. اشتمي.
المهم. يزودو عليها العذاب. ويقولو ليها انقذي. ابنك وزوجك. وهي ترفض. قام. سيدنا ابو بكر هو والنبي صل الله عليه وسلم. شافوها فالنبي صل الله عليه وسلم قال ليهم. صبرا ال ياسر فأن موعدكم الجنه.
سميه بتأثر. يااااه. يعني النبي صل الله عليه وسلم. بشرهم. بالجنه.
خديجه بدموع. ايوه. المهم. المشركين. زادو عليهم العذاب. والنبي يعدي ويتالم. ويقول ليهم. سبيني. وانقذي نفسك وزوجك وابنك من العذاب.
ياسمين بحزن . يعني مش. حرام عليها. لاني النبي. قال ليها انها تشتمو.
خديجه بتاثر. مش كده وبس لا ده قال ليها وقولي ليهم اني كفرت بما انزل علي محمد. مادام قلبك. مليئ. بالايمان.
وهي ترفض. وتقول. والله. لساني الذي نطق كلمة التوحيد. لااله الا الله. محمد رسول.الله
لااجعله. ينطق كلمة كفر. ابدا.
تخيلو يابنات. واحده. شايفه زوجها حبيبها. وشايفه. ابنها. بيتعذبو قدامهاوربنا.صرح ليها. انها تنطق بكلمة الكفر مادام. قلبها. مليئ بالايمان.
(يابنات دي تالت مرة اكمل الحلقه وبرده تتمسح. بجد انا تعبت. مش عارفه اتعامل مع الموقع ده ازاي )
ياسمين يعني ربنا صرح ليها انها تنطق بكلمة الكفر. وهي برده رفضت.
خديجه بحب. ايوه.

سميه. طيب وايه. اللي مانعها. مادام ربنا. هو اللي صرح ليها وكمان الرسول صل الله عليه وسلم. كان بيقول ليها. اشتميني
خديجه بحب السيده سميه. عملت اللي عملته عشان ربنا. وعشان ماتمشمتشي اعداء الاسلام في دين الاسلام. وعشان. لسانها. اللي نطق بكلمة التوحيد. مش عايزاه ينطق كلمة. كفر ابدا. هو ده حلاوة الايمان. اللي بيتذوق طعمها. بيضحي بكل مايملك. ولا فارق معاه.
عشان كده. ربنا كرمها انها اول شهيده في الاسلام. في اجمل من كده تكريم. واحده تبشر في الدنيا بالجنه. وكمان ينكتب في السيرة. انها اول شهيده في الاسلام.
ياسمين. اكيد ماتت من كتر التعذيب.
خديجه بحب. ابو جهل من شدة حقده. زود عليها التعذيب. وفضل يسب في محمد. فراحت بصقت في وشه.
قام رماها بسهم فى مكان عفتها
سميه بفزع. الموته صعبه قوي
خديجه بحب. المهم انها ماتت وراحت عشان تشرب. من انهار الجنه وتاكل من طعام الجنه. وتلبس افضل الثياب. من سندس واستبرق. وتتزين باحلا الدهب والاساور والالماظ. خلاص.
السيده سميه. ضربت. مثل جميل. علي الثبات. واتعلمنا منها دروس كتير. يكفي اني لسه بيذكر تاريخها المشرف. الي يومنا هذا. وهيفضل يذكر. لحد قيام الساعه. من الدروس اللي اتعلمتها منها. اني مهما يكون في فتن وشبهات افضل دايما متماسكه بديني. اضحي باي شئ في الدنيا. الا اني اضحي بديني.

ياسمين بحب. وانا اتعلمت منها. مهما. يكون في صعوبات قدامي حتي لو هتحدي العالم كله. الا اني متنازلشي عن امر من امور ديني. وافضل ثابته. عشان لما اقابل ربنا اقله. فضلت متماسكه بامرك لغاية اخر لحظه في عمري
خديجه بابتسامه. ابو جهل مات. وسميه ماتت. ولكن هل يستويان. هو فرح. بقوته وجبروته. مكنشي يعرف. اني في رب.وهي عشان عارفه اخرتها ايه داست علي قلبها. مادام. عندها هدف. وهو الوصول الي الفردوس الاعلي.
ياريت يابنات يبقي التزامكو زي التزام سميه. واعملو حسابكو. في الف ابو جهل دلوقتي. سواء في الاعلام او في الاقارب والاصحاب. او في الناس اللي حوالينا. دايما كونوسميه وخديجه. عايزه نتعلم عنهم اكتر ونقلدهم اكتر واكتر. عشان لما ننحشر معاهم. وندخل الجنه معاهم. ساعتها. بس هنقول فوزنا ورب الكعبه. واوصيكو يابنات واوصي نفسي. الدنيا. بالنسبه للاخرة ساعه. سميه استخدمتها صح. واحنا برده. عايزين دايما نرفع شعار. احنا مش احفاد القردة والخنازير اعداء الدين. لا احنا احفاد. خديجه وسميه وعائشه وفاطمه وصفيه. وغيرهم. احنا مش هنضيع دينا عشان شوية مكياج ولا علي كام اغنيه. ولا علي مسلسل. لا احنا. هثبت. علي دين ربنا. مهما. حطو قدامنا فتن.

وبأذن الله يابنات. لو ربنا قدر لينا اللقاء. هحكيلكو. عن ماشطة بنت فرعون. وازاي شافت عيالها. فرعون بيرميهم في الزيت. وهي ماتراجعتش لحظه واحده عن دينها. فربنا. جعل ليها معجزه.
وهنعرف برده قصة اسية امرءة فرعون. وازاي ثبتت علي الحق. ومهماش فرعون ولا ملكه. وضحت بكل حاجه في الدنيا عشان بيت ليها في الجنه.
يلا بقا عشان كده هنتاخر. والسفر طويل.
البنات قامو وطلعو من الحرم الجامعي. وطبعا ياسمين اتصدمت. لماشافت.
البارت ال 22
#رواية_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال
باسم،بيكلم نفسه . ارن عليها. ولا هتعمل ليا خطبه. وتزعق. هرن. لا مش هرن. بجد. انا معرفشي هي ايه اللي
بتعمله ده.
وقرر باسم انو يرن. وساعتها. كانت. خديجه. نايمه.
باسم بيرن. مرة واتنين.
وخديجه. لا رد.
خديجه صحيت علي صووت الموبيل. يووووه مين اللي بيرن. كلهم عارفين اني بنام بدري. وهووو. نامت تاني.
باسم. هي مبتردش ليه. ده كله. بقا انا اعمل كده. ورجع يرن تاني.
خديجه بنووم. السلام عليكم. ايه. عايزين مني ايه. مش معرفاكو اني بنام بدري. يلا مترنيش عليا.
وقفلت السكه.
باسم بصدمه. دي قفلت في وشي. حتي. ماخدتش فرصه اقول الووو. بقي انا ياخديجه تقفلي في وشي.
باسم بغيظ. ان ماوريتك. مبقاش انا باسم الدمنهوري.
وفضل يفكر. ايه اللي بيعمله ده. وليه عايز يتجوزها.

ونااام. بعد. ساعات من التفكير. وهو بيقنع نفسه بحاجه هو مش مقتنع بيها.
ونروح بقااا. لاحباب الله. اللي بيقومو يقولو. احنا جينا اهو يارب. قايمين يقابلو ربنا. الناس اللي ربنا متنزل ليهم مخصوص. وينادي عليهم.
خديجه.عامله المنبه. وكاتبه. رسالة تذكير. قومي يلا الملك متنزل. الان. مش عايزه حاجه من ربنا.
ورساله في المنبه. التاني. الا ان سلعة الله غاليه. قومي. الحقي. الجنه. اهي. قومي.
ورسالة تالته. قومي ياخديجه ربنا بينادي عليكي. قومي اقفي بين ايديه. قومي احكيله.
(علي فكرة. المنبه ده. انا عاملاه. عندي. لاني. من النوع اللي بكسل جدا. فياريت. فعلا. تكتبو. حجات زي دي تشجعكو علي قيام الليل. )
قامت خديجه واتوضت وصلت وقعدت تقرء وردها. وتدعو ربها. ان يغفر ليها ولجميع المسلمين. وان يرد اهلها ردا جميلا. وان يهدي باسم. ويجعله. جند من جنوده. وان يختار لها الخير ويصرف عنها الشر.
عند ياسمين. قامت وصلت القيام. وفضلت تبكي في كل سجده. بكاء. لايعرف طعمه الا من تذوقه.
(يارب ارزقني اني ابكي من الفرح. بسبب تحقيق دعوتي )
ياسمين. خلصت صلاتها. وبتقرء وردها. توقفت عند ايه نفسها تعرف يعني ايه. قررت تتصل علي خديجه تعرف معني الايه.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم ورحمة الله.
ياسمين. وعليكم السلام ورحمة الله. كنت متاكده انك صاحيه. عشان كده قلت استغلك.
خديجه بمرح. تستغليني. وانا اللي كنت فاكرك طلعتي اتاريكي.

ياسمين بضحك. عندك مانع.
خديجه بحزن مصتنع. لا. وانا اقدر اقول حاجه. ضحيت. بشبابي. كله عشانك.
ياسمين. ههههههه.
خديجه بابتسامه. قولي ياقمر. عايزه تستغليني في ايه.
ياسمين بحب. انا. كنت بقرء. وردي. وقفتني ايه. ونفسي اعرف معناها.
خديجه بحب. تعرفي ياياسمين اكتر حاجه. بحبها فيكي ايه.
ياسمين. ايه.
خديجه. انك بتتعاملي مع كتاب الله. عايزه تعرفي. معني كلام ربنا. بجد. في ناس كتير. بيقرءو. البوست علي الفيس. او اي مجله. افضل مابيقرءو القرأن. تسالي الواحده. تعرفي معني ايه كذا. تقول. انا بقرء وخلاص.
الصحابه مكانوش بيعدو. عشر ايات الا لما. يعرفو معناهم ويطبقوهم في حياتهم.
حلو لما تعملي ورد قران. بس الوحش انك. تطلعي بالختمه. وانتي مفهمتيش حاجه. من كلام ربنا.
ياياسمين. انك تدبري ايه وتفهميها. وتعملي بيها وتعرفيها لغيرك. افضل من انك بتختمي. القران في شهر.
النبي قال. من اراد الله به خيرا فليفقه في الدين.
والعالم عند ربنا. افضل من مئة عابد. عارفه ليه. لاني مهما يحصل مفيش حاجه هتفتنك او حد يخدعك.
ياسمين بحب. ياخديجه ده كلام ربنا. يعني لو مهتمناش بكلامه. واسمعنا اوامره وابعدنا عن المعاصي. يبقي ازاي. عايزين. نثبت. علي الدين.
خديجه. القران بيعلمنا الثبات ويعلمنا الاخلاق والمعاملات. ويعلمنا. اخرة الطريق الغلط ايه. واخرة الطريق الصح ايه. القران منهج حياه. لازم نهتم بيه. ونعمل بيه في كل تفاصيل حياتنا.
ياسمين. عندك حق ياخديجه.
خديجه بابتسامه. تعرفي القران. بيكون شفيع ليكي في القبر. ويوم العرض علي الله.
ياسمين بحب. ياااه. مااجمل كلام الله.

خديجه بابتسامه. كلام ربنا. بيكون شفاء للقلوب. اي. حاجه مديقاكي. اجري افتحي. صدقيني. قلبك هينشرح.
ياسمين. بحماس. خديجه انا عايزه احفظ قران. ايه رايك احفظ كل يوم. صفحتين. او تلاته.
خديجه بسعاده. بجد فرحتيني انك هتبداي في حفظ القران. بس. اكبر غلط. انك تبداي. بصفحتين. او تلاته.
ياسمين. امال. احفظ. قد ايه.
خديجه بابتسامه. احفظي. عشر ايات بس.
ياسمين بصدمه. اكيد بتهزري. هختم القران بعدخمسين سنه.
خديجه بابتسامه. لا مبهزرشي. انا عايزه اسال سؤال. اول مابتيجي. تحركي العربيه. بتبداي. علي اعلي سرعه.
ياسمين. لا طبعا. لاني كده.غلط. واحتمال تنقلب بيا. لازم. اطلع. علي الاول. وبعد كده لما تدور ازود في السرعه براحتي.
خديجه بابتسامه. اظن انتي جاوبتي علي نفسك.
ياسمين بحب. انا فهمتك. نبدا براحه. وكل شويه ازود براحتي.
خديجه. شكلك فاهم يانصه. ههه.
ياسمين بحب. خلاص. هكلم سميه. وباذن الله. هنبدا الحفظ من النهارده. عشر ايات يوميا.
خديجه بابتسامه وياسلام بقا. لو بعد كل صلاه. حفظتي ايتين بس. وتيجي تصلي بيهم. ركعه في قيام الليل.
وقبل ماتبداي في عشره. كمان. تكوني فهمتي العشره. اللي قبلهم. بجد متعه.
ياسمين بحماس. باذن الله هعمل كده.
خديجه تعرفي اني سيدنا عمر حفظ البقرة وال عمران. في حوالي عشر سنين.
ياسمين بصدمه. سيدنا عمر بن الخطاب. مش معقوله.

خديجه بابتسامه لاصدقي. لانهم زي ماقلت ليكي. بيطبقو كلام ربنا.
ياسمين. يلا بقا. جاوبيني علي الايه عشان اعمل زيهم
خديجه بابتسامه حاضر قولي ياستي.
ياسمين بحماس. قال تعالي. (مايلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد )
خديجه بابتسامه. تعرفي اني سورة ق بالذات. لما اكون. عايزه ابكي من خشية الله. اروح اقرء فيها. او اسمع الشيخ حازم شومان وهو بيشرح سورة ق.
بجد. من السور. اللي تبكي الحجر من خشية الله.
ياسمين. وانا برده. عايزه اسمعها. واعرف معناها.
خديجه بحماس. بجد. ابحثي عن. تفسير سورة ق. لشيخ حازم شومان.
ياسمين بحب. باذن الله. بعد مااعرف معني الايه.
خديجه بابتسامه. بصي ياستي. ربنا بيقول مايلفظ من قول الالديه رقيب عتيد. يعني اي حرف. لسانك الجميل ده. بينطق بيه. في ملائكة. قاعدين مخصوص. انهم يكتبوه.
ياسمين بصدمه. يعني. لسانا ده. ليه ملائكة بتكتب كل حرف.
خديجه ايوه. وبرده سيدنا معاذ.بن جبل سال النبي وقال. هو احنا هنتحاسب علي اللي لسانا. بيقولو.
فالنبي رد عليه وقالو ثقلتك امك يامعاذ. وهل يكب الناس علي وجوههم الاحصائد السنتهم. يعني. المعني. اني. الناس هتترمي في النار بسبب اللي لسانهم كان بيقولو.
ياسمين. يااااه. يعني الواحد ياخد باله من كلامه.
خديجه بابتسامه. انا بتكلم معاكي دلوقتي. وبفكر. ياتري. كل واحده اغتابت صاحبتها. واغتابت دي ودي. تعرف اني يوم القيامه. وهي داخله علي باب الجنه. يقولو ليها. هاتي. حقنا. بسبب. انك جبتي. في سيرتنا. في الدنيا. ولو معهاش حسنات. بيدوها شويه من السيئات بتاعتها. وتدخل النار. بسبب الغيبه.
ياسمين باستغراب. يعني ايه غيبه.

خديجه بابتسامه. يعني ذكر اخاك بما يكره.
ياسمين. يعني ايه برده.
خديجه بابتسامه مثلا خديجه. معروفه انها. مغرورة مثلا في نفسها. فانتي. روحتي لسميه وقلتي. مش عارفه خديجه هتبطل الغرور ده امتي. وفضلتي تحكي لصاحبتك. حجات فعلا حصلت من خديجه. بس. طبعا خديجه مش موجوده. فعشان كده يوم القيامه هتتحاسبي علي كده.
ياسمين بصدمه. بس انا مكذبتش وهي فعلا فيها الصفات دي.
خديجه بحب. انتي فعلا مكذبتيش. بس. انتي. اتكلمتي عليها. وهي مش موجوده
ياسمين افرد انا بضايق منها. بسبب الغرور ده او المشكله دي.
خديجه. تروحي. بكل لين. تنصحيها. وتعرفيها. قبلت نصيحتك. يبقي خير مقبلتشي برده خير. اما انك تجيبي في سيرتها. ده اللي مش خير ابدا.
تعرفي اني سمعت في عهد الرسول. اتنين. من الصحابه رايحين درس النبي صل الله عليه وسلم.
فواحد منهم بيقول لتاني. يلا نروح. ننادي صاحبنا عشان ييجي معانا.
التاني رد عليه. لا. يلا نلحق. نروح الدرس وهو كسول. وهياخرنا.
قام التاني قال عندك حق. ولما وصلو عند النبي صل الله عليه وسلم. النبي قال. في بين اسنانكو لحم. فاستغربو احنا مكلناش لحمه. النهارده خالص. قال لهم النبي صل الله عليه وسلم. اكلتو لحم اخيكم.
ياسمين بصدمه. يااااه بسبب كلمة كسول. اكله لحم اخيهم. امال البنات اللي مش وراهم غير. فلانه راحت فلانه لبسه ايه. فلانه وفلانه.

