Reel Story
@REELSTORYCOM
banner
سبتمبر 28, 2021
532 Views
1 0

رواية حب الفرسان – بقلم ريحانة الجنة

Written by
4.2
(10)

 1,076 اجمالى المشاهدات,  2 اليوم

وقت القراءة المقدر: 5 دقيقة (دقائق)

رواية حب الفرسان كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ريحانة الجنة

 

الفصل الأول

قبل البداية عايزة اقولكم وحشششتوني اوي وبجد فترة بعدي عنكم هي بتكون اسوء اوقات حياتي انا بلاقي نفسي معاكم ووسطكم بس قدر وظروف بتحكمنا كلنا والحمد لله ☺☺☺
ان شاء الله هرجع ليكم زي ما وعدتكم بالجزء الثالث والنشر هيكون يوم ويوم ان شاء الله الاحد والثلاثاء والخميس الساعة 11مساء
ومن دلوقتي بقول وبعتذر عن اي تاخير في الايام او الساعة ممكن يحصل.لان زي ما انتم عارفين احنا في دراسة كمان انا ربي يعلم المجهود اللي بعمله علشان اخلص كل التزامات يومي كان ممكن ااجل تاني للاجازة بس انا مااقدرش اعمل كدة وازعلكم كفاية حبكم ليا وصبركم وانتظاركم الفترة اللي فاتت الاجازة خلصت مننا بسبب الظروف اللي حصلتلي واللي كلكم عارفينها وربي ما يكتبها علي حد ابدا والحمد لله علي كل حال.بس انا لو اتاخرت او اجلت اكيد لظروف قوية مش استسهال او تشويق ابدااا يعني رجاااااااااااااااء بلااااااش الكلام اياه من الناس اللي بجد مش بتفرق معاها الا الرواية وبس دول من دلوقتي معلش عذرااا ما تتابعوش بقي الا لما تخلص اما تعليقات مستفزة وكلام جارح بلااش الله يرضي عليكم..اللي هتقولي مافيش التزام وانتي بتشوقينا وانتي بتستغلينا هقولك معلش اعتبريني مش موجودة وتابعي حد تاني يا ست الكل ملتزم واقريله تمام 😊😊😊😊.
******************************************
نيجي بقي للرواية اولا انا مش ححدد ابطال معينة يكونوا هما الاساسين للرواية لان كل بطل وكل كابلز ليهم حكاية حلوة ومهمة وقوية وهبقي بظلم الباقي لو فضلت كابلز عنهم بس هو اشهرهم واهمهم چواد &مهرة..
هعيد عليكم الكابلز تاني علشان تعرفوهم وهيظهروا تباعااا خلال الحلقات ان شاء الله
الابطال 💪💪💪
چواد&مهرة 😍😍😍
ريان&لمار 😍😍
فارس &ماسة😍😍
مالك&مليكة😍😍
أكمل&چنا😍😍
فراس&نجمة
ياسين&نغم
سامر &ديمة14
*************************************************
تعريف العائلات
عائلة رعد الحديدي
رعد& همس
وولادهم شهاب..فادي…چوري…كارما
عائلة مهاب عز الدين
مهاب&نغم
وولادهم أنس….تمارا…جودي
عائلة أكمل التهامي
أكمل & تسنيم
وولادهم چنا وماتت في نهاية الجزء التاني مهمة حب….وحمزة
شهاب الحديدي &تمار مهاب عز الدين
وولادهم چواد….لمار
فادي الحديدي & حلا عدي
حمزة التهامي & فتون
بنتهم چنا
و إن كان حبي لكَ ذنباً إذا فانا مذنبة،حتي و إن كنت لا تعترف بحبك لي فعيناكَ تخبرني،قد تجمعنا ظروف و قد تفرقنا ظروف فلا تترك يدي أبداً.. رومانسي_اجتماعي. _بقلم/سلسبيل كوب…
_متحكمش ع حد من قسوته ، كلنا فينا قسوة مهما كنا حنينين وفينا حنية مهما كنا قاسيين ، قرب وادي فرصة ، فرصة للقاسي يظهر حنيته ، وابعد عن الحنين وشوف ، وخلي بالك اوي من كسر…
أنس مهاب عز الدين & حياة
وابنهم سامر
مهاب سامح & چودي مهاب عز الدين
وولادهم نغم وديمة
مروان & ريما وابنهم أكمل
مؤمن شرف& شيري
وولادهم ريان ونجمة
كدة كل عائلة اتفسرت ووضحت اما باقي الابطال الدخلاء علي الرواية هتعرفهم في وقتهم
