Connect with us

قصص الإثارة

رواية حمايا الوسيم الجزء التاسع والعاشر والحادى عشر بقلم كوكى سامح #9&10&11

Published

on

3.9
(7)

وقت القراءة المقدر: 34 دقيقة (دقائق)

رواية حمايا الوسيم (روح الورد) الجزء التاسع والعاشر والحادى عشر 9&10&11 بقلم كوكي سامح

رواية حمايا الوسيم (روح الورد) البارت التاسع والعاشر والحادى عشر

رواية حمايا الوسيم (روح الورد) الفصل التاسع والعاشر والحادى عشر

ج. 9 و 10….#حكايه_ورد

ونزلت روح على الأرض تفوق جلال

ولما قعدت جمبه تفوقه

كانت الورقه فى ايده

وهنا سألت نفسها ليه جلال لما قرأ الورقه

وقع من طوله اكيد الورقه مكتوب فيها

حاجه تخصه

ومسكت ايده وخدت الورقه وقالت بإستغراب:

ايه ده فى ورقه تانيه جوه الورقه القديمه

وابتدت تقرأ المكتوب..

وكان مكتوب فيها.

¬¬ انت مش جلال ابن العامل ابراهيم

اللى كان شغال فى الشركه

انت عمر محسن القلعاوى صاحب الشركه

اللى بتشتغل فيها والعز ده كله ملكك انت

ودى شهاده ميلادك

سناء صديقه امك الوحيده قتلتها وخدت

مكانها..

دور على حقك يا عمر

روح ضربت بإيدها على صدرها وقالت :

يا مصيبتى

ده كلام خطير

معقول جلال ده هو صاحب الهلومه

دى كلها

ايوه ايوه افتكرت

معنى كده ان الفيديو ده يخص سناء

هى الست اللى قتلت صاحبتها

وكمان كانت بتخونها مع جوزها

وخدت منها الولد الصغير

يعنى؟! يعنى!؟ اللى بفكر فيه دلوقتى صح

ان جلال هو الولد اللى اخدوه من أمه

لا حول ولا قوة الا بالله

ومسكت جلال من قميصه وبتحاول تفوقه

وقالت:

ده مش عاوز يفوق

ما هو اكيد مش مصدق نفسه

لا انا لازم افوقه قبل

ما يرجعوا من الشركه ويكتشفوا

ان الموضوع كذبه

والشركه كويسه

وفجأه جلال فاق من الإغماء

جلال قام ومسك دماغه

.. انا ايه اللى جرالى

انا حاسس انى دايخ

انا تعبان اوى

روح.. انت بعد ما قريت الورقه

وقعت من طولك

جلال.. الورقه هى فين الورقه

روح.. اهى متخافش فى الحفظ والصون

بقى انت الولد الصغير اللى فى الفيلم

جلال.. فيلم ايه

روح.. اللى حكتلك عليه انت نسيت

جلال.. عارفه المكتوب فى الورقه ده كارثه

ده لو طلع حقيقه انا مش عارف هتصرف ازاى

روح.. تتصرف ازاى؟

اومال انت محامى على اساس ايه

احمد ربنا انك محامى

لازم تتصرف وتاخد حقك

من سناء واخده العز كله

وابنها عايش مكانك وفى خيرك

جلال حط ايده على دماغه

وبيفكر

وقال : اعمل ايه انا مش عارف

روح.. يعنى ايه تعمل ايه؟

انت عبيط يا ابنى

اسفه متبصليش كده

انت عارف انا بتكلم على طبيعتى

مبعرفش ازوق الكلام

لازم تاخد حقك طبعا وتدور عليه

انت مش شايف وسيم بيرتب لأيه

ده بيحط ل ياسر مخدرات فى القهوه

علشان يموت من الإدمان

ومتفق على قتل سناء

وعارف كل ده ليه

علشان الفلوس

اللى هى حقك انت فلوسك

يا متر

جلال.. الموضوع مش سهل

فى حاجتين لازم اعرفهم

روح.. هما ايه

جلال.. اول حاجه لازم اثبت انى ابن محسن القلعاوى

صاحب، الشركه

وتانى حاجه

مين البنى آدم اللى عارف عنى كل ده

لازم اعرفه

لانه معاااه الحقيقه كلها

روح.. طيب يا جلال

هو فين محسن ده

ابوك يعنى

جلال.. انا معرفش محسن ده

ولا عمرى شوفته

روح.. ما انت كنت صغير وقت الحادثه

صحيح هتفتكر ازاى

يعنى مات اكمنه مش موجود

جلال.. مش عارف

وبعدين لازم اعرف مين الشخص

اللى يهمه أمرى

لدرجه انه عاوز يعرفنى حقيقتى

بعد العمر ده كله

وكان ساكت ليه كل الوقت ده

روح.. معلش يا جلال ممكن سؤال

واعذرنى ما انا نفسى افهم

جلال.. اتفضلى

روح.. فين ابوك

يو قصدى باباك

جلال.. قصدك بابا ابراهيم

مات من سنتين الله يرحمه

روح.. وفين والدتك

جلال.. انا من يوم ما وعيت على وش

الدنيا وانا مليش ام 😭

مكانش فيه غير بابا ابراهيم وبس

الله يرحمه

وكنت كل لما اسأله على ماما

يقولى ماتت وهى بتولدنى

معرفش غير كده

روح.. طيب ملكش حد خالص

عم خاال خاله اى حد نفهم منه اللى حصل

وازاى انت وصلت لأيد ابراهيم

علشان يتولى تربيتك

جلال.. كل اهل ابويا فى الصعيد

ومعرفش طريقهم

ولا هما كمان يعرفونى

روح.. يادى النيله رجعنا من اول وجديد

وقالت بصوت عالى

فى حاجه انا افتكرتها

ومهمه جدا ولازم تعرفها

يمكن تكون القشايه اللى هتنجيك

من اللى انت فيه

جلال.. انطقى بسرررعه

روح.. انا شوفت عم حمزه الجنينى

ماسك فى ايده صوره طفل صغير

وكان بيعيط بس بصراحه مهتمتش

ولما سألته عليك

وعلى بيتك قالى ما انتى عارفه

ان جلال تربيه ايدى

وكان بيقولى يا بابا لولا ابوه منعه

وكل حاجه اتغيرت لما ظهرت اللى ما تتسمى

يبقى اكيد قصده على سناء

ولسه كنت هفهم منه

لقيت زفت الطين اللى اسمه

ياسر ده فى وشى

الا قولى الله يباركلك

انا ورد ولا رووح؟

جلال.. انا فى ايه ولا ايه

روح.. خلاص خلاص متزعلش

بعدين مع انى عارفه انى روح!

جلال.. عم حمزه مربينى انا

انا مش فاكر حاجه من دى خالص

كل اللى اعرفه انه جنينى

الڤيلا وبسسسس

روح.. يبقى السر مع عم حمزه

واكيد انت الولد اللى فى الصوره

يلا نقوم من هنا بسرررعه

ونروح لعم حمززه

جلال.. لأ يا ناصحه

انا هروح شقتى

وانتى هتيجى ومعاكى عم حمزه

روح.. هتسبنى لوحدى

جلال.. لا

روح.. طيب والحفر ده

والڤيلا دى

والشاشه وكل ده كان ايه

جلال.. والله ما اعرف اى حاجه

انا اصلا مش مستوعب كل اللى بيحصل

بس كل اللى استنجته

ان كل ده مسلسل علشان اعرف حقيقتى

وعن طريقك انتى

ولو كلامك صحيح بخصوص عم حمزة

يبقى السر معااه

جلال.. انا مش قادر استنى

تعالى نروح الڤيلا

روح.. انت رجعت فى كلامك

مش قولت انك هتروح شقتك

وانا هجبلك حمزه

جلال.. مش قادر استنى

وقام جرى على الڤيلا وفى ايده

روح

ولما دخلوا الجنينه

جلال زق باب الغرفه على حمزه

وكان نايم وفى ايده

صوره الطفل الصغير

حمزه.. مين مين

جلال وست ورد

روح قربت منه وقالت

مين الولد اللى فى الصوره ده

حمزه عينه دمعت وبص لجلال

وقال : ليه

روح.. بقولك مين

ده جلال صح

ده اللى اخدوه من أمه وقتلوها

يا حمزه أنطق

اوعاا تكذب

على فكره احنا عرفنا كل حاجه

خلاص

جلال مسك الصورة ولما اتحقق منها

قال.. ايوه دى صورتى فعلا

انا عندى صوره زيها بالظبط

بس ازاى جت فى ايدك

روح.. يعنى هى صورتك فعلا

طيب يا عم حمزه اتكلم متخافش

وبعدين انت قولتلى انك انت اللى ربيت

جلال على ايدك

ازاى

جلال.. اتكلم يا عم حمزه

حمزه انهار وقال

ايوه اللى فى الصورة ده

مش جلال وقرب منه ومسك وشه وقال

ده عمر محسن القلعاوى

انت عمر بيه

انا حاولت انقذك يا ابنى

بس كل اللى قدرت عليه

خدتك قبل ما يقتلوك

زى امك

والله يرحمه ابراهيم رباك احسن تربيه

وبقيت محامى قد الدنيا

علشان تقدر تاخد حقك يا ابنى

جلال.. وفين بابا 😭😭

حمزه قرب من جلال وخده فى حضنه

جلال.. انا عاوز اعرف كل حاجه

روح.. عم حمزه لازم تقول على كل

الحكايه

لازم جلال يعرف هو مين

علشان يقدر ياخد حقه

من سناء

حمزه.. حاضر انا هقولك على كل حاجه

فلاااااااااش باااااااااااااك

حمزه واقف بيرش الجنينه

محسن قاعد هو سلوى مراته بيفطروا

سلوى.. عمر كل يوم والتانى تعبان

مش عارفه الولد ماله

الشغاله بتقول انه بيصحى من النوم مفزوع

محسن.. سلوى حبيبتى

الولد عنده سنتين ونص وبتقولى

بيقوم مفزوع

طيب ازاى ده لسه طفل

سلوى.. والله يا حبيبى ده اللى بيحصل كل

يوم

فجأه بيصحى من عز النوم على صرخه واحده

زى الكبار وبيتفزع

مش عارفه ليه

هى بتقولى كده

محسن.. يمكن بيكون جعان ولا حاجه

سلوى.. ممكن

فى غرفه النوم….

