Connect with us

قصة مضحكة قصيرة

قصة مضحكة برص فى البيت

Published

on

5
(3)

وقت القراءة المقدر: 6 دقيقة (دقائق)

شوفوا الراجل الاهبل بيحكى قصته هتموت من الضحك 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

قلبي كان هايوقف من ضحك 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

مستوحاه من أحداث حقيقة !

Advertisement

– رن جرس تليفون البيت فردت أمي لاقيتها بتقول لى : كلم أخوك عاوزك .
فأخذت السماعه عشان اكلم اخويا اللي ساكن قريب منا واكبر مني بخمس سنين.
انا : الو
-أيوه ، تعرف تتعامل مع الأبراص 😒؟
انا : وأنت خايف من برص، مش عارف تتعامل معاه 😕 ؟
– يعنى لو انا عارف هكلمك ليه يا ذكى😠 ؟!
– ماشى جايلك على طول ، سلام .
-سلام .
امى سألتني هو عايز ايه فاخبرتها بفخر وأنا فى طريقى للخارج أن :
– ابنك الكبير مش عارف يموت حتة برص ، هروح اموتهولو واجى 💪😌.
وصلت ودقيت جرس الباب ففتحت لى مراته وهي شكلها مخضوض وبدون ترحيب او كلام شاورت لأوضة النوم فدخلت وانا بسئلها عن البرص الهرقليز ، قالتلي فى الحمام هو واخوك
دخلت الحمام لاقيت اخويا ماسك فردة شبشب ووشه اصفر هو كمان أول لما شافني قالى : أيه اللى اخرك كده؟
– أبداً ، جيت على طول ،،،، هو فين البرص اللى مش قادرين عليه 😌😌😊؟
شاور على السقف وقال : اهو هناك جنب اللمبه .
رفعت عينى و……….. : ((( يخربيت كدا دا تمساح مش برص )) 😨😨😲
اللى شوفته كان ابعد ما يكون عن برص العادي الصغير لطيف المعشر 🐉 ، دا بقي كان عملاق طول بعرض حاجه كدا فريد شوقي ، لونه ابيض , (مبطرخ)🦎 ، متعلق بشكل مقلوب على السقف ، و………: ودا هانعمل معاه ايه 😓 انتوا ماقلتوش انه ديناصور من ما قبل التاريخ، دا عايز الاخ ستيفن سبيلبيرج؟!!
قلتها وانا بخرج بضهري من الحمام .
بصلي اخويا بأحتقار : رايح فين ؟؟؟؟! تعالي موته .
أخدت نفس عميق وخرجته بهدوء بحاول استجمع بيه اعصابى ودخلت تاني متسلح بشبشب وفى ايدى التانيه عصاية المكنسه ،وجسمي بيترعش ويتنفض
دخلت وانا باصص على البرص بكل حذر وترقب وانا بمد العصاية نحيته وخويا واقف جنب الباب….. وفجأه بدل ما يهرب – ( ابن ال… )ً – طار (والمصحف عندة اجنحة) ناحيتي فى حركة سريعه مباغته 😱. روحت حادف الشبشب والعصايه بكل قوتي ناحيته وانا بنط لورا.
راحت العصاية لبسه فى لمبة السقف ومكسراها والشبشب لبس في وش اخويا اللى كان واقف ورايا ورا الباب ازاي معرفش اللي هو اصلاً كان عمال يتنطط زيي وهو مش عارف ايه اللى بيحصل جوه
دا طبعاً كل دا ومرات اخويا عماله تصوت بره فى الصاله
والعيال ولادهم قاعدين يسقفو ويضحكو على مناظرنا
– غبى 😠😠😲 : قالها أخويا (ليا طبعاً مش للبرص)
حاولت امد ايدي اقفل الباب راح البرص الطائر دا عامل ابرار جوي على أوكرة الحمام
روحت ساحب ايدي وناطط لفوق نطه أوليمبيه تليق برشاقتي وكرشي المدلدل قدامي
ولمست طرف الباب من فوق وشديته جامد
