/* */

رواية طبيبه هزت عرش قلبي الحلقة الاولى

To report this post you need to login first.
3.6
(8)

 1,909 اجمالى المشاهدات,  1 اليوم

طبيبه هزت عرش قلبي 💜

هروب

تجلس بطلت روايتنااا
زهره محمد السعدني
في شرفه غرفتهاا
ترجع بزاكرتهااا ل اليوم الي راحت تشوف فيه نتيجه 3 ثانوي
تدخل الفيلا بتاعتهم
ابوهاا وامهاا علي السفره
اول م يشوفوهااا ووشهاا باين عليه الجزن
يقوم ابوهاا يقرب منهاا ويقول : مال وشك حزين ليه مجبتيش درجه حلوه
زهره تبص ليه بعيون مدمعه
محمد : اهدي مش مهم الي يجيبه ربناا كويس جبتي كام
زهره : جبت مجموع كليه طب بس
وتحضن ابوهااا وتفضل تضحك
محمد يحضنهاا ب فرحه : كنتي هتوقفي قلبي
زهره : بعد الشررر
زينب والدت زهره : الف مبروك ياروحي
محمد بفرحه ظاهره : احناا كناا متوقعين وظبتناا ليكي حفله هنروح الساعه 8 وعزمناا اصحابك كلهم
زهره بفرحه : بجد وتحضنهم
زينب : احناا هنروح مشوار الاول وهنيجي ناخدك علي الحفله تمام
زهره وحاسه بخوف : تمام هتروحو فين
محمد بضحك : مفجااه هنجبلك هديه
زينب : يلا يا محمد نلبس علشان نلحق
ويسبوهاا ويطلعوو
زهره تطلع اوضتهات وتبداء تجهز هدوم الحفله و كانت حاسه انو في حاجه هتحصل مكنتش تعرف انوو اخر يوم تفرح فيه
تسريع الاحداث
زهره واقفه ومستنيه محمد وزينب
فجاه يجلهاا اتصال يشل حركتهااا
وتطلع تجري علي برا وتقول للسواق بسرعه روح علي مستشفي ……………….
وتعيط
السواق يتحرك
ويقول : مالك يابنتي حصل حاجه
زهره بعياط : حد اتصل علياا وقالي اصحاب الرقم دا. اتقلبوو ب العربيه الي كانو ركبنهاا ونقلناهم المستشفي
بسرعه ونبي ياعم ابراهيم اناا هموت
ابراهيم : لاحول. ولا قوه الا ب لله
بعد فتره توصل المستشفي
وتلاقي الراجل الي كلمهات في الفون
زهره بعياط : فين بابا وماما
الشخص : ادخلي اتعرفي علي جسسهم في المشرحه. البقاء لله يا انسه
انتي ملكيش قرايب تانيين
زهره الكلام نازل عليهااا كانه ساعقه
تقرب من الاوضه وتدخل
تلاقي جستين متغطيين
الممرضه ترفع ليهاا الغطاء
زهره تصوت وتقول : بابا. ماما لاء متسبونيش يارب يارب رجعهم ليااا اناا مليش حد غيرهم
وتفضل تعيط ب هستريه
وتفقد وعيهاا
الممرضه تنادي علي ممرض يشالهااا
والشخص يفضل يدور في الفون
يلاقي اسم الحج محمود (جد زهره ابوه محمد ابوهاا
ويكلمووو
***بعد 5 ساعات تفوق زهره
تلاقي اعمامهاا ال 2 واقفين
وجدهاا
وبنت عمهااا حبيبه قاعده وماسكه اديهاا
وولاد عمهاا الاتنين واقفين
ومراتاات عمهااا
جدهاا : انتي كويسه
زهره مش بتتكلم و الحزن بان عليهاا
حبيبه بدموع : ربناا يرحمهم متعمليش في نفسك كدا
محمود ابن عمهااا واخو حبيبه : ساعديهاا ياا حبيبه علشان هنروح ندفنهم
وتاخديهاا علي بيتناا تمام
حبيبه : تمام
زهره ونطقت : مش هروح معي حد اناا هرجع بيتناا
جدهاا بحزم : هتعيشي معي مين هناك لوحدك معندنااش بنات تعيش لوحدهاا انتي هتعيشي معاناا
عمهاا حسيني الكبير : اسمعي الكلام احناا مش ناقصين
عمهاا الصغيرر تامرر : براحه علياا ياا جمااعه مش كدا دي صغيره.
مرات عمهاا تامرر مريم : سبوهاا تهدي شويه وهياا هتسمع الكلام
مرات عمهاا حسيني عبيرر : اهاا سبوهاا
الباب يخبط
يدخل خالد محامي محمد والد زهره
ويقول : عرفت الي حصل البقاء لله بس كنت عاوز زهره في حاجه لوو سمحتم
جدهاا : قول عاوزهاا في اي
خالد : عاوز اقول ليهاا الي هيحصل ل املاك ابوهاا لوو سمحتم سبوناا لوحدناا
