رواية عشق محرم الجزء العاشر والحادى عشر بقلم كوكى سامح
ج. 10و11…#عشق_محرم
ووقفت على الحوض وابتدت ترجع ومسكت بطنها وخرجت من الحمام وقعدت على السرير وقالت الظاهر كده ان اخدت شويه برد فى معدتى
.. الف سلامه عليكى يا حبيبتى خلاص غيرى الفستان وريحى جسمك وانا هعملك حاجه دافيه
= هزت راسها ونامت على السرير ومسكت بطنها
= وهو نزل تحت علشان يعمل لها حاجه دافيه
= قامت من على السرير وكأن لم يكن شئ وقالت كان لازم اعمل كده انا مش عاوزاه يلمسنى خالص لأنى ضحكت عليه وهيعرف انى مش بنت ووقتها بقى هيتهمنى زيه زى اى راجل وهيقول انى فرط فى شرفى وهيفضحنى قدام أهلى
الام.. ايه ده فى ايه يا أدهم خير نازل وسايب عروستك لوحدها هى زعلتك ولا ايه
أدهم.. لا يا طنط الظاهر كده انها واخده برد فى معدتها قولت اعملها حاجه دافيه
الام.. اكيد التكييف
أدهم.. الظاهر كده
الام.. اقعد عاوزه اقولك حاجه
أدهم.. خير يا طنط
الام.. انت دلوقت جوز بنتى يمكن مش مناسبين لبعض بس خلاص بقى أمر واقع انت بقيت نسيب عمران بيه وولادك هيكونوا من الهام أجمل بنات العيله واول حفيد لعيلتنا ولينا كلنا هتكون انت باباه
أدهم.. يا طنط هو فى حاجه حصلت منى
الام..المهم لازم تتغير فى كل حاجه عارف يا أدهم انت شبهه ابوك بالظبط ودايما بتفكرنى بيه كان مكافح وشاطر الله يرحمه
أدهم.. الله يرحمه يا طنط ان شاء الله هكون عند حسن ظنك وقال فى سره الله يرحمه ده لو كلام جلال صح انكم قتلتوه انا مش عارف هعمل فيكم ايه
الام.. يلا اطلع لعروستك دلوقتى وخلى بالك منها
عمران.. انت هنا يا أدهم بيه ما انا قولتلك يا هانم اكيد الهام مش عاوزاه شكلها طردتك يا عريس الغفله
الام.. اطلع انت يا أدهم
= وفعلا أدهم طلع اوضته ومردش عليه ولما دخل وكان معاه نعناع علشانها بس لقاها نايمه على السرير
.. خودى يا حبيبتى نعناع يهدى معدتك شويه
.. انا حاسه انى بقيت كويسه وعاوزه انام
.. تنامى؟!
.. اه يا أدهم انام واحده تعبانه متنمش يعنى!
= قام وفتح الدولاب وغير البدله وقال فى سره الليله باينه من اولها وطفى النور وراح نام جمبها ولما حاول ياخدها فى حضنه كانت بتبعد!
= الام طلعت اوضتها وعمران طلع وراها وهو متعصب من كلامها مع أدهم
.. انا بقولك اهو أدهم بقى جوز بنتك وأمر واقع بلاش بقى الأسلوب ده علشان خاطر البنت على الاققل
.. ههههههههه خايفه عليه علشان شكل حبيب القلب
.. انت شكلك كبرت وخرفت وبتغير من راجل ميت!