خديجه. للاسف. اكثر النساء معروفه بالغيبه. لو كل واحده عرفت. ان العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله. لا يلقي لها بالا. يلقي بها في قعر جهنم.
ياسمين. انا من النهارده باذن الله. مش هتكلم في سيرة حد الا بالخير بس.
خديجه بحب. احسنتي. وبارك الله فيكي. وبرده لو لقيتي صحباتك بتغتاب. ومش راضين يسكتو قومي. وروحي في اي مكان. لغاية ما يخلصو غيبتهم. اوعي تقعدي وتسمعي. وتقولي مليش دعوه. انتي كده شريكه معاهم.
ياسمين بحب. بجد. جزاكي الله خيرا. ياخديجه. اتعلمت درس جديد.
خديجه بحب. واياكي.يا ياسمين
وانتهت المكالمه. بين ياسمين وخديجه.
بعد سااعات. قامت خديجه. تصلي الضحي. وتشوف. وراها ايه.
ياسمين راحت الجامعه هي وسميه. وفجأه. معيد في كلية ياسمين. بينادي عليها.
ياسمين وهي غضه بصرها. حضرتك عايزني يادكتور.

المعيد. ايووه ممكن اقول لحضرتك.حاجه علي انفراد.
ياسمين بجديه. وعنيها في الارض. حضرتك مينفعشي. قول اللي حضرتك عايزه.
المعيد.
نروح عند. خديجه. ام خديجه بفرح. مبروك ياحبيبتي. باسم رن علي باباكي وحدد ميعاد معاه. هييجي بكرة عشان تجيبو الشبكه. وكتب الكتاب يوم الجمعه.
خديجه حاسه. بفرح وخوف ياتري. هيحصل ايه.
والمعيد عايز ايه من ياسمين. ايه اللي هيحصل معاها.
#روايه_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال
وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه عرفت اني بكرة هتجيب الشبكه.
خديجه برجاء. يارب. اختار لي ولا تخيرني.
نروح عند ياسمين.
المعيد. ممكن تديني رقم والدك. ضروري.
ياسمين استغربت. بس محبتشي تسال. عشان متتكلمشي معاه اكتر من كده.
ياسمين بجديه. اتفضل حضرتك. 01
المعيد. اخد الرقم. شكرا. ياانسه ياسمين.
ياسمين بجديه. الشكر لله. عن اذن حضرتك.
المعيد. اتفضلي.

وبالفعل سميه. وياسمين روحو البيت.
سميه. ليه مسالتهوش عايز رقم باباكي ليه.
ياسمين. عشان. انجز معاه في الكلام.
سميه باستغراب. بس. عادي يعني لو سالتيه.
ياسمين انا بصراحه مش عارفه. بس كده افضل.
سميه. بس كده هتبقي متشدده ياياسمين.
ياسمين. بصي احنا ان شاء الله نروح. ونكلم خديجه
سميه بفرح. ماشي. وكمان نبارك لها انها هتجيب الشبكه بكرة.
ياسمين بسعاده. خلاص. موافقه.
روحت كل واحده فيهم بيتها.
سميه بسعاده. السلام عليكم ورحمة الله. ياامي.
ام سميه. بزعل. وعليكم السلام ورحمة الله.
سميه بقلقك . مالك ياماما. في ايه
ام سميه ببكاء. النهارده. صحباتي. شافوني بالخمار. فضلو يتريقو عليا. ويقولو انتي بقيتي منهم. مبروك ياست الشيخه.
سميه. بحب. ياماما. انتي بتحبي ربنا اكتر ولا بتحبي صحابك
ام سميه بدموع اكيد بحب ربنا.

سميه. طيب. مادام بتحبي ربنا اكتر. عايزه تفرحي ربنا ولا تفرحي صحابك اكتر
ام سميه اكيد ربنا.
سميه بفرح. طيب. انتي كده مفرحه ربنا بيكي. ويوم القيامه. هتشري من علي حوض النبي صل الله عليه وسلم. وانتي في الجنه تشوفي ربنا وتكلميه. ياماما. الدنيا ساعه. عايزين نستخدمها في طاعة ربنا.
ام سميه. بحب. بجد ربنا يباركلي فيكي. بس انتي اتعلمتي. الكلام ده فين
سميه بسعاده. ربنا. يكرم خديجه خطيبة اخو ياسمين. بجد. هي السبب في كل السعاده اللي انا فيها دي.
ام سميه بدهشه. باسم
سميه بابتسامه. ايوه ياماما. وبكرة بأذن الله. هنروح نجيب الشبكه وكتب الكتاب. بأذن الله. يوم الجمعه. فرحانه قوي ياماما هي تستاهل كل خير
ام سميه بتعجب. مش ده باسم اللي كنتي
سميه مقاطعه. كنت ياماما. ايام. الغفله. ايام بعدي عن ربنا. وبعدين اللي في قلبي مكنشي حب ليه. ده كان مجرد اعجاب. بشاب مال وجمال وهتباهي بيه قدام صحباتي. وخصوصا لما ياسمين كانت بتحكي عنه. قدامنا. كنت بتعلق بيه. لاني معنديش اخ يهتم بيا زيها.
ام سميه. ربنا يرزقك. بابن الحلال. اللي. يحبك وتحبيه.
سميه بحب. ادعي ربنا يرزقني بالزوج الصالح اللي يعني علي طاعة ربنا. بس صدقيني. انا معنديش اي مشاعر لباسم. الا. انو زي اخويه. وخطيب حبيبة قلبي.
ام سميه باستغراب. بس اتعرفتي علي خديجه دي ازاي
سميه بحب مش هتصدقي ياماما تعرفي. وقصت كل حاجه. لمامتها هي صحبتها قبل ماتكون امها. وده اللي نفسي امهات كتير تعمله. حتي لوبنتك غلطت تيجي تحكي ليكي من غير خوف. عشان عارفه انك هتنصحيها مش هتعقبيها. وتقطمي رقبتها

ام سميه بلوم. مكنتش اتخيل انك تعملي كده ياسميه افرض كانت قالت لياسمين.
سميه. اصلا انا كنت مقررة بعد مااكلمها. وافرق بينهم انتحر
ام سميه بشهقه. وتموتي كافرة وتسيبي امك. حبيبتك. من امتي وانتي بتخبي عليا
سميه بحب. ياماما. ماهو ربنا ارحم عليا من نفسي. وادني فرصه تانيه. وبعت خديجه عشان توريني طريقه
ام سميه باعجاب. بجد فعلا بنت نادرة في الزمن ده. لما قلتي ليا انها بنت ريفيه وكمان اهلها ناس عادين قلت ايه اللي يخلي واحد زي باسم يتجوز واحده اقل منه مالا ولا عيله. ولا اي سلطه
سميه بحب ياماما اللي عند خديجه مستحيل تشتريه بمال الدنيا كلها. هي. عندها الدين.
ام سميه بحب ربنا يفرح قلبها. زي. ماكانت السبب في فرحتي بتغيرك وتغيري بجد بنت. ياريت كل بنات المسلمين زيها. نفسي اتعرف عليها
سميه بسعاده. ان شاء الله. قريب
ام سميه. بجد مستغربه. ازاي البنت دي. مزعقتشي فيكي واتخنقت معاكي.
سميه بحب. بتقول لان ده من صفات النبي صل الله عليه وسلم. وربنا قال. ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضو من حولك. فاعف عنهم واستغفر لهم.
ام سميه. ربنا يفرح قلبها دايما
سميه بسعاده اللهم امين.

هقوم انا ياماما اغير يكون العصر اذن. اصلي. وانام.
ام سميه بحنيه قومي يابنتي ربنا يسعدك دايما.
سميه بحب اللهم امين يارب.
انتهت سمية من صلاتها. فتحت الشات لقت خديجه وياسمين فاتحين.
سميه. السلام عليكم. اذيك ياعروسة.
خديجه وعليكم السلام ورحمة الله. بلاش كلمة عروسه دي. انا بتكثف.
ياسمين بهزار. ليه ياحبيبتي احنا زي اصحابك.
خديجه بضحك. بس يابت انتي وهي.
سميه. صح ياخديجه في موقف حصل النهارده وكنت عايزه ناخد رايك فيه.
خديجه باستغراب. خير بأذن الله ايه هو
ياسمين. النهارده. قبلت وقصت عليها. ماحدث.
سميه انا استغربت. منها. ياتري كده صح ولا هي مشدده الموضوع زياده
خديجه بحب قبل ماارد علي سرالك ياسميه عايزه احكي ليكو قصه
ياسمين بحماس. ايوه بقاا هوده الكلام.
سميه بفرح. احكي. يلا بسرعه
خديجه بضحك. طيب ادوني فرصه اتكلم

ياسمين بحماس. انتي متعرفيش بستني قصصك دي ازاي.
خديجه ثكرا ثكرا.
المهم. سيدنا موسي. لما. قتل واحد من قومه بالغلط.
سميه بشهقه سيدنا موسي قتل
خديجه. بعدين هنعرف السبب بس زي ماقلت. بالغلط. يعني هو ساعتها مكنشي يقصد. هو بس بيبعده عن اللي بيتخانق معاه. الراجل وقع مات.
المهم. سيدنا موسي هرب من بلده بسبب اني فرعون كان عايز يقتله المهم وصل بلد اسمها مدين. علي مااعتقد هي فلسطين حاليا بس انا مش متاكده.
ياسمين بحماس المهم كملي
خديجه. المهم شاف ناس. بتسقي الغنم بتاعتهم وهو كان قاعد تحت الشجرة. لفت نظرة بنتين. عمالين. يبعدو الغنم عن الناس. وهما مستنين الناس تخلص . وبعد كده هما يسقو. راح سالهم. ماخطبكما. يعني ايه مشكلتكو او مالكو.
بنت منهم. مش عارفين نسقي الا لما الناس تخلص وابونا رجل كبير في السن.
بصي هي. عملت ايه. قالت السبب وكمان عرفته. في نفس الجمله. اني مفيش ليهم حد يسقي. يعني مستنتشي لما يسالها طيب مفيش ليكو اخ او عم وبعد كده طيب فين بابا. ويفضل فاتح موضوع ومش هيخلص. لا هي. قالت. اللي المهم يتقال.
هو طبعا سقي ليهم ورجع تحت الشجرة تاني.

ربنا بقا. وصف مشيت البنت دي وهي رايحه لسيدنا موسي. تمشي علي استحياء.
مشيتها كلها حياء. مشيا كويس عنيها في الارض.
البنت. ابي. عايزك عشان. يشكرك. علي مساعدتنا. قالت الجمله دي وسكتت
مراحتشي قالت. اتفضل معايه وهو يسالها. فين. تقول عندنا البيت. تشرب شاي. بجد شكرا جدا. وتفضل فاتحه حوار وهو دماغه تودي وتجيب.
لا. عرفته اني ابوها اللي بعتها والسبب ايه.
تعرفو اني البنت دي كانت بتوصل سيدنا موسي لبيتهم ازاي.
سميه بفضول. ازاي.
خديجه. سيدنا موسي كان ماشي قدام وهي وراه بمسافه. لانها لما مشيت قدامه الهوا كان بيلزق هدومها علي جسمها.
ولما عايزاه. يمشي باتجاه معين كانت ترمي طوبه.
سميه بتعجب. يااااه. يعني مش عايزه تقول ليه امشي من هنا. او هنا.
خديجه. لا. هي مش عايزه تتكلم معاه.
للاسف في بنات تبقي متعرفشي الشاب ولكن فتح معاها كلام. تفضل تتكلم معاه. ويسالها وتساله. وتقول زي اخويه.
ياسمين بجد. ماشاء الله.
خديجه. القصه لسه مخلصتش. لما سيدنا موسي. راح لابوها وحكاله قصته الراجل. ده. طلب منه انو يتجوز واحده من بناته. ومهرها يقعد تمن سنين. يخدمه. ولو قعد عشرة يبقي شكرا ليه.
طبعا اختار البنت اللي ربنا خلد ذكرها في القران.
حجتين اتعلمتها من القصه دي.
اسلوب. البنت دي وعفافها. ومشيتها وكل الحجات دي.

والحاجه التانيه. البنت دي مكنشي حد مؤمن غير هي واختها وابوها. يعني مفيش حد في القريه ينفع تتجوزه.
ويشاء الله اني سيدنا موسي يهرب من بلده. ويتجوزها. تزوجت من نبي. انتو متخيلين.
البنت دي. خلد ذكرها في القران ربنا بيعلمنا. ازاي تكون. البنت المسلمه مع الرجل.
عشان كده ربنا قال ولا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض وقلن قولا معروفا.
يعني البنت مترققشي صوتها وهي بتتكلم مع الرجال. ولا تهزر. وتتكلم كلام. معروف. مثلا بكام الحاجه دي. اتفصل حضرتك.
مش لازم تفتح. حديث المساء. معاه. بحجة كلامهم عادي. المرأه جمالها في حيائها
سميه بحب معني كده اني اللي ياسمين عملته صح
خديجه بحب ايووه طبعا ربنا يبارك فيها ويحفظها.
ياسمين. بجد ياخديجه. القصه جميله ماشاء الله ياريت بنات المسلمين كلهم يبقو زي. زوجة سيدنا موسي
خديجه. في بنات انهم مفكرين لما يلتزمو حيائهم الشبباب هيقولو معقدين فمفيش حد هيتجوزهم. سبحان من خرج سيدنا موسي من بلده. عشان يتجوزها. ربنا رزقها بنبي انتي متخيله. ومش اي نبي ده كليم الله.
سميه. الزواج. ظه رزق. لازم نتعلم امور ديننا
خديجه يلا بقا اسيبكو عشان ورايا تجهيزات
ياسمين بسعاده. ايوه. ماانتي عروسه بقا.
خديجه بحب عقبالكو يارب.

البنات اللهم امين.
قامت خديجه. اخوها اداها التليفون. كلمي.
خديجه باستغراب. السلام عليكم
باسم. وعليكم السلام
خديجه بصدمه وكسوف.
نروح عند ياسمين. ام باسم بسعاده تعالي ياحبيبتي كلمي باباكي تحت.
ياسمين باستغراب. حاضر ياماما. بس ليه فرحانه قوي كده. ربنا يفرحك كمان وكمان.
ام باسم بفرح. انزلي وانتي تعرفي.
ياسمين نزلت تشوف باباها عايزها ليه.
#ياتري ابو ياسمين عايزها ليه. عريس ولا حاجه تانيه.
وباسم بيرن علي خديجه. عايز ايه.
#روايه_ملتزمة_تزوجت_رجل_أعمال
وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه كانت بتكلم باسم.
باسم. عايزه تجيبي الشبكه بتاعتك منين والكوافير برده. والحجات دي
خديجه فاتحه الاسبيكر. حضرتك.من اي مكان. معنديش مشكله.
باسم بضيق. لانها بتتكلم معاه دايما بجديه.
هو انا اللي هلبسهم ولا انتي.
خديجه بجديه. بس دي بتبقي هديه من العريس للعروسه. مش لازم اشترط والكلام ده وبعدين انا عايزه هي الدبله.
باسم بزهول دبلة ايه.

خديجه بخجل. دبلة الخطوبه.
باسم فرح في نفسه. بس هو انتي هتجيبي دبله انا فكرت هتجيبي. مجوهرات وكده.
خديجه باستغراب في نفسها. ليه. كنت السفيره عزيزه علي راي عبدالرحمن اخويه.
لاحضرتك. احنا هنا بنجيب دبله وخاتم ومحبس.
باسم عايز يطول معاها في الكلام. وايه كمان.
خديجه حست اني الموضوع ذاد عن حده. كفايه كلام. خديجه اللي حضرتك شايفه
باسم عايز يولع في خديجه. سلام
خديجه بجديه. وعليكم السلام ورحمة الله
خديجه قاعده مع اهلها.

عبدالرحمن. اخيرا هتتجوزي ونخلص منك. لقد هرمنا من اجل هذه اللحظه
خديجه بغيظ. وانا كنت قاعده علي قلبك. ولا تكونشي. بقا. عندي 50سنه وانا معرفشي
عبد الرحمن باستفزاز. يابنتي. اللي قدك عياله في الجامعه دلوقتي. كتر الف خير الراجل انو ردي يكسب ثواب فيكي.
خديجه قامت تضرب عبدالرحمن. هو اللي كتر خيره. ليه يعني.
ام خديجه. مش عارفه هتكبرو امتي.
خديجه انا كبيرة اهو وهتجوز كمان.
عبدالرحمن. يابنتي انا مش عارف احنا استحملناكي السنين دي كلها ازاي
خديجه بغيظ. ماتبطل غتاته انت ايه مش وراك غيري.
عبدالرحمن بمزاح. يااااه ياديجه. هيوحشني قفاكي
خديجه بغيظ. اهو ده اللي هيرتاح من ايدك. شويه.
عبدالرحمن ههههه لا ماكل زيارة. هاجي اسلم عليه
خديجه بتتصنع الغرور. ومين اصلا اللي هيدخلك بيتي.
عبدالرحمن باستفزاز. يعني هدخل بيت السفيرة عزيزه. بس يارب الراجل يستحملك شويه. اهو نرتاح منك.
ابو خديجه وامها. بيضحكو علي هبل خديجه وعبدالرحمن.

ابو خديجه. هتعقلو امتي. انا زعلان انك خلاص ياخديجه. هتمشي.
خديجه. صباح الخير ياحاج امشي ايه لسه. بدري. انا قاعده علي قلب عبدالرحمن.
عبدالرحمن. بيزقها. قومي من جنبي.
خديجه انا مش هرد عليك عشان منزلشي مستوايا ليك.
نروح لياسمين.
ياسمين بابتسامه. السلام عليكم.
ابو ياسمين. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
ياسمين بابتسامه. خير يابابا ماما قالت انك عايزني.
ابوباسم. بابتسامه. كبرتي وبقيتي عروسه. ياااه مش مصدق. اني في يوم. هتسبينا وتمشي
ياسمين. لا يابابا انا هفضل قاعده معاكو. باسم اللي هيتجوز ويسيبني ويقعد في الفيلا بتاعته.
اما انا مستحيل اسيبكو وامشي
ابوباسم. بحب. لا ياحبيبتي اناوعايز افرح بيكي واشوفك في بيت زوجك.
(ماتقول ليها جاي ليكي عريس وهي هتروح تكتب الكتاب )
ياسمين. لا يابابا
ابو ياسمين. حبيبتي. دي سنة الحياه وبعدين عشان يعينك علي طاعة ربنا.
ياسمين بابتسامه ربنا يرزقني بالزوج الصالح.
ابوياسمين بمكر. في واحد متقدملك. وعايز ييجي البيت.
ياسمين باستغراب مين ده يابابا.