******************************************************
تبدأ احداث الرواية دي مع صباح اول يوم من ايام عيد الفطر واللي متجمعة فيه كل العائلات دي في قصر الحديدي
في المطبخ كانت همس وتسنيم ونغم وريما… قاعدين علي الترابيزة بيجهزوا الاطباق والكل حاوليهم بيساعدوا…حلا وتمارا وچودي اختها وكارما وچوري وشيري وفتون.
كارما اخدت طبق وبتدوق هي لوحدها.
ريما بزهق: بنتك دي مافيش فيها فايدة سايبانا مشغولين وهي بتاكل ولا اكنها عيلة عندها 17سنة..
همس بغيظ: هو انتي مش هتكبري ابدا هتفضلي كدة زي العيال ما تخلصينا وساعدي اخواتك يا طفسة عايزين نجهز كل حاجة بسرعة ابوكي هيتضايق من التأخير.
كارما بتاكل بمتعة : يووووووه يا عمتو اييييه بصالي في اللقمة اعمل ايه مش بعرف اقاوم حكك الليدي همس….اممممم الله يا هموسة ايه الحكك اللي يجنن ده مش ممكن انا من زمان قولتلك لو الملك بس يوافق كان زمانك عندك اكبر محل حلويات في الدنيا واسمك ترند كبييير كدة…
تمارا ضحكت: ااااه غلبانة انتي اوي مش عارفة باباكي يعني هيتحمل حد يشكر فيها ده احنا كدة واسمنا العيلة متحملنا بالعافية عايزاه بقي يتحمل كام مليون يشتروا من المحل بتاعها ويقولوا الله علي الجمال ده كان زمانه مخلي عدد سكان مصر في النازل كل ساعة يقتله كام واحد
كلهم ضحكوا..وهمس ابتسمت بسعادة: رعد! اااااه وهو فيه زي رعد وحنية رعد اشفهمكم انتم عمر ما حد في العالم هيحس ويعرف حنيته غيري علشان هو معايا بيكون رعد حبيبي وابو ولادي مش رعد الحديدي اللي بيرعبكم.
حلا غمزت چوري: شوفتي يا چوري الحب مافيش فايدة مش هيبطلوا يحبوا بعض ابداااا3
چوري ابتسمت وباست همس من خدها بحنان: ربنا يخليكم لبعض يا هموسة ويخليكم لينا انتم الاصل والاساس للعيلة دي.
تسنيم ابتسمت بحنين لحتة من روحها چنا : عارفين كل سنة في كل مناسبة واحنا متجمعين بحس انها حاولينا معانا بتحتفل وتفرح اااااه كان نفسي تحضر فرح اكمل وچنا….وحششتني اوي امتي بقي اروحلها امتي..
كلهم زعلوا منها ولاموها..
فتون بعتاب ودموع: كدة يا ماما عايزة تسبينا. احنا لينا مين غيرك بس…ما تقوليش كدة ارجوكي…

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 4.2 / 5. عدد الأصوات: 10

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Article Categories:
قصص الإثارة · قصص حب

banner
http://www.reel-story.com/

عن الموقع ورسالتنا القصة والرواية هي فن من الفنون الإنسانية الرائعة التي تروي القصص الخيالية والواقعية من أجل العبرة والعظة والتعلّم منها دائماً، فهيا بنا سوياً لهذه الرحلة الرائعة في بحر الأدب العربى والتعرف أكثر على الروايات الشهيرة التي اخترناها. سواء كنا نحب أن نقرأها أو نسمعها ..أو نشاهدها، فنحن نحب القصص. منذ فجر التاريخ عندما كان البشر يتجمعون حول النيران، إلى عصر النتفلكس، نحن نحب القصص.. قد يبدو الأمر مجرد تسلية وتزجية للوقت، لكن أي شيء منتشر إنسانيا لهذه الدرجة، وعبر التاريخ، لا بد أن يرتبط بشيء أكثر جوهرية من مجرد التسلية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

The maximum upload file size: 512 ميغابايت. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Reel-Story © 2020 | Established in 2019 Privacy Policy I Terms & Conditions I Advertise I Contact