Connect with us

قصص حب

حبيبى مريض نفسي

Published

on

5
(2)

وقت القراءة المقدر: 7 دقيقة (دقائق)

حبيبى مريض نفسي

وقالت يا حبيبي يا حبيبي
تخيل هذه الدنيا بدونى
ستصبح فى ظلام يا حبيبي
لان الشمس تشرق من عيونى

كان هذا لسان حالها، وكأنها تجسد تلك الأبيات للشاعر (محمد هلال)

فبعد ان فاجأها حبيب عمرها وبكل برود، بل لنقل  بكل جبروت، انه يحب غيرها، ولم يعد لحبها مكان بقلبه، فقد اعتادها، اعتاد كل تفاصيلها، حتى ذاك الشغف بأنوثتها ودلالها، الذى يشتهيه معظم الرجال، بمحيط حياتهم، قد خبى ولم يعد يغريه،
و حتى تلك البراءة، والطفولة، التى تطفو على صفحة قلبها، ووجهها، فتجعلها تؤسر كل حواسك فى لحظة، لم تعد تسحره.
قال لم يعد يبهرنى هذا المزيج الساحر، مابين جمال، وانوثة، ودلال، براءة، وطفولة، نعم اعلم كم يشتهى كل رجل، ان يحيا للحظة، كل فصول العام مجتمعة فى أحضانك، اما  انا فلا.
حتى جل اهتمامك بى، وحرصك على لم أعد بحاجة اليه .

فأنا من زهد خلطتك السحرية، التى لا تقاوم.
انا من وجد فى غيرك، القليل منك، فابتاع البعض بالكل.
فليقل الجميع، مجنون، جاحد، مسحور. فليقولوا اى شئ، وكل شئ،، يكفى اننى اعلم بأن لى قناعاتى الخاصة، وافعل ما يحلو لى، وما يريحنى فقط
فقد أحببت من تكبرنى سنا، نعم ببضع شهور فقط ! لكنها  بعينى وقلبى تصغرنى بسنين، فهى لا تتحسس خطوة دون مشورتى، تحتاجنى، كل العالم يحاربها، فقط  لأنها  وحيده،  ضعيفة، وأنا ملازها، فهى  تمنحنى  قوة، لا تضاهى،
فقد أحببت قوتى فى ضعفها.

 

هكذا استقبلت موقف عصيب اخر فى رحلة حبهما (بعد أن استفاقت طبعا من صدمة ما اعترف به لها ، كذا من جبروته. وبجاحته، فى مواجهتها بأمر هو أقسى وأمر وابشع ، ما يمكن أن تواجه به امرأة.

 

اخذت تراجع شريط حياتهما معا،بحلوه ومره، خصوصا الفترة الأخيرة، حيث تعثره ماديا، ومامر بهما من أزمات، اسرية واقتصادية، وصحية، اخذت تبحث فى كل تفصيلة، ربما  تكون قد اساءت اليه، أو قصرت معه فى شئ، ولو بدون قصد، فلا يوجد شخص كامل. كذلك ما مرا به مؤخرا من ضغوط وازمات ، كفيل بأن يذهب العقل وليس فقط المشاعر، لكن إيمانها  بحبهما وثقتها به، ويقينها بالله، كان أقوى من اى شئ.

 

فلماذا اذن؟
لماذا كل هذا التحول الرهيب فى علاقته بها؟
لماذا كل هذه القسوة والجبروت الغير مبرر منه؟
لماذا كل هذا الوجع والألم الذى يريد سحقها فيه؟
فحتى ان كانت بالفعل قد تبدلت مشاعره، ليس من الطبيعى انا يواجهها بكل هذه القسوة، والجبروت البعيد  كل البعد عن طباعه الحانية.
اذن فهو يتعمد ايلامها.
لكن لماذا؟
هل يفتقد احساسه بقوته، معاها كما يبدو من كلامه، فلجأ لمن تمنحه هذا الشعور الذى يرضى غروره كرجل؟ وان كان لا يحبها فعليا؟
لكن كيف؟
وهى من تشعره دوما بأنه كل عالمها ولا امان ولا حياة بدونه، برغم قوة شخصيتها.
ماذا اذن وهى من تغمره حبا واهتماما، كأنهما عاشقين، مازالا بلهفة وسحر البدايات، هل تشبع من حبها؟ فراح يبحث عن مذاق اخر؟

ويبقى نفس السؤال، ليكن لديه من الأسباب ما لديه، لماذا تعمد الاذى النفسي لى  والوجع بأقصى درجاته،؟ لماذا يريد أن يضعنى فى موقف معادى ليخرج أسوأ ما عندى، لماذا يريد لنا دور العدوين او الندين، بعد كل هذا الحب والتفاهم.