ابو باسم. معيد في الكليه.
ياسمين. مين. برده
ابوباسم. الدكتور احمد. انا عارف باباه. والولد ده ماشاء الله عليه. راجل بمعني الكلمه. وبيصلي. وبيحفظ قران. ومن عيله كويسه.
ياسمين بخجل. هصلي استخارة. واللي ربنا عايزه هيكون
ابو باسم بسعاده يعني اخليه ييجي.
ياسمين بابتسامه لما اصلي الاول وبعد كده رؤيه شرعيه باذن الله. بعد اذنك يابابا
ابو باسم. اتفضلي ياحبيبتي
رجعت ياسمين. لاوضتها وهي حاسه بفرحه مش عارفه سببها ايه قالت هعرف البنات وخصوصا نصايح خديجه هتفرق معايه كتير
نرجع لابوباسم.
هههه عايزه تقنعيني انك مسمعتيش كل اللي حاجه
ام باسم. ايه ياحاج. وايه يعني. طمني. وفرح قلبي انا مش مصدقه اني هنتجوز اولادنا خلاص
ابوباسم. تعرفي ياام باسم.خديجه من ساعت مادخلت حياتنا وربنا جعلها سبب السعاده. بنتك ماشاء الله. عليها. وكمان ابنك. بيتغير بس مش واخد باله. انا عمري ماكنت اتخيل اني باسم يعجب بواحده زي خديجه وكمان. هههههه مطلعه عينه ولا تليفونات ولا غيره
باسم دخل وسمع اخر كلام
باسم بغيظ. انا شامم ريحة شماته

ابو باسم. لا شماتة ايه ده احنا كنا بنشكر فيك حتي اسال امك
ام باسم. انا نسيت حاجه مهمه رايحه اشوف هي ايه
ابوباسم بتبعيني ياوليه. دي اخرة العشرة. طيب خديني معاكي. ادور علي نفس الحاجه اللي بتدوري عليها.
ام باسم.لا خليك مع ابنك. انا ماشيه.
ابوباسم طبعا انا ابوك.
باسم. وبعدين.
ابو باسم. هروح اطمن علي امك واجي. تلاقيها زعلانه.
باسم اقعد عايزك في موضوع
ابو باسم. اتفضل.
باسم طبعا انت عارف اني هروح اجيب الشبكه.
ابو باسم بسعاده. طبعا عارف. مستني بكرة بفارغ الصبر
باسم. انا بقي مش عارف هتفضل تعاملني كده لغاية امتي.

ابوباسم بجديه. ليه اختارت خديجه بالذات. علي رغم انك لو روحت لجمال بنات العالم. ماهيصدقو انك تبصلهم
باسم. صدقني مش عارف اول مرة شوفتها. لما كنت هخبطها بالعربيه. وهي ماطلعتش من دماغي. وفي حاجه بتشدني ليها ببقي عايز اسمع صوتها وعايز اكلمها. بس هي مش مدياني فرصه خالص. وده بيشدني اكتر واكتر. لاني اتعودت. اني البنات هما اللي عايزين يكلموني. وكمان نظراتهم. تحس اني الحياء مات.
اما خديجه. تعرف انها مشفتنيش الا يوم. ماكنت رايح اتقدم ليها. عرفتني من صوتي. الصدمه كانت واضحه عليها. دايما عنيها في الارض. بتكلم البنات مرة عن ربنا وساعتها كنت بكلم ياسمين. مش قادر افصل الموبيل. عايز افضل اسمعها. انا معرفشي ايه اللي بيحصل معايه انا مبقتشي عارف انا مين.
كل اللي نفسي فيه اني اصحي الصبح الاقيها في بيتي. وقبل ماانام الاقيها برده. عايز اشوفها دايما واسمع صوتها.
ابو باسم بسعاده. مش مصدق اني ده باسم. ايووه عنده ابوه خط احمر بس عمره ماقعد وحكي اللي في قلبه كده.
ابو باسم. وكل ده ومتعرفشي ايه السبب
باسم. لا معرفشي
ابوباسم ربنا. وضع حبها في قلبك. هي فعلا بنت نادرة اليومين دول.
باسم بابتسامه. تعرف يابابا بكلمها عشان اتفق معاها نجيب الشبكه منين وكده. بتقلي دبله وخاتم. انا عارف اني خديجه مش بيهمها الفلوس. بس دي شبكتها ولازم تتباهي بيها قدام صحابها.
ابو باسم. اللي زي خديجه دي. لما تكون عايزه تتباهي. مش بالفلوس بتتباهي بحب ربنا.
انا اه مشوفتهاش الا مره واحده. بس انا ليا نظرة في البنات. تقدر تقلي. هي سالتك هتسكنو فين عندك كام شركه. عندك كام معرض عربيات. الامور دي سالت فيها

باسم. لا خالص. كان كل كلامها عن الضوابط. والامور اللي في الدين
ابو باسم هي دي الزوجه الصالحه. واللي خديجه بتعمله معاك ومعاملتها ليك ده اكبر دليل. علي كلامي. . في بنات مابتصدق تلاقي واحد حالته الماديه كويسه. بتتنازل عن كل حاجه عشان ميزهقشي ويطفش. ولكن خديجه عارفه اني رضا ربنا اهم. سواء. بيك او من غيرك هي كانت هتعمل معاه كده لانها متاكده انك لو من نصيبها مش هتتجوز غيرك ولو مش من نصيبها يبقي مخسرتشي رضا ربنا عشان ترضي عبد.
وسبحان الله. اللي خديجه بتعمله. وانها متماسكه. بامور دينها. في زمن اصبح المخطوبين. كانهم متجوزين. الا اني ربنا بيزود حبها في قلبك.
ربنا مستحيل يضيع عبد وقف علي بابه وخديجه دايما. واقفه علي بابه وواثقه فيه. اوعي الشيطان يقلك. اني خديجه مش بتحبك عشان كده بتعمل اللي هي بتعمله. لا. اللي زي خديجه دي بيبقي عندهم طاقه كبيرة جدا من المشاعر بيفضلو محافظين عليهم لزوجهم.
اللي زي خديجه دول مش معقدين زي ماناس كتير بتقول. لا ده بيكونو بكر في كل حاجه. بكر في مشاعرهم اي كلمه تقولها. بتسعدها. اي هديه بسيطه بتفرحها. لاني محدش عمل كده معاها قبلك.
لانها عاشت سن مراهقتها وعاشت حياتها قافله علي مشاعرها. فاخيرا بقا عايزه تخرج كل ده لزوجها.
البنت اللي بتتساهل في الخطوبه دي اكتر واحده بتفضل تعبانه. طول العمر لاني ربنا نزع البركه ولانهم قالو كل الكلام. اللي المفروض يتقال بعد الجواز.
ان شاء الله خديجه هتكون سبب سعادتك في الدنيا والاخرة.
باسم بابتسامه وفرح داخله اني خديجه بتعمل كده عشان ترضي ربنا مش عشان كرهاه.
باسم بابتسامه. شكرا يابابا. انا فعلا كنت زهقت. وقلت هي مش عايزاني.

ابو باسم. خديجه لومكنتش عايزاك محدش كان هيقدر يجبرها. لانها قويه ومبتخافشي الا من الله.
باسم بابتسامه. شكرا انا همشي بقا عشان انام لاني عندي شغل في الشركه عايز اخلصه قبل بكرة
ابو باسم بسعاده ربنا يفرح قلبك انت واختك.
نروح للبنات وهما بيكلمو بعض.
ياسمين. يعني اعمل ايه انا صليت استخارة. وحاسه اني خايفه
خديجه بحب. شعور الخوف ده شئ طبيعي. اهم حاجه. انك صليتي استخاره
سميه باستغراب بس لازم تنام عشان تحلم وكمان لازم تحس براحه
خديجه هههههه تنام وتحلم طيب افرض محلمتشي نوقف الجوازه لغاية ماتحلم
سميه بتعجب بس انا اعرف انها لازم تشوف رؤيه
خديجه بحب. لا طبعا ده كلام غير صحيح. انتي بتسخيري ربنا عشان هو اللي يختار ليكي الخير ويبعد عنك الشر. خدي بالك من دعاء الا ستخاره فانك تعلم ولا اعلم. يعني ربنا هو اللي يعرف الخير ليكي ويعرف الشر ليكي. عشان كده في اخر الدعاء. بندعي لو كان خيرا فقدره لي. ولو شر اصرفه عني.
ياسمين طيب وموضوع اني اكون مرتاحه.

خديجه. بصي. زي ماقلت. شئ طبيعي انك تخافي دي فترة في كل البنات. انا اصلي استخارة واقابل العريس ولو حسيت بقبول من ناحيته. اتوكل علي الله واوافق واسيب الموضوع. يمشي. اما راحه ومش راحه دي ملهاش دعوه بالاستخاره. في واحده بتبقي مخطوبه لواحد وفرحانه بيه جدا. ومرتاحه جدا. وفجاه ميحصلشي نصيب. ده لانهم مش خير لبعض. فهمتو ياقمرات.
ياسمين بابتسامه. فهمنا ياعروسه.
سميه. فهمت ياعروسه عقبالي.
خديجه بحب يلا بقا عشان العروسه عايزه تنام.
البنتين. خلاص. روحي نامي
وانتهي اليوم. واستيقظت خديجه من نومها وصلت وفضلت تدعي ربنا انو يختار ليها ولا يخيرها. وقرات وردها. وراحت نامت تاني.
عند باسم مش عارف ينام طول الليل عايز يطلع النهار عشان. يشوف خديجه.
الخامسه والعشرون
باسم. نزل لقي باباه ومامته بيفطرو.
باسم صباح الخير
ام باسم باستغراب. صباح النور. النهارده صاحي بدري.
ابوباسم. ايه ياام باسم انتي ناسيه اني النهارده رايح يجيب الشبكه لخطيبته. لازم يصحي من النجمه ده لونام اصلا
باسم باحراج. علي فكرة انا صاحي بدري عشان ورايا شغل

ابو باسم بمكر ماانا عارف مشاغلك كتير وخصوصا النهارده انت عمرك ماعملتها
باسم بجديه. ايه ياجماعه هو تحقيق. وبعدين يلا بقا عشان نلحق نروح للناس
ام باسم بدهشه. يلا ايه احنا لسه الصبح بدري. هنروح نفطر معاهم
ابو باسم. هههههه تصدقي فكرة. عشان نقول ليهم بدل مانتغدا بس. لا احنا نفطر ونتغدا ونتعشي كمان. عشان. يطردونا ويقولو معندناش بنات للجواز
باسم بعصبيه. ده انا ااقطع لسان اللي يقول كده. هتجوزها يعني هتجوزها
ام باسم. يابني الدنيا مش كده. ربنا يجعلها من نصيبك. بس. هي مش عافيه.
ابو باسم. سبيه ياام باسم. انا كنت بهزر. يابني. بس. برده. اتحكم في اعصابك وخصوصا لسانك. الدنيا مش سايبه.
باسم بيغير الموضوع. طيب انا هقوم اصحي الزفته اللي فوق لغاية ماتخلصو فطار وتقومو تغيرو. انا مش فاضي. للكلام ده عايز اخلص من الهبل ده واجيب الشبكه واخلص
قام وطلع علي حجرة ياسمين.
باسم. بيخبط علي الباب. قومي. يادكتورة. انا عارف انك مش هتقومي بسهوله. فتح الباب ودخل.
باسم. قومي يلا عشان ورانا سفر
ياسمين بنوم. شويه كده ياماما

باسم بدهشه. ماما. قومي يابت يلا.
ياسمين بنووم. انا بكره اللي بيصحيني هو انا مش قايله محدش يصحيني.
باسم ضحك وافتكر خديجه لما قفلت السكه في وشه. وقالت كده
باسم بعصبيه مصتنعه. وصوت عالي. ياسمين
ياسمين بفزع. ايه في ايه البيت ولع ولا ايه. باسم
باسم بيتصنع الجديه. قومي يلا عشان مسافرين
ياسمين فاقت. وقامت علي السرير. النهارده رايحين لخديجه ايييييه
باسم بدهشه. ايه ده.
ياسمين بخوف. خمس دقايق وهتلاقيني في العربيه وجريت علي الحمام
باسم بيضحك علي هبل اخته. نزل لقي مامته وباباه لابسين وقعدين.
باسم بجديه. جهزتو.
ابو باسم واحنا نقدر بردن نخالف كلامك انا مش مستغني عن عمري
ام باسم ههههههه هو مين فيكو ابو التاني
ابو باسم ههههه تصدقي اني بخاف منه. بحس انو هيضربني
باسم. بجديه. اكيد عمري ماهعملها يابابا.
ياسمين نزلت جري علي السلم. انا جهزت خلاص.
باسم بحده قلتي خمس دقايق بس وبقو تسع دقايق.
ياسمين بدهشه. انت قاعد بتحسب بالدقيقه
باسم بيغير الموضوع. يلا بقا عشان اتاخرنا.

كلهم بيبصو لبعض. وضحكو.
باسم بص ليهم بعصبيه وطلع ركب العربيه.
عند خديجه. لبست. الملحفه السمرا وعليها خمار لف. ونقاب اسود ولبست البيشه.
ام خديجه. بالله عليكي دي منظر عروسه رايحه تجيب شبكتها
خديجه بمزاح. هو في احلا من كده. وبغرور مصتنع. نحن نختلف عن الاخرين.
مرات اخوها. ياخديجه الدين يسر. وبعدين انتي مش مخطوبه لاي حد. ده مال وجمال وعيله.
خديجه بمزاح. انا حاسه اني في حد بيحسدني. الظاهر كده الواد هيموت وهعنس بسببك.
مرات اخو خديجه. لا انا بقر بس مبحسدشي.
خديجه ايوه اذا كان كده ماشي.
ام خديجه بغيظ. سبيها. هي ادماغها ناشفه وتعبه قلبي دايما.
خديجه بحب. انا اقدر برده. بس. صدقيني انا مرتاحه كده. وحاسه اني ربنا بيحبني باللبس ده. حجاب. امهات المؤمنين. انا متاكده الاسود مش كل الدين. ولكن الملكه دايما زيها مميز عن عامة الشعب. وانا ياماما عايزه اكون مميزه دايما.
ام خديجه. ربنا. يبارك فيكي. نفسي اشوفك بالوان. وتلبسي زي البنات. كده. اي بنت مكانك كانت ابدعت عشان تعجب عريسها.
خديجه بابتسامه. اولا. عريسي لسه مبقاش زوجي عشان يشوفني من غير زينه. او بلبس. عادي. زيه زي الغريب.
ام خديجه. يابنتي هتتعبي. فكيها شويه.

خديجه بمزاح. لا انا فكاها خالص ياماما. هههه
ياماما. مستحيل ربنا يضيعني. ابدا.
ام خديجه. ربنا يهديكي.
خديجه بحب اللهم امين. يارب.
وصل باسم وعيلته عند خديجه وسميه معاهم.
خديجه. كانت حاطه روچ. وكريم. عشان لما حماتها تطلب تشوفها.
سميه وياسمين دخلو علي اوضة خديجه علي طول.
سميه بسعاده. خديجه. اخيرا. هبقي صاحبة العروسه
ياسمين بفرح. وانا اخت العريس.
خديجه بزعل طفولي وانا. هبقي ايه
الاتنين. في صوت واحد. العروسه.
خديجه بمزاح. هههههه فكرتوني. كنت ناسيه.
سميه بحب. بس ماشاء الله عليكي ياخديجه ايه الحلاوه دي.
خديجه بس بقا بتكثف. وبعدين انتو اللي موزز اوعي تاخدي الواد مني. ههههه
سميه. لا ياختي مبروك عليكي
خديجه. لا مادام. قلتي. خديه مايغلاش عليكي.
ياسمين. ههههه تعالي شوف ياباسم خلوك كيلو روز بيتعزمو عليه.