محسن نايم وسلوى نايمه فى حضنه

الباب بيخبط وكانت الشغاله

يا هانم ياا هانم

محسن.. فى ايه بنتى

سلوى.. عمر

محسن شدها عليه وقال رايحه فين

سلوى.. عمر يا محسن

خليك يا حبيبى هروح اشوفه وارجعلك

💋💋

محسن.. ايه الليله دى

سلوى رجعت ووشها باين عليه الخضه

ومعاها عمر على صرخه واحده

محسن.. فى ايه

سلوى.. مش قولتلك الولد بيقوم مفزوع

وبصراحه البنت الشغاله دى زى عدمها

مش فاهمه حاجه فى تربيه الأطفال

محسن.. خلاص هشوف مربيه أطفال

سلوى.. انا عندى واحده صاحبتى

هى مطلقه

وكان نفسى اساعدها ايه رأيك

تيجى هنا وتاخد بالها من عمر

وبصراحه هى شاطره جدا

وبعدين نساعدها لأنها لوحدها

وملهاش حد

وكمان هى كانت بتشتغل فى حضانه

وليها خلق للأطفال وفاهمه

ودلوقتى هى سابتها

محسن.. المهم انها تكون كويسه

سلوى.. بصراحه هى كويسه جدا

محسن.. مين دى يا ترى

سلوى.. سناء صاحبتى

محسن.. ايوه انا شوفتها قبل كده

فعلا البنت دى شكلها بيقول انها غلبانه

سلوى.. والله يا حبيبى هى غلبانه فعلا

وبقت غلبانه اكتر بعد ما أطلقت واتبهدلت

محسن.. موافق يا ستى

سلوى.. من بكره هكلمها

الشغاله.. ست سلوى هو عمر هينام معاكى

سلوى.. سبيه فى حضنى

الشغاله قفلت الباب وراها

ونزلت على حمزه الجنينى

وخبطت على الباب

حمزة.. فى حاجه عمر بيه جراله حاجه

ما تنطقى

الشغاله واقفه بتعيط

حمزه.. مالك يا هنيه

هنيه الشغاله.. انا خايفه

حمزه.. خير بس فى ايه

هنيه الشغاله.. خدمتى ل سى عمر مش عاجبه

الست سلوى وشكلها كده هتمشينى

وانا ما صدقت لقيت شغل أكل منه لقمه عيش

وبعدين انا اتعلقت ب سى عمر

اووى

اعمل ايه

حمزه الجنينى.. مين قالك انك هتمشى يا عبيطه

معقول الست سلوى تمشيكى

طيب قولى كلام غير ده

مفيش احن ولا اطيب منها

الشغاله هنيه.. عمر تعب وكان بيعيط

قام مفزوع وناديت على الست سلوى

وخدت عمر

وسمعتها وهى بتقول ل محسن بيه

ان انا مش نافعه فى تربيه الولد

وهتجيب واحده صاحبتها

تشتغل وتخلى بالها من عمر

حمزة.. هى ممكن تجيب مربيه إنما تمشيكى لأ

متخافيش ولو حصل يا ستى

انا هتكلم معاها

هنيه.. ربنا يجبر بخاطرك يا حمزه

حمزه.. يلا يا هنيه روحى فرشتك

ومتخافيش

هنيه.. تصبح على كل خير

حمزة.. وانتى من اهله

عووووووووووده

عم حمزه.. الشغاله كانت بتحكى معايا

على كل حاجة

وغير اللى كنت بشوفه

وسناء دخلت البيت

كانت شكلها بنت عاديه وعلى قدها

ومن يوم ما دخلت والخراب دخل وراها

وخصوصا بعد ما اتغيرت

فى كل حاجه

نضفت يا ابنى بقت تلبس احسن لبس

والست سلوى مكانتش مخليها عاوزه حاجه

لدرجه انها كانت بتتحكم فى هنيه وفيه

وكنت كل لما اشتكى ل سلوى هانم الله يرحمها

تقولى دى غلبانه

وصاحبتى

كانت مديها الامااان فى كل حاجه

اه لما الغدر يجى من اقرب الناس

وكانت بتعاملك كويس فى الاول

وانت يا عمر ابتديت تكبر وبعد كام شهر

محسن بيه احتفل بعيد ميلادك الثالث

ومن يومها انا لاحظت ان فى حركات

بتحصل ما بينهم

لحد ما شوفته عندها فى الاوضه

بس مقدرتش اسكت

حاولت المح لست سلوى

بس كانت بتحب سناء وبتقول عليها

صاحبتها

لحد ما ما اتقلبوا على بعض

سلوى هانم ومحسن بيه

وكل يوم خناق

وخرابه البيوت كانت عامله نفسها ملاك

وتحوش ما بينهم فى كل خناقه

مع انها هى اللى مدبره كل حاجه

وكان على طول بيصرف لها شيكات

بمبالغ كبيره

ما ابوك كان غنى اوى

وفى يوم سمعت خناقه بين

محسن بيه ومامتك

وطلبت منه الطلاق

بس رفض وقالها انه ميقدرش يستغنى عنها

مامتك كانت طيبه ويتيمه

وهو كان عارف انها ملهاش حد

بعد وفاه جدك وجدتك

انا اللى اعرفه

انها بعد ما اتجوزت

جدك وجدتك ماتوا فى حادثة

وده كان سبب تمسك محسن بيه بسلوى هانم

وطبعا بعد دخول سناء

حياتهم لان باباك عمره ما قالها

انها ملهاش حد

كان على طول بيدلعها

وكانت حبه الوحيد
بس مامتك هى اللى جابت العقربه

هنا لحد ما لدغتها بسمها

وفى اليوووم المشؤم سلوى هانم شافتهم مع بعض

انهارت لما اكتشفت خيانتهم

وسناء قتلتها

وابوك دفنها بإيده

فى الڤيلا المهجوره

جلال.. والجريمه انت شوفتها

حمزه ايوه

اليوم ده صوتهم كان عالى

وانا طلعت جرى اشوف فى ايه

كان الباب مفتوح وانت كنت صغير

وبتعيط

شوفت سناء بتخنق سلوى هانم

كان نفسى اموتها بإيدى

بس مقدرتش اعمل حاجة

ولقيت محسن بيه شال جثه سلوى

هانم ودفنها فى الڤيلا المهجوره

ورجعوا وسمعتها بتقولوا

انه يقول انها هربت

بس ابوك كان شكله كأنه مسحور

مش ده محسن بيه

اللى اعرفه

وفعلا قال انها هربت

وكل القريبين مننا صدقوا

وبعد اسبوعين اتجوز سناء

وكنت انت لسه صغير مش عارف حاجه

طفل بريئ ملاك عايش مع حربايه

وكانت هنيه الشغاله بترعاك بعد امك

والوحيده لما سمعت ان سلوى هانم طفشت

مصدقتش لان سلوى كانت ست ولا كل الستات

بس لما الراجل يتلعب بيه والشيطان يزن على

ودانه ويحلله الحرام
صدقنى يا ابنى بيشوف مراته بصورة تانيه

مش طايقها ولا طايق عيشتها

خلاص متلزموش

محسن بيه ده اللى جراله

مكانش طايق سلوى من يوم ما سناء دخلت الڤيلا

كان شايفها شيطان مش عارف ازاى

مع ان امك كانت جميله

وبعدها بكام شهر محسن بيه اتغير

عقله خف

واتجنن وفى يوم كان عاوز يقتلك

جلال..بابا يقتلنى

حمزة.. يا ابنى بقولك اتجنن

واكيد الملعونه هى سبب جنانه

ورمته فى مستشفى المجانين

بعد ما خدت منه كل حاجه بيع وشراء

وعرفت انها اكيد هتأذيك

زى ما عملت فى محسن بيه

خطفتك وخدتك فى حضنى

ما انا كان لازم انقذك من الضياع والقتل

جلال.. وسناء كان رد فعلها ايه لما اتخطفت

حمزة.. قالت إنها هدور عليك

وطبعا هى متعرفش انى اعرف حاجه

وبعدها بكام يوم طلبتها من رقم مجهول

على اساس انك ابنها وخطفته

وطلبت منها فديه يأما اقتلك

وطبعا انا كنت عارف

انها هترفض

وفعلا رفضت وبعتلها هدومك كلها دم

علشان تتأكد انى قتلتك

بسبب رفضها للفديه

وده كان عامل كبير انها تبعد عنك ومتعرفش

انك عايش على وش الدنيا

وانك خلاص ميت

روح.. طيب يا عم حمزه

عم إبراهيم اللى قام بتربية جلال

وصل لإيده ازاى

حمزه عينه فى عين جلال

وكلها دموع 😢

وقال : فى الوقت ده انا كنت لوحدى

ومش عارف اعمل ايه

وملقتش قدامى غير ابراهيم

هو كان عامل فى الشركه

كان بيحب محسن بيه اوى

لانه كان بيعطف عليه

فلااااش بااااك

فى سطوح كبير فى إحدى الأحياء الشعبيه

ابراهيم قاعد فى اوضته بيبكى

الباب بيخبط

ابراهيم قام فتح وشاف قصاده

حمزه وفى ايده طفل صغير

ابراهيم.. عم حمزه تعالى

حمزه.. فى حد هنا

ابراهيم الدموع نازله من عينه وقال :