لماذا و لماذا ملايين الهواجس والأفكار ومزيد من الحسرة، والوجع، والقهر.

لكنها اخيرا اخذت القرار
سأتركه يخوض التجربه،
سأنجو بنفسي  من المزيد من الوجع وتعمد جرح المشاعر، وقهر النفس، وكسر القلب،
يكفى مرارة الخذلان، بعد كل هذا العمر من الحب،والتفاهم، والاحترام،
سأحاول ان احتفظ بطعم علاقتنا كما كانت حتى لا اخسر الماضى مع بشاعة الحاضر،

انفصلت عنه، تركته يخوض التجربة، (كطفل تشبث بلعبة جديدة)
لكن لم تترك معركتها، لم تفرط، فى حقها، فى عمر، عمر طويييل من العطاء والحب والانصهار اللا متناهى، فقد كانا كيان واحد، يدرس فى الحب والأحتواء،

ظلت تتابعه من بعيد، ولا مانع من قريب احيانا، ان تعثر فى شئ ما ، ليجدها بجانبه، دوما بجانبه سند كما كانت وستظل ،
وتعود وتبتعد، باحثة فى كل شئ ، طارقة كل الأبواب، بحثا عن سبب لما أل اليه حبهما، وتحطمت بسببه حياتهما بهذا الشكل المفجع، إلى أن وقع فى يدها ذات يوم، كتاب فى علم النفس لطبيب نفسي مشهور ، فقد كانت قارئة جيدة،
وبالصدفة كان هناك فصل كامل لوصف دقيق لحالته معها، وكأنه يتحدث عنه، فقد كان يتحدث المؤلف عن من عاش طفولة ومراهقة فى جو أسرى مؤلم، حيث الخلاف المستمر، والشجار المتواصل، والعند، والندية، بين الاب والام، ولا حيلة له فى إلاصلاح بينهما (الام والاب) ولا يقوى علي تغير هذا الواقع السيئ البغيض، إلى واقع افضل،فيختزن الطفل كل هذا القهر والألم النفسى بداخله، ويشعر دوما بأنه (ضحية)
إلى أن يكبر وفى مرحلة ما بعمره ، وتحت اى ظروف او ضغوط (يظهر بداخله الطفل المشوه نفسيا الذى كان يشعر بأنه ضحية، بأنه مقهور) فيصنع واقع مشابه لحياة والديه (يحاول ان يوجد جو من النديه وعدم التفاهم بينه وبين زوجته، ليلعب هو هنا الدور الاقوى، وتكون زوجته الضحية وليس هوهذه المرة   ويستمر المؤلف فى وصف الحالة قائلا (انه ربما يفتعل هذه الحالة من عدم التفاهم والندية والخلاف المستمر، ليس ليجد ضحية غيره، ربما رغبة فى تغير النهاية، لتكون كما تمناها لأبيه وأمه من انصلاح تفاهم ، وود، لكنه فشل فى الماضى. فيخلق جو مشابه، ربنا استطاع  هذه المرة ان يغير النهاية.

هنا اكتشفت الزوجة السر، سر جبروته وقسوته، فى ايلامها، فقد كان يحاول ان يدفعها لتكون ند له تبادله الاتهامات والعند ، والقسوة،
هنا تأثرت جدا وحزنت، عليه وليس منه كما كانت من بضع دقائق،
اغلقت الكتاب ، وقالت بحزن حبيبى، حبيبى (مريض نفسى)

فكل ما حدث ليس ذنبه، بل قهر ووجع عاشه، وكنا نحن ضحيته.
لن اتركه،، ولن اترك حياة وعمر لا يقاس بالسنين بل بكل اللحظات الحلوة التى عشناها معا، وكل الازمات التى تخطينها، لن اترك كل هذا يضيع،
لن اترك (ابنى وزوجى وحبيبى ) يجنى حصاد ذنب لم يقترفه، وأن كنت انا ضحيته.