جدهاا : دي فلوس ابني واناا لياا الحق اعرف
زهره بغضب : اتفضل قول ياا اونكل خالد هماا مش هيطلعوو
خالد بتنهيده : ابوكي قبل م يموت هوا وامك كانوو عندي
انتي عارفه كانوو بيحضرو هديه عيد ميلادك ف خلانو افتح ليكي حساب في البنك ب مبلغ 3 مليون جنيه
و عربيه BMW.
وابوكي طلب انوو كل ورثه ليكي انااا هسلمه ليكي بعد متكملي ال24 سنه. اول م تتخرجي هتستلمي املاك ابوكي الي هياا عباره عن 3 شركات استيراد وتصديرر 7 ملباار جنيه في البنك 3 فلل واحده الي كنتم عايشين فيهاا. الي هياا في الاسكندريه وو حده في مطروح ووحده في الساحل
غيرر 2 عربيتين
بس هوا دا انااا هفضل متابع كل حاجه طبعاا علي بناء وصيه ابوكي لحد متتمي ال24 وتستلمي كل حاجه
الكل مصدوم
وزهره بتعيط وتقول في نفيهاا : كنتم حاسين ضمنتولي مستقبلي اناا مكنتش عوزه كل دا عوزاكم انتم بس
وتقول ل خالد : تمام شكرا يا اونكل خالد
خالد : لوو حصل اي حاجه تتصلي عليه لوو احتجتي اي حاجه لياا الحق اسحب من فلوس ابوكي واديلك
زهره : تمام
يستاذن ويمشي
جدهاا : يلا سندوهاا علشان نخدهاا الفيلا بتاعتي هتفضل قاعده معايه
ويطلع
****تعدي الاياام والسنين و الضحكه متعرفش طريق زهره دبلت من بعدهم
يوم تخرجهاا من كليه الطب و ب امتيااز
ترجع البيت ومعاهاا جدهاا وبقيت عائلتهاا
جدهااا : عندي خبرر ليكي
زهره تبص ليه : خبرر اي
جدهااا : خطوبتك ل محمود ابن عمك الاسبوع الجاي
زهره بصدمه : اي محمود اي وخطوبه اي بتهزرو
حسيني : اي هترفضي ابني شكلك شيفالك حد
زهره بصدمه : انتاا بتقول اي محمود اخوياا مقدرش افكرر فيه كدا
جدهااا بصرامه : واناا قولت الي عندي مش هتاخدي غيرر محمود ولا عوزه ثروت ابني تروح ل واحد غريب
زهره بصدمه : يعني كل دا علشان الفلوس خدوهاا مش عوزهااا بس انااا اتجوز محمود مستحيل
جدهاا بزعيق : الي اقوله يتنفذ الخطوبه الاسبوع الجاي والجواز بعد شهررر اليوم الي هتستلمي فيه املاك ابوكي
زهره بزعيق : مستحيل محدش يقدر يغصب علياا مش هتجوزو ومش قاعده في البيت دا ولا يوم واحد
محمود بغضب : متتلمي لماا الرجاله يتكلموو نفسك منسمعهوش
زهره :اخرص انتاا خالص
جدهاا يقرب منهاا ب عصبيه ويضربهاا ب القلم ويقول
محمود خدهاا اوضتهاا واحبسهاا فيهااا
محمود يمسكهاا من اديهاا جامد
ويشدهاا بطلع بيهاا
يدخلهاا اوضتهاا
ويقول : انتي رافضه ليه انتي متعرفيش بحبك قد اي ويبص ليهاا نظره تملك
زهره بعياط : اناا بعتبرك اخوياا مقدرش اشوفك اكترر من كدا
محمود ب هوس : بس اناا شايفك ومش ها ممني الفلوس اصلا اناا عاوزك انتي
زهره بكره : واناا مش عوزك مبتفهمش
محمود يضربهاا ب القلم ويقول : بحاول اكون هادي بس انتي الي بتعصبيني لوو مش هتتجوزيني برضاكي يبقاا غصب عنك عادي
ويمشي وقفل الباب عليهااا
زهره تفضل تعيط
-** تعدي 3 ايااام
زهره تمسح دموعهااا وتقول : انااا ههرب مش هقعد
وتتصل ب خالد وتحكي ليه
يقول ليهااا تروح القاهره عند بنته ليلي وتقعد معاهاا ومحدش هيعرف ليهاا طريق
***********وتفوق من رجوعهاا ب الزاكره
وهياا واقفه في شرفه اوضتهاا
تمسح دموعهاا
وتبص علي شنطتهاا الي جهزتهاا
*-** تعريف عن زهره
زهره بنت بعيون خضره وشعرر اسود طويل و بشره بيضاء قمه من الجمال و الانوثه طويله وجسمهاا ممشوقد
-*-*-*
تسمع اصوات عربيه طالعه برا الفيلا تعرف ان جدهاا خرج
تفتح الباب
وتنزل متسحبه
تروح عند الحارس وتقول ليه
الاوضه بتاعتي فيهاا تعبان بسرعه روح موته