مفيش خلاص مبقاش فى حد

حمزة دخل وقفل الباب

وقعد على الكنبه ونيم الطفل بجواره

وقال : مالك يا ابراهيم

فى ايه

ابراهيم.. مراتى ماتت وهى بتولد

وانا بقيت لوحدى

بعد ما قولت خلاص ربنا عوضنى بالزوجه

الصالحه وهبقى اب وليه عيله

بس ماتتت ربنا مش عاوز كده

ليه يارب بتعمل فيه كده

فقدت زوجتى وابنى

😭😭😭😭😭😭😭

حمزه مسك الطفل وشاله على ايده

وقرب من إبراهيم وقال

يمكن ربنا عمل فيك كده

علشان الغلبان ده اللى مالوش حد

ابراهيم 😭😭😭😭

مد ايده وخده فى حضنه

مين ده يا حمزه

ابراهيم.. انت مش فاكره

ده عمر ابن محسن بيه

ابراهيم قال بإستغراب

انا مشفتوش من يوم السبوع بتاعه

انا فاكر كويس الشركه كلها كانت هناك

كان يوم جميل ومحسن بيه

وسلوى هانم كانوا فرحانين بيه اوى

واليوم ده عمرى ما هنساه

لأن من فرحتهم

انا كلمت محسن بيه

فى سلفه

ما انت عارف ان ابويا

كان مريض كلى

ومحسن بيه قام بكل التكاليف والعلاج

لحد ما مات

ووقف معايا فى تكاليف زواجى

الراجل ده عمل معايا خير وعمرى ما هنساه

والله مش عارف ايه اللى جراله بس

ومراته طفشت

وابنه اتخطف واتقتل

صح مش ابنه اتخطف واتقتل

حمزة.. كله تلفيق وكذب

الست سلوى اشرف ست وطاهره

وراحت غدر

من يوم ما الملعونه دخلت الڤيلا

والدنيا اتخربت

ابراهيم.. محسن بيه لسه فى المستشفى

انا عرفت ان حالته ساءت

حمزه.. محسن بيه خلاص راح

وكل حاجه راحت

ابراهيم.. بس سناء هى ماسكه الشركه

وغيرت اسمها

شكله كده كتب ليها كل حاجه

وابنه مات

حمزة.. يا ابراهيم ده عمر ابنه

انا نقذته من ايدها

وعمر بالنسبه ليها ميت دلوقتى

عمر بيعيط

ابراهيم ضمه لحضنه وبطل عياط

حمزة.. انا عندك دلوقتى بطلب منك
ان عمر يكون امانه فى رقبتك

وانا هتكفل بكل مصاريفه

انا عاوزة يكبر واشوفه بيه متعلم

ابوس ايدك يا ابراهيم

انا مليش غيرك

وعارف انك الوحيد اللى هتقف معايا

ابراهيم حضن عمر وقال

انا حاسس ان ربنا عوضنى بيه

انا هسميه جلال

ايوة جلال على اسم ابنى اللى مات يوم

ما اتولد هو وأمه
😭😭😭😭

حمزة.. وانا معاك خطوه بخطوه

وكل إللى تعوزه

وانا هقدر عليه هساعدك بيه

ابراهيم.. سبها على الله

بس المشكله الشركه

وهسيب جلال مع مين

حمزة.. ابوس ايدك اوعااا

تاخده الشركه

هتعرفوا اللى ما تتسمى

وممكن تقتلوا زى ما قتلت امه

ابراهيم.. قتلت امه

حمزه.. انا هحكيلك على كل حاجه

عووووووووووده

وحكيتله على كل حاجه

من يوم سناء ما دخلت الڤيلا لحد ما قتلوا

امك وموضوع خطفك كمان

وبصراحه ابراهيم مقصرش

معاك يا عمر ورباك وانا كنت على طول

بشوفك من بعيد ولما كبرت وبقيت محامى

انا طلبت منه انه يشغلك فى مال

ابوك بشهادتك علشان متبعدش عنه

وعينك تفضل عليهم

وكمان مستواكم اتغير بعد ما ابراهيم

طلع ان عنده ميراث وخد شقه

جمبنا وفتحلك مكتب

ومات فجأه الله يرحمه

جلال.. وايه اللى خلاك تقولى الحقيقه

دلوقتى

حمزه.. لما شوفتك لعبه فى ايد ورد

وكمان جه اليوم

اللى اتطرد فيه قدام عينى من ڤيلاتك

ورد رمتك بره

روح.. انا

حمزة.. رمتك بره

وعرفت انك هتسيب الشركه ومكانش ينفع

كان لازم اتصرف

يا ابنى

روح.. والصوره اللى فى المرسم بتاعت

مين

حمزة.. هههه الصوره دى لعبه منى

هى بتاعت سناء

معرفش لمين بالظبط
بس هى معلقاها فى المرسم

وانا اخدت منها فكره الورقه اللى فى ايد

البنت علشان اوصل ل عمر بيه

شهاده ميلاده

ما دى الحاجه الوحيده اللى تثبت شخصيته

انا سرقتها من المكتب من زمان

واحتفظت بيها لنفسى

لان ابراهيم كان عامل شهاده لعمر

باسم جلال وانه كان ابنه

وبص لجلال وقال : انت لازم

تثبت انك عمر صاحب كل حاجه

وتغير اسمك فى البطاقه

وتعمل إثبات نسب انك ابن محسن بيه

جلال.. يعنى انا مش ابن ابراهيم

وامى ماتت مقتوله

وابويا مجنون

وكل ده بسبب بنت الكلب دى

اللى اسمها سناء

انا مش هسبها انا لازم اخد حقى من عينها

وبنفس طريقتها

حمزة.. لا يا ابنى انت متعلم

ومحامى استعمل شهادتك

وذكاءك فى شغلتك وخد حقك

ومعاك ورد اهى

هتقف جمبك

روح.. انا مش ورد

انا روح 23 سنه من السيده

صدقونى يا ناس وكنت بشتغل فى بيت

شغاله يعنى 🥴وطالع عين أهلى

جلال.. المهم دلوقتى

انا لازم اشوف بابا

روح.. الله يخربيته

ما كله بسببه منه لله والله احسن ان اتهبل
واتجنن

حمزه.. عيب يا بنتى

جلال.. 😭😭😭😭😭
سيبها يا عم حمزه

هو فعلا السبب فى كل اللى حصل لنا

حمزه.. المهم رجع حقك وانا مش هسيبك

وبحمد ربنا انى عايش

وان شاء الله هشوفك منصور عليهم

جلال.. انت بتقول ابويا كتب ليها

كل حاجة بيع وشراء

يعنى كل ده بأسمها

ده لوحده مشكله

روح.. ما وسيم عايز يلهفه

ويهرب

ده غير ياسر

قاتل ابن عمه

جلال.. قاتل ابن عمه؟

ازاى ده؟

روح.. هو قالى ان البت اللى اسمها

ورد دى قالت إنه اغتصبها

وقتله بس معرفش تفاصيل

حمزه.. ما كلهم زى بعض

يلا داهيه تاخدهم

روح.. يمكن يكون ظلمه

ما البت ورد دى باين كده انها مش سالكه

حمزة.. المهم يا بنتى ان عمر

اسمه يرجع وياخد حقه

والحق يرجع لأصحابه بقى وارتاح

جلال.. بس انت ليه مبلغتش من الاول

يا عم حمزة

حمزة.. مكانش ينفع

انا راجل غلبان وكانوا هيودونى ورا الشمس

كان كل اللى فى بالى انى احافظ عليك يا ابنى

روح.. والبنت الصغيره دى كانت مين

يا عم حمزه

حمزة.. البنت دى كانت؟؟؟

بعدين المهم دلوقتى

انا عاوز اعرف جلال هيعمل ايه

روح.. انا روح ولا ورد

جلال.. انت روح مش ورد

انا عارف ورد كويس

روح.. اخيرا ظهر الحق

انا روح يا خلق
حمزة.. وطى صوتك يا بنتى

الحيطان ليها ودان

روح.. حاضر

حمزة.. هو انا قدرت اتصرف غير لما

شوفت البنت الجميله دى

وعرفت انها مش ورد

قولت دى هى اللى هتساعدنى

وفضلت امثل انها ورد واقولها

كلام هى متعرفوش

اصلا وكانت بتصدق

ومن يوم ما اتكلمت معاها وقولت ربنا بعتها

طوق نجااه ليه وليك يا ابنى

روح.. اومال فين ورد

حمزه.. انا كل اللى اعرفه انها اتخانقت

مع وسيم ومشيت

وقال انها سافرت

وبعدها بكام يوم لقيته راجع الڤيلا

وشايل على ايده ورد

بس لما كلمتها عرفت انها مش هى

ورد

وياسر قعد جمبها

وطبعا انتم عارفين ياسر بيتعاطى ودماغه مش فيه

وسيم سبها ومشى

ورجع بعدها مع سناء،

جلال.. هو ياسر ده ابنها

حمزة.. بعد ما ابوك اتجنن

ورمته فى المستشفى

انا حتى كنت بخاف اروحله

علشان الملعونه متعرفش انى ليه علاقه بيه

وتطردنى

لقيتها داخله معاها راجل وبتقول

انها اتجوزت

وخلفت منه ياسر ده
وبعد كده أطلقت منه

روح.. جلال فى حاجه مهمه

تقريبا ورد كانت بتلعب عليك

علشان تظبط بها حاجه فى التوكيلات

وكمان على علاقه ب وسيم

وغير كده كانت طليقته

كان مكتوب فى الورقه كده

حمزة.. ده اللى عرفته من كلامه معاها

هما داخلين الڤيلا هنا علشان

ياخدوا كل حاجه

وعرفت انه طليقها

اصلهم كانوا مكشوفين

وانا سبتهم يلعبوا

لحد ما روح ظهرت

جلال.. ايوه صح صح

هى كانت متفقه مع ياسر يكتب لها كل حاجه

وانا أقف معاها بس رفضت للأمانة

مكنتش اعرف انى حاجتى

وقرب من روح وقال

انتى ورد من دلوقتى

عليكى وعلى ياسر

انا عارف ان كل حاجة باسمه

يمضى وبس

ويكتبلك كل حاجه بأسمك

من الاخر توكيل عام منه ليكى

وبعد كده انتى ترجعيلى حقى اللى ضاع

روح.. وانا هرجعلك حقك يا جلال

حمزه.. عمر يا روح

روح.. عمر يا عم حمزه

حمزه.. ايه ده فى صوت بره يا ولاد

استخبى يا عمر بسرعه

سناء داخله وبتقول بصوت عاالى

دى قله ادب وسفاله

قال الشركه ولعت قال

وسيم.. الحمد لله يا سن سن

ياسر.. اه الحمد لله

انا طالع اوضتى

ودخلوا الڤيلا.

روح.. انا طالعه بقى

علشان محدش يشك فى حاجة

جلال.. خلى بالك من نفسك

روح.. حاضر

بس انت عرفت ازاى ان انا مش ورد

جلال.. بعدين المهم التوكيل عام

من ياسر ليكى

حمزه.. يلا يا ولاد بسرعه

جلال خرج يتسحب

حمزه قفل عليه اوضته

روح طلعت بتتسحب لحد اوضتها

ولما فتحت الباب

قالت فى سرها

انا لازم ارجع الحق لأصحابه

ياسر.. حبيبتى ورد كنتى فين

روح قربت منه وقالت

حبيبى كنت فى الحمام

بس انت وحشتنى

ياسر.. كل سنه وانتى طيبه يا حبيبتي

روح..وانت طيب بس ليه

ياسر.. انتى ناسيه ان بكره عيد ميلادك

اقولك على سر

روح قربت منه وقالت :

قول

ياسر.. بكره هنعمل حفله كبيرة ليكى

وسيم قالى كده

روح قالت فى سرها

هنا لازم اضرب على الحديد وقالت

وقربت من ياسر وحضنته

.. وانت هديتك ليه ايه

ياسر.. اللى تطلبيه ان شالله عمرى كله

روح.. انا عاوزه

ياسر.. انا محضرلك اللى هيسعدك

وتبقى ست البيت زى ما طلبتى منى

روح.. اه يا حبيبى بجد

وقالت فى سرها يا ترى ايه؟

ياسر.. بكره الصبح هتعرفى

بس انتى ارضى عن جلال المحامى

روح.. بس كده انا هكلمه دلوقتى واعتذرله

على اللى حصل منى

كلمه وهاته

وفعلا ياسر كلمه

وروح خدت الفون وابتدت تمثل انها ورد

وبالاتفاق مع جلال

واعتذرت على اللى حصل منها

وياسر خد الفون وطلب من جلال

اللى مكانش متوقعه

انه يعمل توكيل عام ل ورد

فى التصرف فى كل شئ

ولما قفل معااه

روح كانت طايرة من الفرحه

وحضنت ياسر

الباب بيخبط وكانت الشغاله

روح قامت فتحت وكان معاها قهوه

الشغاله.. خودى بسرعه وانجزى

وسيم بيقولك هو عاوز التوكيل فى اققرب

وقت

روح.. حاضر كلها اسبوع بس

بس لازم يفهم ان الورق كلة خلص

الا التوكيل

الشغاله.. سلام دلوقتى

القهوه دى فيها منوم بس خليه يطفحها

علشان وسيم عايزك فى المرسم

روح.. ماشى ماشى

وقفلت الباب ودخلت وقالت فى بالها

كويس خليه ينام علشان اقدر انام

وشرب القهوه

ونام
ونامت روح على الكرسى

وسيم قاعد فى المرسم على الأرض وبيبكى

روح منزلتش

قام وطلع اوضته وكان مضايق منها

وفى صباح اليوم التالى

الساعه العاشره صباحا

ياسر مع جلال وعمل توكيل عااام ل ورد

وسيم بيحاول يكلم روح

إنما هى مطنشاه

وقاعدة فى اوضتها

ولما ياسر وصل

عرفت منه أن خلاص عمل لها التوكيل

فرحت وحاولت تمشى من الڤيلا

ولكن نزلت لحمزة

تبلغه ان الحق رجع ب التوكيل

ولازم تمشى من الڤيلا

وكله فى ايد جلال

بس طلب منها تأجل العيد ميلاد اسبوعين

وتقعد فى الڤيلا وده طلب جلال

ووافقت وقعدت

وفى نفس الوقت جلال راح لابوه المستشفى

وشافه واخد منه عينه تحليل dna

علشان يثبت قدام الكل انه ابنه

بس محسن كان مش عارفه

وكانت حالته سيئه ومريض

وجلال سابه ومشى

ورغم اللى عمله فى امه وفيه

بس صعب عليه

ورجع بيته تعبان نفسيا

وافتكر ورد

وروح فى نفس الوقت

وقال اكيد وسيم عارف ان دى مش ورد

وحب يلعب بيها

واكيد ورد جرالها حاجه

انا عارف

بس اخلص من الإجراءات اللى بعملها

وكله حاجه هتظهر

كلها كام يوم

وبعد اسبوع..