بحثت عن طبيب نفسي، وحاولت بكل الطرق ان تجمعه بزوجها، إلى ان تعرف عليه (بتوفيق من الله) واقنعه بزيارته، وتوالت الزيارات، الى ان عادت اليه نفسه، كما لم يعرفها من قبل، عاد الشخص المتصالح مع نفسه ومع الدنيا كلها، الشخص الحنون، عذب المشاعر، والأهم،فقد عاد الحبيب الذى يشعر بكل امتنان وعرفان لزوجة كانت دوما بقلب أم، وخلق الكرام، وأصل طيب، وحب يسع الكون.
عاد وهو يشعر انه مدين لها بنفسه، التى لم تكن لتعود اليه لولاها بعد فضل الله،

وازهرت الدنيا كلها فجأة بين احضانه بعد خريف دام علمين.

 

د. منى مطر

 1,725 اجمالى المشاهدات,  6 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 5 / 5. عدد الأصوات: 2

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

No tags for this post.
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

The maximum upload file size: 128 ميغابايت. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

قصص حب

رواية احببت بنت اختي كاملة بقلم مودة ويوسف

Published

on

Prev1 of 9
Use your ← → (arrow) keys to browse
3.4
(11)

وقت القراءة المقدر: 7 دقيقة (دقائق)

رواية احببت اختي كاملة

 

الأول

مودة: بس انا خايفة انا ازاي اتجوزت يا ابيه
يوسف: زي الناس يا مودة مالك
مودة بعياط: بس انا ف تالته ثانوي عاوزه اذاكر عشان اجيب مجموع واخش طب أسنان حضرتك عارف ازاي اصحى الصبح يقولوا اتكتب كتابك وهتروحي بيت جوزك
يوسف: بصي يا مودة اهدي وهنعمل ديل انا هسيبك تكملي تعليمك وبلاش شغل بيت وانت تسيبيني اعيش حياتي
مودة: تعيش ازاي يا ابيه هو انت هتموت
يوسف: يا ذكية يعني متبقيش قفل وملكيش دعوة بحياتي وترتيبي ليها من الاخر
مودة بكسرة: يعني هتروح تجيب بنات البيت وهتخوني قصادي ليه كده يا ابيه