قفلت الباب وانا عمال اتلفت حواليا ليكون خرج قبل ما اقفل الباب
سمعت خبط جامد على الباب من جوه
ديب ديب ديب
يا نهار اسود هو بيخبط كدا ازاي
رجعت بضهري لغاية لما لذقت فى الحيطة اللي ورايا
-افتح يا حيوان
يا نهار ازرق دا بيتكلم كمان
ببص حواليا مالقيتش اخويا
لاقيت بس مراته اللى عماله تصوت والعيال اللى مستمتعين جداً بالسيرك دا
يا نهار ملحوس انا قفلت على اخويا جوه .. مع التيريكس
فتحت بسرعه الباب بس حته صغيره يا دوب ادخل عين واحده منها
الحمام هادي ومفيش اي علامات على وجود اخويا
معقول يكون البرص بيشتغلني؟
يا نهار ملزق
دا ممكن يكون اكل اخويا
لسه هانده على مراته عشان اعزيها وابتديت افكر هاقول ايه لامي
لاقيت ستاره البانيو بتتشد واخويا بيظهر وبيجري على الباب
روحت قافل الباب بسرعه قبل ما يوصل له
قعد ينده لى ويقولى افتح بدل ما اخرج اموتك
قلتله ما هو ممكن يكون على ضهرك
او جواك زي فيلم alien
قالى افتح متخافش هو واقف ورا الغساله
فتحت الباب بحذر
راح اخويا خارج جري
قفلت الباب وراه بسرعه وانا بتنطط
ولفيت حضنت اخويا
سمعت خبط على الباب تاني روحت ناطط في الهوا تاني
بس اخويا طمني ان دا خبط على باب الشقه
مراته فتحت
لاقينا ناس كتير دخلت الشقه
طلعو جيران اخويا اللى اتجمعو على صوت الصوييت والخبط
واحدة ست قالت لمرات اخويا
بيضربوكي يا بنتي؟!
هاتي نمرة اهلك اكلمهم ما هو بنات الناس مش بيتهانو
وقفت فهمتهم انه تمساح من بتوع بحيره ناصر
او ممكن يكون تمساح من بتوع نهر الامازون
المهم في راجل كدا جار اخويا فى الشقه اللى قدامه راجل ضخم كدا عارف شبه مين؟
عارف فرج بتاع فيلم الكرنك
اهو من نفس السلاله
بصلنا باستهتار وقال حاجه عن
(رجالة الايام دى اللى مش عارفين يموتوا برص )
شمر بنطلون بيجامته
وقلع الجزء الفوقاني وفضل بالفانله البيضه اللى ظهر وراها غابة من الشعر الاسود الكثيف
لدرجة انك تحس انه وولفرين ولا حاجه
ونده لمراته انها تجيبله الجاروف من عندهم
راحت شقتهم ورجعت تاني وناولته جاروف حديد
اكيد بيحفر بيه قبور الناس اللى بياكلهم لما بيتحول لذئب
المهم بصلنا باحتقار
وفتح باب الحمام ودخل
والله بالظبط ثانيتين
ولقينا الباب بيتفتح
والراجل خارج
بيصوت وبيقول دا بيطيييييييييييييير
وطلع يجري على شقته
ومراته وراه
جريت قفلت باب الحمام
ومرات اخويا قالت للناس شكرا وقفلت الباب
سألت اخويا هانهبب ايه فى الموضوع دا ؟!
سمعنا الباب بيخبط تاني
حضنا بعض من الخوف واحنا باصين للباب
بس مراته طمنتنا انه باب الشقه وقامت تفتح
فتحت الباب لقينا امى داخله وبتسألنا في ايه ؟!
حكيتلها اللى حصل
راحت بكل حنان وأمومه قالت
واكسه توكسكم يارتني جيبت دكرين بط
هاتي لي يا بنتي علبه البايروسول
مسكت العلبه ودخلت الحمام
وسمعنا فسسسسسسسسسس
ودقيقه وخرجت وهي ماسكه بكيس نايلون جثة السبينوصور
وراحت باصلنا من فوق لتحت
و سابتنا ومشيت