فى الڤيلا..

الوضع زى ما هو

ياسر وضعه بيسيئ من الشرب

وبعد روح عنه

والام مع وسيم فى دوامته

ووسيم مستنى روح

تجبله توكيل عام

علشان يهربوا الاتنين

وياخدوا كل حاجة

وطبعا هو عارف انها مش ورد

وبيلعب عليها

روح قاعده فى الجنينه

حمزة شاور لها ودخل المرسم

روح دخلت وراه

وقالها

.. جلال بيقولك قولى ل ياسر

يعملك عيد الميلاد

يوووم الخميس

روووح.. اخيرا حاضر

وفعلا روح طلبت من ياسر

يعمل لها اكبر عيد ميلاد

فى الوقت اللى طلبه جلال

بعد ما أجلته معااه

ياسر نزل جرى وطلب من وسيم يجهز

العيد ميلاد

وطلع اوضته

روح نازله

وسيم.. تعالى هنا عاوزك

روح.. ايدى فى ايه

وسيم.. مالك

متغيره ليه

وبعدين المغفل ده معملش التوكيل ليه

المفروض كان عمله

دى المخدرات لحست عقله

يا ست انجزى

روح.. ما دى بقى المفاجأه اللى كنت محضرهالك

وسيم.. مفاجأه ايه
روح.. ما يوم الخميس

التوكيل هيكون هديه عيد ميلادى

وسيم.. بجد بجد ياااه اخيرا يا حبيبتى 😍

روح.. شوفت بقى يا عمرى

انا بحبك قد ايه

وسيم قرب منها ولسه هيبوسها

روح.. ايه ده حد يشوفنا

وسيم مبتسم وفرحان

ومش قادر ياخد نفسه من الفرحه

روح.. انا خارجه الجنينه 💋💋💋

وسيم.. بحبك 💋💋

وبعد ايام وكان يوووم الخميس

وابتدت الڤيلا تجهز لعيد ميلاد ورد

وكانت الساعه 7 مساءا

بحضور جلال المحامى

وكل أعضاء، الشركه

والمدعوين من أصحاب سناء

وسيم ظهر وكان وسيم فعلا فى هيئته وملابسه

رووح نزلت زى الملكه

بملابس انيقه وكلها انوثه

وكانت جميله جمال مش، عادى

وسيم قال فى سره انا شايفك ورد وبس😭

سناء،.. امتى تحلى عننا

ياسر.. قلبى نازل
جلال واقف عينه منها

حمزه.. ما شاء،الله 😍

وابتدت نغمات الدى چى تشتغل على موسيقى

انزل يا جميل فى الساحه

روح نزلت كالملكه

وسيم قرب منها ونسى ومد ايده

ياسر مد ايده يرقص معاها

جلال مد ايده وشغل ريموت الشاشه

وهنا شاشه العرض اشتغلت بنفس الفيلم

وصوت الموسيقى وقف

روح بصت ل وسيم وقالت

شوف كده الفيلم ده

الفيلم اشتغل والمره دى كان فيه

صوت بيتكلم وكان صوت جلال

الكل بص على الشاشه متنح

ايه ده وفى ايه

سناء بصت ومتنحه

ياسر.. ايه ده فى ايه

سناء ابتدت تتوتر

جلال قرب منها

وأول لما ظهرت غرفه النوم

والست بتخنق الست التانية

روح.. قتلوها

والراجل شال الست ودفنها

روح.. خدوا الولد يا عينى

يا حرام

جلال قرب من سناء وقال

ايه يا مدام سناء الفيلم ده مفكرش حضرتك بحاجه

سناء.. انت مين وعاوز ايه

جلال.. انا عمر

وسيم.. فى ايه

حمزة.. عمر يا سناء فكراه

اللى قتلتى امه وضيعتى ابوه ورميتيه

فى مستشفى المجانين

وكنتى كمان عاوزاه يضيع

وتقتليه زى امه

سناء.. انت بتخرف يا راجل انت

عمر مين؟

محسن ظهر وحالته سيئة

جلال.. ده ابويا

والحق ظهر وانا عمر محسن القلعاوى

وامى سلوى أطهر ست ماتت مظلومه

مهربتش زى ما قالوا

سناء.. يلا اطلعوا بره

ده بيتى انا

جلال.. ههههههه ههههههههه

ما الاستاذ ياسر عمل التوكيل ل ورد

وورد بقى كتبت كل حاجة بأسمها

ورجعتلى حقى

وطلع كل الورق اللى يثبت انه عمر

روح قربت منه وحطت ايدها على كتفه

وقالت : حصل يا سناء، هانم

وسيم قرب منها وقال

انتى عملتى ايه يا مجنونه

وطلع مسدس، من جيبه

ولسه هيضربها

جلال دافع عنها وكان راجل بجد

وخد المسدس من ايده وخنقه

وقاله.. فين ورد

وسيم.. دى ورد

جلال.. انت عارف انها مش ورد

بقولك فين ورد

روح.. الشغاله

ومسكت الشغاله وقالت

هى دى اللى عارفه

فين ورد يا بت

الشغاله.. معرفش

روح.. بقولك قولى فين ورد

الشغاله.. وسيم ضربها على دماغها

وماتت فى ايده

ودفنها فى الصحراء

هو قالى كده

انا مليش دعوه

روح.. يا ولاد الكلب

سناء ابتدت تنهار

لما قرب منها محسن ومحدش واخد باله وخنقها ووقعت ماتت

ياسر.. ماما ماما

سناء ماتت فى الحااال

وسيم انهار وقال :انا قتلت ورد حبيبتى

كله بسبب عمايلها

كانت بتغيظنى بجلال

وفى الاخر قالت انا هعيش مع ياسر

بعد ما ضحكت عليه وخلتنى طلقتها

علشان تتجوز المتخلف ده وتاخد فلوسه

بعد ما عرفت ان امه كتبت بأسمه كل حاجه

جلال.. هى تعرفه منين

وسيم.. كانت بتشتغل فى الشركه

سكرتيره

وهو كان عينه منها

وفى يوم كان مبسوط وكان لسه بعقله

وقالها ان سناء كتبت كل ما تملك بأسمه

لقيتها راجعه البيت وكانت زى المجنونه

وفرحانه فى نفس الوقت وطلبت الطلاق

واتفقت انا وهى

واتجوزت انا سناء وهى اتجوزت ياسر
لحد ما حصل اللى حصل

وموتها بإيدى دى 😭

كانت تستاهل الموت

وفى يوم شوفت بنت واقعه على المحطه

مغمى عليها والناس بتقول فين شنطتها

عاوزين يعرفوا هى مين

كنت واقف بركن

ولما شوفتها لقيتها ورد

فى الاول اتلغبطت انا عارف انى قتلتها

بإيدى بس خدتها وقولتلهم انى اعرفها

وشيلتها ورجعتها الڤيلا

وساعتها كل اللى فكرت فيه انها تكمل اللعبه

وكنت بمثل عليها طول الوقت

وسبتها ومشيت بعد ما فهمت ياسر انها

رجعت من السفر

أصلها كانت متخانفه

معايا وقالت إنها مسافره

كانت زهقت منى

سى جلال كان مالى عينها

واتجننت لما منع نفسه منها

انا مستحملتش وقتلتها

وياسر كان شارب

ومش عارف حاجه خالص

وفرح لما شافها رجعت

ياسر.. يعنى دى مش ورد 😭

روح.. انت ده انت مش سهل يا قتال القتله

وقربت من وسيم وقالت فين شنطتى

وسيم.. شنطتك انا رميتها

روح.. يخربيتك

وسيم.. ابعدى عنى كتك القرف

روح.. يلا يا قتال القتله

وبعدين فين الخاتم بتاعى

حرام عليك ده ذكرى من امى

وسيم.. قولتلك انا رميت كله كله

روح.. منك لله 😭

=وهنا البوليس دخل عليهم ببلاغ من جلال

وقبض على كل الموجودين

وسيم بعد اعترافه انه قتل ورد اعترف بقتل نبيل

صديق جلال

اتقبض عليه وخد جزاءه وأوراقه اتحولت لمفتى
الديار

روح اعترفت ان ياسر قتل ابن عمه

حسام واتقبض عليه بعد ما اعترف بجريمته

سناء ماتت بخنق من محسن

ام محسن رجع المستشفى الأمراض العقليه

وحالته ساءت اكتر لحد ما ماااات
والشغالة خدت نفس جزاء وسيم

واتقبض عليها بعد ما اعترفت ان الطفله فريده

بنت اختها مش بنت ورد وكله كان تمثيل

** اما جلال حقه رجع ورجع ڤيلته وعاش فيها

واسمه رجعله وأصبح عمر محسن القلعاوى

حمزة .. البنت روح وحشتنى

جلال.. تخيل وانا كمان

بس انا كلمتها النهارده علشان تيجى

تتغدى معانا يا عم حمزة

حمزه قال بابتسامه عريضه

معانا ولا معاك

بصراحه البنت حلوه وأخلاق

وهى كانت طوق نجاه ليه وليك يا ابنى

جلال.. انا خايف بس

أصلها شكل ورد اوى

ورد دى كانت حاجه حلوه

اغراء وانوثه وكل حاجة

حمزه.. يلى تغور اهى ماتت وريحتنا

إنما روح

حاجة تانيه خالص

جلال.. عارف رغم كل اللى حصل بس كان

نفسى اعرف صوره مين اللى فى المرسم

بعد ما تم تجديده اصل انا رميتها

حمزه.. الصوره دى سناء بعد ما جننت ابوك

وسرقته أطلقت منه

وحطت الصورة دى وكانت كل لما تشوفها

تعيط

روح داخله الڤيلا

يلى هنا عمى حمزه

جلال.. روح 😍

حمزه.. تعالى يا بنتى

روح.. انتوا هنا بتعملوا ايه

جلال.. كنا بنتكلم على الصوره اللى فى المرسم

روح.. واللى يقولك موضوع الصوره تديله كام

جلال.. عمرى كله ❤️

روح.. انا سألت ياسر

وطبعا قالى وهو مرعوب

انها كانت صوره خالته وطبعا سناء كانت واكله

حقها وماتت من القهره

كانت بتيجى فى الأحلام ل سناء تطلب حقها

راحت لشيخ وعمل عمل على الصوره

وقالها تحطها فى المكان اللى عايشة فيه

ومش هتحلم بيها تانى

وفعلا عملت كده

جلال.. وحشتينى وحشتينا

روح.. وانتم كمان عارف يا جلال

قصدى يا عمر

انا مبسوطه ان حقك رجع اول مره اعمل حاجة

مفيده فى حياتى

عمر.. احكيلى انتى مين بالظبط

عندك اخوات ولا لأ

روح.. انا يتيمه مليش حد

اتربيت مع ماما لحد ما ماتت اشتغلت علشان

اصرف على نفسى

شغاله فى بيت

كنت ساعات بحلم ان ليه اخت

أسمها منار

وكنت بتكلم معاها كمان

تخيل لما وسيم الله يلعنه قالى

انتى ورد

قولتلوا انا روح 23 ساكنه فى السيده

وكمان ليه اخت اسمها منار مستنيانى

انا مكنتش بكذب

بس الوحده اللى عملت فيه كده

عمرى ما عرفت يعنى ايه راجل

وحضن راجل

ده لما وسيم حضنى حسيت احساس

غريب

عمر.. ايه ده هو حضنك

روح.. يعنى بس انا بعدت

عمر.. انتى جميله

روح.. مش هتقولى عرفت ازاى انى مش ورد

عمر.. من ضهرك

أصلها كان فيها شامه فى ضهرها

وعلى فكره ورد كانت غيرك فى حاجات

وكويس ان ياسر وسناء مخدوش بالهم

روح.. زى ايه

عمر.. عينها كانت أخضر عسلى

وانتى لون عينك عاديه
روح.. اكيد افتكروا ان لابسه عدسات 😂

عمر.. اكيد

ما هى كانت مجنونه

روح.. شكلك بتحبها

عمر قرب منها وقال

ده مش حب

اللى بنا كان فى السرير وبس

إنما الحب ده هى متعرفوش

روح قالت فى سرها : اه بحبك اوى

ياريت تحس بيا

عمر.. ايه ده

روح.. ايه ده

ده البنت يا جلال قصدى يا عمر

الحقها قبل ما تختفى

اكيد فى مصيبه جديده

حمزه… ههههه دى تبعى

عارف يا عمر بيه دى مين

عمر.. مين

حمزة.. جدتها كانت صاحبت مامتك الروح بالروح

وكمان أصحاب ارض الڤيلا المهجوره

اصلهم ماشيوا من زمان ولما رجعوا

انا شوفتها وقولتلها الحكاية كلها

ولما عرفت الحكايه

عرضت عليه انها تساعدنا

وفى يوم بعتت بنتها الكبيره