يوسف: هتخوني ويا ابيه ف جملة واحدة ااه منك مانا متجوز مراهقة يابنتي هو مش إحنا ولاد خالة عمري كلمت بنت؟
مودة ببراءة: تؤ حضرتك قمر ومحترم
يوسف: امال ايه بقى هتخوني دي انا مبحبش الخنقة وعارفك زنانة ومش هحبسك عن التعليم يا ستي كملي بس سيبيني ف حالي ومتبوظيش نظام حياتي يعني من الاخر هتقعدي هنا وهفضل زي مانا ابيه يوسف.
مودة: حاضر يا ابيه بس انا بحب اطبخ
يوسف: مانا عارف وعارف المهرجان القومي اللي بيبقى ف المطبخ بعدها،(ثم اكمل ببسمة) و بعدين انت وعدتيني بمجموع عالي
مودة: ان شاء الله يا ابيه يارب
يوسف: يلا بقى يا مودة اوضتك اهي ادخلي ريحي وانا هروح الشغل براحتك خالص وعادي ومتعرفيش حد انك اتجوزتيني صحابك عشان ميتريقوش
مودة بحزن: معنديش صحاب يا ابيه “ثم أكملت ببسمة” وبعدين حضرتك تشرف اي حد
حط ايده على خدها: تسلمي يا دودي
مودة بارتباك: شيل ايدك يا ابيه كده حرام وعيب
يوسف وهو خارج: ياريت تقتنعي اني بقيت جوزك
(يوسف السيوفي مهندس ديكور شديد ومجتهد جدا بس مع عيلته مرح طويل ورياضي ومنظم جدا عنده ٢٨ سنه وبيحب مساحته الشخصية ومودة نصر الله خالته اصغر منه بعشر سنين وهو دايما بيشجعها جميلة جدا وقلبها ابيض اوي واهم حاجة عندها رضا امها مختمرة وبيضا وشعرها طويل وعيونها عسلي اتجوزوا ف يوم وليلة منغير اي ترتيبات بسبب ان والدتها اللي ربتهم سوا عشان هو والدته متوفية تعبت وقالت لو متجوزتوش ده هيتعبها اكتر و ده لأنها مش هتطمن عليهم غير سوا وبتقوله كده كده هجوزهالك متفرقش امتى معلش يا جماعة عقليات قديمة😂💕)
يوسف داخل الفيلا
يوسف: مودة يا مودة
مودة وهي بتعدل طرحة الاسدال: ايوه يا ابيه حمد لله على السلامة
يوسف: الله يسلمك انت كنتي قاعدة فين
مودة: قاعدة بذاكر جوا يا ابيه
يوسف: طب تحبي اجيب اكل ايه؟
مودة: تجيبلي ايه يا ابيه انا عاملة لحضرتك غدا
يوسف بذهول عشان كان دايما عايش لوحده ف القاهرة وخالته وبنتها عايشين ف إسماعيلية وعمر ما حد اهتم بيه: بس مافيش اكل ف التلاجة انت عملتي ايه؟
مودة: نزلت جيبت كذا حاجة يا ابيه من تحت
يوسف: بس انا مسبتلكيش فلوس
مودة: معايا يا ابيه فلوس محوشاها
يوسف: مودة انت مراتي وفلوسك دي ليكي انت وبس انا هنا بس اللي اصرف واي حاجة تعوزيها اطلبيها مني وتاني حاجة ياريت متقوليش ليا ابيه وحضرتك تاني عشان الامور اتغيرت
مودة بعد ما دموعها نزلت وانفعلت: ماهو انا معرفش حاجة وكله بيتحكم فيا ومفرحتش اتجوزت كده ف يوم وليلة انا كان ليا أحلام احققها ونجاح عاوزه اوصله ليه دايما رأيي ملغي عند الكل ومليش كيان وشخصية تاخدوا رأيها قبل ايه قرار
يوسف وهو بيحط ايده عليها: اهدي يا مودة انا
مودة وهي بتنزل ايده: ابيه يوسف من فضلك “وكملت وهي داخلة جوا” الأكل محطوط ع السفرة ألف هنا “وقفلت الباب”
يوسف: يا مودة “سمع شهقاتها” يابنتي افتحي الباب ماينفعش كده ياربي
مودة: سيبني يا ابيه من فضلك
يوسف بتنهيدة اتجه للسفرة
