Connect with us

روايات مصرية

رواية قادر الجزء الحادى عشر بقلم حنان حسن

Published

on

2.7
(3)

وقت القراءة المقدر: 14 دقيقة (دقائق)

رواية قادر الجزء الحادي عشر
للكاتبة/حنان حسن

بعدما تلقيت مكالمة من ضابط الشرطة
وطلب مني حضوري انا وزوجتي
واخبرني بانهم قد وجدوا الدادة
ويجب نحضر انا وزوجتي من اجل
ان تحدث مواجهة بيننا وبين الدادة

وبالفعل ذهبت
ولكنني لم اخذ معي
زوجتي امل
لانها كانت قد وقعت علي السلالم
ولم تستطيع ان تاتي معي

وطلب الضابط من العسكري ان يدخل الدادة

وعندما دخلت الدادة ورايتها بعيني

صدمتني المفاجاة
لان الدادة كانت( سيدة)…

او شبيهة سيدة
التي كنت قد تزوجتها ولم ادخل بها

ونظرت لها في ذهول

وانا انطق باسمها
سراا …بيني وبين نفسي

قلت…سيدة؟؟؟؟

نظر الي الضابط
وهو يسالني
قائلا
الدادة دي كانت بتشتغل عندكم صح؟
رديت قائل
حضرتك انا زي منتا شايف مش بشوف
لكن ملك ممكن تقول لحضرتك
ردت ملك قائلة
ايوه يا فندم

دي الدادة الي كانت بتشتغل في بيت عنتر بيه
واسمها شيماء
قلت في نفسي
واضح انها غيرت اسمها عشان لما حد ينادي عليها ادامي

رد الضابط بسؤال
اخر لسيدة

قال..الشهود قالوا ان الدادة كانت واقفة اثناء ما الولد وقع من البلكونة..

ايه اقوالك يا شيماء؟

ردت سيدة وهي تبكي

قالت..
والله ما كنت جنبة وهو بيقع
ولا كنت في البلكونة من الاثاث لحظة ما وقع

واخذت تبكي
وتقسم
قالت…والله ما لي اي علاقة بموت الولد

واخذت سيدة تتوسل
لملك
وهي تقول
قوليلهم يا ملك اني برىئة

انتي اكتر واحدة عارفة اني بريئة

واقتربت سيدة من اذني وهي تقول…
…ارجوكم متظلمونيش ربنا عالم اني بريئة

وفي تلك اللحظة

تحدثت ملك وشهدت شهادة حق

قالت…انا عايزة اشهد شهادة حق
عشان ربنا ميحاسبنيش علي كتم الشهادة

رد الضابط
متسائلا
انتي مين الاول ؟
و صفتك ايه في المنزل؟

قالت…انا ملك
وامي بتشتغل في بيت عنتر بيه
واحنا مقيمين في المنزل انا وامي
وشيماء كانت بتشتغل دادة في نفس البيت

ويوم الحادثة
امل هانم زوجة عنتر بية طلبت مننا
انا والدادة شيماء

اننا نروح نشتري لعبة لاحمد
لانه كان علي طول بيطلب اللعبة دي
ومدام امل
وقالت لينا منعرفوش اننا هنجيب اللعبة
عشان كانت عايزة تعملهالة مفاجاءة ..
ومشينا من البيت انا والدادة
والولد كان لسه عايش
وبعد ما رجعنا اتفاجئنا بالحادثة
وسمعنا من الناس ان الولد وقع من البلكونة

وانا متاكدة …ان استحالة تكون الدادة
هي الي قتلت الولد

ولاحتي كانت معاه في البلكونة اصلا

لانها كانت معايا

ونظر الضابط لملك
وسالها ؟
قال…يعني الدادة فضلت معاكي طول فترة منتوا بتجيبوا اللعبة؟

يعني مغبتش عن عينك دقايق مثلا؟

ردت ملك قائلة
اطلاقا
الدادة فضلت معايا من ساعة ما خرجنا
نجيب الهدية لغاية ما رجعنا

رد الضابط
متسائلا
وايه عرفك ان الولد كان عايش قبل ما تخرجوا

ردت ملك قائلة

احنا نزلنا انا والدادة
والولد كان واقف في البلكونة
و كان بيعملنا باي باي من البلكونة

نظر الضابط باتجاهي
وهو يسالني
قال..ايه رايك يا عنتر بيه في شهادة ملك؟

قلت..انا كمان بستبعد ان تكون الدادة هي الي قتلت الولد
ومش بتهمها باي اتهام

رد الضابط
قائلا
كدة بقي انا هضطر افرج عن الدادة
بناء عن شهادتكم دي …

وانتهي تحقيق الضابط معي
وبعدما انهيت كلامي مع الضابط
خرجت من القسم

واتصلت بالمحامي بتاعي
وطلبت منه
ياتي لكي يعجل بخروج سيدة
ويضمنها …
لانها ليس معها بطاقة
وجلست في السيارة انتظر خروج سيدة

بعدما طلبت من السائق ان ياخذ ملك ويوصلها للمنزل بتاكسي
ويعود لي بمجرد ان اتصل عليه
قال…حاضر يا فندم

وبعد ما السائق اخذ ملك ومشي

جلست بسيارتي
واخذت انتظر خروج سيدة وبعد شوية…
لمحت سيدة خارجة من باب القسم

فا نزلت من سيارتي
وقمت بمفاجئتها… حيث وضعت يدي علي كتفها من الخلف
وانا اقول

تعالي معايا يا سيدة

صعقت سيدة واصابها الذهول
بعدما التفتت ووجدتني مبصر وامسك بها

قالت سيدة بقلق.. وتوتر
حضرتك
عايز مني ايه؟

قلت..اركبي من سكات
بدل ما اخدك جوه
القسم
واحكيلهم حكايتك معايا من الاول

نظرت الي سيدة
باستسلام
ودخلت الي السيارة

واخذتها وانطلقت بالسيارة لمكان هادئ
وطلبت منها ان تعترف لي بكل شيئ
والا اخذتها لقسم الشرطة