خديجه. ههههه بس بقا خليني اظبط البيشه عشان يومنا طويل.
ام خديجه. يلا يابنات عشان نلحق نجيب الشبكه.
البنات جريو وسابو خديجه.
خديجه بدهشه. ايه الغباء ده مش يستنو اجري معاهم.
ام خديجه. يلا ياحبيبتي. الناس مستنيه بره.
خديجه بحب. حاضر ياماما.
باسم. اول ماشاف خديجه. بيبص عليها. عايز يشوف عنيها حتي. ايه ده.
خديجه. انا هركب. مع بابا واخواتي.
باسم بدهشه. نعم. تركبي مع مين.
خديجه بخجل. حضرتك انت لسه. اجنبي عني. يعني مينفعشي اركب معاك.
ابوباسم.بيغيظ ابنه خلاص تعالي اركبي معايه انا.
ام باسم. مينفعشي ياابو باسم لازم العرسان يركبو مع بعض.
خديجه بخجل بس مينفعشي حضرتك اركب معاه لواحدي.
عبدالرحمن. بس انا هحل المشكله دي بذكائي. انا هركب جنب باسم وخديجه تركب ورا هي والبنات. ومش مهم. اعتبرني خطيبتك ياباسم لغاية ماتتجوزو
كلهم فضلو يضحكو علي عبد الرحمن. وباسم. بيبعت نظرات.نار لخديجه. بس خديجه مش شايفاها لاني عنيها في الارض.( الله. رقيب علي نظرة عيونها. )
عبد الرحمن بمزاح . بيغيظ خديجه. قولي ياباسم. سبت بنات العالم كله وملقتشي غير الوليه اللي ورايا دي. يابني. هتكرهك في نفسك. الاباجورة دي حرام. التلفزيون ده حرام. ههههه بس اكتر حاجه مستحيل تحرمها الاكل.
خديجه هتولع في عبدالرحمن بس مش عايزه تبين.
البنات بيضحكو بصوت واطي علي كلام عبد الرحمن.
باسم سرح في كلام عبد الرحمن. معقوله هي معقده اوي كده. زي مااخوها بيقول.
(الله يسامحك ياعبد الرحمن. هتطفش العريس اللي حليتنا. ماصدقنا ياراجل )

خديجه بغيظ وبتهمس لياسمين. امسكيني يا
ياسمين هولع في اخويه.
ياسمين بضحك. اسكتي عشان هيسمعك.
وصلو عند بتاع الدهب.
خديجه بتنقي. حجات شيك. وبسيطه جدا.
ام باسم بدهشه ايه ياحبيبتي. اللي انتي بتختاريه ده. لا. هاتي اللي انتي عايزاه كله. انتي مش اي حد
خديجه بصوت واطي. لا كفايه انا اختارت. دول.
ام باسم بصدمه. خاتم ودبله. بس.
خديجه.باستغراب. ايوه. كفايه.
ام باسم قولي حاجه ياام خديجه مينفعشي اللي بنتك بتعمله. مش قيمة بنتك دي
ام خديجه بحب. احنا بنشتري راجل يتقي ربنا في بنتي. وبعدين قيمة بنتي مقدرهاش بالفلوس ياام باسم
باسم بيبص لخديجه باعجاب. هو كده كده. وصي.
علي طقم الماظ. من بره. بس. هو عمل موضوع الشبكه دي حجه عشان ييجي يشوفها.
بس مكنشي يتخيل تفكير خديجه ده.
اشترو كل حاجه. والامهات قررو يروحو لانهم تعبو.
فضل الشباب بس هما اللي هيشترو باقي الحجات. اللي ناقصه.
خديجه والبنات دخلو المول يختارو فستان لخديجه عشان كتب الكتاب. وعبدالرحمن. وباسم. استنوهم في الكافيه.
عبدالرحمن بجديه. انت هتاخد جوهرة البيت ياباسم. خلي بالك منها

باسم بدهشه.في نفسه مين اللي بيقول كده. انت ده انت اكتر واحد بتخوفني منها.
باسم بجديه. متخافشي علي اختك.
عبدالرحمن بمزاح. لا مش خايف عليها هي قويه وتعرف. تصرف نفسها. بجد ماشاء الله عليها. انا بتمني. اتجوز واحده في نص اخلاق والتزام خديجه. انا مبقولشي كده عشان اختي. بس فعلا هي ونعمه البنت الصالحه. مفيش زيها كتير.
باسم باعجاب. فعلا هي. مفيش منها كتير.
ياريت البنات كلها تبقي زي خديجه. ولكن البنات اليومين دول بيسابقو مين. يتخلي عن حياءها اكتر.
عبدالرحمن بجديه. فعلا ياريت البنات ترجع لحيائها. ولبس الشرعي اللي ربنا امرهم بيه. ويبطلو يقلدو الكفار في لبسهم. وللاسف البنت تقول علي نفسها محجبه وتلاقي نص شعرها طالع من الطرحه. ولابسه لبس. استغفر الله مرات ابو جهل مترضاش تلبسه.
باسم. بس ليه حاسس اني خديجه مختلفه عنكو يعني. شايف باباها عادي جدا. ومامتها برده وانتي واخوك
عبدالرحمن بفخر. سبحان الله. هي من فترة كبيرة قررت ترجع لربنا بس ايه السبب انا مش عارف. ومن بعدها. بقت كده ماشاء الله عليها. بس هي الاول مكنتشي ملتزمه. بس ربنا رزقها عقبال ماربنا يرزقني انا كمان. لاني فعلا الواحد حاسس انو بعيد قوي عن ربنا.
باسم لسه هيتكلم. البنات. ايجو عليهم.
ياسمين بهدوء. احنا خلصنا يلا بقا عشان تعبنا بجد.
وصلو البيت. طبعا. البنات اكلو مع خديجه في اوضتها. والرجاله اكلو مع الرجاله. وبعد ماخلصو. اللي صلي. واللي مبيصليش للاسف.
خديجه بحب. بجد. انا بحبكو قوي شكرا علي وقفتكو معايه في يوم زي ده.
ام خديجه. تعالي ياعروسه باسم عايز يتكلم معاكي شويه
خديجه بتوتر. عايز ايه ياماما
ام خديجه بسعاده تعالي وانتي تعرفي.
يلا يابنات. نروح نشوفو عايز ايه
ياسمين باستغراب. هو عايزك انتي.

خديجه بجديه. وايه يعني كلنا واحد. تعالو بقا. يلا
وصلو البنات عند باسم عبدالرحمن بس اللي كان قاعد معاه كمحرم لخديجه.
والباقي قاعدين بره. بيشمو هوا.
باسم. بيبص لخديجه تحبي القاعه تكون فين.
خديجه باستغراب لانها عمرها ماراحت قاعات قبل كده لانها بتكون افراح مختلطه.
خديجه بهدوء. وحضرتك عايزني اختار القاعه ليه
باسم بدهشه. عشان نعمل فيها الخطوبه.
خديجه حضرتك الخطوبه بأذن الله. هتكون هنا في البيت. والاشهار في المسجد
باسم بدهشه نعم. وده ازاي.
خديجه بجديه. انا والبنات هنكون فوق وحضرتك والشباب هتبقو تحت.
باسم. ازاي. هو كمان. هنكون منفصلين. في الخطوبه
كمان.
خديجه بجديه ايوه طبعا.
عبدالرحمن. هههههه حبيت اكون المحرم عشان اشوفك وانت مصدوم. اصبر هو انت لسه شوفت حاجه.
خديجه بتبص لاخوها بغيظ.
عبدالرحمن. ههههه انا معزوم يااخت خديجه ولا اروح اتعشي بره. اليوم ده.
باسم بغيظ من خديجه. وليه يعني مش عايزانا نعمله في قاعه ونبقي مع بعض في الكوشه. والناس كلها. مع بعض ليه عايزه تفرقي الدنيا كده.
خديجه بهدوء. اولا. حضرتك عايز قاعه. يعني اغاني. يعني رقص واختلاط.
باسم وايه يعني ده يوم في العمر. بلاش نفرح.

خديجه بجديه ومين قال منفرحشي. بالعكس. لازم نفرح. بس مش عشان نفرح نغضب ربنا
باسم باستغراب. هو يوم واحد وبعد كده اعملي اللي تعمليه.
خديجه بجديه. وانا موافقه.
باسم بابتسامه. كويس.
خديجه بجديه. بس تكتب ليا ورقه. وتروح تخلي ملك الموت يمضي عليها انو ماياخدشي روحي اليوم ده. وقول لربنا انا اللي عايز كده. متغضبشي عليها اغضب عليا انا بس. وقول للملائكه ماتكتبوش ذنب كل واحد عمل معصيه في الفرح ده. علي خديجه.
باسم بدهشه. لا طبعا مينفعشي اعمل كده.
خديجه يبقي خلاص. مفيش قاعه. انا مش عارفه هموت امتي. مش هروح اعصي ربنا. وحاجه تانيه انت عايز تقنعني لما ربنا انعم عليا بالزواج وفي بنات كتيرة محرومة من هذه النعمه. لما اروح اعمل فرح واغضب ربنا. ربنا هيباركلي في زواجي. اكيد مستحيل. هينزع البركه. وحياتنا هتكون. اسوء حياه لاننا بداناها بمعصية الله وجهرنا بالمعاصي.
باسم. طيب هنعمل ايه. عشان اكون عارف.

خديجه بابتسامه لانها فرحت انو اقتنع.
خديجه ان شاء الله خليها مفجأه.
باسم. حاضر. هستني.
عبدالرحمن بمزاح. اه اه ياعيني. هنفجأك يامعلم. مش بعيد تفجر قنبلة وتقول بحيي المعازيم. اوواحده جايه بلبس مش عاجبها. تقتلها اوتقيم عليها الحد.
خديجه بتكز علي سنانها. عبدالرحمن ممكن تخف. خفة دمك شويه.
باسم بيبص لعبد الرحمن وعايز يضحك.
البارت السادس والعشرون.
خديجه فاقت. وقامت صلت القيام. وبتدعي ربنا انو يختار ليها ولا يخيرها. وكمان ان يكمل فرحتها علي خير. وانها تفرح من غير ماتعصي ربنا
والليله دي تكون مميزه.
انتهت خديجه من صلاتها وقرات وردها ونامت. عشان تكون فايقه
عند باسم. فرحان لاني خديجه خلاص. هتبقي مراته النهارده.
خديجه صحيت. وعملت فطار وقعدت هي وعبدالرحمن يفطرو.

عبدالرحمن بفرح. عندنا فرح النهارده واخيرا خديجه هتتجوز ونخلص منها بقي. يااااه اليوم اللي مكنتش اتخيل انو ييجي. اهو جه.
خديجه بغيظ. ليه. يااخويه حد قالك. اني هعنس.
عبدالرحمن باستفزاز هو لازم حد يقلي. هي كانت واضحه للاعمي.
خديجه بغيظ. قوم ياعبدالرحمن. عشان ماندهشي علي بابا. يظبطك
عبدالرحمن بفزح مصتنع انا خوفت. انا قايم اهو
خديجه بغيظ. يلا بقاا عشان نلحق نجهز.
عبدالرحمن باستفزاز هو حد قالك اني هحضر اصلا انا رايح لصحابي. وهبقي اتنازل واجي اباركلك بالليل. تواضعا مني.
خديجه بغيظ. عبدالرحمن متعصبنيش. قوم قدامي.
عبدالرحمن ببرود. وانا قلت. مش معزوم.
خديجه طيب انا هنادي علي بابا
عبدالرحمن. جري قدام خديجه.
خديجه بضحك. انا قلت الواد ده اهبل محدش صدقني

وبدات التجهيزات.
خديجه بتعمل الزينه وبتكتب الورق. اللي هتوزعه. وبتعمل البلالين. وكمان. بتظبط المكان. كويس.
عبدالرحمن بيظبط السماعات وبيجهز قاعده لرجاله. وبيستفز خديجه كل شويه.
ام خديجه. بتعمل الاكل هي والجيران لانهم بيحبو خديجه.
العيال. بيهيصو في الشارع. النهارده فرح معلمتهم.
حسن اخو خديجه بيركب الانوار. وبيظبط الاضاءه.
ابو خديجه. بيظبط. الورق بتاع كتب الكتاب وبيعزم. لكتب الكتاب.
خديجه بتكلم مني بعصبيه.
السلام عليكم. فينك ياصديقتي. المهم تكوني هنا من امبارح.
مني باستفزاز هو حد عزمني. وبعدين هاجي ابارك وامشي.
خديجه بغيظ هو انا هلاقيها منك ولا من الواد اللي هنا
مني بضحك هههه عبدالرحمن برده. ده هيخليكي تمشي تشدي في شعرك.
خديجه انا هعيط. مش عايزه اتجوز خلاص.
مني بضحك. ههههه عادي والله. الموضوع سهل جدا. اهدي كده. وربنا مش هيكسفك ابدا.
خديجه براحه. والله لن يخزيني الله ابدا.

المغرب اذن. والكوافيره عايزه. تحط لخديجه الميكب. وخديجه رافضه. عايزه تصلي الاول.
يلا يابنات نصلي المغرب وبدو وصلت خديجه بيهم جماعه. صلاه بخشوع. ودعت الله ان يرزقها الثبات حتي الممات.
انتهت من الصلاه. وبعد كده. جهزت. وبدا. كتب الكتاب.
عبدالرحمن بمزاح امضي يلا خلينا نخلص منك.
اخيرا جت اللحظه. اللي هتمشي وتفضي اوضتك. يااه
خديجه بتوتر. مضت. علي القسيمه.
عبدالرحمن بمزاح. انا هخليه يمضي علي وصل امانه البضاعه. لاترد ولا تستبدل احنا ماصدقنا.
البنات كلهم ضحكو علي عبد الرحمن.
خديجه بابتسامه للبنات. بجد انا فرحانه جدا انكو شاركتوني فرحتي. عقبال كل بنت ربنا يرزقها بالزوج الصالح. الورق اللي اتوزع عليكو ده ياريت تقرءوه في البيت
اوعو تاكلو الشيكولاته وترمو الورقه.
خديجه بمزاح. طبعا الفرح فرحنا. واتكلم براحتي.
هتكلم. عن. موقف بسيط حصل لصحابي جليل.
الصحابي ده اسمه حنظله. كان اكتر حاجه بيحبها هي الجهاد في سبيل الله. المهم سيدنا حنظله ده. تزوج. واحده اسمها جميله. تبقي بنت عبدالله بن ابي سلول. عليه لعنة الله.
سيدنا حنظله يوم صباحيته الصبح سمع. حد بيقول. حي علي الجهاد. قام مفزوع. لبس هدومه من غير مايغتسل. من الجنابه. خاف. ليمشو ويسيبوه.

المهم. الغزوه دي كانت احد. وفضل. يقاتل الكفار. لغاية. لما. واحد من الكفار قتله. المهم الصحابه وهما بيجمعو الشهداء اللي ماتو. لقو. سيدنا حنظله غرقان في دمه. وفي ميه بتزل عليه.
فضلو ينادو علي النبي صل الله عليه وسلم عشان يعرف ايه الميه دي.
النبي قال الملائكه بتغسل حنظله. لانه كان في جنابه.
شوفتو يابنات. يعني. عادي لو مكنشي طلع. للجهاد لاني النبي مش امرو بكده عشان هو عريس لسه.
ولكن. هو كان هدفه انو يموت شهيد. وهو بيقاتل الكفار. عشان كده انا بحاول اقلد. حنظله. متستغربوش لما اتكلم عن ربنا في يوم فرحي. لاني نفسي اموت وانا بدعي الي الله.
البنات. بجد القصه جميله وفعلا الواحد ميضيعشي وقت ابدا.
مني. الواحد ميعرفشي هيموت امتي.
ياسمين بحماس. بجد. ياريت تحكيلنا قصة تاني
خديجه بضحك. هههه لا ياختي احنا هنشغل الاناشيد ونرقص. عشان النهارده فرحي ياجدعان. او كتب كتابي مش مهم.
البنات هههههههههه
خديجه بمزاح. وقرينا فتحته ولبسنا دبلته وهطلعه علي جتته. ان شاء الله.
ياسمين بضحك. ياعيني عليك يااخويه.
البنات شغلو اناشيد. وخديجه بتعلمهم ازاي يعملو زيها. والاناشيد بالدف وغيره.
ننزل عند الرجاله.

عبدالرحمن بمزاح. قلبي عندك ياباسم يااخويه.
باسم بدهشه. ليه يابني هو انا بحارب ده انا بتجوز. وكمان اختك.
عبدالرحمن بمزاح. الحرب. ارحم. والمصيبه انك هتتجوز اختي.
باسم بصدمه. انت يابني بتخوفني ليه.
عبدالرحمن بضحك ههههههه بكرة تعرف.
ابو خديجه. يلا ياعبدالرحمن. طلع باسم لعروسته عشان يلبسها الشبكه.
باسم في نفسه. اخيرااا. ياتري. هتكون لابسه ايه. لو اسود. انا هطلقها.
عبدالرحمن بضحك. سرحان في ايه ياعريس. يلا عشان تشوف العفريته. قصدي عروستك. ههههه
باسم بابتسامه. يلا ياخويه.
عبدالرحمن. نادي علي مرات اخوه. وخلاها تعرف البنات. انهم داخلين.
مرات. اخو خديجه. قالت للبنات العريس جاي. بس ماقلتشي لخديجه.
خديجه مركزه في الهبل اللي بتعمله. ومرات اخوها مرضيتش انها تقول ليها عامله فيها مقلب. (الله يرحمك يامرات اخوها ههه)

باسم دخل لقي البنات كلهم واقفين وواحده بس عماله تدوخ بالفستان. وفرحانه بيه.
باسم وقف ومسك ايديها. وقفت خديجه بصدمه. لقت باسم ماسك ايديها. وبيبص عليها.
خديجه بتوتر. محدش قالي ليه انك طالع.
باسم بيبص لخديجه. طالع البسك الشبكه.
خديجه بتوتر.وكسوف. ااا نا هلبسها.
عبدالرحمن بمزاح. عشت وشوفت. خديجه اختي. مكسوفه. ياااه. اخيرا شوفتك قبل مااموت.
خديجه بتبص. لعبدالرحمن بغيظ. ماشي. ياعبدالرحمن.
باسم. بيلبس. خديجه الشبكه والبنات بيسقفو بسعاده. وخديجه هتموت من كتر الخجل. وفرحانه في نفس الوقت لاني ده حلمها. اني زوجها اللي يلبسها الشبكه.
ياسمين بسعاده. يلا بقا ارقص. مع خديجه.
خديجه بتبص. لياسمين بغيظ.
سميه بفرحه. ايووه يلا. ارقصو.
خديجه بجديه. لا مينفعشي. احنا بنات في بعض.
باسم. مش عايز يسيب خديجه وينزل.
عبدالرحمن. يلا بقا ياعريس. ولما البنات. تمشي يبقي اقعد مع مراتك براحتك.
خديجه بصت في الارض. وباسم فرح من كلمة مراته.
ام باسم. جميله قوي ياخديجه وانتي مكسوفه. وشك بقا عامل زي الطماطم بالظبط.
البنات ههههههه.