.. الراجل الميت ده انتى كنتى بتحبيه
.. احنا مش هنخلص من الموضوع ده يا عمران!؟
.. انا هنام تصبحى على خير
.. وانت من اهله 😁
= والكل نام والڤيلا فى هدوء تام
الهام قلقت من النوم وبصت فى الفون وكانت الساعه 4 الصبح وشافت رساله واتس وفتحت وكان نفس الرقم الغريب ومتصل بيها كذا مره وفتحت الرساله وكان كاتب لو عاوزه تعرفى مين بيعمل فيكى كده انا هستناكى بكره ومعايا فيديو يهمك كتير والمكان قدام بوابه الڤيلا الساعه 3 بالليل ولو منزلتيش انتى الخسرانه مش انا 👍🏼
= بصت جمبها وأدهم نايم وحاولت تنام بس الرساله شاغله دماغها وقالت فى سرها انا لازم افتح تليفون أمينه واعرف اخر مكالمه كانت مع مين بدل القرف اللى انا فيه ده
=وفى صباح اليوم التالى
.. صباح الخير يا اجمل حاجه حصلت فى حياتى وابتدى يقرب منها ويلمسها وهى بتبعد عنه وقامت من جمبه
.. ايه ده انتى رايحه فين؟
.. نازله تحت
.. نازله تحت وانتى لابسه هدوم خروج
= تليفون الهام رن رددت وقالت ازى حضرتك يا طنط ونزلت وهى بتتكلم
.. مبروك يا الهام بس مكنش العشم تتجوزى ولا كأنك ليكى صاحبه لسه نارها مبردتش😭
.. انا اسفه بس غصب عنى صدقينى يا طنط
.. انا عاوزه اشوفك يا بنتى ده انا لما بشوفك بشوف فيكى روح أمينه
= التليفون وقع من ايد الهام والسكه اتقفلت ومسكت الفون وقالت ده جاب شاشه وهو الموضوع ناقص قرف
الام.. صباحيه مباركه يا حبيبتى
الهام.. الله يبارك فيكى يا ماما
الام.. مالك فيكى ايه وفين جوزك
الهام.. جوزى فوق والتليفون جاب شاشه وانا عاوزاه ضرورى
الام.. اشترى غيره
الهام.. انا مستغناش عن تليفونى
الام.. هه برحتك مالك يا بنتى مش على بعضك ليه؟!
الهام.. ماما انا خارجه هشوف موضوع التليفون ده ومش هتأخر
الام.. انتى لسه عروسه مينفعش
الهام.. مش هتأخر ها
= وخرجت من غير ما تقول وكانت سريعه الخطوات وهى خارجه الجنينه خبطت فى كتف وليد.
الهام.. مش تحاسب
وليد.. صباحيه مباركه يا عروسه امال فين العريس؟!
الهام.. فوق أدهم فوق
= وخدت بعضها وركبت عربيتها وخرجت..
وليد.. شوفت الهانم بتعاملنى زى الخدام
جلال.. وايه الجديد
وليد.. الجديد انى مش هسيب حقنا
جلال.. انت فاكر علشان اتجوزت أدهم هتعاملك زى اخوها وكده 😂🤔 تبقى عبيط علشان هى مش بتحبه دى مغصوبه وطبعاً بسبب الفضيحه اللى حصلت
وليد.. بس انا مش هسيب حقى وحقكم
جلال.. أدهم بس يتحد معانا وكل هيمشى زى ما احنا عاوزين….