واتهمتها بالتحايل والنصب ولفقت
لها المزيد من التهم ايضا

ردت سيدة
قائلة
قبل ما احكي اديني الامان
واوعدني
مهما كان الي هتعرفة مش هتاذيني

قلت…ماشي ..
اوعدك مش هاذيكي لو قولتي كل الحقيقة

بس لو كدبتي عليا في كلمة واحده
هسجنك يا سيدة

قالت انا هحكي ليك كل حاجة

وبدات سيدة تسرد قصتها من الاول

قالت..انا مش سيدة

قلت…ازاي انتي مش
سيدة ؟

امال انتي تبقي مين؟

ردت قائلة

انا شهد بنت سيدة

قلت…بنتها؟
يعني انا اتجوزت بنت زوجتي السابقة؟
الله يخربيتك ده حرام شرعا ولا يجوز؟

ردت شهد قائلة

منا عشان كده مكنتش بخليك تلمسني
وكان مجرد عقد باطل ملوش اي لازمة
وسالتها
قلت..وكنتي بتعملي كده ليه؟

قالت… اصبر عليا وانا هحكيلك من الاول

قلت… صبرت..
اتفضلي احكي

قالت..امي لما ابوك استغل فقرها وضعفها
و اجبرها انها تتجوزك..

كانت اكبر منك بكتير لدرجة انها كان عندها بنت في سنك تقريبا..
من زواج سابق لها

لكن ابوك كان عايز يرضي رغبات ابنة
بجوازة مؤقتة
(علي ما تفرج )

عن طريق جواز متعة
لمدة كام شهر
مقابل قرشين هيرميهم لها وبعد كده
يتفض المولد والموضوع ينتهي
وانت تطلقها وخلاص

دي السهولة الي ابوك كان بيفكر بيها…
وكان متخيل ان الامور هتمشي كده

لكن مكنش عامل حسابة انك تتعلق بيها ..وتحبها وكمان تحمل منك

وعشان ابوك كان ظالم ومفتري
اول ما عرف ان امي حامل
طرد امي وهددها

وقالها لو قربت من منك تاني هيقتلها
هي والي في بطنها

وفعلا امي سمعت الكلام…

وبعدت عنكم
وبعدها …ولدت سعد

وكنا ساعتها مش معانا ثمن رغيف عيش..
وسعد ساعتها كان مولود بالصفراء
وكان لازم يتعالج لا يموت

فا اضطرت امي تروح لابوك تاني
عشان تستعطفة
وتطلب منه يدفع لها نفقة للولد
عشان تعالجة بيها…

لكن ابوك كان مفتري
وظالم
لدرجة انه طلب من رجالتة ياخدوها يولعوا فيها ويقتلوها بعيد

وفعلا رجالة ابوك اخدوا امي
في منطقة مهجورة
وحاولوا يقتلوها وولعوا فيها بالفعل
ولولا مرور سيارة في الطريق بالصدفة

لولا انها نجت من الموت

لكن للاسف
كانت النار اكلت وجهها
و اتشوهت
قبل ما يسعفوها

وطبعا ناس غلابة زينا مكناش هنعرف ناخد معاكم حق ولا باطل ..

فا قررت امي تعرف ابوك انها ماتت
في المستشفي عشان ميبعتش رجالتة يخلصوا عليها تاني

فا روجنا اشاعة بان سيدة ماتت في المستشفي

وسالتها
قلت…لكن صاحب ابويا قالي ان سيدة ماتت فعلا

واخدني وذهبنا معا واتينا بسعد من بيت ناس جيرانكم

ردت شهد قائلة
ايوه مهي دي كانت تمثيلية وكان صاحب ابوك مشترك معانا فيها
عشان كان متعاطف مع ظروف امي

لانه كان عارف الظلم الي وقع من ابوك عليها

وكمان كان عايز سعد يتربي في عز ابوة
وياخد ميراثة
قلت…كملي

قالت….بعد ما امي اتشوهت مبقاش حد بيرضي يشغلها

وكانت امي مش عارفة تاكل وتشرب هي وسعد اخويا
فا اخدتها عندي

وكنت انا ساعتها متجوزة من واحد عاطل ..

ولما امي جت تقعد عندي سعد هي اخويا
جوزي قالي …
بقي انا مش راضي اخلف واجيب حتة عيل

عشان مش معايا فلوس اكلة ؟

هتجيبيلي انتي امك هنا بابنها؟
وكان عايز يطردهم لكن انا تشاجرت معه
فاطلقني زوجي وطردني انا وامي وسعد

وفي تلك االحظة
اقسمت.. لاخد حق امي وسعد
وحق بهدلتنا
منك انت وابوك

وساعتها انت كنت اتجوزت الست امل
وابوك غصب عليك تتركها هي كمان

فا قررت اني اجي اشتغل عندكم
واسرق من بيتكم الي اقدر عليه
عشان اقدر اكل انا وامي وسعد

واهو يبقي اخدنا حاجة من حق امي واخويا
الي عندكم
فا بحثت عن وسيط يوصلني بابوك
عشان اقدر ادخل بيتك

فا كلمت صاحب ابوك الطيب
وطلبت منه يشوفلي شغلانة في بيتكم…..