يوسف باستمتاع: نفسها ف الاكل حلو اوي والله وحد هيعملي اكل بدل اكل بره ده وايه ده دي نضفت المطبخ
بعد ساعتين
يوسف: مودة
مودة وهي بتفتح باب اوضتها: ايوه يا ابيه
يوسف: ابيه تاني؟
مودة: يا ابيه
يوسف: مافيش كنت بس عاوزك تيجي تقعدي معايا شوية
مودة: اسفة يا ابيه بذاكر فيزكس
يوسف: طب مش عاوزه مساعدة انت مش معاكي مدرسين يعني اكيد هتحتاجي مساعدة
مودة: شكرا انا مش ناقصة حاجة عشان حد يساعدني وبعدين ال physics سهلة
بعد ساعة
مودة: ابيه يوسف
يوسف: ايوه يا مودة
مودة: احم ممكن حضرتك تشرحلي قانون كيرشوف
يوسف: هو انت ناقصك حاجة مش عارفة تحليها
مودة: انا اسفة اني جيت وشكرا هجيبها من ع النت شكرا يا ابيه
يوسف: انت قفوش كده ايه يا ولا حاضر هشرحهالك بصي
مودة : اتفضل
يوسف: بس كده يا ستي
مودة وهي بتقوم: شكرا يا ابيه
يوسف وهو بيشد ايديها تقعد جانبه: اقعدي هنا بس رايحة فين مش عاوزه مساعدة تاني ده الامتحان بعد شهر
مودة بكهربا من لمسة ايده: يا ابيه من فضلك سيب ايدي
يوسف: طيب هسيبها لو قولتي يوسف كده
مودة: يا ابيه
يوسف بتسلية: طب مش سايب “وحط ايدها ف ايده على صدره” خليها بقى
مودة بتوتر: يا يا يا يوسف
يوسف بتسلية: ايوه جدعة
مودة وشها احمر وجريت دخلت جوا
..
(سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه)💕
تاني يوم
يوسف: ايه ده انت صاحية ليه الساعة لسه سبعة
مودة بالاسدال: كنت بحضرلك الفطار يا ابيه
يوسف: يا ايه
مودة: حاضر والله بس لما اخد ع الوضع
يوسف وهو بياكل: تسلم ايدك والله مشوفتش اكل حلو كده
مودة بابتسامة خجل: ألف هنا
يوسف بتسلية: مش الأكل بس اللي حلو على فكرة
مودة: احم انا هدخل اذاكر
يوسف: طيب بقولك سيبك بقى من شغل البيت عشان خلاص امتحان بعد شهر
مودة: بعرف اوفق يا ابيه متقلقش عليا
..
بعد يومين
يوسف وهو بيدور عليها وف ايده هدية ليها: مودة انت فين “بيخبط ع الباب ملاقاش رد ففتح”
مودة كانت مسيبة شعرها ولأول مرة يشوفه وكانت مشغلة اغاني ولابسة هوت شورت وبتغني ومكانتش منتبهة لوجودة
يوسف من بيحضنها من وراها : ده ايه القمر ده؟
مودة اتنفضت ولفت: ا ا ابيه يوسف “بدأت ترجع لحد ما لزقت ف الحيطة وهو بيقرب”
يوسف: بس اهدي انا جوزك اهدي
مودة كانت بتترعش ومخضوضة من قربه: ا ا “دمعت”
يوسف اخدها ف حضنه وهمس: اهدي ده مش حرام انت مراتي
مودة بدأت تهدى ومسكت فيه جامد لما حست انه بيطمنها
يوسف بعدها عنه شوية ومسك وسطها وهمس: انت بتخافي مني؟
مودة:
يوسف: شوفتي مني حاجة وحشة؟
مودة هزت راسها بالنفي
يوسف بيقربها ويقرب: بحبك “باسها وبعد دقايق بعد عنها”
مودة خدها احمر وقالت بارتباك: الاكل هيتحرق “وجريت”
يوسف:تسلم ايدك انا هروح الجيم شوية
بعد ساعتين
تن تن
مودة:ايوه أيوه ” لقت قدامها بنت لابسه قصير ومشطبة وشها كده😂”
سيرين بدلع: هو الباشمهندس يوسف موجود؟ وبعدين يا شاطرة هو انت ازاي تخدمي ف بيت راجل اعزب الناس هتقول عليكي ايه
مودة: …
.