= وبعد مرور ساعات الهام رجعت الڤيلا ومعاها تليفون جديد واول لما دخلت أدهم زعق معاها لأنها مقالتش انها خارجه
عمران.. اوعى تعمل راجل على بنتى انت فاهم يا أدهم بيه
أدهم.. دى مراتى يا عمى
الهام.. خلاص يا بابا انا اسفه يا أدهم وقربت منه وقالت يا حبيبى التليفون جاب شاشه وروحت اعملها وكمان روحت كشفت على معدتى رد وقالها مش المفروض اكون معاكى رددت وقالت غلطه منى بس انت عارف التليفون ده غالى عليه ده هديه أمينه ليه رد وقال وهو فين رددت وقالت سبته فى الصيانه وقالى يومين وهروح اخده
.. ماشى يا حبيبتى
.. انا طالعه
عمران.. مش هتتعشى يا حبيبتى
الهام.. هتعشى فوق انا وأدهم
=وطلعت اوضتها جرى وسبقت أدهم وقفلت عليها الباب وفتحت الشنطه وكان فيها تليفون أمينه وتليفون جديد وركبت خطها ونزلت واتس ومسكت تليفون أمينه وقالت انت اللى فيك السر بس للأسف الولد اللى اعرفه وبيفتح اى تليفون مكانش موجود ومينفعش حد غيره لأنى اتعاملت معاه كذا مره وبثق فيه بس كلها بكره وهعرف كل حاجه وخبت تليفون أمينه فى شنطتها وشالته فى الدولاب
= أدهم طلع الاوضه وكانت عامله نفسها نايمه واضايق منها وابتدى يقرب منها بس بعدت عنه
.. انتى بتبعدى عنى ليه مع انى بحبك♥️
.. أدهم انا مخبيه عليك حاجات تمنعنى منك وقامت قعدت على السرير وقالت ومش اى راجل يقبلها
.. ما انتى صاحيه اهو؟؟
.. يا ترى لما تعرف هتقف جمبى
.. اكيد بس قولى حاجات ايه؟؟
.. بكره ان شاء الله فى خطوه هعملها وصدقنى لو متمتش هقولك على كل حاجه لأنى فعلا محتاجالك اوى وحضنته
.. انا بحبك يا الهام ومقدرش استغنى عنك
.. خليك جمبى وفى ضهرى
.. انا جمبك يا حبيبتى بتعيطى ليه دلوقتى وانتى فى حضنى بصت وعينها كلها حزن وقالت صدقنى كلها يوم وهتعرف كل حاجه بس اوعدنى اوعى تسبنى وتقف جمبى
.. حاضر يا حبيبتى وخدها فى حضنه لحد ما نامت وهو كمان راح فى النوم
. الباب بيخبط
= قام فتح الباب وكان الوقت متأخر وعرف ان وليد اخوه تعبان اوى وسابها نايمه ونزل جرى ولما راح اوضته لاقاه ماسك جمبه وخدوا هو وجلال وراحوا المستشفى وعرفوا انها زايده
= الفون بيرن
الهام قامت مسكت الفون وبصت فيه وافتكرت الميعاد وقالت ايه ده هو فين أدهم
.. انا لازم اقوم البس وانزل ده الميعاد 3 وخلاص كلها ربع ساعه بس فين أدهم ومسكت الفون ورنت عليه بس الفون كان جمبها وقالت هو كمان ساب التليفون امال راح فين ده؟ ياربى بقى 😏
وسمعت صوت تليفون بيرن بس مش تليفونها ومسكت فون أدهم بس لما ركزت كان الصوت جاى من الدولاب وقربت وفتحت الدولاب وقالت ده تليفون أمينه بيرن وخدت الشنطه وفتحتها بسرررعه
.. ده رقم غريب وردت عليه وبعد المكالمه نزلت جرى..
= وبعد مرور ساعات وكانت الساعه 6 الصبح أدهم رجع الڤيلا والغريب ان البوابه كانت مفتوحه ودخل الڤيلا وشاف عمران مرمى على الأرض غرقان فى دمه ومضروب بالنار فى دماغه ومن الخضه طلع يجرى على اوضته وكان باب الاوضه مفتوح والهام مش موجوده… #تابع من هنا
مرحبا بكم في قصة او مجموعة القصص التي نقدمه وفي هذه القصة سوف نقدم لكم قصة عمران مع الفتاة التي اعجبته وتعلق به ليلى شاهد القصة كاملة.
عمران شاب وسيم صاحب اخلاق جيد ذوا لحي صفراء ذوا بشر بيض وعيونا زرق هذه قليل من مواصفته لكن القصة هي أن في يوم من لأيام كان عمران يشتغل في مقهي كنذيل وفي أحد لأيام جات فتاة هي وأصدقائه من أجل لاحتفال بزواج صدقتهم وكان عمران هو المسؤول على تلك طويلة وعندما أقترح عليهم لائحة المأكولات والمشروبات نظرات اليه تلك الفتات وهي ما بتسما وكان اسمه ليلى فتات جميلة ونحيفا فقالت له: نريد أن تحضير أي شيء جميل في هذا المطعم.