خديجه بهدوء. جزاكي الله خيرا ياماما.
وانتهي الفرح بعد ماالبنات تعبو من كتر. الرقص. وطبعا. الرقص مش هزة وسط والكلام ده. لا هما بيحركو دراعهم. وكمان بيتطنطو ويدوخو. وبيرقصو سلووو مع بعض. خديجه طبعا. كانت بتحاول. علي قد ماتقدر. انها تحبب البنات في الافراح الاسلاميه.
فكانت بتعمل فقرات مزاح. مرة مع مني. ومره مع ياسمين وسميه. وبتقلد الاصوات. وبتفضل تضحك.البنات. وفعلا اكتر البنات فرحو بفكرة الفرح الاسلامي. لانهم ضحكو وهزرو وفرحو. من غير مايغضبو ربنا ويفتنو الشباب. وصلت خديجه بيهم العشاء. جماعه. وشرحت ليهم. ايه. لمست قلبها. وفضلو يعيطو.
وانتهي اليوم بسعاده علي ابطالنا. وتاني يوم خديجه. راحت الكليه لاني الغياب هيأثر علي تقديرها وهما يومين في الاسبوع.
خديجه بسعاده. اخيرا. حضرنا المحاضرة وفهمت حاجه.
مني بغيظ ،واحده غيرك. المهم. كانت تبقي صاحيه طول الليل. تكلم. خطيبها. مش زيك. نمتي من بعد مامشينا. انتي كرهتي الواد في حياته.
خديجه بجديه. بصي يامني. انا عارفه انو بقي جوزي دلوقتي. وينفع اكلمه براحتي. ولكن مش عشان حقه اضيع حق ربنا.
مني باستغراب. ضيعتي حق ربنا في ايه.

انتو امبارح مشيتو حوالي. تسعه ونص. يعني. ميعاد نومي. لو فضلت فاتحه. الموبيل كان هيفضل يرن. وطبعا. لازم اكلمه. واسهر. واضيع. القيام وصلاة الفجر. واضيع دراستي. انا قفلت الموبيل وهو لو رن عليا دلوقتي هرد عليه واكلمه. لازم يعرف الفرق. بين الخطوبه وبعد كتب الكتاب فعلا هو تعب. ايوه الفرق بين الخطوبه وكتب الكتاب اسبوعين. بس انا طلعت عنيه فيهم.
وطبعا هيبقي شرطي انو ميرنش عليا بعد صلاة العشا. لاني مش هرد. عارفه ليه. لاني الشيطان. بيحب يعمل اي حاجه في الوقت ده
عشان تسهري. وتضيعي. قيام الليل. حب ربنا عندي اهم من حب اي مخلوق في الدنيا.
مني باعجاب. ربنا يبارك فيكي ياخديجه. يارب اكون زيك.

خديجه بحب انتي احسن مني.
مني بجديه. لا والله.انتي ماشاء الله عليكي. دايما ربنا الاول في حياتك.
خديجه بحب. ربنا كريم ورحيم. وانا اهم حاجه اني ارضيه. وبرده. هرضي زوجي. بأذن الله بس مش علي حساب علاقتي بالله
موبيل خديجه رن. ورقم غريب. ياتري مين وعايز ايه
البارت السابع والعشرون.
#رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال.
وقفنا المرة الحلقه اللي فاتت لما خديجه موبيلها رن.
خديجه بجديه السلام عليكم
باسم وعليكم السلام
خديجه بخجل. ايووه.
باسم بجديه. انتي فين.
خديجه بهدوء انا في الجامعه
باسم بحده. مقلتيش. ليه. مش ده الصح ياشيخه انك تستأذني مني قبل ماتطلعي وامبارح قافله تليفونك.
خديجه عايزه تزعق ليه ازاي يكلمها كده. بس هي. هتصبر.
خديجه بهدوء. ممكن تسمعني بعد اذنك من غير ماتقطعني في الكلام

باسم بجديه اتفضلي.
خديجه بهدوء. اولا انا اسفه. اني. طلعت من غير مااستأذن منك. مادام دي حاجه. تريحك. اما من الناحيه الشرعيه. حضرتك انا لسه في بيت بابا. يعني اللي اخد منه الاذن. لانه مسئول عني.
اما. لو انا استأذنت منك. ده احتراما. مني. لحضرتك. ولكن الكلمه. في الاول والاخير لبابا وقبل ماتتكلم. هو ده شرع ربنا. اما بعد الزواج. الكلمه الاولي والاخيره لحضرتك. ومينفعشي اعصيك في امر. مادام مش معصيه لله. وطبعا حضرتك. قفلت. الموبيل بتاعي. عشان انا متعوده انام بدري.
باسم باعجاب من اسلوب خديجه. طيب. هتخلصي محاضراتك امتي.
خديجه باستغراب. فاضل محاضره. وهخلص. في حاجه.
باسم بجديه. اول ماتطلعي من المحاضرة كلميني. انتي داخله دلوقتي.
خديجه بابتسامه لا لسه. شويه. هقعد مع البنات. لحد ماالمحاضرة تبدأ.
باسم نفسه يفضل يتكلم معاها. احم. طيب. لما تخلصي اوعي تنسي.
خديجه برقه. حاضر مش هنسي ان شاء الله
باسم. طيب يلا سلام.
خديجه بابتسامه ممكن اطلب منك طلب.
باسم باستغراب. اتفضلي.
خديجه برقه. ممكن بعد كده. تقول السلام عليكم. ده طلب. ممكن مترفضوش
باسم بحب. حاضر. يلا السلام عليكم.
خديجه بسعاده وعليكم السلام ورحمة الله.
باسم قفل الخط. وفضل يبتسم. فرحان. دي خديجه اللي كانت بتكلمه. وايه الجمال ده. كان عايز يتعصب عليها هي مدهتوش فرصه. هو كان منتظر منها انفجار. بسبب اسلوبه.
خديجه بانتصار. في نفسها. الحمد لله انك دلتني علي الطريق الصح. انا لازم اكون زي مالنبي صل الله عليه وسلم قال خير متاع الدنيا المرأه الصالحه. همتص غضبه وهحاول اقربه من ربنا وانا متأكده اني هنجح باذن الله. بحبك يارب.
خديجه.بابتسامه للبنات. السلام عليكم ورحمة الله. ممكن اتكلم معاكو شويه
البنات بصو لبعض عارفين هتتكلم في ايه.

بنت منهم. معلشي. اصلا احنا مش فاضين. مرة تانيه بقاا. يلا يابنات عشان اتاخرنا.
مشيو وسابو خديجه. خديجه ابتسمت. وراحت قعدت. مع مني.
خديجه بضحك. لو شوفتيني دلوقتي وانا بتكسف. كانت كاسفه ايه هههههه
مني بفضول. اتكسفتي ازاي.
خديجه. حكت ليها اللي حصل. مع البنات
مني. وانتي بتضحكي. ياخديجه. واحده غيرك. كانت زعلت وقلبتها. مناحه وحلفت ماهي مكلمه حد تاني.
خديجه باستغراب. ليه ده كله. ايه اللي حصل يعني
مني بغيظ. ايه البرود ده. البنات. احرجوكي.
خديجه بابتسامه. ممكن اسالك سؤال.
مني. اتفضلي.
خديجه بحب. انا لماروحت للبنات دي. كنت رايحه ليه.
مني باستغراب. عشان تكلميهم عن ربنا.
خديجه بحب عندك حق. تعرفي ياخديجه قصة التلاته. اللي النبي حكي عنهم.
مني. لا. مين دول.
خديجه بابتسامه. تلاته. كانو رايحين درس النبي صل الله عليه وسلم والجو كان حر جدا. والمكان كان زحمه. واحد فيهم فضل. يجاهد لغاية ماوصل في الصفوف الاوله. والتاني. لقي مكان. فاضي. بس بعيد واستحي انو يسيب مجلس رسول الله. والتالت.
لما شاف المكان. زاحمه. اخد بعضه ومشي.
المهم نزل الوحي علي النبي صل الله عليه وسلم. وعرفو. باللي عملوه فقال. الاول. مش فاكرة الصراحه.
المهم واما التاني. فاستحي. فربنا استحي منه.

والتالت اعرض. فاعرض الله عنه.
عشان كده. بقلك. هما اللي اعرضه. انهم يسمعو عن ربنا. يبقي انا عملت اللي عليا معاهم وبعدين هو في اجمل من كسفه في سبيل الله انا كنت بدات اخاف. واقول. ايه ده. هو انا ماشيه غلط ولا ايه.
لازم يطلع ليا. حد يديني علي وشي ههههه والحمد لله. لقيت.
مني باعجاب. ربنا يبارك فيكي.
خديجه بمزاح. وتكون كل البنات زي. انا عارفه. الكلمتين بتوعك دول.
مني. ههههههه. انتي احفظتيهم
خديجه. امال. يلا بقا نروح نحضر المحاضرة قبل ماالدكتور يولع فينا.
مني. بتقف يلا يااختي.
خلصو محاضرتهم.
خديجه بتتصل علي باسم عشان تعرفو انها خلصت.
باسم فتح علي خديجه.
خديجه بمزاح. بتفتح عليا ليه كنت برن علي النوته. ينفع كده.
باسم بدهشه. النوته.
خديجه بجديه احم السلام عليكم الاول.
باسم بجديه وعليكم السلام ورحمة الله
خديجه بابتسامه. انا خلصت.
باسم ماشي.
خديجه بغيظ. يلا السلام عليكم.
يلا يامني خلينا نروح.

نروح لياسمين هي وسميه في الجامعه.
ياسمين بابتسامه. ماتيجي ياسميه. نروح. نكلم البنات اللي هناك دي عن ربنا.
سميه. لا ياياسمين. احنا لسه في بداية الطريق. مينفعشي.
ياسمين. ياحبيبيتي. مفيش حاجه اسمها بداية الطريق ونهايته. في حاجه اسمها. بلغو عني ولو ايه
سميه. طيب يلا وعلي راي. خديجه. كسفه في سبيل الله.
ياسمين بابتسامه. ان شاء الله مش هيكون في كسوف.
ياسمين بتكلم البنات. السلام عليكم ياقمرات
البنات وعليكم السلام.
سميه بابتسامه. ممكن. ناخد من وقتكو. خمس دقايق.
بنت بابتسامه. اتفضلو.
ياسمين بابتسامه. بصو بقا. وحكت ليهم توبة كعب بن مالك. وحكت ليهم كذا. قصه من اللي خديجه كانت بتتكلم فيهم.
وفعلا البنات اتأثرو جدا.
(طبعا. انا قصدت. اني. خديجه البنات يكسوفوها. وميرضوش يسمعو منها. وده. لاني فعلا مش كل اللي هيديكي فرصه تتكلمي. اويسمعك. في ناس مبتحبش. تسمع. عشان مش عايزه. ضميرها يأنبها وفي بنات. بتدور علي اللي يزقها علي الطريق. معني كده اني مع علي الرسول الا البلاغ المبين. انتي مش عليكي. غير. انك بتدعي الناس. غير كده. دي. ملناش فيها )
ياسمين براحه. فعلا. الدعوه الي الله. دي نعمه كبيره من ربنا.
سميه بسعاده. شوفتي البنات كانو متأثرين ازاي. ان شاء الله. ناويه اكلمهم بكرة تاني.
ياسمين بابتسامه وانا معاكي وهنكلم. اي حد نعرفه.او منعرفهوش لازم ننشر دين ربنا
سميه بابتسامه ايووه. بأذن الله. هنكون جنود ربنا في الارض.
نرجع لخديجه.

خديجه ومني طلعو من الحرم الجامعي. لقت باسم واقف مستنيها.
مني غضت بصرها. وخديجه بصت ليه من تحت البيشه.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم.
باسم بنرفزة. وعليكم السلام. كل ده. انتي مش قلتي. انك خلصتي. وهتطلعي.
خديجه بدهشه. ده هما. خمس دقايق.
باسم. لا. سبع دقايق ونص.
خديجه بصدمه. انت حاسب النص ده ليه. كنت اديهولي فوق البيعه.
مني بتضحك من تحت نقابها. بصوت واطي.
باسم ابتسم. علي كلامها.
خديجه بمزاح. احنا هنفضل واقفين كده. يلا ياراجل. انا مش فاضيه. عندي مواعيد.
باسم باستغراب. مواعيد ايه.
خديجه باحراج. عندي ميعاد مع المطبخ اصله واحشني.
باسم. عايز يضحك.
خديجه بابتسامه. يلا بقا. وفتحت الباب اللي ورا. اتفضلي يااختي اركبي. ركبت مني وخديجه لسه هتركب جمبها.
باسم بحده. انتي بتعملي ايه.
خديجه بتتصنع الصدمه. بركب. هوانت مكنتش جاي توصلني.
باسم بجديه. اتي هتركبي ورا ليه. تعالي هنا.
خديجه بتتصنع الدهشه. وركبت ورا. هو انت متعرفشي الاصول.
باسم باستغراب. اصول ايه.

خديجه بتتصنع الاهميه. بجد متعرفش. اتحرك بس انت. وانا هقلك. واعرفك عشان كده مينفعشي.
باسم اتحرك بالعربيه.
باسم بجديه. قولي بقا.
خديجه ببلاهه اقول ايه.
باسم بحده. الاصول بتاعتك.
خديجه بمزاح. ياعمي لااصول ولا فروع.
باسم بحده. انتي بتضحكي عليا. ولا ايه.
خديجه بابتسامه. طبعا. مينفعشي اضحك عليك. بس انا لسه بحاول اتأقلم. علي الوضع. وانت عارف انك اول راجل. في حياتي. وواحده واحده. هاخد عليك. وساعتها هبقي. اركب قدام. اما انا لسه مكتوب كتابي امبارح.من يوم وليله. حياتي اتغيرت. انا متاكده انك. هتقدر ظروفي. ومش هتزعل. صح.
باسم بابتسامه. لا مش هزعل. وانا مستني لما تاخدي علي الوضع. الجديد.
قالها بحده. بس. مش هستني كتير.
خديجه بمزاح. هو الراجل ده بيتحول ليه. ياماما. ليطلع ليا في الضلمه.
مني. بتضحك. علي خديجه.
خديجه بتبص علي الطريق. سؤال ونفسي اعرف اجابته.
باسم بجديه. اتفضلي. اسالي.

خديجه بابتسامه. هو انت. بتحب الاكل.
باسم بصدمه. هو ده السؤال اللي نفسك تعرفي اجابته. اكيد طبعا. بحب الاكل.
خديجه بحماس اشطا. وايه اكتر. اكلات بتحبها.
باسم بجديه. الايطالي.
خديجه بصدمه. نعم ياخويه. ايطالي.
باسم بصدمه. انتي مين. فين خديجه.
خديجه باحراج. احم. بس انت صدمتني الصراحه.
باسم بجديه ليه. هوانا قلت حاجه غلط.
خديجه بنرفزه في نفسها. ياعيني عليا. ازاي انا مسالتش في الرؤيه الشرعيه. كله الا الاكل.
(هههه انا بسال بيحب اكل ايه. مش زيك ادبستي. شوفي هتاكلي شاورما فين )
خديجه لا ابدا مغلطش في حاجه.
باسم سكت. وخديجه قعدت. تفكر. باذن الىه هعمل كذا وكذا. وبتفكر. هتتكلم مع البنات ازاي. وهتقول ايه. وكمان. بقيت يومها هتستخدمه في ايه.

ملحوظه. (اباسم مجاش اخد خديجه الا لما استاذن من باباها. وهو اذن ليه. والكلام ده. كان من يوم كتب الكتاب. وخديجه عارفه. عشان باباها. قال ليها. انو باسم لو جه يوصلك. اركبي معاه هو استأذن مني. )
موبيل باسم بيرن.
باسم. السلام عليكم.
خديجه فرحت. اني باسم. بقي بيقول تحية الاسلام. بس اتصدمت لما عرفت انها بنت اللي بتكلمه.
ياتري مين وخديجه هتعمل ايه.

#رواية_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال
وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه اتصدمت. لاني باسم بيكلم بنت.
باسم بجديه السلام عليكم.
البنت. وعليكم السلام.
باسم بجديه. خير.
البنت. حضرتك. مجتشي الاجتماع. بدأ.
باسم بجديه. اللغيه انا مش فاضي.
البنت. مينفعشي يافندم. العملاء. وصلو من بدري.
باسم بعصبيه. هوانتي هتقولي ايه ينفع وايه مينفعشي. انتي مرفوضه. ياهانم.
البنت بدموع. حاضر يافندم. مع السلامه.

خديجه فهمت. اني البنت دي شغاله. في شركته.
خديجه بابتسامه. ممكن اقلك علي حاجه.
باسم بجديه. قولي.
خديجه. بابتسامه. مرة واحد. راح لنبي صل الله عليه وسلم. والراجل ده. كان. بيتعصب. علي اقل حاجه المهم. الراجل ده نفسه يدخل الجنه. فقال لنبي صل الله. عليه وسلم. وصيني. بعمل لو عملته. ادخل الجنه.
طبعا احنا متوقعين. اني النبي يقول ليه صلي وصوم واعمل كذا وكذا وحارب في سبيل الله. والكلام ده. كله.
لا النبي صل الله عليه وسلم. قال ليه لاتغضب. الراجل اعاد السؤال تاني. برده النبي قالو لاتغضب. الراجل قالو مرة تالته. النبي برده رد عليه وقال لاتغضب ولك الجنه.
عارف. ليه. النبي. حذره من الغضب.
باسم بتساؤل. ليه.
خديجه بابتسامه. لاني. الغضب. جند من جنود الشيطان. والواحد لما يكون غضبان. بيعمل اي حاجه.
بيندم عليها بعدين. انا متاكده. انك. مش قاصد انك ترفض البنت. بس. انت اتعصبت. وبرده مش عيب انك تصلح اللي عملته وقت عصبيتك. واسفه. لو. صدعتك.
باسم ساكت. وفضل يفكر. في كلام خديجه. ورن علي السكرتيرة.
باسم بجديه السلام عليكم.
السكرتيرة باستغراب. وعليكم السلام
باسم بجديه. انتي طلعتي ولا لسه.
السكرتيرة بدموع. لا لسه بلم في حاجتي.