وبنتها اللى من سنك

وكمان زوج بنتها

ومثلوا الفيديو ودى كانت فكرتهم

علشان نساعد روح فى إظهار الحقيقه

كامله

وطبعا كانت سناء فى الشركه وياسر نايم كالعاده

وروح كانت مع وسيم

عمر.. انت باشا وحاجه عظمه يا عم حمزه والله تنفع

فى المخابرات

حمزة.. والله يا ابنى زوج بنتها

اللى قال الفكرة ورتب لكل شئ

روح.. كده يا قمر

كنت كل لما أقرب منها تستخبى

البنت.. كنت بدخل غرفه جدو حمزه

عمر.. ان شاء الله لازم اشكرهم

وكمان نعزمهم على الغدا

وقرب من البنت وحضنها وطلب منها

يشوف مامتها وجدتها

البنت.. بابا بره

ودخل ابو البنت وسلم على عمر

وكان فرحان من رجوع الحق ل عمر

وبعد ما مشى عمر دخل الڤيلا

حمزة.. تتجوزى عمر يا روح

روح قالت بفرحه ولهفة : هو قالك

يا عم حمزه

عمر.. انا اللى بقولك اهو

تتجوزينى يا روح

روح.. انت بتحبنى

ولا بتحب ورد

عمر مسك ايدها وقال

ورد راحت

وعمرى ما حبيتها وانا قولتلك

هى كانت بالنسبه ليه ايه

إنما انتى حاجه تانيه

انا نفسى اتجوز وأخلف

واعمل عيله يا روح

روح.. وانا كمان

وبعد مرور شهر..

عمر اتجوز من روح

وعمل لها أجمل فرح

وكانت زى الأميره وبعد 9 شهور

خلفت تؤام بنت وولد سلوى على اسم مامته

وجلال على اسمه علشان اسمه اللى عاش

بيه يفضل موجود

وبعد مرور 5 سنوات سعاده وحب

بين روح وعمر

روح قاعده مع ولادها فى غرفتهم

وكانت بتنيمهم وقالت

يلا نحكى حكايه

سلوى.. قولى يا مامى

روح.. احكلكم ايه

سلوى.. حكايه سندريلا

روح.. فى حكاية تانيه

بس حلوه اوى

جلال الصغير قال..

أسمها ايه

وابتدت روح تحكى وقالت :

كان فى بنت جميله اسمها ورد

كانت حكايتها حكاية

سلوى.. مين ورد

دخل عليهم عمر وقااال :

تاااانى يا روووح ورد تااانى

روح.. خلاص خلاص

يا قلب روح

عمر.. بحبك ❤️

روح.. بموت فيك 💋

وتمت قصتنا😍

القصه كل أحداثها من خيااال المؤلفه

كوكى سامح ❤️

علقوا ب 20 ملصق 🔖 علشان يوصلك اشعار الروايه الجديده

وعاوزه رأيكم في كومنت ♥️

 17,818 اجمالى المشاهدات,  3 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3.9 / 5. عدد الأصوات: 7

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

No tags for this post.
5 تعليقات

5 Comments

  1. ياريت تشكرونا على المجهود فى نقل وكتابه الروايه لحضراتكم

    Reel-Story Note

  2. غير معروف

    مارس 7, 2021 at 1:04 ص

    تم

  3. غير معروف

    مارس 8, 2021 at 6:15 م

    جميله جدا جدا جدا

  4. غير معروف

    مارس 8, 2021 at 7:57 م

    امته هينزل الجزء الجديد بقالي يومين مستنياه

  5. غير معروف

    مارس 11, 2021 at 2:53 ص

    جميله جداااا

  6. Pingback: رواية حمايا الوسيم الجزء السابع والثامن بقلم كوكى سامح #7&8 - Reel-Story - رييل ستورى

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

The maximum upload file size: 128 ميغابايت. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

ادب نسائي

قصة ( المقابلة الشخصية )

Published

on

By

3.8
(4)

وقت القراءة المقدر: 10 دقيقة (دقائق)

قصة ( المقابلة الشخصية ) كاملة
كان عندي مقابلة النهارده عشان شغل .. كلموني امبارح الساعة 4 العصر وبلغوني بمعاد المقابله
انا اتحمست جدا وخصوصا اني لسه متخرجه السنة دي وعايزة اشتغل واكون نفسي واعتمد على نفسي
جهزت هدومي ومارضتش اقول لبابا وماما عشان افرحهم بعد المقابله .. لانهم كانوا بيدورا معايه كتير
تاني يوم الصبح نزلت وماكنتش عارفه المكان بالظبط سالت ناس كتير لحد ماعرفت العماره اللي فيها المكتب
طلعت ورنيت الجرس .. لقيت واحده بتفتحلي وبتقولي انتي نورهان .. قولتلها ايوه يافندم قالتلي تعالي
طلعت قعدت والمكان شكله مريب لانه فاضي مافيش غير الست دي قاعده على طربيزة في الصاله
المكان اشبه بشقه حتى مافيش ديكورات او اي حاجه .. بعدها بشويه تلفونها رن وقامت داخله غرفه تانيه
بعدها طلعت قالتلي خشي .. قومت ودخلت وانا معايه السيرة الذاتيه بتاعتي الـ CV خبطت الباب ودخلت
لقيت راجل بشعر أبيض طويل وذقن بيضه وماسك سيجار ولابس بدله سودا وقاعد على مكتب كبير
قالي اتفضلي يا نورهان قومت داخله مسلمه عليه وقعدت ..واديتله السيفي بتاعي قالي مش عايز سيفي
عايز اسمعك انتي .. عرفي نفسك .. قولتله انا نورهان 22 سنه .. قاطعني وقالي اشتغلتي قبل كده قولتله لا
قالي بتعرفي تتكلمي انجليزي كويس .. قولتله مستوايا جيد جدا في الانجلش
قالي طيب عرفيني بحياتك واهلك اكتر .. استغربت السؤال شويه بس انا عمري ماحضرت انتر فيو في حياتي
وكنت بسمع ان في اسئله غريبه بتتقال احيانا فالمهم عرفته باهلي وبيتشغلوا ايه وعايشين فين وكل حاجه
قالي يعني اقدر اقول واسف ان انتوا اسره متوسطه ومافيش حد في العيلة ليه نفوذ
قولتله ايوه .. قالي طيب عايزة المرتب كام ؟!
قولتله ما يقلش عن 4000 ..بصلي وقالي 4000 بصيغة تعجبيه ؟!!
قولتله اه عشان المواصلات والدنيا غاليه .. قالي طيب ..قومت سالته وقولتله الشغل هيبقى فين وعبارة عن ايه ؟
قالي يعني ايه فين ؟
قولتله يعني مش شايفه حد في المكتب اصلا .. هي الناس فين ؟
قالي اه دا المكتب بتاعي الشغل هيكون في الشقه اللي فوقينا تحبي تبصي عالشغل
قولتله اه ياريت .. قالي ماشي اتفضلي .. قومت معاه وطلعنا الدور اللي فوق
قدام الشقه اللي فوق مكتبه بالظبط ومن ورى الباب وهوا بيفتحه شكل مافيش اي صوت جاي من جوه
حسيت بقلق رهيب .. وبدات اعرق واتوتر حسيت اني عايزه اطلع اجري
لقيته بيفتح الباب وانا بدات ارجع لورى ببطئ ..
———————————————————————————–
بعدها لقيت واحده طالعه من جوه بتقولي اتفضلي ولقيت ناس قاعده جوة اطمنت شوية وجمدت قلبي
ودخلت ومجرد ما دخلت جوه لقيت الباب اتقفل بسرعه والبنت مسكتني والناس اتلموا عليا وكتمو بوقي بقماشه
قلبي كان بيدق جامد وعدى عليا شريط حياتي كله وأنا برجع لبابا بنتيجه الثانويه وهوا فرحان معاناتي في الكليه
هزاري مع صحابي قدام الكافيتريا فرحة أهلي في حفل التخرج افتكرت تخيلاتي بفرحه اهلي وانا راجعلهم وبقولهم اني لقيت شغل أفتكرت اخواتي حاسه اني بدات أدوخ ومش شايفه قدامي الظاهر انهم حطوا ماده مخدره وجابوا لزق وحطوه على بقي لقيت ايدي ورجلي بتتربط بحبال وخدوا الشنطه اللي معايه والموبايل من جيبي وفتشوني كتير وقام حد شايلني وبيحطني في اوضه لقيت فيها بنتين تانين حطوني جمبهم ومشيوا
بعدها فضلت أحاول أفضل في وعيي وانا قاعده جمبهم وهما بيبصولي وهما مربوطين برده وفجأة حاسه اني مش سامعه صوت بره دخلني وقفل علينا ومافيش نور غير من الشباك نور الشمس حتى مش عارفه اعيط بدات احس قلبي بيوجعني
بعد شويه الباب فتح ودخل واحد ماسك كاميرا فضل يصور كل واحده اكتر من صوره ..ويمسك الموبايل يكتب فهمت انه بيبعت صورنا لحد وبيكلمه وبعدها قام سحب بنت من الاتنين وطلع بره الاوضه وقفل الباب بصيت للبنت اللي معايه لقيتها منهاره وبتعيط واحنا مش عارفين نتكلم ولا نرفع صوتنا
بعد شويه دخل علينا اتنين ومعاهم شوالين كبار وقاموا حطونا جوه الشوال ولقيت نفسي بترفع وانا جسمي بيتوجع ومن كتمه النفس اغمى عليا .. صحيت لقيت نفسي في اوضه بيضا الحيطان والارضيه والسقف والاضاءه بيضاء وقوية.. ومافيش اي حاجه تانيه غير كاميرا وقدام الكاميرا البنت الاولى اللي خدوها مننا احنا التلاته قاعده على كرسي حديد مربوطه فيه وفي واحد وشه عليه قماش اسود ومش ظاهر منه حاجه ولابس أسود ولابس جوانتي اسود
وحاطت حاجات على طربيزة قدام الكاميرا فيها شاكوش وموس وسكينه وساطور وبيقرب من الكاميرا اللي متوصله بلاب توب وعمال يكتب عليه وفي حد بيراسله وبيرد عليه تقريبا وفجأة الشخص ده مسك الساطور ورفعه قدام الكاميرا وبعدها هز راسه كانه بيقوله حاضر وراح ناحيه البنت
البنت كانت بتبصله وشكلها مش في وعيها بس عينيها كانت بتبكي وقام مقرب منها الساطور قومت مغمضه عيني ماقدرتش استحمل بعدها سمعت صوت مقزز جدا من نواح البنت وبعدها شميت ريحة الدم ماقتش عارفه أعمل ايه حقيقي
بعدها سمعت صوت ناس داخلين وسمعت صوت المساحة وصوت ميه بتتسكب على الارض وانا مغمضه ومش عايزة افتح ولا عايزة اتخيل ايه اللي حصل وهكذب عقلي مهما يتخيل .. بعدها سمعت صوت خطوات بتقرب مني ..جسمي بدأ يترعش جامد وفتحت من الخوف .. لقيت الراجل اللي لابس أسود واقف قدامي والبنت الاولانيه مش موجوده
بصيتله بخوف لقيته ماسك الكاميرا وبيصورني انا والبنت ورجع تاني يكتب على اللاب توب بتاعه وفضل قاعد قدام الكاميرا مستني بعدها هز راسه بالموافقه وقام جاي نحيتنا وانا بعيط ومش قادره اصرخ لان بقي مقفول بلزق كتير جدا وقام واخد البنت التانيه وقعدها على الكرسي قدام الكاميرا وقام رابطها عليه وهي ايديها ورجلها اصلا مربوطين بس ربطهم على الكرسي الحديد
بعدها قام يكتب على اللاب توب ويستنى وبعدها قام طلع بره الاوضه ورجع ماسك مسدس .. قومت مغمضه عيني جامد وفضلت أعيط أنا مش عارفه ليه بيعمل كده وايه المرض اللي يخلي ناس تستمتع وهي بتشوف ده قدامها وازاي حد يجيله قلب يقتل بالبرود ده كانه بيقتل نمله .. حاسه اني في كابوس غريب مش هصحى منه غير على