لكن اول ما ابوك شافني افتكرني امي سيدة

لان الشبه بيني وبين امي كبير اوي…
وقال حرفيا..انتي شبة واحده اعرفها اسمها سيدة
تقريبا نسخة طبق الاصل
ولولا سيدة اتشوهت وماتت لا قولت انك هي

فا نظر ليا ابوك وهو بيسالني..
قال.. انتي تقربي لسيدة؟

قلت…سيدة مين يا بيه؟

انا معرفش حد اسمه
سيدة
وساعدني صديق ابوك في الكدبة
وقال..باني ابنة واحد صاحبة اتوفي من فترة
وتركني وحيدة ومفروض اني بدور علي شغل

وعايزة اكل عيش

طبعا ابوك قال يستغل الشبة ده
ويفهمك باني انا سيدة

لانك ايامها كنت في حالة نفسية صعبة
وكنت بتهدد بالانتحار…

وفعلا اتجوزنا انا وانت
وكانت امي بتيجي كتير
هنا
عشان تاخد مني مصاريف ليها ولسعد
عشان ياكلوا ويصرفوا

واستوقفتها هنا

متسائلا
قلت…يعني المراة المشوهة الي كنت بشوفها
في الشقة واحنا متزوجين دي كانت سيدة؟
ردت سيدة مؤكده علي كلامي
قالت…ايو…
والي كانت بتخرج من باب الشقة
اول ما بتشوفها كانت سيدة امي
واصافت شهد
قائلة
لما انت كنت بتتجوز اي عروسة
كانت امي بتفضل في شقة العروسة عشان ترعبها

وتطفشها… وتضطر العروسة تطلب الطلاق منك

وسالتها؟؟

قلت..وجولنار ؟

قالت ..مالها؟
انتوا الي قتلتوها صح؟
رد شهد نافية

قالت لا طبعا احنا مقتلنهاش
هي… ماتت لما شافت امي وشافت وجهها المشوة
وافتكرتها عفريت

واحنا مكناش نعرف ان قلبها خفيف وممكن تموت من الخوف
نظرت لها وانا اريد ان ارضي فضولي
قلت..
سؤال
قالت..اتفضل اسال
قلت…
يوم فرحي علي اخر عروسة
انتي رفضتي اني انزل للعروسة
وبعدها قولتيلي ان في ناس بيقتلوا ابوك تحت
ردت شهد قائلة
ايوه حصل
قلت…السؤال هنا بقي

انتي عرفتي ازاي؟ ان كان في حد عايز يقتل ابويا؟
او ان في مجرمين تحت اصلا؟
ردت شهد
قائلة
انا وامي كنا متعودين اننا قبل ليلة الزفاف
امي تستخبي في غرفة العروسة
عشان تخرج وترعبها

والعروسة تطلب الطلاق وتقول حقي برقبتي

وفي الليلة دي
امي كانت مستخبية في غرفة العروسة
وسمعتها وهي بتتكلم مع رجالة معاها
كانت مخبياهم في الشقة

عشان يتربصوا بيك

..وكانت العروسة بتتفق مع المجرمين دول
انهم يطلعوا يقتلوا العريس
بمجرد ما يشوفوه
داخل للشقة..

فا اتصلت امي بيا بالتليفون

وساعتها قولتلك قول لابوك هو الي يطلع

وبصراحة كنت عايزة انتقم من ابوك

وسالتها
قلت..امال ليه قولتيلي الحق ابوك
وخلتيني انزل انقذة

ردت شهد قائلة

ساعتها انت كنت عايز تتمم دخلتك عليا
وكان لازم ابعدك عني واهرب من طلبك باي وسيلة
فا قولتلك ان ابوك في
خطر
وسالتها
قلت.. وطبعا ابويا مات بنفس الطريقة
الي ماتت بيها جولنار
لما شاف امك
وبسببها اتصاب بازمة
قلبية صح؟

ردت شهد قائلة
احنا سمعنا ابوك وهو بيقول ..انك لو مرجعتش سعد لامة هيقتلة

ويوم ما ابوك مات…
امي كانت رايحة تاخد سعد من بيتك
عشان كانت خايفة عليه من بطش ابوك
لكن ابوك لما شافها افتكرها عفريت سيدة الي هو
قتلها
وده الي اتسبب بموتة بسبب
اصابتة ازمة قلبية

وسالتها؟

قلت…وامك ازاي تبقي عارفة ان بنتها متزوجة من زوجها السابق

وسكتت
بالرغم من انها عارفة انه حرام ولا يجوز
زواج البنت بمن تزوج
بامها
لانه بيكون متحرم عليها؟

ردت شهد
قائلة
بمجرد ما ابوك عرض عليا الزواج منك
وانا اتفقت مع امي علي خطة
تمكنا من استرجاع حق امي واخويا منك انت وابوك
وفي نفس الوقت
ننتقم منك ومن ابوك
وسالتها
قلت..خطة ايه؟

ردت شهد
قائلة
الخطة..كانت اني افهمك انك لا يمكن تلمسني الا لو اثبتلي
انك قادر وفاجر
وطبعا احنا كنا عارفين انك ضعيف وخايب
وعمرك ما هتبقي قادر ولا فاجر
وبالتالي عمرك
ما هتلمسني
وخططنا اننا نورطك في النصب علي الحريم

وبصراحة …استفدنا انا وامي
من موضوع النصب علي زوجاتك الاغنياء
واخذنا انا وامي فلوس كتير من وراه

والاستفادة الاهم

ان عمليات النصب دي اتسببتلك
ان اعدائك انت وابوك اصبحوا كتير

وهو ده الي احنا كنا عايزينة

وسالتها
قلت..ولما انتوا اخدتوا الي انتوا عايزينة

ليه اوهمتوني ان سيدة ماتت
وتركتوا سعد عند جيرانكم؟

ردت شهد
قائلة
كنا عايزينك تعترف بوجود ابنك
وتنسبة ليك
وكمان عشان يبقي ابنك المعترف بيه …
ويبقي وريث شرعي ليك…
واضافت شهد
قائلة
احنا كنا هنسيبلك سعد يتربي معاك
واحنا مطمنين علي مستقبلة معاك

لغاية اليوم الاسود الي سمعنا فية
ان اخويا مات مسموم

وسالتها

قلت..وعشان كده قتلتوا احمد ابني
انتقاما لموت سعد؟

ردت شهد نافية

قالت…لا والله ما قتلنا احمد
ولا نعرف مين الي قتلة

قلت…انتي كدابة

لانك جيتي ودخلتي البيت واشتغلتي دادة
مخصوص عشان تقتلي احمد
وسالتها
قلت..ولا نسيتي لما شاف امك و اغمي عليه
و هددتيني وقولتي ادامك مهلة اسبوع
و لو مجبتش حق سعد هتفقد عيالك الاتنين؟