 8,724 اجمالى المشاهدات,  57 اليوم

Advertisement

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3.4 / 5. عدد الأصوات: 11

أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

Advertisement

As you found this post useful…

Follow us on social media!

Prev1 of 9
Use your ← → (arrow) keys to browse
Continue Reading

قصص الإثارة

رواية صدمة فرح بقلم سيد داود المطعني

Published

on

Prev1 of 7
Use your ← → (arrow) keys to browse
3.6
(8)

وقت القراءة المقدر: 3 دقيقة (دقائق)

رواية بقلم

 

الفصل الأول

تقول فرح:
خطيبي كان شغال «جرسون» في قرية سياحية كبيرة في شرم الشيخ، وكنت الدنيا ماشية معاها حلو، وكان يعمل في الشهر حوالي عشرة آلاف جنيه بالمرتب والحوافز والحاجات دي..
وكان بيشطب في شقته وكان فاضل على فرحنا شهرين خلاص.
وفجأة حصلت ضربة إرهابية للطيارة الروسية في مصر، ودي أثرت على شغل السياحة خالص، وبدأت القرية السياحية تستغنى عن عمالة كتير عندها، ومنهم خطيبي..
كانت فترة صعبة أوي، لأنه للأسف مش بيعرف يشتغل أي حاجة غير السياحة، ومش هيسلك في أي شغلانة علشان مش هيلاقي دخل غير السياحة..
وفي يوم كده قال لي إنه عايز يبيع توينس كان اشتراه لي هدية علشان يخلص بيه سفر للخارج وكده..
قلت له هتسافر فين وهتشتغل ايه؟ وازاي لاقيت شغل بالسرعة دي؟
قال لي ملكيش دعوة انتي، هاتي بس التوينس والفاتورة أبيعه بيهم..
وبما إنه هدية منه، قمت على طول بدون تردد عملت له اللي عايزه، وباع التوينس، وفي خلال شهرين كان سافر بسرعة رهيبة، خلت أهلي وأهله يستغربوا.
سنة كاملة مفيش أي أخبار عنه، وأهله نفسهم ميعرفوش هو فين، بس دايما يقولوا هو بخير وكويس وزي الفل وبيبعت فلوس للبيت، مساعدة في المصاريف..
وبعد السنة لاقيت أخته الصغيرة «١٧ سنة» جايبة لي توينس مغلف في علبة هدايا، وبيقول لي هدية من خطيبك، وبيطمنك أنه لسة على العهد وهيرجع يتمم إجراءات الجواز..
طيب هو فين؟ بيشتغل ايه؟ جاي امتى؟
مفيش حد يعرف..
شهر ورا شهر، وأمه جات تقول لي إن عادل لما طلب منها يبيع التوينس، مكانش عايز يقول لها إنه قرر يتجوز واحدة ألمانية عرفها في القرية السياحية اللي كان شغال فيها، والست عرضت عليه الزواج أكتر من مرة، وقدمت له كل المغريات، لكن هو كان ميسور الحال وقتها ورفض كل مغرياتها..
وفي يوم أمها قالت له إن بنتها عندها «كانسر» وعملت جراحة، ومع ذلك لسة بتعاني وبتاخد علاج صعب، وأول مرة في حياتها تتعلق بحد كده، ولو ارتبطت بيه ممكن ظروفها النفسية تتحسن، و ده في حد ذاته هيساعدها في العلاج..
وقالت له كمان إن البنت يتمتلك شركة أساس في ميونيخ، وممكن تنفذ له كل طلباته، وتأمن له مستقبله لو ارتبط بيها..
ومع ذلك عادل رفض للمرة الثانية، لان حوار الكانسر خلاه يخاف أكتر..
وبعد تدهور حركة السياحة، اتصل بيهم عادل يبلغهم أنه موافق، وسافر ميونيخ، ووصى أهله إنهم ميعرفونيش حاجة..
أنا في اللحظة دي اتلخبطت، ومعرفتش أزعل ولا افرح..
معرفتش اتعاطف مع بنت عندها كانسر، ولا ازعل على خطيبي اللي كنت اتمنى اكون اول زوجة ليه؟ ولا أفرح أنه متمسك بيا لآخر لحظة، وكمان بقى ميسور ماليا، خصوصا أنه خلى مراته تبني له خمس أبراج في منطقة جديدة عندنا في القاهرة، البرج الواحد عشرين دور، وفي كل دور أربع شقق، ومكتوبين باسمه..
المهم..
أنا سلمت للي حصل، وصدقته، لأن طنط مامت عادل عمرها ما هتكدب عليا في حاجة زي كده..
واستنيت عادل ينزل من السفر وجهزت كل حاجة، وطبعت دعوات فرح زي ما قال لي، وحجزت قاعة كبيرة، وبصراحة باباه ومامته كان معايا في كل حاجة..
لكن للأسف الحلو ميكملش، والكارثة حصلت في يوم وصول عادل..