حاسه ان الدنيا دي مش زي مانا تخيلت ورديه والناس بتخاف على بعض في ناس عشان الفلوس ممكن تعمل اي حاجه ممكن تعمل حاجات أبشع مما تتصور .. أنا حظي وحش جدا اني وقعت مع قتلة زي دول بيستغلوا الناس نفسي أرجع باي شكل قبل ما اروح بمنتهى البرود من غير ما اعرف اهلي انا رايحه فين؟!
نفسي بابا يرجع يتصل عليا دلوقتي وهرد عليه بسرعه واقوله الحقني .. نفسي ارجع وقبل ما انزل يقولي رايحه فين واقوله تعالى معايه .. نفسي في مكالمته اللي ماكنتش برد عليها وانا مع صحابي نفسي في سؤاله ليا كل ما اجي انزل ويقولي اجي معاكي وأقوله ساعتها أيوه تعالى معايه
فوقت من على صوت ضرب نار هزني وقتلني من جوه .. كاني انا اللي خدت ضربه الرصاص دي .. بعدها سمعت صوت الناس تاني وصوت الناس اللي بتمسح بعدها لقيت حد بيمسك وشي وبيضربه جامد فتحت عيني وانا منهاره لقيت الراجل بيصورني ورجع قدام اللاب توب وبيهز دماغه بموافق وقام طالع بره ودخلوا الناس شالو الكاميرا واللاب توب
وبعدها وقفوني وجابو قماشه سودا ربطوها على عيني وحد شالني وقاموا رميني في حته ديقه عرفت بعد كده انها شنطه عربيه لما اتحركت وفضلنا ماشيين كتير لحد ما وقفنا وقاموا مطلعني منها وحد شالني تاني وحاساه بيطلع سلم وجسمي اتوجع من الشيله .. وبعدها لقيت نفسي بترمي ولقيته سرير وبعدها عيني اتفكت ببص حواليا لقيت نفسي في اوضه نوم كلها أحمر وفي اتنين رجاله قاموا فاكين ايديا ورجليا وربطوها على اطراف السرير

وسمعتهم بيتكلموا بعدها بيقولوا الريس هيفرح قوي المره دي البنت حلوة .. قالوا اه حظها حلو لو وحشه شويه كانت اتقتلت بس جمالها انقذها .. حاولت اتكلم وانطق وهما يبصولي ويقوليلي اسكتي .. ما توجعيش دماغه وتتعبيه دا راجل كبير .. وفضلوا يضحكوا .. وساعتها جاتلي فكره
فضلت اضحك معاهم وانا عيني بتعيط بس بقهقه وعيني فرحانه هنا هما استغربوا وفضل يقولي بتضحكي علي ايه وانا ابصلهم واضحك لحد ما واحد اتعصب وقال للتاني انا هفك بوقها واعرف بتضحك ليه ؟!
وفعلا فك بوقي قومت قايلاله خلي الريس يتمتع بس هتكون اخر متعه قبل ما يموت معايه .. ساعتها بصوا لبعض وقالوا يموت معاكي ازاي ؟! قولتلهم انا عندي الادز وبتعالج منه عشان كده كنت بدور على شغل لان خطوبتي اتفسخت بسبب الموضوع ده ..بس يلا كده كده هموت خليني اتمتع انا كمان
ساعتها الاتنين وشهم فعليا اتغير وقلب احمر وبصوا لبعض .. وبعدها طلعوا هما الاتنين جري على بره .. وقاموا جايين ومعاهم خدامه وفكوني وربطوا ايدي بس وهما بيجروني بالحبل من بعيد .. والشغاله شالت الملايه والبطانيه اللي كنت نايمه عليها وقاموا مغميني ورموني في شنطه العربيه تاني واتحركوا بسرعه
وبعدها في الطريق سمعتهم بيقولوا ياغبي لو قتلناها والدم جه علينا هنتعدي والريس اللي هيقتلنا ساعتها ومش معانا سلاح ومش هينفع نرجعها المستودع الريس هيعرف .. بعدها بشويه العربيه وقفت وقام مطلعني من الشنطه ورميني في الشارع واتحركوا بسرعه حسيت ساعتها اني اتولدت من جديد .. فكيت القماشه اللي على عيني وماكنتش عارفه افك ايدي لقيت نفسي على طريق صحراوي
انا هربت منهم بجد بقيت زي المجنونه بجري عالطريق وانا مش عارفه انا رايحه فين ؟! لحد ما لقيت عربيه جايه شاورتلها وانا هطير من الفرحه عدت من جنبي بسرعه وبعدها لقيت عربيه تانيه شاورتلها وقفتلي وطلع كانوا اتنين شباب واتخضوا من شكلي وقرروا يساعدوني وحكيتلهم اللي حصل مابقوش مصدقين وراحوا مغيرين طريقهم وراجعين تاني عشان يوصلوني البيت لاننا كنا في مكان بعيد جدا قد نكون في مدينه تانيه
وبعد ساعتين وصلنا البيت وطلعت اخبط على الباب وكان قبل الفجر بشويه
وبعدها أبويا لقيته بيفتح وهوا مخضوض وأول ما شافني لقيته بيبكي وعمال يكرر أسمي وانا انهرت من البكاء هنا .. حسيت بأمان رهيب وأمي صحيت واخواتي اتلموا حواليا يحضنوني وشكروا الشابين جدا .. وبعدها فضلت اعيط كتير جدا وماما تجيب ميه تمسح وشي وتقرا اذكار جمبي وتطبطب عليا وجابولي اكل ماكنتش قادره اكل يادوب شربت ميه وشويه عصير
وفضلت نايمه في حضن ماما اليوم ده وانا بعيط ومش قادره اتكلم.. ولحد دلوقتي ماحكتلهمش غير اني كنت هتخطف .. وبعد اسبوع بدات احكيلهم اللي حصل وبدات اتابع مع دكتور نفساني لاني كنت بصحى كل يوم على كابوس .. بس عرفت اني قبل اي حاجه لازم اتاكد منها كويس وأتاكد أنها أمان ولازم اعرف ابويا واخواتي ولو حاجه مش معروفه اخدهم معايه واسئل عنها كويس وادور على النت .. مش عشان نفسي في حاجه اتهور كده واروح وخلاص .. لان الناس دي بتستغل احتياجنا عشان يشبعوا رغباتهم الوحشيه ولازم ما تكونش مدي حسن النيه للغريب لان الغريب مش هيرحمك لو وقعت مع الشخص الخطأ .

تمت .. النهاية
بفلم_عمر_ليمونه
لو عجبتك أعمل share ❤️

 11,497 اجمالى المشاهدات,  1,446 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3.8 / 5. عدد الأصوات: 4

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

No tags for this post.
Continue Reading

قصص الإثارة

قصص مخيفه حدثت بالفعل لا ينصح اصحاب القلوب الضعيفة

Published

on

By

قصص مخيفه حدثت بالفعل لا ينصح اصحاب القلوب الضعيفة
4.3
(3)

وقت القراءة المقدر: 3 دقيقة (دقائق)

بعض النصائح الهامة قبل قراءة قصص مخيفه .. 