ردت شهد
قائلة
يومها..امي كانت هتتجنن علي ابنها الي مات
وكان واضح ان الي قتلة اصحاب منفعة
من موتة
وانت كنت ساكت عنهم مجاملة ليهم
واحنا بس كنا عايزينك تسعي في انك تجيب حق اخويا
وتنتقم من الي قتلة

كنا بنهدد بس
عشان حق سعد ميروحش

لكن مكناش هنقتل احمد بجد

نظرت لها
وانا اقول…
تفتكري انا هصدقك بعد كل الي عملتية
معايا انتي وامك؟

ردت شهد
قائلة
اقسم بالله
لا انا ولا امي لينا اي صلة بموت ابنك

واظن ملك شهدت ادامك بالحقيقة…
واحنا صحيح وزناك علي النصب
علي زوجاتك السابقات…

لكن ربنا انتقم مننا
وراح مننا سعد في لحظة

يعني اخدنا جزائنا
وتوسلت لي شهد
قائلة
ارجوك انت وعدتني

بانك هتديني الامان
ومش هتاذيني

نظرت لها
وانا اقول…
تقدري تمشي

نظرت لي شهد وهي غير مصدقة

قالت..بجد ممكن
امشي ؟
قلت..ايوه منتي قولتيها من شوية
ربنا عاقبكم واخد منكم سعد ..
هعمل انا ايه فيكم تاني؟

وبعدين مين عالم
ما يمكن لو كنت انا مكانكم وحد عمل معايا كده

كان ممكن اعمل اكتر من الي انتوا عملتوه

فتحت شهد باب السيارة

وهي تنظر الي
وتقول..
علي فكرة انا كنت عايشة في بيتك
وشوفت الناس الي عايشين حواليك
وعايزة احذرك
لانك عايش جحر تعابين

خلي بالك من نفسك

نظرت لها وانا اهز راسي واقول…عارف

وتركت شهد بعدما انزلتها
من السيارة

وعدت بالسيارة امام قسم البوليس مره اخري

واتصلت بالسائق
الذي اتي لي بعد قليل..

وعاد بي الي المنزل

ولكن قبل نزولي من السيارة
سمعت صراخا ياتي من داخل منزلي

وسالت السائق

قلت…هو الصراخ ده خارج من منزلنا
احنا يا اسطي محمود؟

قال ايوه يا بيه
ثم قال… يا ساتر استر
دي حتي واحدة من الشغالات
خارجة تصوت اهية…

ونزل بسرعة اسطي محمود من السيارة
وساعدني علي النزول

ولقيت الشغالة جاية بتصرخ وهي بتقول…
دبحوها يا بيه ….دبحوها

فزعتني كلمات الخادمة

وسالتها
مين دي الي دبحوها؟؟؟؟
قالت……

رواية قادر الجزء الثاني عشر (الأخير) بقلم حنان حسن

Advertisement

 3,795 اجمالى المشاهدات,  6 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 2.7 / 5. عدد الأصوات: 3

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

Advertisement

As you found this post useful…

Follow us on social media!

No tags for this post.
2 تعليقان

2 Comments

  1. ياريت تشكرونا على المجهود فى نقل وكتابه الروايه لحضراتكم

    Reel-Story Note

  2. Pingback: رواية قادر كاملة بقلم حنان حسن - Reel-Story - رييل ستورى

  3. Pingback: رواية قادر الجزء العاشر بقلم حنان حسن - Reel-Story - رييل ستورى

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

The maximum upload file size: 128 ميغابايت. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

روايات مصرية

رواية السم فى العسل بقلم كوكى سامح

Published

on

Prev1 of 16
Use your ← → (arrow) keys to browse
3.8
(23)

وقت القراءة المقدر: 9 دقيقة (دقائق)

السم العسل

الجزء الأول

الكاتبه كوكى سامح

__ يوم ما حمايا كتب وصيته وقال فيها ان اللى هتخلف بنت هى اللى هتاخد نص ثروته

وحياتنا اتقلبت ١٨٠ درجه للأسوء

انا سهر ٢٥ سنه على قدر كبير من ال.. متجوزه من ” احمد الدمنهورى” ولقبه الباشا

وعايشه فيلا حمايا ( الدمنهورى بيه) اكبر تجار العاب الأطفال فى مصر وجميع البلاد العربيه

عندى سلفتين ” روقيه” ٣٥ سنه وعندها (مروان ٣ سنوات) و الأخ الاكبر ( عمار)

اما ” معتزه” ٣٢ سنه وعندها ( ياسين سنتين)

وزوجة الأخ الوسطانى ( كريم)

طبعا انا قولت سلفتين لان السلفه التالته متنفعش تبقى سلفتى لانها اختى التؤام (منار) ومتزوجه من الأخ الوسطانى تؤام كريم واسمه ( كارم) وها “باسم” عنده شهوور

اما انا بقى مرات الباشا اللى الكل بيعملوا الف حساب واراد ربنا بعد ما حمايا كتب وصيته

انى احمل ولما شوفت السونار عرفت انها بنوته

ونويت اسميها ( فريحه)

عانيت من الحمل شهور.. وجه اليوم اللى اتولدت فيه فريحة وكانت فرحه البيت كله

بس رغم الفرحه اللى عشتها اما اتولدت فريحه على وش الدنيا.. عرفت اسوء خبر

بعد ٣ سنوات عرفت انها مريضه سكر

الخبر ده قلبي وكسرنى وكنت بسأل نفسى.. ازاى طفله تعانى من السكر سن زى ده

دى لسه حتى متعرفش ربها.. كنت ببكى طول الليل واسأل نفسى لما تكبر ويبقى عندها ٦ سنين وتروح ال هتعمل اي وهتتعامل ازاى مع الأطفال اللى من سنها؟!