 4,263 اجمالى المشاهدات,  3 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 5 / 5. عدد الأصوات: 3

Advertisement

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Follow us on social media!

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
1 Comment

1 Comment

  1. ياريت تشكرونا على المجهود فى نقل وكتابه الروايه لحضراتكم

    Reel-Story Note

  2. Pingback: القصص و الروايات التى نشرت فى شهر مايو2020 - Reel-Story - رييل ستورى

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

The maximum upload file size: 128 ميغابايت. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

قصة مضحكة قصيرة

احتفل رجل وزوجته بمرور 25 عام على زواجهما دون خصام

Published

on

By

0
(0)

وقت القراءة المقدر: 1 دقيقة (دقائق)

احتفل رجل وزوجته بمرور 25 عام زواجهما دون خصام !!!
فسألوه: مرت 25 سنه دون حدوث خلافات ؟!!!
قال الزوج:
في أول ايام شهر العسل ذهبنا انا وزوجتي للتنزه وركب كل منا حصان،،
لكن الحصان أسقط زوجتي الأرض
قامت زوجتي ومسحت رأسه وقالت هذه المره الأولى …
وفي المحاولة الثانيه اسقطها ايضاً ومسحت رأسه وقالت هذه المره الثانيه !!!
وفي المحاوله الثالثه قامت زوجتي بكل هدوء واخرجت من شنطتها مسدساً وأطلقت النار رأسه وقتلته !!!
ولما رأيت ماحدث صرخت فيها وقلت لها ….
ماذا فعلتي أيتها الحمقاء انتي بالفعل انسانه مريضه ومجنونه !!!
لماذا قتلتي الحصان ؟!
ف اقتربت مني ومسحت رأسي بكل هدوء وقالت: أنت شتمتني وهذه المرة الاولى !!!

قولتها انتي فكراني الحصان انتى أكيد مجنونه مسحت علي رأسي وقالت التانيه !!!

ومن يومها ونحنُ نعيش في محبه وسلام وسعاده وهدوء تام لكي أصل الي المرحله الثالثه 🧚‍♀️ 🙂🤝

هم النساء احترس خط احمر !!!

😂😂😂😂😂😂😂

 2,092 اجمالى المشاهدات,  13 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 0 / 5. عدد الأصوات: 0

أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

Continue Reading

قصة مضحكة قصيرة

اتنين ستات عملوا حادثه

Published

on

By

5
(2)

وقت القراءة المقدر: 2 دقيقة (دقائق)

اتنين ستات عملوا حادثه…
واحدة عندها مرسيدس موديل.2019. . جايبها لها صاحبها في عيد ميلادها .. والتانيه عندها فيرنا بالقسط …
اللي عندها الفيرنا اتصلت بجوزها ، قالتله وانا رايحة اجيب الولاد من المدرسة عملت حادثة على الطريق تعالى خليك معايا.
قالها مش حينفع آجي ، عندي شغل وداخل اجتماع ، العربيه حصلها حاجه ؟
قالتلو الخبطة مش كبيرة الحمد لله ،
قالها تمام لما أرجع حبقى اشوف موضوع العربية .سلام
اللي عندها مرسيدس ، أتصلت بصاحبها بتعيط .
قالها مالك يا قلبي ، بتعيطي ليه يابيبي
قالتلوا عملت حادثه
قلها انتي كويسة حصلك حاجة ياعمري ؟
قالتلو لا حبيبي انا كويسة بس العربية ادغدغت من قدام .
قالها في داهيه العربية ، المهم انتي يا عمري
اجيلك يا روحي ؟
قالتلو ربنا يخليك ليا ،،
تعالي عايزاك جنبي انا خايفة اوي
قالها . ماتخافيش انا في الطريق
بعد ربع ساعة وصل لمكان الحادثه
لقى اللي عاملين الحادثه صاحبته ومراته .. 😂🤣

وربنا اللي هيضحك بس ومش هيعلق هزعل منه 🤨🤨😪 ولو انت في الموقف ده هتعمل ايه…. وانتى هتعملي ايه
تحياتي لكم أصدقائي 😂😂😂😂

 1,662 اجمالى المشاهدات,  11 اليوم

Advertisement

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 5 / 5. عدد الأصوات: 2

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

Advertisement

As you found this post useful…

Follow us on social media!

Continue Reading

قصة مضحكة قصيرة

أطلب الطلاق ولا أكمل الابتلاء ده😒

Published

on

By

5
(1)

وقت القراءة المقدر: 4 دقيقة (دقائق)

قصه مضحكه جدا …

يوم فرحي ، قعدت قبلها بشهر أعلم خطيبي ازاي نرقص ،
اتفقنا ع أغنية السلو و حفظته حركاتها و امتى يشيلني ويلف بيا وكده😴 !
المهم جه اليوم الموعود و بدأ الفرح و كل حاجه تمام ، اول ما وقفنا ورا الباب الي بيفتحوه عشان ندخل منه للقاعه .. فتح باب القاعه مشينا وعدينا من بين الناس و هو زي الأهبل قاعد يبص يمين وشمال ع الناس و يوزع قبلات و عايش الجو و ماشي اسرع مني حتى مش مستنيني !
كانه رايح مشوار و مستعجل او رايح الشغل و راحت عليه نومه مثلاً 😰
و انا مش عارفه أمسك إيده والا أمسك فستاني وكله كوم و الكعب و أسلاك الكاميرات الي اتكعبلت فيها كوم تاني😰 !
بقيت ناقص امسك الفستان بسناني او احطه في اللباس عشان اعرف امشي جنبه بحرية 🙂😥
آخر حاجه وصلنا ع الكوشه ..