  • ذكر اسم الله و التعوذ من الشيطان الرجيم

  • تخفيف اضاءة الغرفة و الافضل غلق النور بالكامل 

  • قراءة المعوذات و الادعية الماثورة 

  • اذا بدأت تحس برعشة و جو غريب حولك اطفى الجهاز فورا و نام فى غرفة اخواتك 

  • اذا سمعت صوت غريب بالغرفة انصحك الا تحاول رؤية ما يحدث ابدا و اياك ان تنظر الى الوراء 

  • انا لست مسئولة عن النتائج بعد القراءة 

القصة الاولى

يحكى انه فى يوم من الايام ذهب مجموعة من الاصدقاء الى منطقة السد فى وادى صحنوت فى عمان للتخييم و معهم عدة السمر من عود و طبل و غيرهم .. و عندما جاء الليل اصبحوا يغنون و يمرحون و يضحكون و قرب الساعة الثانية ليلا سمعوا جميعا صوت امرأة عجوز تصيح و تنادى بصوت غريب فقامو جميعا و حاولو الذهاب نهاية مصدر الصوت .. وجدو امرأة بنص جسدها الاعلى فقط و يداها توصل للارض و تركض باتجاهم باستخدام ايديها و هى تقول بلغة عجيبة حاولو تفسيرها بصعوبة ( يا ويلكم لقد ازعجتونى و تسببتم فى تعذينى ) ركض جميع الشباب الى السيارات مسرعين و من يومها لم يعودو ابدا الى ذلك المكان الرهيب

القصة الثانية

فى منطقة ما غير مسموح بذكر اسمها كان هناك منزل مشهور جدا بانه مسكون و لكن يقال ان به جن صالح و تسكنة ايضا عائلة من البشر و فى يوم كانت الفتاة الصغيرة نائمة فى غرفتها و سمعت صوت طرق منتظم على الباب فاستيقظت و فتحت الباب فرأت اخوها يطلب منها غرض معين فاعطتة له و عادت الى نومها و لكن فجأة تذكرت شيئا جعلها ترتعش بشدة و هو ان اخوها قد سافر الى دولة اخرى مع اصدقائة منذ يومين .. ركضت فورا الى غرفة اهلها و نامت معهم حتى الصباح و لم تحكى ما رأت الى اى شخص حتى يومنا هذا خوفا من ان يلحقها اى اذى .

القصة الثالثة

كانت هناك ام تعيش بمفردها مع طفلتها التى تبلغ من العمر اربع سنوات و كانت قد ولدت حديثا طفلا جديدا لم يكمل اربعين يوما بعد و فى يوم كانت الام فى المطبخ تعد العشاء لطفلتها و تركتها مع اخاها تلعب فى الغرفة و بعد انتهاء الام من صنع العشاء ذهبت لتطمئن على الاولاد و يا لهول ما رأت وجدت ان الطفلة قد اكلت اخاها باكملة و نظرت الى والدتها قائلة ان عظمة الرأس قوية ام استطع اكلها ! صرحت الام فى جنون و سمع الجيران فرأو ما حدث بانفسهم و قد تم الحكم على البنت بالقتل و ظلت الام فى المستشفى تعالج لمدة سنوات .. هذة القصة واقعية حدثت بمدينة بهلاء بعمان .

Advertisement

 10,287 اجمالى المشاهدات,  1,057 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 4.3 / 5. عدد الأصوات: 3

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

Advertisement

As you found this post useful…

Follow us on social media!

No tags for this post.
Continue Reading

قصص الإثارة

حكاية سمير: ما بدأ دردشة مثيرة مع فتاة جميلة انتهى بكابوس

Published

on

By

5
(1)

وقت القراءة المقدر: 11 دقيقة (دقائق)

“أنا فتاة لبنانية عمري 23 عاما” هكذا قدمت الفتاة الجذابة نفسها على سكايب عندما بدأت الدردشة مع سمير الشاب الفلسطيني المقيم في إيطاليا (هذا ليس اسمه الحقيقي). لم يتخيل سمير للحظة أن تلك الفتاة المثيرة التي لم تكن ترتدي إلا القليل أمامه على سكايب هي في الواقع شاب مغربي يعيش في مدينة وادي زم التي اقترن اسمها خلال السنوات الأخيرة بعمليات النصب الإلكتروني.

تفاصيل ما بدأ دردشة مثيرة مع فتاة حسناء وانتهى بكابوس مزعج رواها سمير بكل صراحة للصحفي شون أونيل.

حدث ذلك عندما كنت وحدي بالمنزل. أضافتني تلك الفتاة على فيسبوك. لم أستغرب الأمر لأنني أتلقى باستمرار طلبات صداقة من زملاء دراسة مثلا لا أتذكر الكثير عنهم.

Advertisement

في اليوم التالي بعثت لي برسالة قالت فيها:”لقد اطلعت على صفحتك وسجلت إعجابي لصورتك” فقمت بزيارة صفحتها وبهرني جمالها. فقد كانت مثيرة للغاية.

في تلك الليلة بدأنا الدردشة عبر سكايب. قالت إنها في الثالثة والعشرين وإن والديها متوفيان وتعيش مع شقيقتها الكبرى في مدينة صيدا اللبنانية. وأضافت أنها تشعر بالضجر لأنها لا تعمل أو تدرس وشقيقتها صارمة جدا. عندما سألتها عن هواياتها صارحتني مباشرة أنها تحب الجنس كثيرا.

تعجبت لصراحتها في البداية. أثارت فضولي ولكن ساورتني الشكوك بسبب حديثها المباشر عن الجنس مع شخص لا تعرفه. ولكني كنت أشعر بالملل أيضا. كانت صديقتي متغيبة خارج المدينة ولم يكن لدي ما أفعله فقررت مسايرة هذه الفتاة حتى أرى أين ستؤدي بِنا هذه الدردشة.

بعد قليل سَألَتْ إن كانت لديّ كاميرا ويبكام. قمت بتشغيل الكاميرا وقلت لها: “هل يمكن أن أراك أيضا؟”. عندما شغلت الكاميرا رأيت أنها بالفعل جميلة.

واصلنا الدردشة ولكن بالكتابة فقط حيث قالت إن شقيقتها موجودة في الغرفة المجاورة وقد تسمع صوتها. تطور الحديث بيننا إلى أن قالت إنها تشعر بالإثارة.

Advertisement

بعدها طلبت أن ترى عضوي الذكري. انصعت لطلبها ثم قلت لها: “جاء دورك الآن”. فاستلْقَتْ على ظهرها وخلعت ملابسها وبدأت تُمارس العادة السرية. قلت لنفسي:”غير معقول، لم أصادف شيئا كهذا من قبل. وبهذه السهولة!”

بدأت أفعل نفس الشيء. وبعد لحظات بدا عليها هي أيضا وكأنها بلغت ذروة النشوة. بعدها عاودت الدردشة معي وهي لا تزال دون ملابس. سألتني عن عملي فقلت لها إنني أعمل في مجال التسويق في إيطاليا. فردّت: “لا بد أنك ثري” فقلت لها ‘أنا لا بأس بي’. في هذه اللحظة كتبت أنها تسمع وقع خطوات شقيقتها وإنه لا بد أن تنهي الدردشة.

بعدها بنصف ساعة تقريبا تلقيت رسالة على فيسبوك نصها كالتالي: ‘اسمع، أنا رجل

لقد سجلت لك فيديو وأنت تمارس العادة السرية..

هل تود مشاهدته؟’

Advertisement

أرسل لي التسجيل وكان عبارة عن خمس دقائق أظهر فيه وأنا أمارس العادة السرية.

موقع اليوتيوب يستخدمه
أضافت الرسالة: ‘لديّ قائمة بكل أفراد أسرتك الموجودين على فيسبوك- والدتك، شقيقتك، أولاد عمومتك… أمامك أسبوع واحد لترسل لي 5000 يورو وإما سأرسل لهم الفيديو.

أصبت بحالة من الصدمة. قلت لنفسي يا إلهي، إنها مصيبة! أول ما فكرت فيه كان أن أدفع المبلغ فورا. ثم قمت بإزالة الفتاة – أو ذلك الرجل- من قائمة معارفي على سكايب ولكن بعدها فورا تلقيت رسالة على واتساب تقول “أنا هنا”.

فبدأت أستعطفه. قلت له إنه ليس لدي 5000 يورو. قال: “بالطبع لديك. أنت تعمل في وظيفة جيدة في أوروبا”. قلت له ‘لا أنا كنت أكذب لنيل إعجاب الفتاة. أنا مجرد موظف توصيل طلبات في محل بيتزا’. تذكرت أنني أرسلت لها صورة لي وأنا أقوم بتركيب البلاط في حمام بيتي وقلت له ‘هل تعتقد أنه لو أنني ثري كنت سأقوم بهذا العمل بنفسي؟”

يبدو أنه اقتنع بعض الشيء وقال لي ‘”قد يكون هذا صحيحا ولكنني لا أبالي. لديك أسبوع واحد لترسل لي 2000 يورو وإلا سأرسل هذا الفيديو لجميع أفراد أسرتك”.

Advertisement

حاولت أن تمالك نفسي وأن أفكر بشكل منطقي. قلت لنفسي: لو أرسلت إليه المبلغ، ما الذي سيمنعه من العودة لطلب المزيد؟

حينها فكرتُ أنه لو أرسل الفيديو لقائمة أصدقائي – والذين لا يعرفونه – فسوف يذهب في صندوق بريد المهملات. وحتى لو وجدوه لن يقدم أحد على فتح فيديو أرسله مجهول. من المحتمل أنه قد يكون فيروسا. وجدت نفسي أمام خيارين: إما أن أدفع المبلغ المطلوب دون أي ضمان أنهم لن يعودوا لطلب المزيد فيما بعد.

في هذه اللحظة أرسل لي يقول إنه سوف يرفع التسجيل على موقع يوتيوب. قلت له “افعل ذلك، لم يعد يهمني”.

بعدها حذفته من قائمة أصدقائي على فيسبوك وعدّلت إعدادات الخصوصية لحظر أي شخص من النشر على صفحتي أو الإشارة إليَّ دون موافقتي.

لكنه عاود وأرسل لي رابط الفيديو على واتساب. شاهدت نفسي مرة أخرى أمارس العادة السرية على موقع يوتيوب. شعرت عندها بالغثيان.

Advertisement

أبلغت إدارة يوتيوب فورا لاحتواء التسجيل على مشاهد جنسية. في تلك الأثناء كان يواصل تهديدي بأنه سيرسل الفيديو لأقاربي على فيسبوك لو لم أدفع. صممت على موقفي فغضب بشدة وبدأ يبعث برسائل سباب قائلا إنه سيرسل التسجيل لوالدتي وكل معارفي. بعد حوالي ساعة رفعت إدارة يوتيوب الفيديو من على الموقع. أعتقد أن كل المشاهدات المسجلة كانت لي باستثناء مشاهدة واحدة ربما. قد يكون المُشاهد هو المبتز نفسه أو ربما أحد أقربائي. لن أعلم بالتأكيد ولكنني لم أسمع شيئا من أحد.

ربما أحد أقربائي الذكور شاهده ولم يبلغ أحدا. ولكن تخيلوا لو شاهدته مثلا إحدى عماتي أو خالاتي؟ كانت بالتأكيد ستبلغ شقيقتها، وزوجها وأبويها وسرعان ما كان سينتشر الخبر في العالم أجمع. فأنا لدي أقارب في أمريكا وكندا وأستراليا والسعودية ودول الخليج وأوروبا.

ماذا لو شاهدت أمي ذلك التسجيل؟ لو حدث ذلك سألقي بنفسي من النافذة من شدة العار!

لم أسمع من ذلك الشخص بعد حذف الفيديو من على فيسبوك. أعتقد أنه انتقل لصيد فريسة أسمن. عندما سألته لماذا يستهدف شخصا فقيرا مثلي قال لي: “هل تعتقد أنني لا أستهدف أثرياء الخليج؟ بالطبع أستهدفهم. من حسن حظك أن صفحتك على فيسبوك تقول أنك لست متزوجا وإلا كنت طلبت منك مبالغ أكبر بكثير”.

أعتقد أن الأمر انتهى ولكنني من حين لآخر أبحث في فيسبوك إن كان قد رفع التسجيل مرة أخرى.