المفروض ان هيكون ليها نظام اكل معين دى مريضه سكرى.. وده خلانى غصب عنى ما انا مش .. انا بنى ادمه من لحم ود”م

خلانى ازعل من ربنا وابطل صلاه وكنت بسألوا وبقولوا.. انت ليه تستخسر فيا فرحتى

ليه بنتى يكون عندها السكر وولاد العيله كلهم صحتهم كويسة.. اعترضت ع امر ربنا

وكان غلط كبير منى.. بس انا قولت انى بنى ادمه مش ملاك…

وفى يوم كنت بلاعب فريحه الجنينه لقيت احمد داخل عليا وكان باين عليه انه مخنوق ومضايق.. شال البنت ع ايده وكان بيلاعبها

قربت منه وسألته : مالك.. شكلك كده مضايق من حاجه رد عليه رد غريب ومسك حنجرته وهنا عرفت انه مخنوق جدا

احمد : تعبان ومش طايق نفسى

سهر قربت منه وحضنته : اي اللى مضايقك

احمد : بعدين

سهر : من امتى وانت بتخبي ع مراتك حبيبتك

احمد بابتسامه كلها حزن وبصوت خافت : حاسس ان حاجه بتحصل من ورايا بس مش عارف هى اي؟

سهر ب استغراب : حاجه اي؟ هو حد فى الشغل مضايقك

احمد بتنهيده واداها البنت وخدتها من ايده

ياريت.

سهر : ياريت.. قصدك اي بياريت دى!؟

احمد : اخواتى.. انا حاسس ان محدش فيهم طايقنى وخصوصا بعد ما ربنا كرمنا ب فريحه

سهر خدت البنت حضنها وحضنتها بخوف : مالها فريحه.. واي دخل بنتى ما بينكم

احمد : انتى ناسيه وصيه بابا اللى كتبها وقال فيها ان البنت اللى هتتولد ليها نص الثروه

سهر حضنت البنت بخوف اكتر : وده معناه اي

احمد بغضب : معناه ان بنتنا عليها العين ي سهر

سهر بذهول : انت تقصد أن اخواتك قاصدين يأذوا بنتى.. وابتدى صوتها يعلى

(قرب منها وحط ايده على بوقها.. وطى صوتك حد يسمعنا)

سهر : معقول اخواتك يأذوا بنتى

احمد بانفعال : لا طبعا.. بس بقول الموضوع ده عامل بينى وما بينهم حساسية جامده

بيتعاملوا معايا بطريقه غريبه

سهر بانفعال : واحنا مش عاو حاجة تغور الفلوس.. وعيطت.. مش كفايه أن بنتى مريضه سكرى ومش هتعيش زى باقى الأطفال ( وانهارت)

احمد خدهم حضنه : انا لازم اقول لبابا يلغى الوصيه دي خالص وبعد عمر طويل كل واحد فينا ياخد حقه بشرع ربنا

سهر بصتلوا بنظره حزن : ياريت

_ بعدها بكام يوم سمعت احمد بيكلم حمايا فى الموضوع.. وكنت واقفه انا وداده ( تحيه)

حمايا دخل المكتب ونادى على تحيه وطلب منها تعمل قهووه

الدمنهورى قعد على الكرسى وولع سيجار

.. خير ي أحمد عاوزنى فى اي!

ولما سمعته بيتكلم معاه ولسة بقرب من الباب علشان اسمع بيقولوا اي لقيت اختى التؤام

منار نازله ومعاها روقيه ولما شافونى قربوا منى

روقيه : واقفه كده ليه ي سهر!؟

سهر بارتباك : واقفه عادى

( تحيه خارجه من المطبخ ومعاها القهوه)

منار : القهوة دى لمين ي تحيه

تحيه بصت لسهر وقالت : القهوه لسى الدمنهورى بيه وسى الباشا

روقيه : اه.. متقولى ان الباشا جوه مع حمايا

وفى نفسها ( عقربه.. تلاقيه بيتفق مع حمايا وبيطلب وصايا ع بنته ويلهف نص الثروه فى كرشه)

سهر بارتباك : واحد مع باباه انا مالى وسابتهم وخدت فريحه وطلعت اوضتها

روقيه لمنار : الصراحه مش دى اختك وتؤامك

إنما غيرك خالص.. متزعليش منى.. انتى ع سجيتك وطبيعيه إنما هى عايشة الدور اكمنها واخده الباشا.. كبير العيله

منار بغضب : دى اختى ع فكره وياريت تتكلمى عنها بأسلوب احسن من كده

روقيه قربت منها بوشوشه : ي بنتى انتى عبيطه المفروض ان كلنا فى مركب واحده.. بنت اختك هتاخد نص الثروه بالظلم

منار : وهى مالها العيب من حمايا يعنى مش منها ولا من جوزها واستأذنت وخرجت الجنينه

روقيه بسخريه : وهى مالها العيب من حماها

كتك وكسه بكره تعرفى قيمه كلامى لما نبقى كلنا ع الحديده

وهنا خرج احمد من المكتب ووشه احمر جدا

وباين عليه انه مضايق لدرجه ان مشافش روقيه قدامه وكان بيبرطم بالكلام ( انا هاخد مراتى وبنتى وهسيب البيت خالص)

روقيه بعدت لما شافت الدمنهورى خارج من المكتب وعفاريت الدنيا بتتنطت فى وشه

روقيه فى نفسها ( ي ترى فى اي) انا لازم احكى ل عمار كل اللى حصل ومسكت الفون وكلمته

وقالت إن احمد متخانق مع باباه

__ عدت ٣ سنوات والحال كما هو عليه لا الدمنهورى غير وصيته ولا احمد ساب البيت بس اللى اتغير ان فريحه كبرت وبقى عندها ٦ سنين

كانت زى ال فى تمامه.. كانت الدمنهورى

اللى بيتنفسها..