و جت اللحظه اللي احنا مدربين عليها تدريبات شاقه بقالنا شهر اشتغلت الأغنية و لازم ننزل نرقص ،
يقوم الغبي ينزل لوحده و يسبقني و مايمسكش ايدي و انا اقوله هات ايدك يا ابني مش عارفه امشي انا ست قد امك عيب كده
و سابني و احنا نازلين عن درجات الكوشه وغير كده سبقني ،
و بدأ الرقص قبلي ! مش عارفه هو كان مستعجل ليه كده؟ 🤔 هو كان عنده نمره تانيه في فرح تاني مثلاً 😭😭
أنا كان لازم ألملم الموقف و أقعد ارقص عادي مع إني كنت هتشل ، و أنا برقص قعدت أبرق فيه و اكلمه بحواجبي يقرب ، و هو مش فاهم !🙆
و يقولي فيه ايه؟
رحت انا عنده و مسكت ايديه و قعدت ارقص معاه ، و احنا بنرقص و رابطين ايدينا ببعض و بنحركهم يمين شمال ،
و قمه الرومانسية و حاجه جامدة انا كنت عايشه في الدور و عايشه مع الاغنيه و مغمضه عنيا و كنت هعيط من الحب 
هو من حماسه خادته ( باين حد كان مديله حبايه ) ! فجأة شالني بدون مقدمات ذي اللي شايل شوال رز وهو بيمرجح فيا و عامل يمخمض فيا ذي ازازه الحاجة الساقعه ،
حسيت انه اختل توازني من تحت ، و قعدت أطلع و أنزل و أنا برقص ، لحد ما استوعبت انه في كعب اتكسر ، و بقيت بمشي ذي اللي عندها تسلخات
الناس بتبص علينا و مصدومين 😳! دول بيرقصو ولا طالعين على حلبة مصارعة ! و لا العيال دي ركبها عفريت 👻 و لا ايه بالظبط في سؤال حائر في عيون الجمهور
طبعاً مش كان في حل غير اني اقلع الكعب ،
و يدوب شلته بقيت أقصر منه بعشرين سانتي🙈 ،كنت واقفه عند سورته كده 😂
شغلولنا أغنية هادية و بدأ السلو ، رحت لفيت ايديا حولين رقبته و أنا واقفة علي طراتيف صوابعي ببرق فيه عايزه اقول له اهدي شويه يا ابن المبقعه
بس هو ولا هنا!! ، آخر حاجه سبت رجليا عن الأرض وبقيت معلقة في رقبته زي البقرة الي ملبسينها عقد عشان يميزوها ،
او العيل اللي امه هتروح تحج و هتسيبوا مع ضرتها
هو قعد يلف بيا و يسخن أكتر ، و أنا بصرخ و بقوله وقف ! و هو برضو ولا هنا 😰 !
آخر حاجه استوعب و وقف فجأة ، وعشان فجأة أنا بقيت طايرة و جابوني من بين الطربيزات😣. و شالوني مرابعه و حطوني علي الكوشه
جت فقرة التورته و مسك عريسي السكينه و عاش في دور عبده موته و قعد يعمل حركات هبلة بيها ،و يطلع و ينزل و يقرب مني و يهوشني… و قعدت ادعي نقطع التورته من غير ما يقلع عين حد😾او اروح بيتنا ناقصة ايد او رجل
، بعدين مسكوه كاسة بيبسي ، و مسكوني كاستي ، لفيت عليه عشان نعمل حركة الكاسات اللولبية لقيته شارب كاسته و مخلصها ،و بيتقرع و مزاجه في السحاب
حاولت مش أبين انحراجي و كسوفي من غبائه ،
و مسكت الشوكة الي فيها تورته عشان ناكلها مع بعض ، هو حب يعمل حاله نغش و ياكلها كلها ، فعض مناخيري معاها !
أنا مسكت مناخيري و قعدت أصوت و أعيط و الكل إلتم عليا ، لزقوهالي وبردو قعدت تنزف ! و من التوتر و القهر و من الخضه الي اتخضيتها و احنا بنرقص ! و أعصابي اللي باظت و عريسي الغبي ، اغمى عليا و مش صحيت غير في المستشفى ،على صوت شكمان قطر مخروم
ابص الاقي العريس نايم ع الكرسي الي جمبي ،و بيشخر و كانه معملش حاجه
قعدت أتأمل في وشه… و أفكر ايه الخطوة الي لازم أعملها ؟😕😕😕