يطلع يجري
تاخد شنطتهااا وتطلع قدام الفيلا تلاقي عربيه خالد تجري وتحط الشنطه وتركب
ويتحرك بيهااا بسرعه
زهره تتنفس ب انتظام وتقول : شكرا ليك
خالد : لا شكرر علي واجب ابوكي كان في معزه اخوياا ووصاني عليكي انتي في عنيه
هتروحي تعيشي معي بنتي ومراتي في القاهره اناا مش باجي غيرر كل فتره علشان متابع شغل ابوكي هناا في الاسكندريه
زهره : تمام شكرا ليك جدا
-*-*- بعد عده ساعاات
يوصلوو عند فيلا
ويدخل ب العربيه
وينزلوو وينادي علي البواب ينزل الشنطه بتاعتهاا
تبص تلاقي بنت ب عيون لبنيه في نفس طول وجسم زهره بيضاء ابتسامتهاا جميله
زهره تقول.: دي بنتك
خالد : اهاا ليلي
وتلاقي مراه تانيه وقفه في 39 من عمرهاا جميله وباين علي وشهاا الطيبه
يقربوو منهم ويحضنوو زهره
خالد : يلا ندخل
ويدخلوو
رنياا والدت ليلي : الاكل علي السفره كلوو الاول اكيد تعبانين من السفرر
ليلي تمسك ايد زهره : تعالي يلا الاكل هيعجبك اناا وماما الي عملنااه
زهره متحبش تكسفهمم وتروح معاهاا
ياكلوو وكان الاكل جميل و استمتعت جدا وعجبهاا الجو العائلي يخلصوو اكل
خالد : طلعيهااا تستريح ياا ليلي
تاخد شنطتهاا
وتطلع معاهاا
ليلي تدخلهاا اوضه
جميله و مطليه ب اللون البنبي وتقول : دي اوضتناا اناا وانتي
يلا افتحي شنطتك علشان نرص هدومك وتغيري
زهره : تمام
**-*-* في الاسكندريه في بيت جد زهره
قالب الدنيااا وعماهماا كلهم واقفين و محمود و فارس ابن عمهاا تامرر
محمود وعيونه احمرت : مش هسبهاا هجبهاا
الجد : دورو عليهااا
ازاي هربت
محمود : هلاقيهاا وهجبهاا ويخرج بررا البيت ويتحرك ب عربيته
-*-*-*-*
عند زهره
نايمه جنب ليلي
ليلي : انتي جيتي هناا ليه ممكن تحكيلي مش بقيناا اصحاب
زهره بابتسامه وتبص للبنت الطيبه دي وتقول : هحكيلك
ليلي بفرحه. : قولي
وتحكلهاااا ……..
ليلي بصدمه : ياربي كل دا علشان الفلوس وابن عمك الحيوان دا
باب الاوضه يخبط زهره تلبس طرحه بسرعه
ليلي تفتح
خالد : الشقه الي طلبتي اشتريهاا في الجيزه جهزت
وتقدري تروحي تتابعي شغلك في المستشفي بعد اسبوع
تمام
و البطاقه بتاعتك هتجهز بعد 3 اياام و اسم عائلتك و جدك متغيرين
زهره : شكرا ليك بجد
خالد : اناا قولت ليكي الي تطلبيه هعمله
ويخرج ويقفل الباب
ليلي فهميني
زهره : اناا قبل م اهرب كنت شفت مستشفي كبيره بتوظف الخارجين الجداد
تمام قدمت طلب وقولت لا ابوكي طبعاا في محافظه تانيه قولت يشوفلي شقه قريبه ويشتريهاا ليااا
وعوزه ابدا حيااتي من غيرر عائلتي قولت ليه يغيرلي اسم العائله وجدي
ليلي : وووواووو هيبقاا اسمك اي
زهره : هيبقاا اسمي زهره محمد السويسي
**********************************
ستوووووووب نكمل الحلقه الجايه
يارب الحلقه الاولي تكون عجبتكم
عوزه تخميناتكم بقااا ل الي هيحصل
mai mohamed

رواية طبيبه هزت عرش قلبي الحلقة الثانية

ما مدى فائدة هذا المنشور؟

انقر على نجمة لتقييمه!

متوسط ​​تقييم 3.6 / 5. عدد الأصوات: 8

لا أصوات حتى الآن! كن أول من يقيم هذا المنشور.

As you found this post useful...

Follow us on social media!


Subscribe
نبّهني عن
guest
1 تعليق
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] رواية طبيبه هزت عرش قلبي الحلقة الاولى […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Reel-Story © 2020 | Established in 2019 Privacy Policy I Terms & Conditions I Site map I Contact