باسم بجديه. متمشيش. ارجعي مكتبك وكملي شغلك. واعتذري عن الاجتماع.
السكرتيرة بفرحه. حاضر يافندم.
باسم ابتسم. يلا السلام عليكم.
خديجه غيرانه انو بيكلم واحده. حتي لو شغل. بس هي. مشكلتها في الغيرة. ولكن فرحانه انو سمع كلامها. فعلا. الواحد لما يكون عايز يتغير. بيتغير. وهي استعانت بالله. وربنا. هيعينها. علي تغيرو. نقطتين. النهارده كسبتهم. الحمد لله.
خديجه بابتسامه. بجد. جزاك الله خيرا. انت متعرفشي فرحتني ازاي. لما. البنت رجعت شغلها.
باسم باستغراب. هو انتي تعرفيها.
خديجه بمزاح. هو انا اعرف. انت شغال ايه. عشان اعرف. البنت. دي.
بس. اكيد اللي خلاها تشتغل. عايزه فلوس. او عندها اي ظروف. خلتها. تخرج من بيتها.
باسم. انتي مفكرة كل البنات زيك. في بنات بتطلع. عشان. تصطاد عريس وفي بنات. عشان تعيش حياتها. انتي متعرفيش حاجه.
خديجه بصدمه. بس. تصنعت المزاح في سبب ولا مفيش سبب.
خديجه افتكرت حاجه. استني هنا. يوم ماكنت هتخبطني بالعربيه. شتمتني. وزعقتلي. انا مليش دعوه. عايزاك. تعوضني حق شتيمتك. ليا.

باسم بدهشه. هو مش انتي. اللي كنتي بتعدي الشارع بغباء. حد بيعدي والعربيات. بتمشي.
خديجه حد قالك. اني بعرف اعدي الشارع وبعدين كنت مستعجله. عايزه الحق احجز. ليا وللاخت. اللي عماله تكلم زوجها. لما زهقتني.
باسم. وانتي. بتعملي ايه. هو انتي فصلتي من ساعت ماركبتي.
خديجه باحراج. تصدق. صح بس. انا عشان اخد عليك بسرعه.
باسم انا بهزر علي فكرة.
خديجه هزارك. بارد. زيك.
باسم بحده. انا.
خديجه لا اختي مني.
باسم بحده اظبطي ياخديجه.
خديجه بمزاح. بهزر يارمضان. انت مبتهزرش خالص.
باسم بصدمه. مين رمضان.
خديجه. اللي قبل شعبان.
باسم بجديه اسكتي ياخديجه.
خديجه سكتت وزعلت. عشان هي متعوده. تهزر وتضحك. وهو خلاص بقا جوزها وهي عايزه تعود نفسها علي وجوده وكمان عشان تعرف. تتواصل معاه. واي غلط. تحاول. تبدا تصلحه.
باسم احم. سكتي ليه.

خديجه باستغراب. هو مش انت اللي قلت اسكتي.
باسم. طيب اتكلمي
خديجه بغيظ. هو حد قالك. اني راديو.
باسم من غير ماحد يقول. هي واضحه.
خديجه بتبص ليه بغيظ. ومني.
باسم احكيلك. علي قصه هتحبيها.
خديجه بفضول. ايووه. احكي.
باسم. القصه هي ماشطة بنت فرعون.
خديجه بذهول. هو انت تعرفها.
باسم بجديه. سبيني اكمل.
خديجه بسعاده. اتفضل. المايك معاك.
(ممكن. بنات. كتير. يستغربو. ايه اللي خديجه بتعمله.
ده. ولحقت اخدت عليه بسرعه. وكمان بتغير يعني لحقت حبته. امتي. هقول. خديجه كانت عامله. حصن. علي نفسها وعلي مشاعرها. وعهدت ربنا انها هتدي كل المشاعر. دي لزوجها وبس. ودلوقتي. هو زوجها. وتاني حاجه خديجه مش من النوع اللي بيتكسف. يتكلم مع الرجاله. لا هي جريئه جدا. ولكن هي عارفه اني لازم يكون في حدود بينها وبين الرجاله. وقبل ماتستغربو. انا برده كده. جريئه جدا. وقصدي بكلمة جرائه. اني مبخفشي. او. اعرف اتكلم مع اي حد من غير خجل. ولكن برده. عامله. حصن بيني وبين الرجاله. اكتر حد هيفهم كلامي. اللي. زي شخصية خديجه).

باسم بابتسامه. ماشطة بنت فرعون. مرة كانت بتسرح لبنت فرعون. فالمشط وقع من ايديها. فقالت بسم الله.
بنت فرعون باستغراب. بسم الله ابي.
ماشطة بنت فرعون قالت. لا بسم الله ربي ورب اباكي.
بنت فرعون. انا هعرف ابي. بكده.
وفعلا البنت عرفت ابوها. اني. الماشطة دي. بتعبد اله موسي.
المرأة. كان عندها. . ولاد. كانت بتربي فيهم منهم. طفل لسه بيرضع.
فرعون. جاب المرأه دي. وجاب. عيالها. وامر. جنوده. انهم يغلو الزيت. وقال للماشطة. هترجعي. تعبديني. ولا ارمي عيالك في الزيت.
الماشطة. بتحضن عيالها وخايفه عليهم وعيالها بيصرخو جامد. وخايفين. من الزيت. المغلي.
فرعون امر. الجنود انهم ياخدو اول طفل. والولد بينادي علي امه. انقذيني يااماه
والام. بتصرخ. علي ابنها. وفرعون يبص ليها. قولي اني ربك. وهي تقول. ربي وربك الله.
وفرعون عمل في باقي ولادها. ورماهم. في الزيت. وهي كانت بترضع ابنها. وبتمسك فيه جامد. وهما. يشدو فيه. وهي مش عايزه تسيبو. بس. هما. اخدوه.
وقبل مايرموه في الزيت. هي كانت هتضعف. ولكن. ربنا. جعل ابنها. يتكلم. ويقول ليها اثبتي يااماه فانك علي الحق.
طفل رضيع. يتكلم.
وبكده خلصت الحكايه.
خديجه بحب. لا مخلصتش.المراه دي قبل مايرموها في الزيت طلبت من فرعون انو يجمع عضمها وعضم عيالها. ويدفنهم. مع بعض وهو وافق. النبي صل الله عليه وسلم. لما كان في رحلة الاسراء والمعراج. شم ريحة جميله. في مصر. سال سيدنا جبريل. وجبريل. قال ليه دي ريحة. ماشطة بنت فرعون. واطفالها.
باسم بابتسامه. وبكده خلصت القصه.

خديجه بابتسامه. ايووه. بس. العبرة. لسه موجوده. اني مهما. اهل الباطل. يضغطو عليك. لازم نثبت علي الحق. مات فرعون عليه لعنة الله. وماتت ماشطة بنت فرعون. بس. ذكراها الطيبه لسه موجوده.
خديجه بتعجب. بس ايه عرفك. قصة ماشطة بنت فرعون.
باسم بجديه هو حد قالك اني كافر. انا مسلم وبعرف كتير عن ديني.
خديجه بابتسامه. انا مقصدشي والله.
باسم. طيب ماشي.
خديجه ايه الراجل اللي كل شويه في حال.
باسم سرح. في يوم ماقرء. قصة ماشطة بنت فرعون ولما سمعها وهي بتتكلم. عن توبة كعب بن مالك. كل الحجات دي. خلته. بدأ يتغير واكبر دليل. انو. وافق علي الضوابط. لانها ترضي. ربنا. هو عايز يتجوز خديجه لانها هتكون دايما سبب. انو يثبت علي الطريق. باسم. بدا يتعلم امور دينه. وبدا. يصلي. هو اصلا كان بيصلي زمان. باسم بدا. التغير.
خديجه بابتسامه. انا فرحانه قوي.
باسم. ليه.
خديجه. لاني كنت مفكراك متعرفشي حاجه خالص عن امور دينك. بس الحمد لله. الواحد ميحكمشي بالظاهر ابدا.
باسم ابتسم. ومردش.
مني بجديه. ايووه نزلني انا بقي.
خديجه استني. نوصلك لحد البيت.
مني بابتسامه. لا شكرا. كفايه انو الاستاذ باسم جبنا لهنا.
باسم ، عنوانك فين يااستاذة مني عشان اوصلك.
مني بجديه. جزاك الله خيرا. مش عايزه اتعب حضرتك اكتر من كده.
باسم. مينفعشي. قولي بس.
مني بابتسامه. خطيبي اصلا. جاي ياخدني من هنا
خديجه بمزاح. اشطا. اوعي تقطعي الجوابات.

باسم بجديه. طيب. هنستني. لما ييجي.
مني بجديه. جزاك الله خيرا.
خديجه انا هنزل استني معاكي. لحد مايوصل.
باسم بغيرة. خليكو في العربيه.
مني بابتسامه. خلاص وصل اهو. يلا السلام عليكم.
خديجه بابتسامه وعليكم السلام.
مشي بالعربيه.
باسم بحده. وانتي ياهانم عايزه تنزلي تقفي في الشارع. وتستني. الاستاذ لما ييجي.
خديجه بجديه. مكنشي ينفع تستناه لوحدها. وبعدين الشيخ احمد اول مرة. يتاخر. دايما. بيبقي مستنيها. اول ماتوصل.
باسم بحده. ماتنطقيش. اسمه.
خديجه بابتسامه. حاضر.
باسم بجديه. تعالي نتغده. تلاقيكي. ماكلتيش حاجه من الصبح.
خديجه بابتسامه. لا المغرب هيأذن. وانا. خايفه منلاقيش. مكان نصلي فيه.
باسم بجديه. طيب.
خديجه سكتت. وباسم وقف العربيه. واشتري. وجبات سريعه. احم شاورما فراخ. لانه متاكد انها مش هترفضها.
باسم. اتفضلي. كلي.
خديجه. لا شكرا اكيد ماما عامله. اكل.

باسم بمكر. دي شاورما. علي فكرة.
خديجه بمزاح. والله. مااقدر ازعلك. هات.
باسم بيضحك. ههههههه. مش عارف. كل مااسئل حد. ايه اكتر اكله بتحبيها. يقول بلا تردد شاورما.
خديجه بمزاح. اصلا انا. بعشق الاكله دي.
باسم بابتسامه. طيب كلي.
خديجه مش هينفع عشان النقاب.
باسم لسه. هيرد. موبيل خديجه. رن.

خديجه بابتسامه السلام عليكم ورحمة الله.
نكمل الحلقه اللي جايه. يارب تكون الحلقه عجبتكو.
(خديجه. هتكون سبب انو يثبت علي الطريق. بس مش هي اللي هتغيره. لاني الراجل بالذات. لو مش ناوي. يتغير. مستحيل. حد يجبره. حتي لو ايه. هي هتكون. سبب. ثباته. وتعرفو اكتر واكتر عن امور دينه. بس. هو بدا. خطوة التغير من بعد ما سمع. خديجه وهي بتتكلم عن توبة كعب. واثرت فيه جدا. )
البارت التاسع والعشرون من
#روايه_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال
قفنا المرة اللي فاتت لما خديجه. ردت علي الموبيل.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم ورحمة الله.
ابوخديجه. وعليكم السلام ورحمة الله.
خديجه ايوه يابابا.
ابوخديجه. انتي فين. ياحبيبتي. باسم. جاي معاكي.
خديجه بابتسامه ايوه هو معايه وخلاص. قربنا. ربع ساعه بالكتير ان شاء الله.
ابوخديجه بحنيه. توصلو بالسلامه ياحبيتي.
خديجه. بابا. باسم. جبلي اكل ماتعملوش حسابنا علي الغدا.
ابوخديجه بابتسامه. طيب ياحبيبتي. توصلو بالسلامه
انتهت خديجه من المكالمه.
خديجه. جزاك الله خيرا.
باسم بجديه. بتشكريني علي ايه.
خديجه بابتسامه هلي انك مهتم وجبتلي. اكل. وده مش عشان الاكل. ولكن. لانك. حاسس اني ماكلتش من الصبح.
باسم بابتسامه. ولا يهمك.

فضلو يتكلمو. ويتعرفو علي بعض. لحد ماوصلو البيت.
وانتهي اليوم علي ابطالنا. جه يوم جديد. واحداث جديده.
وصلت خديجه الكليه.
خديجه بابتسامه. بحب الملحفه دي قوي. صوريني بيها.
مني بضحك. هو انتي كل ماتلبسيها. عايزه تتصوري بيها.
خديجه. ماما مكنتشي راضيه. تخليني اجيبها. تقلي انتي بتقعي لواحدك. عايزه. تجيبي ملحفه. عشان الاقيكي. تحت القطر.
مني بضحك. انتي فعلا بتقعي لواحدك.
خديجه. بس. انا بحبها. وماشيه فيها حاسه اني ملكه.
مني. بس ليه دايما بتلبسي چيبه تحت اي عبايه اوملحفه.
خديجه بخاف. وانا بركب القطر. او ماشيه في اي مكان. العباية تترفع.
مني. ده حتي والجو حر. بتلبسيها. ليه.
خديجه بابتسامه. عشان لو جرالي حاجه. ابقي. مأمنه علي نفسي.
خديجه بتبص. لقت شلة البنات. واقفين. اللي حرجوها امبارح.
خديجه بابتسامه. يلا يامني نروح لشلة البنات بتاعت امبارح. تعالي. يلا.
مني. ايه ياخديجه انتي مبتزهقيش. هما مش عايزين يسمعو. يبقي براحتهم. انتي عايزه كل شويه يكثفوكي. انا مشوفتش واحده زيك خالص. هو الالتزام مش بالعافيه. وكل واحد عارف الصح من الغلط مزهقتيش.
خديجه بانفعال. من كلام مني.
لا مزهقتش يامني. ولا عمري هزهق. لحد اخر ثانيه في عمري. وهروح ليهم مرة واتنين وتلاته. والف. وكل مايكثفوني. هروح تاني. لغاية مايسمعوني.
مني بنرفزة. وليه.ده كله.

خديجه بانفعال. لاني قلبها محروق. من اللي بيحصل ده.
(انا بكتب الكلام ده. وانا قلبي موجوع. والدموع علي خدي. احنا مش هنسكت. وهنفضل نتكلم. عن ربنا. مستحيل. اخلي النبي يقلي. ليه. شوفتي حرمات الله بتنتهك وسكتي ليه. مكنتيش بتؤمري اخواتك المسلمين بالمعروف وتنهيهم عن المنكر ليه. ربنا لما يسالني هقله ايه. )
خديجه بحزن وانفعال. عبدالله بن مسعود كان عبد. في يوم الصحابه كانو بيتكلمو عايزين. حد يروح. يجهر بالقران في اهل مكه. عبدالله بن مسعود. قال انا.
الصحابه. قالو عايزين حد ليه اهل وعشيره. عشان. يحموه. من الكفار.
عبدالله بن مسعود. قال. انا اللي هجهر بالقران. وفعلا. راح سيدنا عبدالله. وفضل يقرء القران
المشركين. عرفو اني ده الكلام. اللي محمد بيقول عليه قران. فضلو يضربو في عبدالله. وهو يقرء. القران وهما يضربو فيه لحد مااغمي عليه من شدة الالم. والدم بينزل من كل ناحيه في جسمه.
الصحابه. قالو احنا نصحناك.
عبدالله بن مسعود قال. انا هروح ليهم بكرة تاني وهقرا القران تاني.
انا ولا بلال اللي كانو بيربطو رجليه في الفرس. ويخلو الحصان يجري. وجلود. يتشال من شدة. الالم.
انا ولا خباب اللي كان. بيلبسوه حديد مولع في عز الحر وكان يولعو نار وبرموه فيها. جلده كان بيطفي النار من كتر مابيسيح. وبعد مايتعبو من تعذيبه. يجري. يحفظ فاطمه بنت الخطاب وزوجها.
انا ولا زئيرة. امة عند عمر بن الخطاب. كان يفضل يخنق ويجلد فيها لغاية مادارعو يقف من شدة. الالم. ويسيبها.
يامني. دول حاجه. وحبيبي النبي محمد حاجه تانيه. لما كان بيكلمهم عن ربنا. ونزلو عليه ضرب بكل غل وحقد في قلوبهم. وسيدنا ابو بكر. شاف صاحبه بيضربووه. جري عليهم. وقال اتقتلون رجلا ان يقول ربي الله. سابو النبي ومسكو ابو بكر. كان بالجزم بتاعتهم في وشه وبطنه. لحد مااغمي عليه.