Advertisement

أطلب الطلاق ولا أكمل الابتلاء ده😒 ؟ 😂😂😂منقوووووول

ادام الله ابتسامتكم …

 1,242 اجمالى المشاهدات,  9 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

Advertisement

متوسط ​​تقييم 5 / 5. عدد الأصوات: 1

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Follow us on social media!

Advertisement
Continue Reading
ادب نسائيساعتين ago

قصة حامل ليلة الزفاف

شهر رمضان3 ساعات ago

عدد المشركين في غزوة بدر

شهر رمضان4 ساعات ago

دعاء اللهم بارك لنا في شعبان وبلغنا رمضان لافاقدين ولامفقودين

شهر رمضان5 ساعات ago

هل يجوز إخراج الفدية للحامل بدلا من صيام فوائت رمضان.. أمين الفتوى يوضح

شهر رمضان5 ساعات ago

س وج.. كل ما تريد معرفته عن غزوة بدر الكبرى؟

شهر رمضان6 ساعات ago

امساكية رمضان 2021.. تعرف على موعد الإفطار وعدد ساعات الصيام أول أيام الشهر المعظم

شهر رمضان8 ساعات ago

انتصارات رمضان – أحمد زمان

شهر رمضان8 ساعات ago

مواظبة النبي ﷺ على الاعتكاف في رمضان

شهر رمضان11 ساعة ago

هل سمعت عن غزوة "الأبواء".. ما يقوله التراث الإسلامى

يوم عرفة12 ساعة ago

الحامل بإمكانها صوم عرفة بشرط

زد معلوماتك12 ساعة ago

حياد سويسرا.. حكاية حرب جعلت الدولة الأوروبية تتبنى السلام منذ 500 عام

شهر رمضان13 ساعة ago

كم عدد الغزوات في رمضان؟.. سؤال تجيب عنه ندوة قصر ثقافة المنيا

شهر رمضان13 ساعة ago

ولادنا و رمضان بعد 15 سنة – زكى القاضى

شهر رمضان16 ساعة ago

أهل الفتوى.. ما الواجب على الحامل والمرضع إذا أفطرتا في رمضان؟

شهر رمضان16 ساعة ago

"بدر الكبرى".. حيث أيد الله المسلمين بـ5 آلاف من الملائكة في رمضان

قصص الإثارة4 أشهر ago

رواية رغبه متوحشه (كامله)

قصص حدثت بالفعل3 أشهر ago

رواية هنا فى الاعماق – بقلم مايا بلال

قصص الإثارة4 أشهر ago

رواية بنت بمدرسة عيال اغنياء بقلم ماري جو

قصص متنوعة3 أشهر ago

حكاية ليلى واحمد وجارتى ابتسام

قصص الإثارة4 أشهر ago

رواية بنت فى ورطه بقلم كوكى سامح

ادب نسائي4 أشهر ago

قصة غرام اولاد الالفي بقلم سماء احمد

ادب نسائي4 أشهر ago

رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

روايات مصرية4 أشهر ago

قصة حماتي كامله للكاتبه ايمي رجب

روايات مصرية4 أشهر ago

رواية كبرياء عاشقة بقلم هدير نور(كاملة)

ادب نسائي4 أشهر ago

تكملة رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

قصص متنوعة4 أشهر ago

عايشة عند اخويا ومراتو بلقمتى ويارتني بلاقي اللقمه

روايات مصرية4 أشهر ago

رواية براءتي الجزء الحادى عشر بقلم كوكي سامح #11

ادب نسائي4 أشهر ago

تابع رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

روايات مصرية3 أشهر ago

رواية السم فى العسل بقلم كوكى سامح

قصص الإثارة4 أشهر ago

قصة حماتي وزوجتي الحامل +18 للكبار فقط

Facebook

Trending-ترندينغ