Advertisement

داخل مدينة وادي زم
نسبة غير صغيرة من حالات النصب الإليكتروني أو ما يمكن تسميته “فخ الجنس عبر سكايب” تم تعقبها في مدينة وادي زم في وسط المغرب والتي تقع على بعد حوالي 150 كيلومترا شرق مدينة الدار البيضاء.

في يونيو 2016 تمكن الصحفي في بي بي سي رضا الماوي من الوصول إلى أحد هؤلاء المحتالين في مدينة وادي زم وهو شاب في العشرينات من العمر، طلب منه أن يسميه “عمر” وهذا الاسم على ما يبدو هو كناية عن المال الوفير باللغة “الدارجة” عند الشباب المغربي.

شرح “عمر” لرضا الماوي بالتفصيل جميع مراحل عملية النصب بدءا من الرصد ثم الاستهداف ومن ثم الإيقاع بالضحية وصولا إلى الابتزاز في النهاية. وشرح له كيف يمكنه رصد الضحية المُحتملة.

فكل ما يود معرفته عن الضحية موجود على فيسبوك: مدى ثراء الضحية، وضعه في المجتمع، حالته الاجتماعية. فصفحاتهم في الغالب تظهرهم وهم يقودون سيارات فارهة ويسكنون منازل فخمة أو في سفراتهم إلى الخارج. أضاف أنه بحكم خبرته لاحظ أن المشاركين في موقع إنستغرام يكونون أكثر ثراءا في الغالب من الموجودين على مواقع أخرى للتواصل الاجتماعي. كما أن نوعية الهاتف المستخدم تدل أيضا على وضعهم المادي.

“نقطة الضعف عند العرب معروفة وهي الجنس”. هكذا استهل عمر حديثه مع رضا الماوي قائلا: “نقطة الضعف الأخرى هي لو كان الشخص متزوجا ولديه معارف كثر على فيسبوك. كل هذه النقاط يمكن أن نستغلها ضده”. ويقول عمر إن الدول الأسهل في الاستهداف هي دول الخليج.

Advertisement

استمر عمر في شرح نوعيات الرجال الذين يشكلون صيدا سمينا له:

“هناك مثلا أصحاب الدين. تتعجب وتقول ‘هذا يبدو شيخا جليلا ويحمل القرآن ومن المستحيل أن يقع في ذلك الفخ. فلنجرب معه” وعندما تجرب يقع في الفخ!”.

يتسم أسلوب عمل عمر وأقرانه بفاعلية واضحة اكتسبوها بحكم الخبرة والتكرار. فهم يفتحون بالتوازي عدة خطوط دردشة قد تصل إلى 10 حوارات في نفس الوقت. وبمجرد رد الضحية على مكالمة سكايب – أو من خلال فيسبوك نفسه مؤخراً- يشغلون برنامجا محددا يظهر للضحية وكأنه يخاطب مباشرة فتاة على الخط الآخر. في الحقيقة تكون “الفتاة” تسجيلا مسبقا لحوار على ‘الويبكام’ مأخوذ من أحد المواقع الاباحية.

وهم لذلك لا يخاطبون ضحاياهم بالصوت بل بالدردشة الكتابية حتى لا ينكشف أمرهم. وما يساعدهم على ذلك هو أنهم يعرفون عن ظهر قلب جميع إيماءات وحركات الفتاة على الفيديو ويقومون بتوجيه الدردشة حسب تسلسل مشاهد التسجيل.

يستطرد عمر قائلا: “نطلب منه أن يخلع ملابسه ويأتي بحركات مخلة، وأشياء إباحية. من الضروري أن يكون مجردا من ملابسه تماما. ويجب أن تكون اعضاؤه واضحة. وعليه أن يأتي بحركات محددة اثناءها يتم تسجيله مع التقاط وجهه. إذن يتم تسجيل ذلك ووجهه واضحا حتى يظهر الفيديو بمصداقية أكبر”.

Advertisement

يستخدم المحتالون برنامج كمبيوتر يقوم بالتقاط فيديو الضحية ويتولى تسجيله.

“بعد تسجيل المقطع نضعه على حساب على موقع يوتيوب ونبعث به في رسالة خاصة بمعنى أن الضحية فقط هو الذي يمكن أن يطلع عليه. نبعث له الرابط ونطلب منه أن يشاهده. وحينها يبدأ التهديد”.

ولخص عمر عملية النصب والابتزاز في ثلاث مراحل: 20 دقيقة كلام ودردشة، 20 دقيقة لمقطع الفيديو الذي نسجله ثم نحفظه، والعشرين دقيقة الأخيرة تكون للتهديد. التهديد والتفاوض.

مدينة وادي زم لا تبدو عليها علامات الثراء الفاحش باستثناء عدد من السيارات الفارهة والدراجات البخارية غالية الأثمان. ولكن بي بي سي أحصت أكثر من 50 مكتبا للتحويلات المالية في المدينة وهو رقم مرتفع إذا ما قيس بحجم المدينة وعدد سكانها. أحد أصحاب هذه المكاتب – رفض أن نذكر اسمه – قال إن المكتب الواحد يدخله في المعدل ما يوازي حوالي 10 آلاف دولار يوميا من أموال الابتزاز.

قبل انتشار هذه الظاهرة كانت مدينة وادي زم تعتمد على تحويلات من نوع آخر، وهي تحويلات أبناء المدينة الذين يعملون في أوروبا وبالأخص إيطاليا، حسب الدكتور أمين السعيد وهو محاضر في مادة القانون وأحد أبناء وادي زم والذي يعمل على توعية الشباب بعواقب ومضار النصب الإلكتروني أو “الأرناك” كما يطلق عليه باللغة الفرنسية. يستطرد الدكتور أمين السعيد أن الأزمة الاقتصادية التي عمت أوروبا منذ 2008 أثرت بشدة على تحويلات أبناء المدينة العاملين بالخارج مما دفع قطاعا من الشباب إلى البحث عن مصدر بديل انطلاقا من فكرة أن الغاية تبرر الوسيلة.

Advertisement

بحث أبناء المدينة عن مصادر دخل من الخارج يعود في الأصل إلى تراجع الاعتماد على الزراعة كمصدر أساسي للعيش بسبب عدم تطور أساليب الزراعة في المنطقة مما أثر على مردودها.

هذا يضاف إلى مشكلة البطالة التي يعاني منها شباب المدينة على الرغم من أن إقليم خريبكة الذي تقع فيه مدينة واد زم يحتوي على ثالث أكبر مخزون لمادة الفوسفات الخام في العالم.

وشهدت ساحة الشهداء، في مقابل مبنى الكنيسة التي تعود إلى عهد الاستعمار الفرنسي، الصيف الماضي سلسلة من المسيرات والوقفات الاحتجاجية لخريجين يطالبون بتوظيفهم ومن بينهم حركة ‘بغيت حقي في الشغل’. عضو الحركة صلاح الدين الكنان يقول إن الحركة تطالب بتطبيق حق التشغيل الذي كفله دستور عام 2011 وبتعيين أبناء المدينة في مجمع للفوسفات الذي يقع على بعد أقل من 20 كيلومترا خارج المدينة.

“مخزون الفوسفات في الإقليم هو من الأعلى في العالم ويساهم في الأمن الغذائي العالمي بينما سكان المدينة يعانون من آثار صناعة الفوسفات الصحية مثل الربو والسرطان وهشاشة العظام”.

يضيف الكنان أنه من العار أن تتحول مدينة وادي زم من “مدينة الشهداء” التي صمدت في وجه الاستعمار الفرنسي إلى عاصمة ما يعرف بالأرناك.

Advertisement

 10,432 اجمالى المشاهدات,  1,051 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 5 / 5. عدد الأصوات: 1

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

Advertisement

As you found this post useful…

Follow us on social media!

No tags for this post.
Continue Reading
فضفضة رييل ستورىساعتين ago

مهارات حل المشاكل الزوجية المستعصية

فضفضة رييل ستورى3 ساعات ago

الكبت الجنسي والشباب.. مشاكل وحلول

فضفضة رييل ستورى4 ساعات ago

سكك حديد مصر.. المشاكل والحلول

فضفضة رييل ستورى5 ساعات ago

مشاكل كثيرة يواجهها المراهق وهذه هي الحلول…!

ذاكرة التاريخ History's Memory6 ساعات ago

حدث في مثل هذا اليوم … الثالث و العشرين من رمضان

فضفضة رييل ستورى7 ساعات ago

أسباب وحلول بكاء الأطفال المستمر

فضفضة رييل ستورى9 ساعات ago

أسباب وراء عصبية وعدوانية المراهق.. وحلول للسيطرة عليها

فضفضة رييل ستورى10 ساعات ago

مهارة حل النزاعات بين الأطفال

فضفضة رييل ستورى11 ساعة ago

5 طرق إبداعية لحل المشاكل

ذاكرة التاريخ History's Memory11 ساعة ago

أحداث شكلت حياتنا يتذكرها العالم عام 2022

ذاكرة التاريخ History's Memory11 ساعة ago

ما هي أبرز الأحداث التي هزت الرأي العام العربي والعالمي في 2020؟

ذاكرة التاريخ History's Memory13 ساعة ago

زلزال القاهرة واكتشاف أمريكا.. أبرز الأحداث التاريخية في مثل هذا اليوم 12 أكتوبر

ذاكرة التاريخ History's Memory13 ساعة ago

أولمبياد طوكيو 2020.. أحداث تاريخية لا تنسى

قصة في صوره14 ساعة ago

في حال أنك لم تشاهد حجم الكعبة بالنسبة لحجم الأنسان العادي ❤🕋

ذاكرة التاريخ History's Memory15 ساعة ago

أحداث تاريخية مهمة في الحادي عشر من يوليو في الذاكرة الفلسطينية

قصص الإثارة3 أشهر ago

رواية رغبه متوحشه (كامله)

قصص الإثارة3 أشهر ago

رواية بنت بمدرسة عيال اغنياء بقلم ماري جو

قصص حدثت بالفعلشهرين ago

رواية هنا فى الاعماق – بقلم مايا بلال

قصص متنوعةشهرين ago

حكاية ليلى واحمد وجارتى ابتسام

قصص الإثارةشهرين ago

رواية بنت فى ورطه بقلم كوكى سامح

ادب نسائي3 أشهر ago

رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

ادب نسائي3 أشهر ago

قصة غرام اولاد الالفي بقلم سماء احمد

ادب نسائي3 أشهر ago

تكملة رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

قصص متنوعة3 أشهر ago

عايشة عند اخويا ومراتو بلقمتى ويارتني بلاقي اللقمه

روايات مصرية3 أشهر ago

قصة انا وحمايا بقلم كوكي سامح

قصص الإثارة3 أشهر ago

حكايتي مع ابو زوجى السافل وما فعلت به

قصص الإثارة3 أشهر ago

قصة حماتي وزوجتي الحامل +18 للكبار فقط

روايات مصرية3 أشهر ago

قصة حماتي كامله للكاتبه ايمي رجب

روايات مصرية3 أشهر ago

رواية كبرياء عاشقة بقلم هدير نور(كاملة)

قصص الإثارة3 أشهر ago

رواية انا والطبيب في العيادة وبدون إعتراض مني

Facebook

Trending-ترندينغ