 7,461 اجمالى المشاهدات,  595 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3.6 / 5. عدد الأصوات: 8

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

Prev1 of 7
Use your ← → (arrow) keys to browse
Continue Reading

روايات مصرية

رواية مقتحمة غيرت حياتي كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم نورهان ناصر

Published

on

Prev1 of 33
Use your ← → (arrow) keys to browse
3.9
(9)

وقت القراءة المقدر: 4 دقيقة (دقائق)

كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم

 

الفصل الأول

تك تك تك تكككككك
( خبط جامد )
في أي يا إللي بتخبط أنت
تك تك تككككككككك
ما براحة يا عم هتكسر الباب الله
أتوجه وبيفتح الباب وهو عنيه مقفله من كتر النعس وبيفرك في عينيه جامد
لمح حاجه دخلت تجري علي جوه بسرعة البرق
هو لنفسه: هو أنا عنيا زغللت أوي كدة
مش شايف أي إللي دخل جوه ده
فضل واقف علي الباب يتلفت مش لاقي حد
هو: يا عجب هو انا اتجننت ولا اي امال مين اللي كان بيخبط علي الباب هيكسرو دة
الله يخرب بيتكم ( يفكره حد من أطفال جيرانه اللي ساكنين في العمارة)
هو بوعيد : ماشي يا ولاد المؤذية طيرتو النوم من عيني والله لاربيكم
قفل الباب بغضب واترمي علي الكنبه بتعب شديد
وغمض عنيه
_____:ده نام اعمل ايه بس ياربي سامحني ملقتش حد يساعدني والله عارفه إنه حرام اقعد في شقة مع واحد ونا معرفوش بس مضطرة
انا هخليني مستخبية هنا في الأوضة دي بس للصبح وهطلع من غير ما يحس بيا هو اصلا باين عليه ما اخدش باله إني دخلت
هي ببكاء: استغفر الله العظيم.
يارب سامحني
بس ده اهون من اللي كان هيحصلي
استرها معايا يا رب
قفلت باب الاوضة اللي دخلتها
وبصت عليه لقيته غفي علي الكنبه ونام اتنهدت
ودخلت قعدت في الأوضة العتمة ( لأنها مردتش تنور النور خافت يعرف إن في حد معاه في الشقة وكمان إنها بنت )
هي : أنا هخرج من شقتك مش هعمل حاجه ولا هسببلك مشاكل مع زوجتك ثم صمتت قليلا لتردف بعدها
طب هو مجوز أصلا
خبطت رأسها بيديها بخفة : وإنتي مالك المهم تفكري في حل للمصيبه إللي إنتي فيها منك لله يا مرات ابويا أشوف فيكي يوم
حسبي الله ونعم الوكيل فيك علي إللي عملتي فيا
حل الصباح
استيقظ متململا بضيق وهو يفرك عنقه بألم واضح .
يشعر كما لو أن أطرافه شلت وجسده تصلب وتكسر لا يقدر علي الحركه
ليمسك رأسه بتعب من كثرة الصداع الذي يفتك برأسه
ليتذكر ما حدث أمس
عندما كان نائما متوعدا لاولاؤك الاطفال المشاغبين ظننا منه أنهم سبب إزعاجه
نهض بكسل شديد متوجهاً لغرفته ليأخذ ملابسه ويستعد لأخذ حماماً منعش يعيد الحيوية والنشاط لجسده المتعب من كثرة الأعمال الشاقة في عمله فهو لا يرتاح الا ساعات قليلة جدا يحاول أن ينعم بها ببعض النوم ولاكن باتت ليلته أمس غير ماكان يتمني بسبب إزعاج أولئك الاولاد المتطفلين
دلف الي المرحاض بعدما أخذ ملابسه واستعد للذهاب الي عمله فهو يعمل رائدا له مكانته في الشرطة ويهابه الجميع
ماعدا أولئك الاولاد المتطفلين ابتسم علي ذكرهم محدثاً نفسه أنه سيعاقبهم وبشدة علي فعلتهم وازعاج راحته ليلا
بعد قليل
خرج من الحمام
ووقف أمام مرأته يعدل من تسريحة شعره ويضع برفانه الذي يعشقه
خرج من غرفته متوجهاً للغرفة الأخري ليأخذ بعض الأوراق المهمه التي يخفيها في غرفة مكركبه تمام ولا يضع بها إلا اشياء يظنها اي شخص يراها أنها قبو وليس غرفة من كثرة الاشياء الغير مرتبه فيها ومن كثرة الصناديق والأشياء الأخري
وقف علي باب الغرفة
فتح الباب ببطء شديد
وعندما دلف إلي الداخل
وجد فتاة تنام علي أرضية الغرفة قد صنعت لها من تلك الخردة مايشبة الفراش علي الارض تنام عليها بهدوء وبخمارها وذالك الشيء الاسود الذي تتكوم بداخله ( عباءة سمرة تشبه الاسدال أو اقرب الي ما يسمه جلباب )
عند دخوله استيقظت من غفوتها
تطلع إليه بصدمة يبادلها الآخر بنفس النظرة مردفا بصوت أجش
إنتي مين ودخلتي هنا إزاي؟!
هي برعب: أنا أنا .