فاحظر لها كل شيء جميل في المطعم…وعندما انتهاء من الحفل ذهبت ليلى عند عمران وشكرته على حسن تعمل معهم…فافرح عمران كثير.
وعندما ذهب الي بيته في ليل بدا يفكر في ليلى كثير…واعجب بها اكثر من لأزم ادا لم يعد ينام من كثرات اتفكر فيها وأصبح يسأل نفسه هل أحبها؟ هذا شعور غريب !!!.
وبعد مرور عدة أيام عادة تلك الفتات الي المطعم ومعها شاب جميل عندما راهم عمران انزعج كثير …فقال: هل هذا زوجها؟ لا لا ليعقل ولمن الحقيقة كانت غير دلك.
فلما يتوقف عمران عن طرح لاسئلة عن نفسه فطل عمران في ذلك اليوم يطرح لاسئلة عن نفسه مرار وتكرار.
حت مرة لأيام بسرع فلتقي في أحد الأسواق لبيع الفواكه والخضر ووقعت عينه في عينها بصدف.
ليلى: مرحبا…
عمران: أهلا وسهلا …كيف الحال.
ليلى: جيد الحمد لله…أنت ذلك شاب الذي يشتغل بالمطعم.
عمران: نعم…ذلك شاب الذي كان معك في ذلك اليوم في المطعم هو زوجك؟.
وهونا بدات قصة عمران وليلى وبعد مرور ستة أشهر على تعرف بينهم قرار زواج بينهم ولكن وجهتهم مشكل وكانت المشكل هي أن أبو ليلى كان شخص لديه الكثير من لأموال وكان من أكبر تجارة في تلك المدينة وسبب هز أن عائلة عمران كانت فقير ولكن حبهم تغلب على جميع صعاب فقررا الهروب وزواج في مدينة أخر…وبعد مرور سنتين قررا العودة الي المدينة ولكن هذه المرة معهم بعض من المال حيث قررا شراء بيت ومطعم من أجل لاشتغال فيه وبعد مرور ثلاث أشهر على شراء المطعم عرفت ليلى انها حامل فاخبرتا عمران فافرح كثير فقرر ذهب الي منزل عائلة ليلى لكي يخبرهم بالخير الجميل.
وعند وصلهم الي بيت عائلة ليلى استقبلهم ابوه وهو سعيد جدان بعودتهم وبخبر حامل ليلى فقال لهم: أن طننت أن عمران كان يحبك من أجل المال ولكن الأن إثبات حبه لك شكر على سعدة التي قدمتها لها شكر كثير…
ما أغرب قصص الحب التي تنتهي بفراق الحبيبين، دائما ما يخلدها التاريخ، فالحب حينما يقع أثره على القلب لا يداوى إلا باجتماع الحبيبين ولكن في حالة فراقهما تزداد نيران الحب وتشتعل حتى الموت.
قصص جميلة خلدها التاريخ بحروف نورانية من شدة ما عانى منها أصحابها بقلوبهم التي أوجعها لهيب الحب ونيرانه قصة قيس بن ذريح وحبيبته لبنى من أشهر قصص الحب في العصر الجاهلي، قصة حب نشبت بين قيس آخر غير قيس مجنون ليلى وقصته الشهيرة التي حدثت مأساتها بنجد، هذه قصة حدثت مأساتها في أرض الحجاز على زمن معاوية، فقد اتقدت نيران الحب العذري بين قلبين آخرين ليكتويا بها.
كان قيس الابن الوحيد لأثرى أثرياء البادية، وبيوم من الأيام ذهب إلى قوم والدته يزورهم ويستأنس بهم أخواله الخزاعيين، وأثناء سيره في الصحراء اشتد عليه العطش، فاستسقى الماء من إحدى الخيام وإذ بفتاة طويلة القامة بيضاء البشرة حسنة الخلقة والخلق تسقيه ماءها، وعندما بادر بالرحيل دعته الفتاة إلى الاستراحة عندها قليلا حتى يستجمع قواه فقد رأت عليه إرهاق البدن والتعب الشديد فقبل عرضها السخي وهو يتأمل جمالها الخلاب وحسن أدبها.