انا يامني مستعده اتكسف في الدنيا عمري كله. ولا اني اقف يوم القبامه راسي في الارض من شدة كسوفي من ربنا وهو بيسالني. ساعتها هرد عليه واقله ايه.
خديجه مسحت دموعها. يلا يامني. خلينا نلحق البنات. قبل مايمشو.
مشيت مني وخديجه.
خديجه بتتصنع الابتسامه. السلام عليكم.
البنات. وعليكم السلام ورحمة الله.
خديجه بابتسامه. انا متاكده انكو اكبارح مكنتوش فاضين. لاني. انتو عارفين. اني جايه اكلمكو عن ربنا فمستحيل. تسيبو. الكلام عن ربنا الا لو كان عندكو عذر.
البنات بصو لبعض باحراج
بنت منهم. ايووه طبعا. اتفضلي. اتكلمي ياخديجه. احنا سمعينك.
خديجه بابتسامه. انا مش هعطلكو كتير. بس انا بحبكو في الله. ويشهد الله اني بحب اي حد مسلم في الله.
انا عايزه احكي ليكم موقف حصل. في غزوة احد.
نروح عند ياسمين.
ياسمين السلام عليكم.
سميه وعليكم السلام ورحمة الله.
ياسمين بابتسامه. روحي انتي النهارده. انا مش هعرف اجي.
سميه باستغراب. ليه يعني.
ياسمين بابتسامه. عشان الدكتور احمد جاي النهارده. وكده.
سميه بسعاد. اللهم بارك. ربنا ييسر ليكم الامر.

ياسمين بابتسامه اللهم امين عقبالك ياقمر.
نروح لباسم.
باسم في الشركه. بيتصل علي خديجه. هي مبتردش ليه. ياتري فيها ايه. انا قلقان. اكيد في المحاضرة.
ماجد. ايه ياعم الصحاب. هو انا كل ماادخل الاقيك سرحان.
باسم بحده. هو مفيش باب. تخبط عليه. وبعدين. تفشي السلام. ولا هي. وكاله.
ماجد بدهشه. افشي ايه. من امتي ده.
باسم بجديه. دي تحية الاسلام. ولازم. نتعود عليها. لما حد بيقول صباح الخير بالنسبه لينا عادي. اما اللي يقول السلام عليكم. نقول من امتا المشيخه دي. ونفضل نتريق عليه.
ماجد بتعجب. بس من امتي الكلام ده.
باسم بجديه. انت صاحبي عشان كده بنصحك. وبنصح نفسي قبل. لازم نكون مسلمين قولا وفعلا.
ماجد بابتسامه. بس انا فرحان. جدا. وفعلا معاك حق. لازم نكون مسلمين قولا وفعلا.
باسم بجديه. عمر مالدين . هيكون سبب ضعفنا. بالعكس هيكون سبب قوتنا. واننا دايما مميزين. انا لما بكون في اجتماع. وبيكون الاجتماع ده مسلمين والوفد من برة. اجانب. والاذان يأذن. مبشوفشي مسلم واحد قام صلي. بقول ايه الفرق بينا وبين الاجانب. لو اول ماربنا ينادي ويقول الله اكبر. ساعتها والمسلمين يسيبو الاجتماع ويروحو يكلمو ربنا. ساعتها بس. هيكون الفرق بينا كبير.
ماجد بفرحه. عندك حق واحنا لسه فيها. ايه رايك. نكون مسلمين قولا وفعلا.
باسم بابتسامه. اتفقنا ياصاحبي. يلا بقا. كفايه تخلف.
ماجد. هنبدا بالصلاه.
باسم. لا سبقتك فيها. بس عايزين نعمل حاجه. تانيه.
ماجد. بابتسامه. ايه.

نروح. لخديجه.
خديجه بابتسامه. في غزوة احد. كلنا طبعا عارفين اننا اتهزمنا فيها.
بس للاسف الهزيمه دي جت بعد نصر. النبي لما كان بينظم الحرب. كان عارف. اني المشركين عايزين يحاصروه من جميع الاتجاهات. فقام موقف. رماه. دول اللي بيرمو بالسهام. وقفهم علي الجبل. وقال ليهم مهما يحصل اوعو تنزلو سواء انتصرنا او اتهزمنا
اوعو تنزلو. المهم المعركه بدات. والمسلمين. كانت بتقاتل بكل قوتها. والمشركين هربت. من شدة الخوف.
فالمسلمين. بداو يلمو الغنيمه. والمشركين لسه بيهربو. الرماه شافو الغنيمه عايزين ينزلو يلمو. معاهم. واحد من الصحابه قال النبي حذرنا محدش ينزل الا لما هو يؤمرنا. المهم مسمعوش الكلام ونزلو مفضلشي غير حوالي تسعه بس. والباقي نزل. خالد بن الوليد
ساعتها كان مع الكفار. شاف الرماه نزلو. قام واخد الجيش ورجع. ودخل للمسلمين من وراهم. والمسلمين. مش عارفين يعملو ايه. وبيدورو علي النبي مش لاقينه.
فضلو يقاتلو. ساعتها. كان النبي بيقاتل المشركين. وكتير منهم عايزين يقتلوه. كان قدامه ام عمارة ومصعب وطلحه. بيحمو النبي صل الله عليه وسلم.
مصعب كان ليه ملامح من النبي صل الله عليه وسلم. وكان ماسك الرايه. الكفار عايزين. يرمي الرايه باي طريقه. وهو. اهم حاجه عنده الرايه. قطعو ايديه اللي ماسكه الرايه. مسكها بالايد التانيه.
قطعوها. مسكها برقبته. قطعه رقبته وفصلوها عن جسمه.
كل واحد من الصحابه. كان. بيتالم. لما وقع مصعب فكروه النبي اللي مات. الخبر افزع الصحابه مات رسول الله.
ناس كتير جريت. وراحو قعدو ورا الجبل. بيبكو علي موت النبي. وملهاش لازمه المعركه.
ساعتها سيدنا انس كان لسه واصل. انس بن النضر.

قال ليهم قاعدين وسايبين المعركه ليه.
قالو مات رسول الله.
سيدنا انس قال. قومو موتو. علي مامات عليه رسول الله. واااه لريح الجنه. والله اني لاشم رائحة الجنه. ونزل وفضل يقاتل.
لغاية ماالكفار طعنوه. حاجه وتمنين طعنه. في كل انحاء جسمه.
البلاء اشتد علي المسلمين. عارفين النبي حصله ايه في الغزوة دي.
خديجه بدموع. الكفار كانو حفرين حفرة ووقعو النبي فيها وهو كان لابس الخوزه في راسه. وفضلو يضربو. علي الخوزه لما خلوها تلزق في وشه. النبي طلع من الغزوة دي. الم في كل انحاء جسمه شديد.
الصحابه شافوهم وهما بيضربو النبي والنبي من كتر الوجع مش قادر. وهما يضربوه بكل حقد وغل. عايزين يقتلوه بالبطيئ. الصحابه جريو. عليه. واول مالكفار شافوهم جريو وسابو النبي.
الصحابه طلعو النبي من الحفره. ويبكو علي الم حبيبهم. النبي رفع ايديه لسماء. سيدنا ابو بكر. خايف يدعي عليهم. بس هما معملوش شويه.
النبي علي رغم الالم اللي حصلو. قال. اللهم اغفر لقومي فانهم لايعلمون.
انتو متخيلين. النبي في الاخر بيدعي اني ربنا يغفرلهم.
سيدنا. ابو عبيده. بن الجراح او طلحه بن عبيد الله.. فضل. يشيل الخوزه من علي وش النبي صل الله عليه وسلم. بسنانه. لغاية ماصف سنانه كلها وقعت.
يابنات. حبيب الله محمد عمل ده كله وعانه المعاناة دي كلها عشاني انا وانتو. نطلع مسلمين. النبي جاع وعطش واتالم عشانا. عايزين نفرح النبي.
تعالو نرجع. لاسلامنا من جديد. تعالو نبعد عن الغرب. مش عايزين اعداء الاسلام يشمتو فينا. متقليش. انا هعمل ايه. الامه كلها كده. هقلك. لو كانو الرماه سمعو كلام النبي. مكنشي حصل اللي حصل. ممكن انتي تكوني سبب نصر الاسلام اوهزيمته. اهم حاجه. ابداي. يلا نرجع لربنا تاني. يلا نطبق سنة نبينا تاني في كل حاجه. حتي في الاكل والشرب. في كل حاجه. صغيره وكبيره. كوني مسلمه بجد.
خديجه بتمسح دموعها. انا اسفه اني طولت عليكو.

وسابتهم ومشيت. مش قادرة تقف اكتر من كده.
فتحت الموبيل لقت باسم بيرن.
خديجه بدموع السلام عليكم.
باسم بقلق وعليكم السلام ورحمة الله. مالك ياخديجه. حصل ايه.
خديجه بابتسامه لا مفيش حاجه. انت عامل ايه.
باسم بيقوم من علي المكتب. انا جاي. حالا.
خديجه استني. قفل الخط.

#روايه_ملتزمه_تزوجت_رجل_أعمال
باسم جه قدام الجامعه واتصل. علي خديجه.
خديجه. السلام عليكم
باسم. وعليكم السلام. اطلعي انا برة.
خديجه. انت جيت برده. حاضر انا طالعه.
خديجه. ممكن يامني. تروحي المحاضرة وانا هشوف باسم واجيلك بأذن الله. مينفعشي احنا الاتنين. منحضرش.
مني بابتسامه. حاضر. انا ماشيه.
خديجه طلعت. وركبت عربية باسم.
باسم مشي بالعربيه. وقعدو في كافيه.
عشان مينفعشي. يقف بالعربيه. عشان الشبهات. مع العلم اني اكتر البنات عارفين اني خديجه مكتوب كتابها لانها وزعت شيكولاته. عليهم.
باسم بقلق. مالك. كنتي بتعيطي. ليه.

خديجه بابتسامه. مفيش حاجه صدقني.
باسم بنفاذ صبر. خديجه. هتحكي. ولا ابتدي اتعصب.
خديجه حكت ليه عن سبب بكاءها.
باسم بابتسامه. اقلك علي خبر يفرحك.
خديجه. اتفضل.
باسم بابتسامه. النهارده انا وواحد صاحبي قررنا اننا ناخد بايد بعض ونلتزم اكتر واكتر. ومش كده وبس. لا ده احنا عملنا قرارات في الشركه. ممنوع اي اجتماع وقت الصلاه. وكمان. فضينا مكان في الشركه وعملته مسجد. ومش كده وبس. لا. انا مش هقدر اتحكم في لبس البنات. بس. انا فصلت بين البنات. والشباب. في الشركه يعني عدم اختلاط.
خديجه مش مصدقه اللي بيحصل ده. فرحانه. ودموع الفرحه بتنزل من عنيها. ربنا مبضيعشي. كلمه قلتيها عن ربنا. النهارده هي كانت حريصه. انها تكلم البنات عن ربنا. يشاء الله اني زوجها. ربنا يفتح عليه الفتح ده. يااه مااعظمك يالله.
باسم باستغراب. مالك ياخديجه. ساكته ليه.

خديجه بفرح. انا عايزه اقوم اتنطط واصرخ باعلي صوتي من شدة فرحتي.
باسم بصدمه. اياكي تقومي. من مكانك.
خديجه بدموع. فرح. من حوالي ساعه كانت بتبكي من الالم
فرحانه بزوجي اللي ربنا كرمني بيه.
باسم بابتسامه ممكن اطلب منك طلب ومترفضيش.
خديجه بابتسامه. اتفضل. وانا باذن الله مش هرفض.
باسم بابتسامه عايز اكلم باباكي في موضوع الفرح. وتكملي. الدراسه عندي. انا عايزك تشجعيني. وتعنيني. انا بجد. نفسي اتغير كمان وكمان. انا مستغرب نفسي. امتا وازاي. وانا مين. بس حاسس اني سعيد.
خديجه بحب. القلوب بين اصابع الرحمان يقلبهم كيفما شاء. تعرف اني. دعوت الله لك ومش كده وبس. وقلت. يارب انا هكلم عبادك. عن دينك وهحاول اكون سبب في نصرة دينك. يارب اصلحلي زوجي. وربنا ماخيبشي ظني. فعلا انا عند ظن عبدي بي.
كنت متاكده. مادام. انت اختيار ربنا ليا. اكيد هيكون اجمل اختيار والحمد لله.
باسم بابتسامه. طب قلتي ايه. في موضوع. الفرح.
خديجه بابتسامه. انا هستخير ربنا. وانت كلم بابا واللي في الخير يقدمه ربنا.
باسم بسعاده. افهم من كده. اني في قبول من ناحيتك.
خديجه اللي ربنا عايزه هيكون.

رجعت خديجه لجامعه تاني. وحضرت نص المحاضرة. وهي فرحانه. بكرم الله عليها.
هي اشتغلت. خدامه لدين ربنا. وانشغلت بالدعوه الي الله. وربنا تولي زوجها واصلحه. وكمان. جعله سبب في تغير صحبه. ومتاكده انو هيكون. افضل من كده بكتير.
عند باسم. بيفكر في غزوة احد واللي حصل لنبي صل الله عليه وسلم. والصحابه. كره الكفار. كره اعداء الاسلام. وزاد حب النبي في قلبه وقرر انو هيكون من اتباع الحبيب المصطفي.
موبيل باسم رن.
باسم بابتسامه السلام عليكم.
ابو باسم. وعليكم السلام ورحمة الله. وبركاته.
باسم بابتسامه نعم يابابا في حاجه.
ابو باسم ايه يابني انا بفكرك بالعريس اللي جاي لاختك.
باسم انا مش ناسي. بأذن الله هاجي قبل مايوصل.
ابوباسم. فرحان من اسلوب ابنه. تيجي بالسلامه ياحبيب قلب ابوك.
باسم بحب. الله يسلمك. يارب. يلا السلام عليكم.
ابو باسم. وعليكم السلام ورحمة الله.
نروح لسميه في الجامعه.

البنات صحابها قديما. اذيك ياشيخه سميه. ايه اللي حصل ده. كبرتي نفسك وبقيتي طنط ليه.
بنت تانيه. ياحبيبتي. مين ضحك عليكي ولبسك الخيمه دي. ناقص تلبسي البتاع. اللي. بيتلبس علي الوش وتبقي عفريته.
البنات ههههههههه. تبقي سميه العفريته. مش قادرة.
سمية كتمت غيظها. وقالت. في سرها. والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس. ولسه هتمشي.
بنت من صحابها. زعلتي ياشيخه الناس بتتحضر وتمشي لقدام وانتي رجعتي للعصر الحجري. تاني.
بنت تانيه. ايه اللي عملتيه في نفسك ده. انتي كنتي اشيك بنت في الجامعه.
سميه بابتسامه. وازعل ليه هو انا اطول ابقي شيخه. يارب يسمع منك اليوم اللي البس النقاب. واكون زي العفريته. بس يكفيني شرف ساعتها اني بتشبه بامهات المؤمنين.
الجو لما بيكو حر او برد شديد ومطر. بتجرو. تغطو عربياتكو خايفين علي البطاريه ومش خايفين علي نفسكو. من عذاب جهنم. بتغطو. العربيه ومش بتغطو جسمكو. انا كنت زيكو في يوم من الايام. ولو شوفت بنت التزمت كنت بسخر عليها معاكو. بس دلوقتي انا مش عايزه. اكون اشيك بنت في الجامعه. لاني ده مش هينفعني امام ربنا. بالعكس ده هيكون سبب غضب ربنا عليا. انتو بتقولو.
الناس بتتحضر. وانا. برجع للعصر الحجري.
لا انا برجع لعصر النبي صل الله عليه وسلم. انا اسمي سميه محمد. بنت مسلمه. مش يهوديه ولا نصرانيه.
انا بنت مسلمه الاسلام جعلني ملكه. بس للاسف في يوم من الايام رخصت نفسي. وتشبهت. بالغرب وكشفت جسمه. حته حته. عشان اكون تبع الموضه.
وانتي اسمك اسماء. وانتي هدي. وانتي فاطمه. كلكم مسلمات. كلكم من امة محمد. ياريت. نرجع. لاصلنا وهو دينا. تاني. ياريت. نبطل. نقلد الغرب ونقول. هو ده التحضر.

واحد يهودي. داس علي عباية واحده مسلمه. صرخت ونادت. يامعتصماه. حرب كامله. قامت. عشان بس اليهودي داس علي عباية مسلمه وكان عايز حته من جسمها تبان. جسم المراه في الاسلام غالي قوي. انتي غليه اوي عند ربنا.
يابنات انا مزعلتش من ولا كلمه قلتوها. ولكن زعلت. اني اللي بيسخر مني. بنات مسلمات.
يابنات النبي والصحابه معملوش شويه عشان احنا نكون سبب هزيمة الامه.
بدل ماتسخرو من واحده حبت تتقرب من ربنا ولبست الحجاب اللي يرضي ربنا وينجيها من عذاب جهنم. ادعولها بالثبات.
يابنات انا. لبست كده حبا في ربي. وطوعا لامره ونفسي انتو كمان. تعملو زي. وتكونو افضل مني. الدنيا ساعه. استخدموها في طاعه. بعد اذنكو يابنات. لاني ورايا محاضره. واسفه لو اتكلمت بشديه.
البنات. اتاثرو جدا وقرور. يكونو مسلمات اسما وقولا. وفعلا.
(وجادلهم بالتي هي احسن )
(تخيلو معايه. لو خديجه كانت كلمت. سميه باسلوب غليظ. وزعقت ليها. ازاي تقول كده. اوحتي قفلت السكه في وشها. مكانتشي بقت سميه البنت اللي في جامعه مختلطه. لابسه الخمار وبتغض بصرها. وبتكلم صحابها عن ربنا. خديجه بسبب الدعوه الي الله ربنا جعلها سبب انقاذ سميه مرتين. مره. لما سميه كانت عايزه تنتحر. بسبب وهمها انها بتحب باسم. والسبب التاني. انها. كانت السبب في طاعتها لربنا ونجاتها من النار بأذن الله. ومش كده وبس. لا سميه لما عرفت ربنا بجد. قررت تغير نفسها وتغير غيرها. وده اقرب مثال. انها هتكون السبب في تغير صحباتها. ولسه كمان. وده كله في ميزان خديجه. الدعوه. صفقه لا تعد ولا تحصي )
جاء الوقت المحدد.
(العريس وصل ياجدعان واخيرا. هنجوز البت ياسمين. ياااه عقبالي. احم. عقبال. جميع بنات المسلمين. )
باسم بيكلم خديجه. في الموبيل.
ام باسم. يلا ياحبيبي. العريس وصل.
باسم بابتسامه حاضر ياماما انا نازل.