 25,288 اجمالى المشاهدات,  1,615 اليوم

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

Advertisement

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3.9 / 5. عدد الأصوات: 9

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful…

Advertisement

Follow us on social media!

Prev1 of 33
Use your ← → (arrow) keys to browse
Continue Reading
زد معلوماتكساعتين ago

هبة سليم … ملكة الجاسوسية المتوجة..!!

قصص حبساعتين ago

رواية احببت بنت اختي كاملة بقلم مودة ويوسف

روايات مصرية4 ساعات ago

رواية صغيرة ارهقت رجولتي كاملة بقلم بسملة بدوي

قصص أطفال5 ساعات ago

20 قصة قصيرة ذات دروس قيمة

قصص الإثارة5 ساعات ago

رواية صدمة فرح بقلم سيد داود المطعني

قصص متنوعة6 ساعات ago

حكاية ليلى واحمد وجارتى ابتسام

قصص قصيرة7 ساعات ago

قصص قصيرة عن الصداقة

قصص حدثت بالفعل8 ساعات ago

قصة شاب قال لن أتزوج حتى أشاور مائة رجل متزوج

قصص قصيرة9 ساعات ago

قصة مؤلمة : رساله اب لابنه المتزوج بعد وضعه فى دار مسنين

قصة شخصية مؤثرة9 ساعات ago

الشيخ المناضل عمر المختار – أسد الصحراء

قصص الإثارة12 ساعة ago

رواية علاقة محرمه بقلم كوكي سامح

روايات مصرية12 ساعة ago

رواية مقتحمة غيرت حياتي كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم نورهان ناصر

قصص الإثارة13 ساعة ago

رواية علاقات مشوهه للكاتبة فاطمه الألفي

PDF كتب و روايات عربية بصيغه13 ساعة ago

تحميل رواية أسير زُرقه عينيها (بقلم فاطمه عماره) PDF

روايات مصرية16 ساعة ago

رواية صرخة مريم بقلم كوكى سامح

قصص الإثارة4 أسابيع ago

رواية رغبه متوحشه (كامله)

قصص الإثارة3 أسابيع ago

رواية بنت بمدرسة عيال اغنياء بقلم ماري جو

قصص حدثت بالفعل5 أشهر ago

رواية هنا فى الاعماق – بقلم مايا بلال

قصص متنوعة6 ساعات ago

حكاية ليلى واحمد وجارتى ابتسام

قصص الإثارةيوم واحد ago

رواية بنت فى ورطه بقلم كوكى سامح

ادب نسائي4 أسابيع ago

قصة غرام اولاد الالفي بقلم سماء احمد

ادب نسائي4 أسابيع ago

رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

قصص متنوعةأسبوعين ago

عايشة عند اخويا ومراتو بلقمتى ويارتني بلاقي اللقمه

ادب نسائي4 أسابيع ago

تكملة رواية ظلام البدر +21 بقلم بتول

روايات مصرية4 أسابيع ago

قصة حماتي كامله للكاتبه ايمي رجب

روايات مصرية3 أسابيع ago

رواية كبرياء عاشقة بقلم هدير نور(كاملة)

قصص الإثارةأسبوعين ago

حكايتي مع ابو زوجى السافل وما فعلت به

قصص الإثارةأسبوعين ago

قصة حماتي وزوجتي الحامل +18 للكبار فقط

روايات مصرية4 أسابيع ago

قصة انا وحمايا بقلم كوكي سامح

روايات مصريةيومين ago

رواية براءتي الجزء الحادى عشر بقلم كوكي سامح #11

Facebook

Trending-ترندينغ