وعندما جاء والد الفتاة “الحباب” سر برؤية ضيف عنده فأمر بذبح الذبائح وأصر على ضيافتها لمدة يوم كامل؛ وعندما علم بأمر حبها قد تملك من قلبه تردد على مكانها واعترف لها بحبه القابع بقلبه وشدة ولعه بها، وهي أحبته من كل قلبها.
عاد أدراجه واستجمع كل قواه وسأل والده الزواج بها، ولكن والده يرى ضرورة زواج وحيده من إحدى بنات عمه حفاظا على ثروته الطائلة، فأبى أن يزوجه إلا لإحدى بنات أعمامه، وعندما يأس قيس من حال والده اتجه إلى والدته لتتدخل وتنهي الأمر لصالحه ولكنه رأى فيها مثلما رأى من والده.
لم ييأس العاشق فاتجه إلى أحد كبار قومه وسأله أن يحل له معضلته وبالفعل استطاع أن يقلب الأمر لصالح قيس، وتزوج من حبيبته وعاشا في سعادة وهناء.
ولكن كيف يعقل أن يذكر التاريخ ويخلد قصة حب عادية؟!
بعد سنوات طويلة من الزواج لم يرزقا بطفل، وبسرعة النار في الهشيم انتشرت أن لبنى عاقرا ولن تستطيع الإنجاب، فخشي والد قيس من إحالة كل ثروته إلى ولد من غير صلب ابنه الوحيد، وبدأت المشاكل التي لا تعد ولا تحصى، بدأ والده في إقناعه بترك زوجته العقيم والزواج من غيرها للإنجاب الولد، ولكن الابن أبى أن يترك زوجته الحبيبة، ولكن الوالد لم يستسلم فأخذ عهدا على نفسه بألا يسكن تحت سقف بيته حتى يسلم ابنه الراية البيضاء ويتزوج من غيرها، وبالفعل كان يقف تحت حر الشمس الحارق وكان قيس حنين القلب لا يهون عليه وضع والده، فيقف بجواره ويرفع له رداءه ليضلله به ويأخذ كل النصيب من حر الشمس وحينما يأتيه الليل تغرب الشمس يدخل عند زوجته يبكي وتبكي معه، ويواسي كلا منهما الآخر ولكن في النهاية يتعاهدان على ألا يهزم حبهما مهما واجها من الصعاب.
ومازالا والديه مصران على موقفهما من الطلاق لزوجته والزواج بأخرى للإنجاب، وقيس مازالا متمسكا بزوجته الحبيبة مما زاد الأمر سوءا بينهما وتدخل كبار القوم بينهما وأخيرا استطاعوا إقناع قيس بطاعة والديه وعدم كسب سخطهما، فقرر إرضائهما بالزواج من أخرى دون طلاق زوجته، ولكن أباه لم يوافق ولم يرضَ إلا بأمر طلاقها وبالفعل حصل على ما أراد إذ كان قيس شديد البر بوالده ولم يشأ أن يعذب والده ويتعذب معه بأمر هجر والده وسخطه عليه فعاش في حياة مريرة واضطر في النهاية على فعل ذلك الأمر، فعادت لبنى إلى ديارها بمكة؛ أماته الندم على فراقه لحبيبته فرجع أدراجها وتوسل إليها أن تلتمس له الأعذار، وكانت تتاح للحبيبين فرصة اللقاء من حين لآخر.
ولكن والد قيس مازال مصرا على قراره فزوج ابنه زواجا إجباريا، فعانى قيس الأمرين بعده عن زوجته حبيبته وفراقها والثاني الزواج من أخرى لم يسعد بها ولن يستطيع ولن يوفر لها السعادة أيضا، ومن الناحية الأخرى أهل لبنى عندما علموا بأمر زواجه أجبروها على الزواج مثله، وعاشا الاثنين شقاء الفراق إلى أن ماتا عليه.