__فى الجنينه فريحه قاعده بتلعب مع ولاد عمها

وسهر فى ايدها نسكافيه وبتتمشى فى الجنينه

لمحت بنت واقفه عند السور بتشاور لها وشكلها يدى ١٨ سنه.. قربت منها

البنت بوشوشه : انا بشوف الودع ي هانم ممكن اشوفلك

سهر : لا لا مش بحب الحاجات دى

البنت : ا ايدك ي هانم.. جربى

سهر فى نفسها ( هى اكيد محتاجه فلوس)

طيب انا هشوف

وفتحت الباب ودخلت البنت

البنت مدت ايدها : ووشوشى الودع ي هانم

سهر طلعت ١٠٠ جنيه واديتهلها

البنت مسكت ايدها وبصت فيها قبل ما تمسك الودع وبصت فى كفها وقالت : نهار اسود

ده انتى هتشوفى ايام سوده

سهر قلبها اتقبض : انتى بتقولى اي.. اعوذب بالله ي شيخه عليكى

البنت بصت لها بحزن : اللى جاى كتير عليكم

سهر حطت ايدها ع ودنها : أمشى انا مش هسمع حاجه

البنت : انا ماشيه وهرجعلك بعد شهر ي هانم

سهر حطت ايدها ع دماغها : لا لا اكيد كذابه

اعوذب بالله

البنت مشيت وسهر نسيت كلامها وقالت انه كله كذب رغم أنها اتأثرت بيه

وبعد شهر الفيلا كانت جاهزه للاحتفال بعيد ميلاد باسم ابن منار تؤام سهر وسلفتها فى نفس الوقت… باسم تم ال ٧ سنوات

الحفله كبيره وبعد ما طفوا الشمع وكانت الساعه ٩ مساءا.. فريحه اختفت.. سهر خرجت تدور عليها

ملقتهاش وحصل قلق فى الفيلا لمجرد ان فريحه مش موجوده.. سهر فى نفسها ( انا عارفه هى فين اكيد عند البسين) جريت ع البسين من غير ما حد يحس بيها وشافت فريحه قاعده

قربت منها : كده ي فريحه تقلقينى عليكى

جدو والبيت كله مقلوب عليكى

فريحه مش بترد.. قربت منها لقيتها جثه هامده

سهر ابتدت تصرخ ومحدش سامعها.. مسكت الفون واتصلت باحمد وقالت انها عند البسين

فى ثوانى الكل كان عندها واكتشفوا ان فريحه ماتتتتتتت💔

فى دقايق كان الجد اتصل بالدكتور وقال إن البنت اتوفت بغيبوبة سكر فالحال

خرجت الطفله فريحه جثه هامده من الفيلا محموله فى تابوت

وبعد الدفن سهر دخلت فى حاله نفسيه

ونامت نوم عميق وصحيت ١٢ بالليل قامت مفزوعه

وبتصرخ.. بنتى.. بنتى.. فريحه

الداده قاعده تحت رجليها ولما سمعتها بتصرخ ومفزوعه قامت من مكانها : عاوزه حاجة ي ستى سهر

سهر بصراخ : عاوزه بنتى ي داده.. فريحه راحت فى غمضه عين

الداده بصت شمال ويمين وقامت قفلت الباب

وجريت ع سرير سهر وقربت منها وبوشوشه

انا هقولك ع حاجه بنتك ادفنت عايشه

سهر.. اي.. بتقولى اي!

تحيه : ي ستى هانم وطى صوتك دى لو سمعتنى هيكون فيها قتلى

سهر.. مين دى؟

تحيه : هقولك بعدين.. بس قومى بسرعه بنتك مدفونه بغيبوبة سكر من الصبح وممكن تكون فاقت الحقيها الأول وبعدين هقولك ع اللى حصل

سهر قامت زى المجنونه وكان فى ايدها فستان فريحة : الحقها فين

تحيه : الترب ي هانم

سهر بارتباك وعدم وعى : انا هروح الترب

وفتحت باب الاوضه وقبل ما تخرج

تحية : ي هانم

سهر بصتلها : نعم

تحيه : مفتاح التربه فى درج مكتب الدمنهورى بيه.. نزلت سهر جرى والڤيلا كلها مفيهاش حد

الكل نايم من بعد الدفن والعزا.. اليوم كان شاق جدا.. حتى احمد كان بره البيت من زعله وفاه بنته الوحيده

سهر نزلت زى المجنونه ودخلت المكتب وخدت المفتاح وطلعت بره الڤيلا وركبت عربيتها وطلعت ع الترب تشوف بنتها اللى عرفت انها مدفونه بغيبوبة سكر….

وصلت السهر والدنيا كانت ضلمه.. فتحت فلاش الفون وفتحت المدفن ودخلت ع مدفن بنتها

وابتدت تفتح المدفن وهى بتفتحه سمعت صوت وشافت حاجه غريبه 😳😳

يتبع……

 101,104 اجمالى المشاهدات,  220 اليوم

Advertisement

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3.8 / 5. عدد الأصوات: 23

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

Advertisement

As you found this post useful…

Follow us on social media!

Prev1 of 16
Use your ← → (arrow) keys to browse
Continue Reading

روايات مصرية

رواية الوريث كاملة بقلم كوكى سامح

Published

on

Prev1 of 10
Use your ← → (arrow) keys to browse
3
(8)

وقت القراءة قدر: 2 دقيقة (دقائق)

الوريث كاملة كوكى سامح

#اقتباس_بسيط_من_القصه_الجد
#الوريث
_ عربيه واقفه فى نص الطريق والناس ملمومه حواليها 😳😳
ادهم قاعد جوه عربيته على الكرسى اللى ورا
متأخر على كته
قال بشخط : وقفت ليه يا عم صابر؟
صابر السواق : الطريق واقف باين كده فى حادثه
ادهم : اتصرف وغير الطريق بسرعه وامشى من اى اتجاه غير ده المهم تنجز بص فى ساعته.. انا متأخر والمفروض ان عندى اجتماع من نص ساعه
صابر : الطريق التانى فى تصليحات ومقفول يا باشا
ادهم بزعيق : خص انزل شوف فى ايه؟
صابر : ححاضر، فتح باب العربيه ونزل جرى دخل وسط الناس
ادهم فتح شباك العربيه وبص منه على اللمه
واحد من الناس اللى واقفه: لا حول ولا قوة الا ب والله الناس مبقاش عندها اى رحمه!
واحده ست كبيره فى السن : معقول اللى بيحصل ده استرها علينا وعلى ولادنا يارب
كان قاعد مستعجل وكل دقيقه يبص فى ساعته
وقال : كل ده تأ يا صابر ولسه هينزل
صابر جاى بيجرى ووشه باين عليه الخضه
قال : الحق يا باشا فى مصيبه
ادهم : فى ايه خضتنى؟
#الوريث
#بقلمى_كوكى_سامح
من بكره ان شاء الله هنزل الجزء الأول من القصه الجديده
تفاعل بقى يا حلوين 😘 علشان البوست يوصل لكل الفانز اللى بيسألو على القصه الجديده متنسوش اك ولملصقات 

الفصل الأول

جارى كتابه الفصل ….