خديجه بسعاده. اخيرا هنجوز البت. ياااه. عشت لحد ماشوفت اليوم ده.
باسم بضحك. علي اساس انك جدتي.
خديجه كح كح بصوت واحده عجوزه . ايه يابني. انا جدتك وعايزه افرح بحفيدتي.
باسم بضحك. مش لايك عليكي.
خديجه بغيظ. طب اقفل عشان اكلم البت زمانها علي نار. وكمان عشان اخليها. تجمد وتخبطو بالسكينه لو معجبهاش.
باسم بفزع مصتنع. انا ابديت اخاف منك.
خديجه اقفل دلوقتي. يلا السلام عليكم
باسم بابتسامه وعليكم السلام ورحمة الله.
باسم نزل. لقي شاب. غاضض بصره. وقاعد وبيكلم باباه باحترام. ووشه. عليه نور غريب. وكمان لحيته. خفيفه بس باين عليه. انسان خلوق.
باسم بجديه. السلام عليكم.
احمد وابو باسم. وعليكم السلام ورحمة الله.
باسم بيسلم علي احمد. اهلا بيك يادكتور.
احمد بادب. اهلا بيك. يااستاذ باسم.
ابو باسم. اقعد يابني. انا زعلان. اني باباك مجاش معاك. وحشني قوي.
احمد بود. هو كمان. كان نفسه ييجي. بس قال دي اول مرة. وكده وباذن الله لو حصل نصيب هيبجي معايه المرة اللي جايه.
نروح عند ياسمين.

ياسمين بتوتر. خديجه انا بقول ايه وانتي بتضحكي. بجد. انا مش عارفه البرود ده جايباه منين.
خديجه بضحك. من عبد الرحمن اخويه. بصي ياستي. انتي مش صليتي استخاره مرة واتنين
ياسمين. ايووه. بس انا خايفه.
خديجه. ياحبيبتي الخوف ده طبيعي لاي بنت اهم حاجه يكون عندك قبول للموضوع. وربنا هيختار ليكي. لاتقلقي. استغفري ربنا كتير. لحد ماتنزلي للعريس.
ياسمين. حاضر.
خديجه بمزاح. لو مش عجبك. قومي. هاتي سكينه. وفي بطنه. وهتلاقي باسم اخوكي جنبه اديله واحده. في بطنه خلينا نخلص
ياسمين بضحك. ههههههه. عايزه تخلصي من باسم. وعايزاني بالسكينه. كمان.
باسم دخل. وسمع اخر جمله باسم قلتها.

ياسمين بمكر. بس ليه ياخديجه. باسم طيب خالص.
خديجه هههه طيب علي الاخر ياختي. وبتقلد صوته. انتي راديو مبتفصليش.
متطنقيش اسمه تاني علي لسانك. وتحسي انو بيتحول. اوعي تنسي. سكينه حلوه كده وتكون حاميه. هحاسبك عليها.
باسم. بقي عايزاها تقتلني ياخديجه.
خديجه بخضه. مين. هو انا اقدر برده. ماشي ياياسمين. بتسلميني تسليم اهالي. اما وريتك.
باسم. استني بس لما الضيف يمشي. يلا السلام عليكم.

خديجه برعب وعليكم السلام ورحمة الله.
ياسمين بضحك. خضيت البت.
باسم بابتسامه. هي لسه شافت حاجه. يلا ياعروسه.
نزلو. تحت. وباسم وباباه. قعدو في الصالون. وشايفين ياسمين هي وعريسها.
احمد بتوتر. السلام عليكم
ياسمين بخجل وعليكم السلام.

البارت الواحد والثلاثون.
#روايه_ملتزمة_تزوجت_رجل_أعمال
احمد. ازيك ياانسه ياسمين
ياسمين بتوتر. الحمد لله.
احمد. احم. تحبي تساليني في ايه.
ياسمين. بتوتر. حضررتك انت ا تكلم.

احمد بجديه. انا احمد. 27سنه. من اسرة. الحمد لله متيسرة. وكمان اهلي علي خلق ودين. بابا. علمني من صغري علي الصلاه. وبفضل الله. حفظ القران.
نفسي ربنا يرزقني بزوجه صالحه. تعني اكتر واكتر علي امور ديني. ودنيتي.
ياسمين بابتسامه وهي غاضه بصرها. ماشاء الله.
احمد بابتسامه. عرفيني بقا عن نفسك.
ياسمين. حضرتك. انت عارفني
احمد. بس عايز اعرفك اكتر وخصوصا. انك. ماشاء الله. ملتزمه.
ياسمين. محدش اتولد كده. ربنا كرمني. وحكت ليه. بس طبعا. محكتشي بالتفصيل خصوصا موضوع علاقتها.
نروح لخديجه.
خديجه. بعد اذنك هروح عند طنط سعاد جارتنا. واجي.
ام خديجه. روحي ياحبيبتي. بس متتاخريش.

خديجه. حاضر ياماما. لو باسم رن ردي عليه. انا ماشيه. يلا السلام عليكم.
ام خديجه. وعليكم السلام ورحمة الله.
خديجه راحت عند جارتهم.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم. عامله ايه النهارده.
سعاد بحزن. هعمل ايه يابنتي. اديني راكضه علي السرير. والمرض مش عايز يسبني.
خديجه بحب. شفاكي الله وعفاكي. تحبي احكيلك قصه ولا هتضربيني.
سعاد بابتسامه. لا ياحبيبتي. احكي. ربنا يعلم اني بحب قعدتك قد ايه.
خديجه بغرور مصتنع. عارفه انا محدش يقدر يقاوم. حلاوتي.
سعاد بحب. ايوه. ياحبيبتي انتي ست البنات ربنا يسعدك ويفرح قلبك. زي ماانتي بتيجي تفرحي قلبي وبتصبريني علي اللي انا فيه.
خديجه بابتسامه. طب احكي. ولا اروح الحق الشاورما.
سعاد بضحك. احكي يااختي.
خديجه بابتسامه. هحكيلك بقا قصه سيدنا ايوب. فاكرة المثل اللي في ناس بتفضل تقولو.
سعاد بتذكر. ايوه. ياصبر ايوب.
خديجه ايوه ده. تعرفي ايوب بقا صبر علي ايه. سيدنا ايوب كان من الاغنياء. وكان عنده ولاد كتير ومراته كانت جميله جدا. وشعرها كان دهبي وجميلة
سعاد بسم الله ماشاء الله. امال صبر علي ايه. مال وعيال. وست جميله.
خديجه. وزودي. انها كانت مطيعه جدا. بس علي رغم كل ده كان طول اليوم. يعبد ربنا. المهم الناس كانت بتفضل تقول. ولاده شايفين الاراضي والاملاك بتاعته. فاضي. اكيد. هيعبد ربنا. اما لو كان زينا مستحيل. يعبد ربنا لحظه.
عارفه. بقا حصل. ايه.

سعاد باهتمام. حصل ايه.
خديجه اولاده كلهم ماتو. والقصر بالاملاك كله اتهلك. ومش كده وبس ده ابتلي بمرض. مفيش حد قبله ولا بعده. ابتلي بالمرض ده. مكنشي بيتحرق. وكان جسمه عامل كانه مات. وكان عنده امراض كتير جدا. لدرجة انو ميقدرشي. يقوم لحظه او يحرك جسمه. وقعد في بيت مهجور. هو ومراته. مراته باعت شعرها. وعلي رغم كل ده. لمامراته تقول ليه. ادعي ربنا. يقول. شفيت 80سنه مش قادر انتظر كرم ربنا. اهل. البلد كانو بيقولو اكيد
عصي ربه فغضب عليه. والشيطان كان بيفضل يوس يوس. ليه ويقول شوفت ربك. ابتلاك ازاي.
وبرده هو كان بيعبد ربنا كتير جدا. قيل انه قعد حوالي 18 سنه في البلاء ده.
سعاد. يااااه. كل ده.
خديجه بابتسامه ايوه. ياخالتي. وبعد السنين ده عارفه كان بيدعي يقول ايه.
سعاد باهتمام. ايه.
خديجه بابتسامه. ربي اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين. عارفه. مسني. يعني. يادوب حاجه لمستني كل الامراض والهم والغم. وفقدانه لماله وذريته. ومسني. الضر. وانت يارب ارحم الراحمين. شوفتي بقا سيدنا ايوب وصبره علي البلاء. وفرح ربنا بيه. وهو تقبل كل ده ازاي.
سعاد. ياااه ياخديجه. ده انا في نعمه كبيره جدا علي كده.
خديجه. عندك حق. ربنا يكرمك. تعرفي اني كل الم بتحسي بيه. ربنا بيكفر من ذنوبك وبيرفع درجاتك.
سعاد بابتسامه. كمان. ايه الجمال ده. لا انا هصبر واحمد ربنا من كل قلبي. علي نعمته دي
خديجه. طب انا بقي همشي عايزه مني اي حاجه.
سعاد عايزاكي تقعدي معايه. مبشبعشي من قعدتك ابدا.
خديجه بمرح. بقلك ايه زمان الراجل نازل رن. هيطلقني واجي اقعد معاكي. علي طول
سعاد. بضحك. هههه بعد الشر. وبعدين هو هيلاقي زيك تاني فين

خديجه في السوبر ماركت اللي جنب بيتهم هيلاقي
.
سعاد بابتسامه ربنا يسعدك ويجعل ايامك فرح وسرور.
خديجه بحب. الله يحبك ويبارك فيكي. عايزاكي قويه كده. عشان تشوفيني عروسه.
سعاد بحب ربنا يكمل فرحتك علي خير وسعاده انتي تستاهلي كل خير
خديجه اللهم امين. رجعت خديجه علي بيتها.
ام خديجه. خدي ردي علي جوزك كل شويه يرن من ساعت مامشيتي. ويسالني لسه مرجعتشي.
خديجه بقلق. ليه خير في حاجه.
ام خديجه مش عارفه الصراحه.
خديجه فتحت الموبيل. ودخلت علي اوضتها
خديجه برقه. عشان تمتص غضبه السلام عليكم
باسم بعصبيه. وعليكم السلام. كنتي فين ياهانم ده كله. وليه مكلمتنيش قبل ما تطلعي. وقعدتي ده كله ليه.
خديجه بذهول. ارد علي الاسئله دي كلها عشان عشر دقايق قعدتهم بره البيت.
باسم بحده. خديجه انا مش طايق نفسي انجزي. ردي كنتي فين.
خديجه بابتسامه. كنت بزور مريضه وانا مستاذنتش منك. لانك كنت قاعد مع عريس اختك ومرضتش اكلمك وعلي فكره لما كنت هاجي كنت هرن عليك. واحكيلك. واقلك. لانك في مقام جوزي ومينفعشي اخبي عليه حاجه. وانا متاكده انك مش هتزعقلي لاني كنت في زيارة مريض ودي حاجه عند ربنا كبيره. وانت طبعا عارف اني مقدرش اضيع فرصه زي دي.
باسم بهدوء. طب ينفع تخرجي. من غير اذني. هو انا مش اتكلمت معاكي في النقطه دي.
خديجه براحه. عندك حق. وانا بجد اسفه. بس صدقني لو مكنتش ضرورة. مكنتش هخرج ابدا من غير اذنك. وعلي العموم. انا بعتذر. اني خالفت اوامرك.

باسم بابتسامه. انتي بتعرفي تهديني. ازاي انا مش عارف ده انا كنت ناويلك. واكتر حاجه بستغربها فيكي. انك. بتطعيني من غير جدال. انا كنت مفكر غير كده خالص. هنفضل نتخانق كل شويه. وحياتنا كلها خلافات.
خديجه بضحك. ليه يعني. مكتوب علي وشي النكديه هانم.
باسم بجديه. اسلوبك. ولبسك. وقوة شخصيتك. تدل اني محدش يعرف يتحكم فيكي او انك تسمعي كلام حد وكده. يعني.
خديجه بابتسامه. لبسي بيعبر. عن اني بتشبه بزوجات الحبيب المصطفي. واسلوبي. بيدل علي حيائي كابنت مسلمه وشخصيتي تدل علي. اني فتاه مسلمه. قوة الشخصيه مش افرض راي واقول محدش يقدر يتحكم فيا واللي عايزاه هو اللي هيمشي. والكلام ده.
النبي صل الله عليه وسلم قال خير متاع الدنيا الزوجه الصالحه.
تعرف بقا النبي وصفها ازاي.
باسم باهتمام. ازاي.
خديجه. اول ماينظر ليها. تدخل السرور علي قلبه. ولو امرها في حاجه متغضبشي ربنا. تسمع كلامه. وتطيعه. ولو سافر. وراح اي مكان تحافظ علي نفسها وتحافظ علي ماله.
باسم. ياااه. فعلا. صدق الرسول. صل الله عليه وسلم
خديجه بابتسامه. شوفت بقاا. متستغربشي تاني. هي الحياه مش هتبقي وردي دايما. بس لو كل طرف. عرف ايه ليه وايه اللي عليه. هيتجاوزو كتير من المشاكل. وهيبقي فيه بينهم موده ورحمة. وصدقني. الذريه. هي اكتر حاجه. بينجحو فيها.
باسم مش فاهم.
خديجه بابتسامه. يعني لما الام تحترم الزوج واهل الزوج. وتحاول علي قد ماتقدر. تحافظ علي هيبة واحترام زوجها قدام الاولاد. وقدام الدنيا كلها.

والاب يحترم الزوجه. ويقدم ليها الاحترام والحب. الاولاد بيطلعو في بيئه. صالحه. وبيبقو. ذريه صالحه. عشان كده كنت بدور لاب لعيالي قبل مايكون زوج ليا.
باسم. بس اظن اني الاول كنت ابيض خالص. يعني مش زيك.
خديجه. بس ربنا. كريم ورحيم. وانا كنت بدعي. وعارفه اني ربنا مش هيضرني ابدا. تعرف ياباسم لما ربنا بيرزقني بابتلاء. بفكر في ايه.
باسم باهتمام ايه.
خديجه بابتسامه. بفكر ياتري ايه الجايزه اللي هكسبها من الهديه اللي ربنا ادهالي دي.
باسم. بس الابتلاء بيبقي صعب.
خديجه بس مادام مش هيفتني في ديني بالعكس هيقربني من ربنا اكتر يبقي جميل.
باسم بحب. ربنا يبارك. فيكي.
خديجه بابتسامه اللهم امين واياك.

فضلو يتكلمو. ويعرفو بعض اكتر. ومشاعرهم بتزيد اكتر واكتر.
(طبعا تحسو اني الموضوع خيالي حبتين. ايه يعني باسم يلتزم من يوم وليله. اولا. ربنا اذا اراد شيئا ان يقولا له كن فيكون. الالتزام ده مش محتاج تخطيط ولا ورقة وقلم. وبعدين خديجه انشغلت في هداية البنات وعايزه تحببهم في الطريق الي الله. وربنا انعم عليها انو هدا لها زوجها. وحببه في القرب منه. سمعت مره. الشيخ حازم شومان بيقول. انا وزجتي. قعدنا كام سنه وربنا مرزقناش بالذريه. المهم حزنت جدا وطبعا من كلام الناس. فانشغلت جدا في الدعوه الي الله. وفضلت اتكلم عن ربنا. ويشاء الله. اني ربنا يرزقني بالذريه. ربنا. بيرزقك ماتتمني. بس بدل ماتفكري. ازاي هتيجي. وتنشغلي. بيها. لا انشغلي بعبادتك لله. والدعوه اليه وصدقيني. حياتك كلها ربنا هو اللي هيتولاها ويرزقك ماتتمني واكتر كمان. انتي بس. اشتغلي وكوني جند من جنود الله. اما بالنسبه اني خديجه بتعرف تهدي باسم. ده بالود. وهي مش بتتنازل ولا بتنزل من كرامتها حاجه بالعكس. ده شانها بيعلي اكتر واكتر. عمر ماالبجاحه. والكلمه بكلمه. وانك مبتحبيش حد يتحكم فيكي ده هيحل مشكله بالعكس ده بيزود الخلافات والكره والحياه بتبقي. فاشله. مش هقلك تنازلي عن كرامتك. لا هقلك. اقتضي بسنة رسول الله. وكوني خير متاع الدنيا لزوجتك )

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 4.2 / 5. عدد الأصوات: 21

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Article Categories:
قصص اسلامية
banner
http://www.reel-story.com/

عن الموقع ورسالتنا القصة والرواية هي فن من الفنون الإنسانية الرائعة التي تروي القصص الخيالية والواقعية من أجل العبرة والعظة والتعلّم منها دائماً، فهيا بنا سوياً لهذه الرحلة الرائعة في بحر الأدب العربى والتعرف أكثر على الروايات الشهيرة التي اخترناها. سواء كنا نحب أن نقرأها أو نسمعها ..أو نشاهدها، فنحن نحب القصص. منذ فجر التاريخ عندما كان البشر يتجمعون حول النيران، إلى عصر النتفلكس، نحن نحب القصص.. قد يبدو الأمر مجرد تسلية وتزجية للوقت، لكن أي شيء منتشر إنسانيا لهذه الدرجة، وعبر التاريخ، لا بد أن يرتبط بشيء أكثر جوهرية من مجرد التسلية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

The maximum upload file size: 512 ميغابايت. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Reel-Story © 2020 | Established in 2019 Privacy Policy I Terms & Conditions I Advertise I Contact