آلاف الاعوام قد مضت ولا يزال التاريخ يسطر بعض قصص الحب الخالدة التي لم ينساها احد علي مر العصور، وتناقلتها الاجيال حتي يومنا هذا، ومن اشهر هذه القصص قصة كليوباترا ومارك أنطونيو التي نقدمها لكم الآن في هذا المقال عبر موقع قصص وروايات – رييل ستورى ونتمني ان تنال إعجابكم ،
قصة كليوباترا ومارك أنتوني
بعد أن انتصر مارك أنطونيو علي بروتوس وكاسيوس ، أصبح هو واحد من الحكام الثلاث للإمبراطورية الرومانية، بالاضافة الي أوكتافيوس قيصر وليبيدوس، وتسلم أنتوني مسئولية حكم الجزء الشرقي من الامبراطورية، وخلال هذه الاثناء وقع انتوني في غرام الملكة كليوباترا ملكة مصر وقرر الاستقرار في مدينة الاسكندرية، ولكن بعد ذلك اضطر انتوني العودة الي روما عاصمة الامبراطورية الرومانية بسبب تعرضها لتهديد حركة تمود سيكتوس بومييي؛ ابن بومبيي الذي تعرّض للهزيمة قبل ذلك علي يد يوليوس قيصر .
بعد أن توفت زوجة انتوني قرر أن يتزوج من اوكتافيا اخت اوكتافيوس، وذلك بهدف فض الصراع القائم بينه وبين الامبراطور اوكتافيوس، وبعد انتهاء الخصام والصلح قررا اقامة عقد سلام مع المتمرد بومبي، ولكن عندما وصل خبر زواج انتوني الي مسامع كليوباترا، فقدت صوابها بسبب الغيرة، علي الرغم من معرفتها التامة ان انتوني لا يحب اوكتافيا حقاً وانها تزوج منها لأسباب اخري .
وبعد مرور بعض الوقت رحل انتوني الي اثينا حتي اندلعت الحرب من جديد بين قيصر وبومبيي، فقام بإرسال اوكتافيا الي روما فعاد هو ايضاً الي مصر، مما اثار سخط قيصر معلناً الحرب علي كل من انتوني وكليوباترا، وعندما وصل الرومان الي مصر أعطوا لأنتوني حرية الاخيار في كيفية بدأ المعركة وشن القتال، ولكن علي الرغم من شهرته كأعظم مقاتل بري في العالم، وعلي عكس توقعات الجميع وقع اختيار انتوني علي خوض المعركة في خضم البحار، وكانت البحرية المصرية غير كافية لخوض هذه المعركة فقامت بالهرب وعادت ادراجها الي مصر، يتبعها انتوني وجنوده ، حيث يحق قيصر بهم وتمكن من هزيمة أنتوني .
ونتيجة لهذه الهزيمة ووصول قيصر الي مصر، قررت كليوباترا ان ترحل الي ضريحها وتبعث برسالة الي انتوني تخبره فيها انها توفيت ، وكان لهذا الخبر وقع الصاعقة علي انتوني الذي قرر انهاء حياته إلا انه فشل في الانتحار وانتهي الامر ببعض الجروح ولكنه بقي علي قيد الحياة، ليأخذه اتباعة علي ضريح كليوباترا حيث مات بين يديها .
شعرت كليوباترا ان حياتها انهارت وتدمرت بعد فقدانها لحبيبها أنتوني، واصحت تحت رحمة قيصر في الوقت ذاته، فقررت الانتحار، حيث طلبت من احدهم ارسال عدد من الافاعي السامة إليها، وحرضتهم علي لسعها، وبعد موتها مر قيصر بدفن هذين العاشقين معاً .
ياريت تشكرونا على المجهود فى نقل وكتابه الروايه لحضراتكم
Pingback: رواية عشق محرم الجزء التاسع بقلم كوكى سامح - Reel-Story - رييل ستورى