 24,141 اى المشاهدات,  63 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3 / 5. عدد الأصوات: 8

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

Prev1 of 10
Use your ← → (arrow) keys to browse
Continue Reading

روايات مصرية

رواية صغيرة ارهقت رجولتي كاملة بقلم بسملة بدوي

Published

on

Prev1 of 26
Use your ← → (arrow) keys to browse
4
(12)

وقت القراءة المقدر: 5 دقيقة (دقائق)

كاملة بقلم بسملة بدوي

 

تم تغيير اسم الرواية من صغيرة ارهقت رجولتي الي صغيرة ارهقتني عشقا تابع الفصول التالية: الفصل الأول

انا صهيب المغربي اتجوز عيله 17سنه
صالح “الجد ” جواز مؤقت بس ي صهيب يبني لحد ما تتم عندنا السن القانوني إنما الوقتي اعمامها هياخدوا ورثها دول عالم طماعين وجشعه ومافيش في قلبهم رحمه وهي والله نسمه وهادئه ومش هتحس بيها خالص
صهيب بمبلاه ……. ماشي روح انت وابعتلي الورق امضي عليه
عملت كده وعروستك جايه بالليل
صهيب بصدمه …..عملت اي
اخدت توقيعك وكتب الكتاب اتعمل
صهيب ب …… اييييه ازاي يعني
وطي صوتك متنساش انا ن يولد وقلنا هو زواج على ورق يبقي خلاص
صهيب بشر …… ماشي ماشي ومشا ركب عربيه وراح النايت كلاب
يعني انا كده اتجوزت ي انا لسا ص على الجواز يملك وكمان انا خايفه يكون ويضربني زيك عمو
ملك بحب ……. متخافيش يروحي انا معاكي متخافيش و جده صالح معاكي كمان يعني اطمني خالص وهو ارحم من اعمامك يا روز وجده قال هو جواز مؤقت بس لحد ما تتمي18سنه وتستلمي ورثك وكمان على ورق يعني مش هيلمسك مع اني اشك يكون قدامه الحوريه دي و قاطعتها روز بصراخ وكسوف…….اسكتي بقا الله يملك
ملك بضحك ……يخربيت ام جمالك والفراوله الي بتطلع فى حدودك دي يبت
روز بضحك……. هبله .
قاطعهم دخول ام روز ……. روز اجهزي يالا عشان هتروحي مع صالح بيه وقالت بدموع …..هتوحشيني اوي يبنتي
روز بدموع وهي بتشدد من احتضانها……. انا اكترر يماما بس هجيلك كل يوم
لا اوعي ليشوفوكي انا هبقي اجيلك انا خلي بالك من نفسك يحبيبه ماما
روز بدموع …حاضر يماما وانت كمان
ملك بمرح ……. اوني معاكو
قعدوا يضحكوا عليها
في مكان تاني
عماد بيه معايا خبر يساوي مليون جنيه ، صهيب بيه المغربي مش هتصدق اتجوزاتجوز امبارح
ايه امته ومين وبنت مين حد اعرفه ولا انطق يغبي
لا يبيه الي عرفته من الخدامه أنها سمعتهم امبارح بيتخانقوا وعرفت أنه اتجوز وجبتلك معلومات عنها اهي بس في حقي انا والرجاله
عماد طلع شيك ب 500الف واعطيهوله ……اهو حققك انت والرجاله
-ودي المعلومات يباشا
اخدها بسرعه وقال بصدمه ………. روز اتجوز روز
عند صهيب وقف العربيه عند ملهي ليلي ( نايت كلاب )
دخل واتوجهت كل الأنظار ليه وهو ابتسم بغرور وراح قعد على البار
الجرسون …… طلبك اهو ي صهيب بيه
شاور بايده وقعد يشرب في كاسه ، جت بنت عامله زي عروسه المولد بالميكب الي حطاه وفستان يفضح اكتر من يستر وقالت…….. مش معقول صهيب بيه المغربي هنا لا انا اكيد بحلم
بصلها بسخريه وكمل شرب الكاس
بصتله بغيظ من تجاهله ليها وقالت بدلع …….. مالك يباشا شكلك مهموم سيبلي نفسك وانا مكملتش الجمله ولاقته زقها واخد فونه ومفاتيح العربيه ومشا وقال ……. حافظ انا الفلم ده شوفي غيره ومشا
بصتله بغيظ……. بقا كده ماشي يبن المغربي انا حطيتك في دماغي اتفرج بس على الي هيحصل

عند ملك كانت واقفه بتعيط وبتقول …..هتوحشيني اوي يماما
الام بدموع ……. انا اكترر ي حبيبه ماما سامحيني مش عارفه احميكي منهم يروحي بس انا مطمنه عليكي مع صالح بيه
صالح بطيبه ….. روز حبيبتي انتي خايفه مني
روز ببراءه …… لا بس خايفه من الي اسمه جوزي سمعت بيقولوا أنه وحش هو ممكن يضربني زي عمو
الام بصتلها بحزن عليها قاطعها الجد ……لا يحبيبتي طول ما انت معاكي متخافيش يالا بقا نمشي
الام بدموع …..خلي بالك من نفسك ياروز وكلي كويس وانا هبقي اجيلك واه صحيح فين خطك طلعيه واكسريه
_حاضر
ومشت مع الجد
طول الطريق وقلبها بيدق جامد ووصلت القصر وقالت بانبهار …….واو انا هعيش هنا
الجد بضحك على تصرفاتها الطفوليه ……ايوه عجبك
_ايوه جدا جدا
الجد بضحك……..هيعجبك من جوه اكتر
_طب يالا بسرعه بسرعه يالا
دخلوا
الجد بضحك على شكلها …….ههههه اي عجبك
عجبني بس ده زي الي بشوفه في التلفزيون خالص الله انا فرحانه اني هعيش هنا اوي وبعدين
تعالي أما اوريكي جناحكم انتي وصهيب
بصله بخوف قال بحب وطيبه…….. متخافيش تعالي
طلعت كان كبير اوي ولونه بين الأسود والرمادي
بصتله وقالت في نفسها …….. ألوانه بتخوف كله اسود اسود
الجد ها عجبك
ايوه حلو
اسيبك بقا تجهزي هدومك وكمان شويه هبعتلك الخدامه بالاكل
حاضر
يحضرلك ال يحبيبتي ومشا
جهزت هدومها و واخدت شاور ولبست بجامه سوده ستان تعكس لون بشرتها ناصعه البياض وسابت شعرها الأسود الطويل الي وصل لتحت خصرها وبعدين دخلت الخدامه بصتلها بزهول .
روز بخوف…….انتي بتبصيلي كده لي
الخدامه باحراج ……احم اسفه يهانم بس اصل بصراحه انتي جميله اوي اوي عينك دي
روز بخجل …… ايوه عيني وشكرا ليكي انتي اجمل وياريت بلاش هانم اسمي روز بس
الخدامه برفض…… ايه لا لا ده صهيب بيه يقطع عيشي لو سمعني بعدأذنك يهانم ومشت بسرعه
روز بخوف ……. يلهوي ده مركب لهم الرعب يلهوي اومال هيعمل فيا اي عااا يماما
وبعدين شافت الاكل وقالت بقرف …..اي ده عامل كده لي كان عباره عن خضار وأكل مسلوق eat vegan
عااا بياكلوه ازاي ده اعمل اي ايوه هنزل اشوف في حاجه تتاكل تحت ونزلت ودخلت المطبخ وكانت حاطه راسها في التلاجه وقالت بفرحه ……. نوتيلا
قاطعها صوت رجولي جذاب ……. انتي مين وبتعملي اي.
لفت وبصتله
صهيب بصدمه وانبهار من جمالها ووو….

 31,676 اجم المشاهدات,  65 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 4 / 5. عدد الأصوات: 12

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

Prev1 of 26
Use your ← → (arrow) keys to browse
Continue Reading
زد معلوماتكساعتين ago

تقنية هانيويل للزراعة المستدامة تعزز أعمال بيور هارفست للمزارع الذكية في دولة الإمارات

زد معلوماتك3 ساعات ago

اسئله عامه للتعارف بين الشباب والفتيات

زد معلوماتك3 ساعات ago

كيف تساعد شخصا قريبا منك على التعامل مع المرض النفسي؟.. نصائح تعرف عليها

زد معلوماتك3 ساعات ago

أبرز شخصيات "تايم" تأثيرا حول العالم.. تعرف عليهم

زد معلوماتك3 ساعات ago

"الخجل" المرتبط بالقلق الاجتماعي.. متى يتطور لحالة مرضية؟

زد معلوماتك6 ساعات ago

فى 5 خطوات كيف تثقف نفسك بنفسك ؟

عماد الدين حسين
زد معلوماتك6 ساعات ago

تجارة الآثار.. الحيتان والبساريا – عماد الدين حسين

زد معلوماتك8 ساعات ago

من هو أكبر كاتب أنمي

زد معلوماتك8 ساعات ago

أسباب اختلاف شكل (السُرة) من شخص لأخر

زد معلوماتك9 ساعات ago

ريز أحمد.. أول مسلم يفوز بجائزة الأوسكار

زد معلوماتك11 ساعة ago

14 شخصية مسلمة مشهورة عند الغرب

زد معلوماتك11 ساعة ago

أصل الحياة والنماء .. قصة عيد الأم من الطقوس الفرعونية للاحتفال العالمي

زد معلوماتك12 ساعة ago

الطريق إلى أوديسا.. "عقبة حاسمة" تعرقل تقدم روسيا

زد معلوماتك14 ساعة ago

أوبزيرفر: هذه 10 شخصيات قوية ستترك بصمتها على شكل 2020

زد معلوماتك14 ساعة ago

اسئلة تاريخية متنوعة ومختلفة مع الإجابات

قصص الإثارةشهر واحد ago

رواية رغبه متوحشه (كامله)

قصص الإثارة4 أسابيع ago

رواية بنت بمدرسة عيال اغنياء بقلم ماري جو

قصص حدثت بالفعلأسبوع واحد ago

رواية هنا فى الاعماق – بقلم مايا بلال

قصص متنوعةأسبوع واحد ago

حكاية ليلى واحمد وجارتى ابتسام

قصص الإثارةأسبوع واحد ago

رواية بنت فى ورطه بقلم كوكى سامح

ادب نسائيشهر واحد ago

قصة غرام اولاد الالفي بقلم سماء احمد

ادب نسائيشهر واحد ago

رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

قصص متنوعة3 أسابيع ago

عايشة عند اخويا ومراتو بلقمتى ويارتني بلاقي اللقمه

ادب نسائيشهر واحد ago

تكملة رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

روايات مصريةشهر واحد ago

قصة حماتي كامله للكاتبه ايمي رجب

روايات مصريةشهر واحد ago

رواية كبرياء عاشقة بقلم هدير نور(كاملة)

قصص الإثارة3 أسابيع ago

حكايتي مع ابو زوجى السافل وما فعلت به

قصص الإثارة3 أسابيع ago

قصة حماتي وزوجتي الحامل +18 للكبار فقط

روايات مصريةشهر واحد ago

قصة انا وحمايا بقلم كوكي سامح

روايات مصريةأسبوعين ago

رواية براءتي الجزء الحادى عشر بقلم كوكي سامح #11

Facebook

Trending-ترندينغ